Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur

Shaun White Skateboarding

Ubisoft Montréal

Shaun White Skateboarding wordt gemaakt in het Ubisoft-kantoor in de Canadese stad Montréal. Voorafgaand aan de presentatie van het in onwikkeling zijnde skatespel gaf de uitgever annex ontwikkelaar ons de kans een kijkje in de keuken te nemen van het complex, waar in totaal een kleine tweeduizend mensen werken. Het gebouw heeft aan de buitenkant een klassieke uitstraling - zo constateren wij als leken in de architectuur - en dat idee blijft binnen gehandhaafd. Zo hangt in de lobby van het kantorencomplex een oude bouwtekening, en beschikt het pand over een oude, nog werkende lift met een houten hekje.

*Beveiliging

Belangrijker dan het gebouw zijn uiteraard de projecten die hier vandaan komen en de mensen die eraan hebben gewerkt. Zo werd de eerste Assassin's Creed onder leiding van Jade Raymond hier ontwikkeld, en ook het spel van Avatar is in dit gebouw gemaakt. Vooral de ontwikkeling van die laatste game heeft zijn sporen nagelaten in het gebouw. Een complete verdieping werd speciaal voor Avatar veranderd in een bunker met extra beveiliging. Werknemers van Ubisoft moesten in die periode niet alleen de beveiling van het gebouw, maar ook nog de beveiling van een extern beveiligingsbedrijf passeren om bij het geheime project te komen. Niet verwonderlijk: ver voordat de volledige film uitkwam, beschikte de studio er al over, uiteraard om de planeet Pandora precies zo neer te kunnen zetten als in de film.

Dat Avatar meer uitzondering dan regel was, bewijzen de overige kantoren en studio's van Ubisoft. Op de vloeren waar wordt gewerkt aan games als Assassin's Creed en Shaun White vertoont Ubisoft niet veel verschillen met willekeurige andere studio's: grote, open ruimtes vol werkplekken die stuk voor stuk zijn opgeleukt met artwork, memorabilia en andere grafische uitingen. Al snel bleek dat men hier niet direct gewend is aan bezoek: toen we er rondliepen was onder meer de naam van de nieuwe Assassin's Creed al te zien, die destijds nog niet eens was aangekondigd. Helaas tekent elke bezoeker van de studio vooraf een contract waarin staat dat niets dan datgene wat met Ubisoft is afgesproken naar buiten mag worden gebracht.

*Geluid

Een interessante ruimte binnen het kantoorpand is de plek waar geluidseffecten worden opgenomen. Een groter rommelhok is niet denkbaar, maar elk element in de georganiseerde chaos heeft een functie. Heb je altijd al willen weten hoe een zwaard op een autodeur klinkt, dan is de Ubisoft-studio de plek waar je moet zijn. Onder meer de geluidseffecten voor Assassin's Creed zijn hier opgenomen.

Behalve keihard werken aan games kunnen Ubisoft-medewerkers hun gedachten ook even verzetten, en daarvoor kunnen ze gewoon op kantoor blijven. In het gebouw zijn diverse kantines te vinden, waarbij de centraal gelegen kantine zelfs een in-house Starbucks-vestiging heeft. De sportievere ontwikkelaars kunnen zich uitleven in de fitness-ruimte, waar full-time fitnessinstructeurs en een diëtist aan het werk zijn om hen daarbij te begeleiden. De wandeling naar een kantine of naar de fitness-ruimte leidt sommige werknemers langs een muur waarop elke game hangt die Ubisoft ooit uitbracht. Een stukje inspiratie, zullen we maar zeggen!


Foto's zijn genomen met een matige compact-camera. Excuses voor de hier en daar wat gebrekkige kwaliteit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (21)

Wijzig sortering
Ik geloof ook niet dat meeste mensen op zo'n "fantasy game" zitten te wachten. Zodra je de spelwereld aan kan passen wordt het in mijn ogen nog onrealistischer dan de tricks in Tony Hawk.

