Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Rage

De setting verklaard

Tijdens de demonstratie in Parijs werd er in een omgeving gespeeld die we ook in Keulen al hadden gezien. De kale rotsen en open vlaktes doen in de verte denken aan Borderlands, terwijl de sfeer wat lijkt op die in het eveneens in ontwikkeling zijnde Fallout: New Vegas, waarover we je later deze week meer vertellen. Rage houdt echter niet op bij de wastelands zoals we ze nu hebben gezien. Het spel schotelt de speler na verloop van tijd een totaal nieuwe omgeving voor, met het stadje Subway Town dat is geïnspireerd op New York en Tokio. Daarmee houdt de duidelijke gelijkenis met Fallout: New Vegas na het eerste deel van het spel dus op.

Willits had ook nog een verklaring voor de keuze voor het post-apocalyptische thema. Het thema staat de ontwikkelaar namelijk toe om elementen te combineren zonder dat het ongeloofwaardig wordt. Een toekomstige, post-apocalyptische setting biedt een unieke mogelijkheid voor id Software - en voor veel andere ontwikkelaars - om realistische elementen en futuristische voorwerpen te combineren.

*Voorlopige conclusie

Uiteraard zouden we het liefst nog uren blijven genieten van wat Rage allemaal te bieden heeft, maar daarvoor zullen we de komende maanden waarschijnlijk nog vaak genoeg de kans krijgen. Zo heeft id Software nog niets gezegd over de multiplayer-modus, en werd de vraag of er co-op in het spel zou zitten beantwoord met "dat hoort bij multiplayer, en daar hebben we het nog niet over". Daar zou je aan af kunnen leiden dat er inderdaad een coöperatieve spelmodus in Rage wordt verwerkt. Wellicht dat we hierover meer zullen horen in de periode rond de E3, die vanaf 13 juni in Los Angeles plaatsvindt.

Titel Rage
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 2011

Reacties (62)

Wijzig sortering
Als dit nou de soepele gameplay van Borderlands combineert met de Graphics en verhaallijn van Fallout hebben ze een absolute winnaar. Ik kon er niet overheen komen hoe houterig ik me voelde in FO3, laat staan als ik het in 3rd person bekeek ... talk about bad rigging :/ .

Borderlands graphics stonden mij dan iets minder aan en er was weinig verhaal en veel grinding.

Daarbij biedt rage zijn eigen inzet: variatie. Vliegen, crossen, plaatsing van turrest/mijnen/robotspinnen (soort van battlefield preparatie als in KoToR :D !), schieten en puzzelen. Die variatie is wat ook een enorme winnaarcode is voor spellen als Half Life 2 bijvoorbeeld :) .

Als de engine nu net zo soepel voelt als de Source/UE3 ... hier heeft u €50 bethesda :) !
wat is KoToR....? sorry hey~! ik ben een NUUB...
Hoi Johnkessels87,

hier vind je bergen informatie,
en niet alleen over KOTOR.

Je kunt er diverse woorden intypen en op enter duwen, dan volgen er links in beeld, met meer informatie.
Knights of The Old Republic van Bioware.

EDIT: Typo.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 5 mei 2010 00:53]

Ik geef je helemaal gelijk, Fallout 3 was een geweldige game, zeker door de setting. Het was alleen geen shooter, maar een rpg met toevallig een shooterelement, dat merkte je aan de accuracy van de geweren, aan de VATS en aan de schaarste aan ammo.

Borderlands daarentegen was een waardeloze game, alleen maar grinden, ontzettend eentonige gameplay, alles gebaseerd op level en bijna niets op skill, slechte AI omdat je alleen maar aangevallen werd door van die raiders en monstertjes en er geen èchte bots/NPC's waren die evenwaardig waren aan jouw character. De graphics zijn een kwestie van smaak, maar die stonden mij ook niet aan. De elementen waardoor andere mensen Borderlands zo goed hebben beoordeeld waren de fast-paced gameplay maar vooral het idee van weer eens met z'n allen op pad gaan: de co-op.

