Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Redactie Tweakers

Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2010

Allround en high-end stille pc

Het allround-systeem is bedoeld als zogenaamde alleskunner. Het spelen van games, het kijken van films, maar ook zwaardere taken als het bewerken van video en foto's moeten mogelijk zijn. Door de aanwezigheid van krachtigere onderdelen komt er een grotere last op de afvoer van warmte en dus ook op de stilte. Het budget staat op 900 euro.

Score: 4.5OnbekendProcessos Intel Core i5 750
Intel Core i5 750

Voor het allround-systeem valt de keuze wat platform betreft op Intel. Intel kreeg de voorkeur, omdat de vergelijkbare AMD Phenom II X4 955 meer energie verbruikt en dus meer warmte afgeeft. Die warmte zal afgevoerd moeten worden wat het nodige geluid met zich meebrengt.

De Core i5 is een op 2,66GHz geklokte quadcore, op basis van de Nehalem-architectuur. De cpu zal geen enkele moeite hebben met zelfs de zwaarste taken.

Score: 4.5OnbekendProcessorkoeling Scythe Mugen 2 Rev. B
Scythe Mugen 2 Rev. B

De keuze voor een koeler was een stuk lastiger. Een aantal koelers worden niet of bijna niet meer geleverd, terwijl sommige modellen werden vervangen door nieuwere, maar minder goede generaties. De Mugen 2 staat met zijn prijs en prestaties echter nog steeds als een huis.

De Mugen 2 combineert goede prestaties met een lage geluidsproductie en een klein prijskaartje. De meegeleverde fan kan aangesloten worden op fancontroller. Hierdoor kan de koeler altijd op een lage snelheid afgesteld worden en zal dan bijna onhoorbaar zijn.

linkSilent PC Review van de Mugen 2

Score: 5OnbekendMoederbord MSI P55M-GD45
MSI P55M-GD45

Ook voor het allround systeem kiezen wij voor een MSI-moederbord. Deze keuze is wederom ingegeven door het lage verbruik van het moederbord. De P55M-GD45 is een matx-plank, met de P55-chipset van Intel.

Dit bord heeft zogenaamde driver-mosfets, die MSI 'DrMOS' doopte. De mosfets zijn uiteindelijk een stuk efficiënter, waardoor er minder stroom verloren gaat en daardoor ook minder warmte wordt afgeven.

Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

De 5400rpm-schijf van Samsung word ingeruild voor een 7200rpm-model van Seagate met 1TB aan opslagruimte. De schijf zal vanwegere de hogere rotatiesnelheid betere prestaties bieden, wat wel wenselijk is voor het allround-systeem.

De 7200.12 van Seagate is net iets stiller dan de Samsung Spinpoint F3, maar ook iets trager. Aangezien alles om stilte draait, verkiezen wij de 7200.12 van Seagate boven de Samsung Spinpoint F3.

Score: 4OnbekendVideokaart Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)
Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)

Om een beetje fatsoenlijk te kunnen gamen, voldoet een onboard-igp bij lange na niet. Ons oog viel op een passief gekoelde HD5750, van Club3D. Vanwege de passieve koeling, is het wel zaak om voor een degelijke airflow in de behuizing te zorgen.

Wie minder problemen heeft met wat herrie tijdens het gamen, kan bijvoorbeeld voor de HD5770 Vapor-X van Sapphire kiezen. Deze zal in de idle-stand ook onhoorbaar zijn.

linkSapphire HD5770 1GB Vapor-X

Score: 4.5OnbekendBehuizing Fractal Design Define R2
Fractal Design Define R2

Om aan alle componenten onderdak te bieden kozen we voor de Define R2 van Fractal Design. Deze behuizing lijkt veel op de Antec P180-serie en word door veel mensen als zeer stijlvol beschouwd. Smaken verschillen, maar het voornaamste is dat de behuizing zo min mogelijk geluid doorlaat of zelf produceert.

De twee meegeleverde ventilatoren draaien op een laag tempo en kunnen op de meegeleverde fancontroller worden aangesloten. De kast is bekleed met foam om nog meer geluid op te vangen. Het nadeel is dat de kast maar twee 5,25"-bays heeft. Hierdoor is er door de Quiet Drive en de DVD brander geen ruimte meer voor bijvoorbeeld nog een blu-ray speler.

