Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

F1 2010

Leef het leven

Toen Codemasters na het binnenhalen van de Formule 1-licentie bekendmaakte dat er eerst een versie zou verschijnen voor de Wii en de PSP, waren de negatieve reacties niet van de lucht. Het is immers jaren geleden dat op de krachtiger consoles een serieuze F1-game is verschenen. PC-gamers die de hardcore-simulatie R-Factor net teveel van het goede vinden, wachten bovendien ook al lang op zo'n spel. F1 2009 kwam dus alleen voor de Wii en de PSP uit, maar F1 2010 is eindelijk die 'echte' versie waar we al zo lang op zitten te wachten.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Nog voor we ook maar een seconde actie hebben gezien, blijkt dat Codemasters één ding heel goed heeft begrepen: Noord-Amerika moet worden veroverd. Hoewel wereldwijd bijna 600 miljoen mensen naar de Formule 1-races op televisie kijken, is het een Formule 1-game nog nooit gelukt ook maar een fractie van die doelgroep aan te spreken. Codemasters zoekt de reden daarvoor in de te beperkte afzetmarkt in Europa. Formule 1 doet het hier goed, maar niet zo goed dat daarmee een gebrek aan verkoop in de Amerikaanse markt wordt gecompenseerd. Derhalve is de uitgever met 'focus groups' aan de slag gegaan in de Verenigde Staten.

Daaruit kwam naar voren dat Amerikanen in beginsel niet bijzonder geïnteresseerd zijn in Formule 1. In Amerika voeren de raceklassen die op ovale banen rijden de boventoon. Dit jaar is er in de Verenigde Staten bovendien geen Formule 1 Grand Prix, wat de interesse er niet groter op maakt. Toch boden de brainstormsessies ook oplossingen. Codemasters zou een extra toevoeging moeten verzinnen. Iets dat spelers, ondanks hun beperkte interesse in de sport, vast zou kunnen houden in het spel. De game zou een soort band moeten scheppen tussen de speler en de wereld waarin hij actief is.

*Live the life

Dat klinkt vooral vaag, maar er komt al snel meer duidelijkheid als Codemasters demonstreert wat voor idee de uitgever heeft bedacht. In F1 2010 gaat het niet alleen om het racen op zich, maar ook om het credo 'Be the driver, live the life', Oftewel: maak mee hoe het is om als Formule 1-coureur bezig te zijn met je sport, los van het daadwerkelijke racen. Het spel kent een menustructuur die vergelijkbaar is met die van Dirt 2, waarin de basis van het spel de trailer was van waaruit je de races startte.

Uitgebreide carrièremodus

In F1 2010 ben je dus F1-coureur in de meeste letterlijke zin. Je maakt in de carrièremodus bij het begin van het spel een coureur aan en stelt jezelf middels een persconferentie voor aan de F1-wereld, waarna je een contract bij een team tekent. De keuze die je daarbij krijgt hangt af van de moeilijkheidsgraad en de lengte van je carrière, waarbij je kunt kiezen voor drie, vijf of zeven seizoenen. Hoe langer je carrière duurt, hoe lager je moet instappen. Als je goed presteeert voor het team, klim je langzaam hogerop, om uiteindelijk bij de top vier terecht te komen: Red Bull, Mercedes GP, McLaren of Ferrari. Je hoeft overigens niet per se bij deze teams in te stappen. Door lang bij je oorspronkelijke team te blijven kun je dat team laten groeien, om via die weg mee te strijden om het kampioenschap.

*Hoger instappen

Is de looptijd van je carrière wat korter, dan kun je direct wat hoger instappen. Je zult niet bij een van de hierboven genoemde teams kunnen beginnen, maar wel bij bijvoorbeeld Williams of Toro Rosso. De snelheid waarmee je jezelf opwerkt is geschaald op het aantal seizoenen dat je speelt. Heel aardig is dat 'goed presteren' niet per definitie betekent dat je elke race punten moet scoren. Iemand die zeven seizoenen gaat spelen op een goed niveau, zal uit weinig anders kunnen kiezen dan Lotus en Virgin Racing. Met deze teams kan het verslaan van je teamgenoot en het uitrijden van de race al als 'succesvol' worden bestempeld. Als je dan ook nog punten weet te pakken is dat niet meer dan de kers op de taart.