De co-op was de hele hoeksteen van Borderlands en het systeem werkte geweldig: makkelijk joinen, weinig of geen lag/disconnects en veel voordeel van co-op met betrekking tot levelen en fun.

Laten we idd hopen dat Rage het beste van beiden combineert.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 4 mei 2010 17:02]

Hmm, sorry, hartstikke offtopic natuurlijk... je hebt gelijk dat FO3 geen shooter is, maar schaarsheid van ammo??? Dan deed je toch iets fout volgens mij hoor, of je hebt niet verder gespeeld dan het eerste stuk of zo. Ik had altijd idioot veel ammo over, alleen het eerste stukje van het spel moet je even zuinig zijn.
Die technologie klinkt veelbelovend, ik zou dit wel graag in een demo filmpje willen zien.

Ook wel leuk om te zien is dat ID nu al weer verder denkt, met wat ze Sparse Voxel Octree noemen - zie ook Wikipedia. Bijna-onbeperkte (en natuurlijke) LOD zonder 'hacks' zoals normal mapping en dergelijke? Gaerne.

Het was overigens een lange tijd stil in de game engine wereld, met alleen hier en daar wat nieuws over de CryEngine 3. Unreal Engine mag wel weer eens iets roepen, en ook Valve mag wel eens een nieuwe engine gaan bouwen - vooral die laatste twee hebben stevige engines gebouwd die al in een paar dozijn games gebruikt worden, maar die engines zijn allen ondertussen alweer jaren oud.

[Reactie gewijzigd door YopY op 4 mei 2010 16:51]

Sparse Voxel Octree maakt gebruik van raycasting. De id Tech 6 engine zal dan ook nog wel even op zich laten wachten, want voor realtime raycasting moeten grafische kaarten nog een stuk sneller worden (factor 10 misschien?).

Overigens wordt er geschreven dat er nauwelijks 'kartels' of 'jaggies' waar werden genomen, maar dat is natuurlijk onmogelijk. Megatextures zorgen niet op magische wijze voor anti-aliasing, en wat te denken bij schaduwen.
Helaas zijn het de beperkingen van de consoles die nu engine development dicteren, dat is ook de reden dat de vooruitgang op dat gebied de laatste jaren relatief stil staat (ik ben ook niet echt onder de indruk van de screenshots - ik neem aan dat dit de console screens zijn).

Wel jammer dat men net als bij epic multiplatform achteraf gaat bekijken (itt valve, wat ooit de grootste vijand van multiplatform gaming was maar nu juist source heeft geupgrade naar opengl), weer een developer waar ik niets meer van koop.
Draait deze ook op Linux? De vorige tech engines deden het wel (doom 3, quake 4). Dat zou ik wel op prijs stellen :)
Is niet aangekondigd, maar JC en Timothee hebben beiden laten weten er wel een binary voor uit te willen brengen. Is eigenlijk ook wel een must. Heb alle games van hun op Linux en deze mag niet ontbreken.

Waar ik wel erg tegenop kijk is het gebrek aan Dedicated Servers. Ik weet niet zeker of ze nog steeds door gaan met dit plan maar ik zou het zwaar kut vinden als dit de eerste game is waar je geen mods en maps kunt hosten. Ben nu druk bezig met de UDK en ik vindt hem (de UDK) erg geil. Toch zou ik mods en mappen liever uitbrengen voor de Id fransise omdat ik daar al bekend mee ben. Zonder servers, gaat dat echter niet door.
Wat ik gehoord had (rond de launch van COD:MW2) was dat ID officieel ergens had gezegd: 'we kijken even hoe het gaat met Infinity Ward voor we ons vastleggen op een bepaalde multiplayer-techniek, we zijn zeer benieuwd hoe het verloopt namelijk'.

Waarmee ze eigenlijk zeggen wel degelijk interesse te hebben in P2P, maar het toch een link idee vinden en even willen kijken hoe het bij andere games werkt in de praktijk.