Score: 5OnbekendVoeding Nexus Value 430
Nexus Value 430

Om het systeem van de nodige prik te voorzien, kiezen wij voor een Nexus Value 430. Deze voeding van 430 Watt heeft voldoende power om het systeem te laten draaien en wordt geroemd als een van de stilste actief gekoelde voedingen die er te krijgen is.

linkSilent PC Review van de Nexus Value

Score: 4.5OnbekendVentilatoren 2x Fractal Design Silent Series , 140mm
Fractal Design Silent Series , 140mm

Om de luchtstroom in de kast te verbeteren, zodat de passief gekoelde videokaart het niet te warm krijgt, voegen we twee 14cm-fans van Fractal Design toe. De grote diameter en het lage toerental van 600 toeren per minuut, zorgen er voor dat de luchtstroom redelijk is, terwijl de stilte wordt gewaarborgd. De fans kunnen onder en boven in de kast worden geplaatst.

€ 120,24Actuele totaalprijs:
ProductPrijsAct.Prijs
Processor
Intel Core i5 750 € 164,51 Onbekend
Processorkoeling Scythe Mugen 2 Rev. B € 32,90 Onbekend
Moederbord MSI P55M-GD45 € 86,37 Onbekend
Geheugen Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 98,95 € 49,95
Harde schijf Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB € 68,62 € 70,29
Hardeschijfkoeling Scythe Quiet Drive € 30,40 Onbekend
Videokaart Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief) € 132,10 Onbekend
Behuizing Fractal Design Define R2 € 87,80 Onbekend
Voeding Nexus Value 430 € 54,80 Onbekend
Optische drive
Sony AD-7240S € 18,06 Onbekend
Ventilator Fractal Design Silent Series , 140mm € 21,20 Onbekend
Totaalprijs bij opstellen BBG € 795,71 € 120,24

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kunnen opgezocht worden het systeem te bekijken.

High-end systeem

Het high-end systeem is een systeem voor de echte tweaker. Met dit systeem moet gamen op de hoogste instellingen mogelijk zijn. De componenten verbruiken echter veel energie en geven dan ook veel warmte af, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt wat betreft koeling.

Om toch een zo stil mogelijk systeem te bouwen, wordt er gebruikgemaakt van grote fans, die we aansluiten op een fancontroller. Tijdens het gamen kunnen de fans dan eenvoudig een hoger standje gezet worden, zodat alles goed gekoeld wordt. Het budget werd vastgesteld op een stevige 2000 euro.

Score: 4.5OnbekendProcessor Intel Core i7 920
Intel Core i7 920

Voor een echt high-end systeem is een stevige processor vereist. De Core i7 920 gaat weliswaar vervangen worden door de i7 930, maar heeft een aantrekkelijke prijs. Het bijbehorende socket 1366-platform biedt verder ruime mogelijkheden.

Score: 4.5OnbekendProcessorkoeling Scythe Mugen 2 Rev. B
Scythe Mugen 2 Rev. B

Ook in dit systeem wordt gekozen voor de Scythe Mugen 2. Dit keer vervangen we de fan wel en kiezen we voor een push-pull opstelling. Twee langzaam draaiende fans bieden dan nog steeds erg goede koeling, zelfs wanneer de cpu wordt overgeklokt. Er moeten wel extra fanclips aangeschaft worden om de tweede fan te kunnen bevestigen.

linkSilent PC Review van de Mugen 2

Score: 0OnbekendMoederbord Asrock X58 Deluxe3
Asrock X58 Deluxe3

Voor het moederbord kiezen we voor een Asrock X58 Deluxe 3. Dit bord heeft een zeer uitgebreide featureset, maar de echte reden voor de keuze van dit moederbord is de ruimte tussen de pci-e x16-slots. De heatsinks voor de videokaarten zullen namelijk veel ruimte nodig hebben en met genoeg ruimte staat niets een goede airflow in de weg.

Score: 0OnbekendGeheugen GeIL GV36GB1600C9TC
GeIL GV36GB1600C9TC

De Core i7 9x0-cpu's ondersteunen triple-channel geheugen en het zou zonde zijn om hier geen gebruik van te maken. Wij kiezen voor een set van Geil op 1600MHz met een latency van 9. Dit laat ook ruimte voor de tweaker om meer met het geheugen te spelen of zelf te overklokken. De meerprijs van deze snellere set is gering.