Anthony Davidson kan over deze manier van werken meepraten. De coureur reed in het verleden voor diverse Formule 1-teams en hij helpt Codemasters bij het ontwikkelen van F1 2010. 'Ant' is volgens de Codies ongeveer eens per twee weken op het kantoor van Codemasters, om de laatste wijzigingen te bekijken, het spel te spelen en feedback te geven. Hij heeft ook zijn steentje bijgedragen aan het 'Live the life'-idee. Dat lijkt zijn uitwerking niet te hebben gemist; tijdens onze speelsessie kwam de paddock in de game erg levendig over. Terwijl we stilstonden met een verdwaalde virtuele journalist voor onze neus, zagen we verderop Lewis Hamilton voorbijlopen, druk pratend met zijn PR-dame. Het sprak allemaal zeer tot de verbeelding en het zag er geloofwaardig uit.

*Enfant Terrible

Zo'n PR-dame heb je zelf trouwens ook. Deze mevrouw houdt bij wat voor effect je uitspraken tijdens persconferenties en in interviews hebben op de F1-wereld. Hierbij zul je rekening moeten houden met je ambities. Als je voor Ferrari wilt rijden, is het niet handig om een van de coureurs van dat team de schuld te geven van een onschuldige botsing. Bovendien zullen grote teams niet al te happig zijn op een enfant terrible.

Toch is er in F1 2010 zeker ruimte voor negatieve uitlatingen. Het is daarbij vooral de truc om ze op het juiste moment te doen. 'Timed negativity' kan ervoor zorgen dat je team sneller over de brug komt met updates voor de auto, waardoor je competitiever wordt en een grotere rol in de wedstrijden kunt spelen. Dit aspect van het spel is ook belangrijk voor je carrière. Zodra je in de eerste paar races je teamgenoot hebt verslagen en de eerste rijder bent, gaat het team de auto op jouw voorkeuren afstemmen. Je kunt dan aangeven of nieuw te ontwikkelen onderdelen moeten zijn gericht op een agressieve of juist op een vloeiende rijstijl.

*Twee tienden

De onderdelen kun je, zoals het een F1-racegame betaamt, helemaal tot in de puntjes afstellen. Dit wordt in F1 2010 echter niet verplicht gesteld, en ook dat is best realistisch. Als een Formule 1-team naar een circuit gaat, heeft het de auto's op basis van informatie van voorgaande jaren, testsessies en telemetrische gegevens al een pre-setup gegeven. De coureurs nemen die altijd als basis, en brengen dan her en der aanpassingen aan om de auto beter aan te laten sluiten op hun eigen stijl. In F1 2010 kunnen spelers ervoor kiezen dat ook te doen, maar het hoeft niet. Het is ook niet zo dat mensen die hun auto wel goed afstellen er ineens seconden op vooruit gaan per rondje. Volgens Codemasters levert een goede eigen afstelling tot twee tienden van een seconde per ronde op.

Grafisch en racen

Het is dus duidelijk dat er om de races heen veel gebeurt. Het spel houdt ook met veel rekening. Zo zal elke coureur voorzien zijn van zijn eigen persoonlijkheid. De ervaren Michael Schumacher zal veel beter kunnen inschatten of een inhaalactie verstandig is dan Kamui Kobayashi, die veel eerder geneigd zal zijn een te klein gaatje in te duiken om vervolgens maar te hopen dat het goed komt. Ook spelen de sentimenten rond een circuit een rol. Op Monza zal er duidelijk harder worden gejuichd voor de rode bolides van Ferrari, terwijl de tribunes in Spanje vooral blauw-geel zullen zijn: de kleuren van Oviedo, de stad waar Fernando Alonso vandaan komt.