Nu ben ik benieuwd, is er ergens een 'uitkomst' daarvan? (Nee, niet wat alle boze COD:Mw2 pc gamers roepen, maar wat ID er zelf over zegt nu COD:MW2 een poosje heeft kunnen draaien).
Vooralsnog is Linux geen 'launch platform' zoals Windows, Mac, PS3 en Xbox. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid wel Linux binaries beschikbaar komen.
Regarding the status of the Linux port after the July 14, 2008 announcement, John Carmack said "It isn't a launch platform for us, but an executable may still show up." Later he said that a Linux port is unlikely in response to an email where he says "It isn't out of the question, but I don't think we will be able to justify the work." and "It probably wouldn't be all that bad to get it running on the Nvidia binary drivers, but the chance of it working correctly and acceptably anywhere else would be small." Three weeks later Timothee Besset, the person in charge of porting id's products to Linux, discussed the future of the Linux port in a more positive light, stating on September 13, 2009 that "Fundamentally nothing has changed with our policy regarding Linux games... I'll be damned if we don't find the time to get Linux builds done."

[Reactie gewijzigd door Cyberblizzard op 4 mei 2010 16:54]

Wauw. Dat klinkt goed en ziet er ook goed uit. Ik krijg inderdaad een beetje het Borderlands/Fallout idee (maar dat heb je denk ik al snel bij wastlands) Maar als je ook in steden etc. komt dan moet dat goed komen. Daarnaast zou het geen nadeel hoeven te zijn als ze het maar goed aanpakken. Bij borderlands had ik ook niet zoiets van 'oh daar heb je weer een fallout ripp-off'.

Steeds vaker zien we vrije spelwerelden waar je kan doen wat je wilt. Een prima ontwikkeling in gamesland :D

De technische aspecten heb ik weinig verstand van maar het klinkt als een hele goede ontwikkeling. Bij veel games (GTA) zie je inderdaad soms gewoon een gebouw in beeld floppen.
Prima ontwikkeling, daar valt over te twisten. Aan de ene kant is het leuk, lekker freeroamen en doen wat je wilt. Aan de andere kant gaat het meer dan eens (lees: bijna zonder uitzondering) gepaard met weinig boeiende storytelling. Dat heeft bij mij het effect dat ik na een beetje ronddolen met heel snel verveel. Om die reden vind ik free roaming RPGs vaak veel minder leuk dan meer traditionele rpgs als Baldurs Gate of zelfs Dragon Age. Een duidelijk doel ontbreekt vaak, waardoor ik een beetje verloren rond loop.

That said, ziet dit er best netjes uit, de graphics van de open luchten zijn prachtig. De rest is nog maar even afwachten.
Ben ik wel met je eens. Ik zou meer van een spel wat een erg goed verhaal heeft en echt een "immersive" gameplay heeft. Van mij hoeft een spel dan ook niet 60 tot 100 uur te duren. Zoveel tijd heb ik persoonlijk niet meer om te besteden aan gamen. Ik heb dan ook liever dat de tijd die ik game ook heel erg leuk en goed is. Zo heb ik erg genoten van Mass Effect 1 en 2. Alleen de primaire storyline gespeeld en niet al te veel sidequests. Dan ben je 15 tot 20 uur kwijt, maar heb je ook erg goede uren gehad. Bij sommige spellen heb ik soms het idee dat je meer aan het werken bent, de hoeveelheid herhalende acties zonder echt duidelijke resultaten.
De engine is natuurlijk slim opgezet, alleen het noodzakelijke renderen. Ik sta er keer op keer weer van te kijken hoe ver ze de prestaties van een console op weten te rekken. Hulde voor het persen. En dat met 'oudere' hardeware.
Opzich enigszins logisch omdat ze heel specifiek kunnen programmeren. PC's zijn daarentegen vrijwel nooit gelijk qua hardware. Desalniettemin ook mijn petje af voor deze prestatie!

De game klinkt nu al als een must-have!
Tuurlijk ze moeten er een expert guru voor hebben.
Maar wat de meeste dev's missen is de tijd voor optimalisaties.
'n bedrijf wat "it's done wenn it's done" als 'deadline'aanhoud verwacht ik veel meer code kwaliteit en efficientie van.
Dan een game dat binnen 2 jaar er doorheen geperst wordt..