Score: 4.5OnbekendSolid State Drive Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB
Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB

Een ssd heeft geen bewegende onderdelen en maakt dan ook geen enkel geluid, terwijl de prestaties tegelijkertijd vele malen hoger liggen dan bij harde schijven.

Uiteraard werd er gekozen voor de 80GB Postville van Intel: een van de best presterende ssd's die ook uitermate betaalbaar is.

Score: 4OnbekendHarde schijf Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB

De Samsung maakt opnieuw zijn opwachting. In dit systeem dient deze voor de opslag van grote bestanden, zoals muziek of films. En voor de echte gamefanaat zal 80GB, na de installatie van Windows 7, al gauw te klein blijken.

Score: 4.5OnbekendVideokaart 2x Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E
Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E

Aangezien we alle spellen op de hoogste instellingen willen kunnen draaien, is een goede videokaart noodzakelijk. De vorige keer werd er gekozen voor twee passieve HD4850's, terwijl we nu kiezen voor twee HD 5850's. We zochten de goedkoopste HD 5850, omdat we de koeler toch gaan vervangen.

Er moet rekening gehouden worden met de garantie, die mogelijkerwijs komt te vervallen als de koeler verwijderd wordt. Als alternatief voor de mensen die hun koeler dus niet durven of willen vervangen, kan er worden gekozen voor de Sapphire HD5850 Vapor-X: die zorgt voor een luchtgekoeld model ook voor uitstekende prestaties.

linkSapphire HD5850 Vapor-X

Score: 4OnbekendVideokaartkoeling 2x Thermalright HR-03 GT
Thermalright HR-03 GT

Om de twee HD 5850-kaarten te koelen kwamen we uit bij de Thermalright HR-03 GT. Dit gigantische koelblok, heeft de nodige heatpipes, die er voor zorgen dat de warmte snel wordt afgevoerd. De plaatsing van een 12cm-fan moet de aluminium vinnen snel doen afkoelen.

Score: 0OnbekendVideokaartkoeling 2x Thermalright VRM-R3
Thermalright VRM-R3

De gpu van de HD 5850 kan prima met weinig airflow gekoeld worden, maar de vrm's op het pcb worden dan niet goed genoeg gekoeld, wat de nodige problemen kan opleveren. Gelukkig heeft Thermalright ook koelers voor de vrm's in zijn assortiment zitten, speciaal voor videokaarten uit de HD 5800-serie.

Score: 5OnbekendBehuizing Antec Performance One P183 Zwart
Antec Performance One P183 Zwart

De behuizing leverde weer een stevige discussie op. Uiteindelijk werd er toch een consensus bereikt: de keuze viel op de oude vertrouwde P183, waaraan echter nog wel het een en ander moet gebeuren. De zijpanelen zijn al voorzien van geluidsdempend materiaal, maar na het plaatsen van bitumen matten, zal het meeste geluid de buitenwereld nooit bereiken.

Antec levert standaard twee fans mee, zogenaamde Antec TriCool-fans, die op drie standen ingesteld kunnen worden. Er zijn echter fans die stiller zijn. We vervingen de fans dan ook voor eigen exemplaren, terwijl de overige twee plekken waar fans in de kast geplaatst kunnen worden ook opgevuld worden door alternatieve exemplaren.

Voor mensen die minder willen sleutelen is er de Nexus Edge, die ook de vorige keer als alternatief diende. Sindsdien is er ook nog een tweede alternatief op de markt gekomen, de Silverstone Fortress FT02B. Deze zijn het allebei niet geworden, omdat de P183, inclusief de bitumen matten, stiller is en beter koelt.

linkSilverstone Fortress FT02B
linkNexus Edge

Score: 5OnbekendVoeding Seasonic X-750
Seasonic X-750

De Seasonic X-750 kreeg vrijwel overal lovende kritiek, om verschillende redenen. Ten eerste is een redelijk sterke voeding vereist om beide videokaarten van prik te voorzien. Ten tweede is de X-750 een van stilste voedingen die er te krijgen is. De voeding is verder modulair en voorzien van het 80Plus Gold-certificaat. Een efficientië die rond de 90 procent ligt, betekent een lage warmte afgifte van de voeding. Als laatste is er nog de bekende degelijkheid van Seasonic-voedingen. De prijs is er ook naar, maar dan heb je ook wat.

be quiet! Universal Big

Om de laatste trillingen en tik- en draai-geluiden weg te nemen, kiezen we er voor om de P183 te bekleden met bitumen-foam matten. Deze compositie van materialen zorgt er voor dat de geluidsgolven in het foam worden geabsorbeerd en de trillingen worden opgevangen door het stevige bitumen.