*Details

Hoe dit kleurrijke geheel uit de verf komt, is nog even afwachten. De wagens zien er in elk geval al prima uit. Het is natuurlijk even geleden dat we een Formule 1-game hebben kunnen spelen, dus het verschil met vorige F1-games is per definitie immens. Helemaal fotorealistisch is het nog niet, maar we beginnen aardig in de buurt te komen. Noemenswaardig is dat er daarbij veel oog is voor detail. Zo zul je de virtuele coureurs bij een bocht in de richting zien kijken waar ze heensturen, en als de speler een aanpassing aan de auto uitvoert zullen de handen van de coureur daadwerkelijk aan de corresponderende knopjes draaien.

Belangrijker dan het detailniveau is echter de simpele vraag 'hoe rijdt het?' Het doet ons deugd te kunnen zeggen dat Codemasters ook dit onderdeel van het spel prima voor elkaar lijkt te hebben. We kregen de kans het spel zonder enige rijhulp met een stuurtje te spelen, en hadden de grootste moeite om rondjes te rijden waarbij we constant op het asfalt bleven. Na verloop van tijd begon het te wennen en reden we trage, maar nette rondes. Met een controller en enkele rijhulpen aan waren we al vrij snel in staat om aardige rondetijden te noteren, al blijft F1 2010 ook dan onvergeeflijk voor wie denkt dat hij midden in de bocht al op het gas kan staan.

*Online

Helaas bleek het niet mogelijk om het echte wedstrijdracen goed uit te proberen. In de build die wij speelden was de intelligentie van de andere coureurs zo goed als uitgeschakeld, waardoor ze om de haverklap op elkaar klapten en ons van de baan rosten. Dit maakte het rijden van races onmogelijk, waardoor we daar nog niets zinnigs over kunnen zeggen. Wat wel leuk is om te weten, is dat Codemasters een online modus voor twaalf spelers ondersteunt, waarbij spelers zelf kunnen kiezen of ze de realistische eigenschappen van de auto's willen behouden, of het zo willen spelen dat alle auto's gelijk zijn in prestaties. Door de regels van de FIA is het niet mogelijk om meer dan twee auto's van eenzelfde team op de baan te tonen. In de multiplayer-modus zal er van elk team slechts één auto op de baan aanwezig zijn.

Voorlopige conclusie

De eerste kennismaking met F1 2010 is ons goed bevallen. Het spel voelt aan als een echte Formule 1-game, waar sceptici vreesden voor een al te letterlijke overname van de EGO-engine van Dirt 2. Het team achter F1 2010 is echter speciaal voor de Formule 1-game samengesteld en het heeft alleen wat basiselementen van eerder gebruikte technologie overgenomen. Verder is alles, tot aan de circuits toe, volledig nieuw gebouwd voor F1 2010. Dat mist zijn uitwerking niet. F1 2010 kan zomaar de meest complete F1-game worden uit de geschiedenis, met in elk geval de meest uitgebreide carrièremodus ooit. Het is alleen nog even afwachten hoe het competitieve racen er aan toegaat, want dat hebben we nog nauwelijks kunnen testen.

Titel F1 2010
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Codemasters
Uitgever Codemasters
Releasedatum Herfst 2010

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (85)

Wijzig sortering
ben nog steeds gewend dat gp3 de beste f1 game voor pc was :P
er is nooit meer een goede uitgekomen :(

dit is hopelijk de start van een nieuwe franchise
heb je rFactor met een fatsoenlijke F1 mod al een keer geprobeerd?

Ik heb zelf het gevoel dat F1 2010 teveel arcade achtige aan gaat voelen, codemasters kennende :/
Ze gaan de 2 opties ondersteunen. Arcade & Sim. Zodus geen getreer :) Sure, het zal niet zo realistisch zijn als iRacing ofzo maar vergeet niet dat je wel alle F1 wagens & circuits tot je beschikking hebt.

*wants*
Wat wel belangrijk is dat in de sim modus je het gedoe kan skippen. Simmers hebben imho geen behoefte aan PR en timed negativity. Die willen gewoon auto, setup, rijden.
Dan speel je toch gewoon geen career?! Het is enkel de career mode die PR en timed negativity bevat.
Dus simmers willen eigenlijk geen echte F1 simulatie?