+1 Voor het opnemen van een korte beschrijving over de Ubisoft studio. Ik moet zeggen dat ik de kantoren intern er nou niet bepaald modern uit vind zien.
Hoezo zouden de meeste mensen niet op zo'n 'fantasy game' zitten te wachten? Het is misschien wel minder realistisch, maar echt niet iedere 'gamer' wil hardcore realistisch skate-(3)-en. Zie maar eens naar de verkopen van de Wii, lekker simpel gamen. Een groot deel van deze gamers zijn de gamers waar Ubisoft zich vanuit dit coole pand richt - vermoed ik :) -
Hoezo zou je je kantoor er modern uit moeten zien. Juist hoe speelser het is, hoe beter. Je moet ergens relaxt kunnen werken en niet elke dag naar een tl-lamp lopen aankijken.
Ik vind Tony Hawk's Pro Skater 2 anders nog steeds de beste skategame ooit gemaakt. Dat het totaal niet realistisch was maakt mij geen drol uit. Och, wat een tijden. Skaten door een hangar met een windtunel, een school met een indoor zwembad of het geheime ruimtelevel... Ongeëvenaard! :)
Geen skateboarder die hier plezier aan zal beleven... Hardcore modus van Skate 3 is ook nog lang niet hardcore genoeg.
Ik ben toch echt een skateboarder en hou wel van een arcade potje skaten..
+1Anoniem: 171689
@xelagbs8428 mei 2010 23:59
Er zijn ook veel meer passieve skate board gamers dan echte skateboarders, dus zoveel zal Ubisoft daar niet aan verliezen.
+1Anoniem: 333431
25 mei 2010 15:05
Als zij hiermee de juiste balans weten te vinden tussen realisme/besturing van Skate en de fun/over-the-top van Tony Hawk, kan dit juist 'nieuwe' spelers aantrekken, die een middenweg zoeken.
Een aardige middenweg is Easy Mode in Skate 3.
Een cafe onder je kantoor, ideaal!

On: Als het speelt zoals skate dan kan het een topper worden.
Naar het schijnt, best een baggertent :) de Ubi mensen waren er iig niet over te spreken, die eten en drinken meestal ergens verderop in de straat.
Lijkt me heerlijk om met wat vrienden te spelen :)
Ik vind tony hawk ook nog steeds beter dan skate 2 als het om een avondje bier drinken en chips eten gaat.
imo heel heel verstandig van ubisoft, tony hawk pro skater is al een tijdje bucht (Underground 2 was nog te pruimen, verder is het echt bagger imo) en als zij de vaandel weer kunnen overnemen en het qualitatief kunnen houden hebben zij de "fantasy-skate-game" in handen.

Ik hoop dat het wat wordt :-)
Jammer dat men niet verder is gegaan met de Shaun White Snowboarding game. SW staat toch bekend om zijn snowboarden bij het grote publiek (twee keer Olympisch kampioen bijvoorbeeld).
skateboarden moet een olympische sport worden samen met extreme inlineskating.
deze game en de style spreken mij wel aan. vond jsrf ook geweldig.
hopelijk komt daar ooit nog eens een deel van uit!
+1Anoniem: 171689
29 mei 2010 00:01
Dat gebouw van Ubisoft Montreal en de omgeving hebben vast als goede inspiratie gediend voor de grauwe impressie van de game zelf :)
denk niet dat het wat wordt met skate 3 die eraan komt.
Die er al een tijdje is bedoel je.

Ik snap wel wat je bedoelt. Het hele gedoe met fictieve rails en ramps en de kleuren van de spelwereld lijkt me nou niet echt een leuke toevoeging :\ Het lijkt meer op een fantasy game dan een skate game als ik het zo hoor :p
net alsof de graphic artiesten aan de lsd zaten toen ze dit maakte :x

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True