Score: 4OnbekendVentilatoren Scythe Fanclips / 2 stuks, 120mm
Scythe Fanclips / 2 stuks, 120mm

Voor het monteren van de tweede ventilator op de Mugen 2, zijn er twee extra fan-clips nodig.

Score: 4OnbekendFan-controllers & LCD's 2x Scythe Kaze Master 5.25
Scythe Kaze Master 5.25

Om alle ventilatoren af te kunnen regelen, lieten we ons oog vallen op twee Kaze Master's. Deze fancontrollers passen in een 5,25"-bay en zullen dan ook uit het zicht worden genomen door het deurtje van de P183. Met acht kanalen kunnen alle fans individueel geregeld worden. Ook de standaard TriCool-fans van Antec werken hier op.

Score: 4.5OnbekendVentilatoren 8x Scythe Gentle Typhoon, 120mm
Scythe Gentle Typhoon , 120mm

Deze stapel Gentle Typhoons werkt op 1000 toeren per minuut en dient voor bevestiging op verschillende plekken. Vier van de acht ventilatoren moeten in de behuizing opgehangen worden. Nummers vijf en zes worden gemonteerd op de HR-03 GT's, die de gpu's koelen. De laatste twee zijn er om de Mugen 2 van de nodige airflow te voorzien.

€ 31,92Actuele totaalprijs:
ProductPrijsAct.Prijs
Processor
Intel Core i7 920 € 215,- Onbekend
Processorkoeling Scythe Mugen 2 Rev. B € 32,90 Onbekend
Moederbord Asrock X58 Deluxe3 € 195,- Onbekend
Geheugen
GeIL GV36GB1600C9TC € 158,80 Onbekend
Solid State Drives Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB € 183,70 Onbekend
Harde schijf Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB € 74,85 Onbekend
Hardeschijfkoeling Scythe Quiet Drive € 30,40 Onbekend
Videokaart Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E € 482,- Onbekend
Videokaartkoeling Thermalright HR-03 GT € 73,88 Onbekend
Videokaartkoeling Thermalright VRM-R3 € 62,80 Onbekend
Behuizing Antec Performance One P183 Zwart € 111,- Onbekend
Voeding Seasonic X-750 € 149,95 Onbekend
Optische drive Sony AD-7240S € 18,06 Onbekend
Isolatie be quiet! Universal Big € 22,96 € 31,92
Ventilatoren Scythe Fanclips / 2 stuks, 120mm € 2,18 Onbekend
Fan-controllers & LCD's Scythe Kaze Master 5.25 € 51,58 Onbekend
Ventilatoren Scythe Gentle Typhoon , 120mm € 84,80 Onbekend
Totaalprijs bij opstellen BBG € 1.949,86 € 31,92

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kunnen opgezocht worden het systeem te bekijken.

Reacties (138)

Wijzig sortering
Leuke BBG maar bij de high end pc vind ik dat er rare keuzes zijn gemaakt, ik zal dit uiteraard ook even toelichten:

Eigenlijks is de vraag of diegene die dit systeem gaat kopen ook gaat overclocken. Zoniet kunnen er aardig wat euro's bespaard worden.

1) koeler

Waarom een scythe mugen 2? prima koeler maar zonder enige overclock een waste van 30 euro . Ja het is beter dan een stock koeler maar je cpu gaat er echt niet langer van leven.

2) 1600mhz geheugen, wederom prima geheugen maar 1600mhz werkt niet 100% met een stock i920.
oftewel het geheugen wordt "downclocked" en in dat geval kun je beter sneller en goedkoper geheugen kopen.

3) Waarom een ASrock mobo? naar mijn weten is ASrock tot op heden nog steeds een "low" end afgeleide van ASUS, en voor een paar euro meer heb je een prima ASUS bord.
Nu wil ik niet concluderen dat ASUS per definitie beter is dan ASrock maar om nu te zeggen "omdat er meer ruimte zit tussen pci-e sloten" lijkt me een onzinnige reden.
Daarnaast als je deze BB zou gaan kopen ben je bijna verplicht om over te clocken, anders gooi je gewoon geld weg.
Dan is het natuurlijk de vraag loopt een i920 op 4ghz stabiel op dit Asrock moederbord?
en wat zijn de verdere OC abilitys?