Dit is puur een kwestie van game tech research. Iets wat maar enkelen kunnen en mogen doen.

Daarnaast since Q2 kon me geen IDsoft game me meer boeien. De games waren te lineair en om level verder te gaan moest je zo'n sleutel zien te vinden. En dat frantic adhd frag fest deathmatch gedoe lig mij ook niet.

Met Rage slaan ze een nieuwe weg in kwa gameplay.
En ook iets nieuws voor hun Coöpplay.

Daarnaast klinkt het te sterk op een tech demo.

Maar aangezien ze erg veel tijd hebben om een degelijke gameplay uit tewerken.

Er veel voorbeelden al hun voorgegaan zijn zoals stalker fallout borderlands.
En daar het goede van kunnen jatten.

Grafich ben ik niet onder de indruk want variatie vind ik daar niet onder vallen, maar variatie waardeer ik juist veel meer.

Dit wordt misschien weer 'n IDsoft game die ik wel eens ga spelen. This zo anders van hun.

Past zo in mijn rijtje

ME1+2
F3 + DLC
BL
Stalker cop; heden mee bezig.
Ik kijk met genoegen uit naar deze game

Bethesda Softworks is toch al heel lang mijn fav game bouwen en ik verwacht niet dat deze me teleur gaat stellen kan niet wachten om dit mad max wereldje te betreden en aso er door heen te scheuren met een gemod blaas bakje.

Vreemd dat de consule versies mooier zijn: terwijl dit in mijn ogen meestal anders om is omdat de graphic kaart / processor uit een 360 en playstation al wat ouder zijn dan je in je pc kan hebben let op kan hebben zeg ik.

zeker met de huidige mogelijkheden om er 1 a 2 tot 4 videokaarten te hebben en met de intel i7 x4 en x6 zou je zeggen dat de graphic beter zouden moeten zijn.
Er staat volgens mij niet in het artikel dat de console versie mooier of slechter is dan de PC versie. Ze zeggen wel dat de grafische prestaties die de game op een XBox360 neerzet indrukwekkend is, in vergelijking met andere console games. Op de pc heb je al games zoals Crysis die al een hoge standaard neerzetten.
My bad..

bedankt voor het aangeven,

heb ik het verkeerd gelezen, of begrepen ik had er meer uit opgemaakt dat de 360 versie indrukwekkender was dan de pc versie vandaar mijn reactie en verbazing..

want inderdaad wat je al aangeeft crysis graphics zijn inderdaad hoogstaand al vindt ik de game niets maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Lijkt inderdaad veel op een Borderland/Fallout combinatie.. over de graphics in ieder geval niks te klagen, alleen vind ik het verhaal tot nu toe wel erg onorigineel, maar we zullen zien. Ze hebben tenslotte nog even ;)
*Telt losse zandkorreltjes*
Dámn die screenshots zien er mooi uit.

De dynamische textures waar ze het over hebben klinken veelbelovend - Je zou bij wijze van spreken de poriën van de tegenstander vlak voor je kunnen tellen, zonder dat de boel traag wordt.

Ik kijk heel erg uit naar deze titel, maar gelukkig kan ik eerst nog wat tijd doorbrengen met de nieuwe Splinter Cell :+
Lijkt me wel een leuke game. soort Fallout vs Borderlands

wat me opvalt als ik de screenshots bekijk, het lijkt echt verdomt veel op Borderlands,(bijvoorbeeld die lange weg, of die gebouwen) alleen dan mooier.
Hoezo op de xbox 360 nog indrukwekkender dan op de pc? Lijkt me juist andersom omdat de graphics altijd beter uit zullen komen op de pc. Maargoed neemt zowiezo niet weg dat ik heel benieuwd ben naar deze game en bijna niet kan wachten tot deze op de pc uit is. Overigens net als Crysis 2 dus.

Zie echter dat deze pas volgend jaar uitkomt dus nog langer wachten dan de Crysis 2-release. Hoop dat het dat echt waard is dan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True