Want PR en in het juiste team komen etc, is nou eenmaal een extreem belangrijk onderdeel in het leven van een F1 coureur.
idd, juist de combo lijkt mij als simmer erg leuk. een seizoen echt serieus nemen, en skills moeten hebben voor een goed resultaat. maar wel ondergedompeld worden in het sfeertje, iets dat ik bij rfactor/f1 challenge nogal mis.
blij toe, een arcade blijft langer leuk dan een simulator, die al heel gauw gaat vervelen voor de wat minder fanatieke onder ons.
hmja, maar er zijn al zoveel arcade racers. aan serieuze f1 pc games daarentegen een ernstig gebrek, zeker de laatste jaren.
Niet hier zeggen dat er al te veel arcade racers en first person shooters zijn. Vloeken in t dorp!
dat gevoel heb ik ook al tijden maar ben zeker benieuwd, zal hem eerst proberen en dan maar zien of ik hem koop :P

ben nu een rfactor fan :)
F1 99-2003 op basis van de ISI-engine was beter. Ook heerlijke modbaar.
rFactor heeft mooie mods.
Inderdaad, ik vond dirt2 ook maar een matige race game. Als ik hoor dat het menu dezelfde stijl heeft als Dirt 2 dan denk ik niet dat ik hem gaat kopen. Ik vond dat ontzettend overdreven en arcade achtig er uit zien. Vond het ook niet echt prettig werken.

Ik denk dat het voor de meeste gamers leuk is dat je wat meer in het leven gegooid word van een coureur als zit ik daar persoonlijk niet helemaal op te wachten, lijkt me wat te veel poespas om het racen heen. Maargoed kan er pas over oordelen als ik er wat meer van heb gezien!
Arcade achtig eruit zien...

Het was dan ook arcade bedoeld en ook iet of wat over the top. Dirt2 pretendeerde niet een racesim te zijn, gwn een goede arcadegame, wat het ook is...

Jij klinkt me als iemand die geinteresseerd is in race sims, dan ben je beter af bij simbin-games...
Een game afwijzen vanwege het menu? Ik vond Dirt 2 eindelijk iets vernieuwends brengen vergeleken met al die saaie menus die games tegenwoordig hebben.

En ik hou niet van sim en daarom is juist dirt 2 goed voor mij. Het is geen sim, geen arcade een perfecte balans. En het komt de fun ook goed uit.
Ik snap helemaal wat hij bedoelt hoor. De menus in Dirt 2 zijn echt verschrikkelijk. Verplicht elke race een stuk of 8 menus door, unskippable natuurlijk. Nee, geef mij dan maar zo'n "saai" menu, waarbij ik tenminste binnen 30 seconden daadwerkelijk kan racen ipv zinloos gezeik van een mederacer aanhoren, naar een 'level' kijken dat elke twee races omhoog gaat maar waar je verder geen hol aan hebt, overzichtje, nog een overzichtje, unskippable intro voor een land waar ik al 20 keer geracet heb.

Dirt 2 is vast prachtig voor 14 jarigen die daadwerkelijk geloven dat ze net zo stoer zijn als een coureur, maar voor eeniedere gamer die gewoon wil racen is Dirt 2 een ramp.
Dirt 2 een matige race game? Kom op zeg, Dirt 2 is echt het beste rally (lees goed: RALLY geen RACE spel) spel van de wereld!
En arcade achtig? Heb je dat spel wel eens zelf gespeeld? Dirt 2 is verre van arcade achtig.
En wat zou het menu uitmaken :? ... HET GAAT TOCH OM DE GAME?!

Ik denk dat de meeste gamers juist zitten te wachten op meer keuze aan coureurs maar dat is mijn mening.
Ga je nu Dirt2 vergelijken met een F1 simulator???
Deze spellen vind ik geweldig om te spelen. Heb sinds december een PS3 en de demo F1 uit de PS-store gedownload. Deze oude F1 game is nog steeds goed maar gedateerd. Dan zal F1 2010 wel heel goed zijn...... Ben benieuwd!
Hoop toch echt dat ie stukken beter is... die demo uit de PS-store rijdt zwaar belabberd. Je kunt overal tegenaan botsen zonder schade of vertraagd te worden. Erg arcade...
Goh, was ook een Demo...