4)SSD, vind ik meer optioneel.
Ja het is uiteraard sneller, windows start sneller op, applicaties laden sneller maar heeft geen effect op games ( behalve de laadtijden dan), en aangezien dit een game pc is vind ik persoonlijk 180euro aardig wat geld.
Wat ik eigenlijks bedoel is als je er SSD schijven gaat inzetten kan je ook net zo goed voor een hd5870 gaan in CF, wat een enorme prestatie wist zal opleveren.

5) Koelers.
koeling is natuurlijk altijd goed maar 8 (!!!) 120mm fans ? nee pure overkill en wederom een waste of money. Je hebt absoluut geen 8 fans nodig om een normale airflow te krijgen. Wederom heeft dit ook weer te maken met het feit of je gaat overclocken of niet.
dit geweld in totaal kost je al snel 130euro.
Zolang je alles stock laat draaien is stock cooling meer dan voldoende.

Conclusie:

Een "echte" tweaker kan hier prima mee overweg maar een "echte" tweaker weet zelf wat hij gaat kopen en gaat niet uit de BBG informatie halen, hooguit kijken wat er in staat ( lijkt mij )
Dus komt het neer op een guide voor de mensen die nog niet precies weten wat ze willen kopen en niet precies weten wat er tegenwoordig te koop is. ( en ik neem aan dat dat ook de bedoeling is van deze guide? )
Voor deze mensen zou ik toch bovenstaande punten in acht nemen, een guide is natuurlijk een richtlijn maar de punten die ik noem worden nergens vermeld wat in mijn ogen toch belangrijke punten zijn voor een high end game pc.

Ik zou persoonlijk deze high end pc niet aan een leek adviseren, hooguit als informatiebron.
Verder heb je echt totaal geen verstand van zaken als je dit roept :

"dus voor hen die ook snel media willen bewerken, is de Phenom II X6 1055T een optie, die ongeveer 40 euro extra kost en twee cores extra biedt."

Yeah right, elke Intel processor maakt echt gehakt wanneer het om media gaat.... Jammer dat tweakers zo laag valt.
Misschien zou het aardig zijn als je die beweringen onderbouwt. De 1055T is ongeveer gelijkwaardig geprijsd als een i5 750. Wat zeggen de reviews dan?
http://www.anandtech.com/...x6-1090t-1055t-reviewed/6
http://www.tomshardware.c...6-1090t-890fx,2613-7.html
http://www.xbitlabs.com/a...-ii-x6-1090t_8.html#sect0
http://www.guru3d.com/art...-x6-1055t-1090t-review/13

Dus als wij geen verstand van zaken hebben, dan heeft de rest van de IT sites het ook niet. ;)
Van Anadtech:

Vergelijk Intel Core i5 750 vs Phenom II X6 1055T

Score intel Core i5 750= 100%, geef het verschil in performance van
de Phenom aan in %

sysmark 2007 -13%
DivX test -11%
x264 first pass + 8%
x264 2de pass +20%
PhotoshopCS4 -11%
3Dmax 9 -5%
Cinebench R10 single threaded -15%
Cinebench R10 multi threaded +15%
POV-Ray +20%
Winrar +1%
7-zip 32MB Dictionary +35%
7-Zip 300MB/Max-compression -26%
Fallout -8%
Left 4 Dead -14%
Crysis Warhead -14%
Batman -4%
Dragon Age -30%
Dawn of War II -20%


Apps > gelijkspel
Games > Core i5 750 wint
Volgens mij moet jij de reviews nog maar eens doorlezen. Zo'n raar advies is het namelijk niet.

http://images.anandtech.c...x6_042610231918/22625.png
http://images.anandtech.c...x6_042610231918/22626.png
http://images.anandtech.c...x6_042610231918/22620.png
http://images.anandtech.c...x6_042610231918/22621.png

Er zijn natuurlijk ook voorbeelden te geven waarin Intel beter scoort natuurlijk, maar ze hebben het toch echt niet uit hun duim gezogen.
Volgens mij heb jij er totaal geen verstand van en heb je intel fanboy neigingen.
De phenomII 1055T is aanbevolen omdat het een sterke cpu is voor weinig geld. Je hebt geen duurder x58 bord voor nodig met een duurdere 920 of p55 met de duurdere i5 750 of i7 870. voor de rest zal intel echt niet sneller zijn qua cpu's...
Het hele idee is dat er binnen het budget bekeken wordt wat de best buy is, de rest past er dus niet in en wordt daarom ook niet genoemd.

Wat wel klopt is dat de genoemde intel cpu's wel degelijk sneller zullen zijn of gelijkwaardig presteren maar ook voor een hogere prijs. Zie bovenstaande berichten.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 mei 2010 14:53]

Nette review. Wel een paar puntje; waarom is er voor de Creative 5.1 set gekozen in het game systeem, waar er word vermeld dat je er niet teveel van mag verwachten gezien de prijs.
Terwijl er nog budget over is, zo'n 70 euro. Waarom deze set dan en niet bijv de Logictech X-540 set ?

Tweede punt is het highend still gamepc, waar veel geld word uitgegeven, o.a. 80 euro aan casefans en een tiental euro aan dempingsmatten terwijl met er twee videokaarten instopt
met een relatief luide koeler. Waarom is hier niet voor een Vapor-X of Toxic gekozen ?

Ah, ik zie het al; er word custom cooling gebruikt 8)7
Wel, het mag dan stil worden, elegant kan ik deze oplossing niet noemen;
2x bijna 70 euro aan alu blokken, daarmee word de kast zeker gevuld. Het mag dan presteren, het is niet mijn "cup of thea" :> (te lomp en te prijzig)

Het kan ook anders: wat dacht je van een CrossfireX opstelling met vier passieve HD5750's ?
Toegegeven, het presteert niet altijd even snel als een HD5850 duo. Soms schaalt crossfireX niet echt lekker. Soms is het echter sneller. Belangrijkste voordeel van deze setup is dat je deze videokaarten er zo in kan schroeven, met behoud van garantie en/of andere narigheid met het monteren van custom cooling.

ps: Zie dat er acht casefans genomen zijn, weet je zeker dat dat er allemaal in kan ?
Zie hier nml. , waar ook een HD5850 geplaatst is maar daarvoor moet schijnbaar de harddiskcage wijken. De cage, waaraan als ik mij niet vergis een achtste casefan zou moeten komen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 mei 2010 22:24]

Als je even verder leest in de comments of dde review goed doorleest merk je dat ik mijn cage (het is mijn review) eruit heb gehaald om mijn cablemanagement te optimaliseren, Hij moet dus niet weg!! En als je zelf wat tweakers bent ken je die fan gerust ophangen aan wat rekkers ook tussne je 5.25 cages en de 2.5" cage. :P

Wat wel zo is, als je de cage effectief gebruikt om HDD's in te steken (waarvoor ze eigenlijk gemaakt is) kan je er inderdaad geen fan meer tussenkrijgen. De 5850 past nog NET. Maar met de kabels moet je ook al ongewoon duwen en het is zeker niet de bedoeling.
Conclusie, met een lege cage lukt het nog, met een gebruikte cage inderdaad niet. Maar in de BBG gebruiken ze de cage niet. dus het werkt.

De 8e fan moet daar overigens niet aan komen, 1achter de cpu 1boven de cpu, pushpull op mugen. 2X op de passieve koeling vande GPU en 2X vooraan de case, nog tussen de cages en de stoffilters. Daar is ook nog plaats. Op mijn foto zie je iets wat lijkt op een zwart handvat.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 3 mei 2010 11:37]

Twee fans op de custom passieve koeling, die per GPU een dikke 70 euro kosten ?
Dat lijkt me behoorlijk prijzig voor een actieve luchtkoeling. Kan je dan niet beter gewoon voor bijv. 2x een SApphire Toxic kiezen ? Geen gedoe, een stuk goedkoper en met behoud van garantie.

Die cage zit er standaard bij. Beetje zonde als die moet sneuvelen. Iig beperkt het je mogelijkheden om je storage uti te breiden. Is toch geen ideale oplossing als je het mij vraagt.
Iig iets om rekenning mee te houden als je deze kast neemt icm lange videokaarten.