De uiteindelijke versie was echt heel erg goed!
Nee die was dus niet goed, net als de demo. Er is niets op tegen om het een leuk spel te vinden, maar het was echt totaal niet realistisch. F1 simulatie games moeten eigenlijk per definitie serieus zijn, meer in de trend van LFS, rFactor etc.
Maarjah dat zie je nog maar zelden, omdat Jan met de pet op zo'n "spel" gewoon niet kan spelen, veel te moeilijk. Je kunt je voorstellen hoe zo'n spel verkoopt als je er een stuur voor MOET hebben en je een super reactie vermogen nodig hebt om enigsins mee te kunnen komen met de rest. Tegenwoordig zou je al zowat kunnen stellen dat een echte g-force simulator vereist is omdat je anders geen gevoel van de wagen hebt en daardoor niet precies genoeg kunt handelen. Het gaat hier wel om Formula 1, das niet voor iedereen weggelegd. Als deze game net zo realistisch zou zijn als het echte werk kan ik het ook wel schudden vrees is.
Daarmee kan ik ook nu al wel raden dat dit spel nooit zo realistisch is als 'ik' dat graag zou willen. Begrijp me niet verkeerd, dit kan een heel leuk semi realitisch race spel worden waar velen een hoop plezier aan kunnen beleven, het is alleen niet mijn ding. Ik leg het liefst de grens tussen realisme (LFS) en gewoon kijhard arcade (Blur/NFS/DeathKarz etc.), spellen die daar tussen zitten met zo'n gehalte van nep-realisme kan ik maar slecht waarderen. De laatste paar games die ik opnoem kan je dan ook eigenlijk niet met een stuur spelen, dat slaat nergens op, net als dat LFS eigenlijk met een stuur MOET of eventueel met keyboard/muis omdat dat nog redelijke precisie bied maar echt niet anders. Een spel die als default een gamecontroller moet ondersteunen is daarmee dan ook uitgesloten van pure realisme. Vind ik jammer, maar ik kan het wel begrijpen. Een gameontwikkelaar is wel gek om zo'n spel als dit voor die kleine groep simulator enthousiasten te gaan zitten maken, hoewel ik dat stiekem natuurlijk supervet zou vinden :D

Nu ligt het lot nogsteeds in handen van die drie gastjes die LFS ontwikkelen... grafisch zou het nooit hierbij in de buurt komen, het is echter wel zo dat hoe realistischer het rijgedrag, hoe minder belangrijk de graphics is. Het is dan zo verschrikkelijk immersive dat je bij LFS bijvoorbeeld echt het gevoel krijgt in een auto te zitten en deze te besturen waarbij dat bij een ander spel voelt als een op afstand te besturen autotje, niet verbonden met het geheel. Dat maakt voor mij nog steeds een echte racegame, gewoon met een smile op je face rond toeren, driften en serieus formula wagens rijden. LFS doe ik zo 6 uur non-stop zonder moe te worden, dat kan ik van veel andere racers niet zeggen.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 5 juni 2010 21:11]

en zag er grafisch niet lekker uit....auto waren als het ware "geknepen" waardoor de banden/neus verhouding eruit zag als een mislukte plastische operatie.

Met name GP 4 wordt nog steeds veel gespeeld en komen ook nog seizoen mods voor uit.

En F1 rijden is, niet "ff" snel tussendoor spelen, F1 is voor de echte autosport liefhebber, het is tenslotte het hoogst haalbare.

Ik ga hem zeker halen en met de Logitech G25 moet het super sturen worden
De review heeft in elk geval de interesse in dit spel vergroot voor mij. Het enige wat ik jammer vind, is dat je maar maximaal 7 seizoenen kunt racen. Ik begrijp dat het niet realistisch is dat je 40 jaar lang in een F1-auto rijdt, maar 7 seizoenen is niet erg lang.

Ter illustratie: Schumi en Rubens: beide al 17 seizoenen actief, Massa: 7, Trulli: 13, Alonso 9, Hamilton: 4 (wel al 13 jaar actief als racer) en Button: 11. Wanneer het maken van een carrière centraal staat, zou ik persoonlijk dus liever een hoger maximum of zelfs helemaal geen maximum zien.
Het is de bedoeling in die zeven jaar wereldkampioen te worden. Het is niet de bedoeling de langste carrière ooit te rijden. Je moet ergens een goal zetten met een videospel natuurlijk.
Dat zal allemaal wel, maar als je een carrièremodus in je spel stopt, dan wil ik ook wel een carrière kunnen hebben. 7 Jaar is dan geen uitzondering, wanneer ik kijk naar een handvol van de huidige coureurs. (Neem bijvoorbeeld Football Manager 2010. Dat is weliswaar een compleet ander spel, maar daar kan je een carrière als voetbaltrainer hebben die zo lang loopt als je wilt.) Ik vind deze begrenzing gewoon veel te krap en dat is jammer. Een carrière in de F1 is niet voorbij als je wereldkampioen geworden hebt.
Ik kan niet wachten tot deze uit is. En het zal echt een bummer zijn als hij tegenslaat want ik ben nu al meer dan een jaar helemaal upgehyped voor dit spel.

Live the Life is dan ook wat er ontbrak in de vorige games. Je voelde nooit de sensatie van je overwinningen. Had je eindelijk eens de eerste plaats plakken en dan kreeg je gewoon een spreadsheet naar je hoofd gesmeten. 8)7
Lijkt me inderdaad leuk om wat meer na de race to doen. "press X to dive in the pool" :9
Ja maar die websites hebben altijd van alles te klagen. Laat het eerst maar eens uitkomen en dan gaan we wel weer kijken of het mee of tegen valt. Je kan gewoon niet van Codemasters verwachten dat ze er een ultrasim van gaan maken. Dat is leuk voor een paar hardcore simmers en de rest koopt het dan al niet meer.

Als er zoveel geld in een project zit (lijkt me met de licentie enz.) dan gaat het niet om een fanbase zoals je bv. voor flight simulators en race simulators hebt. Het is alleen te hopen dat ze er een nieveau in hebben gestopt die lekker uitdagend is en waarbij je echt moet werken.

Vind het weer ook veelbelovend en ik heb er zin in :D
Ik denk dat dit spel veel ultrasim fanaten zal tegevallen, maar dat een veel grotere groep dit spel echt geweldig zal vinden. Puur om het feit dat de meeste mensen geen sim willen, maar een spel dat geweldig speelt.
Vooral als je ziet dat Dirt 2 en GRID geweldig rijden en je ook echt het gevoel had dat je aan het rijden was. De sensatie zie je alleen bij dit soort spellen terug.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 juni 2010 11:21]

Ik vind foto 2 heel erg veel van de sfeer van GRID hebben (niet zo verwonderlijk, zelfde uitgever, maar toch)! Ik ben wel erg benieuwd. Als het goed uitgewerkt wordt haal ik m denk ik wel :)
Een F1RPG eigenlijk :p

Ik ben is benieuwd, meestal schrikt het realisme bij deze games mij af en is de stuur- en remhulp dan weer te lame om nog een tof spel te zijn.
Ik zit zelf nog wel te twijfelen voor welk platform ik de game zal kopen.
X360 valt voor mij sowieso af vanwege het gebrek aan een goed stuur.
Dus dan blijven PS3 en PC over waar ik de G25 kan aansluiten. het hangt er voor mij nogal vanaf wat de systeemeisen worden voor de pc. DIrt2 speel ik atm nog bijna voluit @ fullHD, maar bij de F1 game zal er wel veel meer processorkracht nodig zijn omdat je veel meer auto's in het zicht kunt hebben Dus misschien zal de PS3-versie dan de veilige keus zijn, ook al rendert die @ 720p..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True