Tot slot: voor de HTPC zal je weliicht beter af zijn met de Scythe Big Shuriken; een topdown cooler die zijn verse lucht krijgt van de ventilatiegaten die zich precies boven de processor bevinden. Met fan erop is de Big Shuriken ook stiller en koeler; zie deze review.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 3 mei 2010 12:38]

70 euro is veel, ben ik met je eens. Maar het resultaat is -veel- beter dan de Vapor-X/Toxic. Het gaat om stilte, het past in het budget: Dan word dat gekozen. Zo simpel werkt het. Daarbij: Als je de begeleidende tekst had gelezen, dan staat daar ook netjes het alternatief voor mensen die dat niet willen doen. Dus waarom je zo loopt te zeuren over dingen die er in staan, ik weet het niet. Het lijkt er eigenlijk op dat je de teksten totaal niet gelezen hebt. De fan configuratie staat namelijk ook gewoon vermeld.

@hier onder: Dat is jouw mening, mijn mening is anders toe gedaan, namelijk dat bij zon high end systeem er zeker meer kosten gemaakt mogen worden voor echte stilte. Wat ook het doel van het systeem is. Dus, heb jij even pech ;). Daarbij verlies je geen cage. Het past net.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 3 mei 2010 17:38]

Beter? Ja Veel beter? Valt te bezien. Iig is het een stuk duurder en ben je je garantie kwijt.
We always expect Sapphire’s cards equipped with Vapor-X coolers will perform extremely well and this one is no different. Its temperatures are simply amazing when you consider the fact that the Toxic’s core is overclocked by a good 75Mhz.

When it comes to acoustics, things are quite good as well but at sustained high loads the fan does become audible but the sound it makes isn’t annoying in any way.
Bronhttp://www.hardwarecanuck...ic-edition-review-22.html

Ook als je een stil systeem maakt, vind ik nog steeds dat je naar de prijs/prestatie mag kijken. Dik 100 euro meer uitgeven aan koeling, met het verschil "isn't annoying while gaming of blijft stiller" vind ik wel erg veel geld voor iets meer stilte terwijl je gamed. Terwijl je gamed, waar de speakers de fans zullen overstijgen. Onder normaal desktop gebruik is het verschil nml. nul komma nul. Daar zit je dan met je dure koeling.

Natuurlijk is het simpel; gooi er een smak geld tegenaan en je krijgt het gegarandeerd stil.
Dat van die fan's had ik idd ff niet gelezen, neemt niet weg dat je wel harddisk space opoffert. Het blijft wel degelijk een geldig punt, zeker voor diegene die later nog een RAID array willen toevoegen.

ED, zie net de plaatjes, je hebt gelijk. Bij de nieuwe modellen zitten de gaten idd ergens anders. De sCythe Nija mini is idd passief de betere keus, als je een fan gebruikt is de Big Shuriken in het voordeel.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 3 mei 2010 19:19]

Het middel schiet zijn doel voorbij, dat zeg ik.
Of ga je gamen zonder geluid ?

Niet gamen > geen herrie > ook niet met de Toxic.
Winst dure custom cooling? NUL.

Gamen > toxic/vapor laat zich horen, maar niet ernstig, custom cooling blijft stil. Maar de speakers niet, daar komt heel veel geluid uit. Het geluid van de fans van de videokaarten hoor je ook dan niet. Gevoelsmatig is het allemaal even stil dus.

Investeren in stilte is leuk, alleen heeft het weinig zin geld te investeren in geluidsdemping,
als het omgevingsgeluid ruimschoots het brongeluid overstemt.

Leuk voor een project of experiment, het heeft weinig toegevoegde waarde. Ik hoef niks jammer te vinden, als een ander het anders ziet "so be it". Een normaal mens zal daar anders over denken...

Je kan ook niet ontkennen dat je voor die "ultieme stilte" veel nadelen voor lief moet nemen; de garantie die je kwijt ben is daar een van, het geknutsel. Het opnieuw knutselen als je een nieuwe videkaart gaat kopen, hopen dat dat dan weer past natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 6 mei 2010 14:20]

En in de voorgestelde configuratie is de Big Shuriken niet in staat de cpu passief te koelen. De Ninja Mini is dat wel. Dus ondanks dat je gelijk hebt dat de fan van de Big Shuriken stiller is, is de Big Shuriken hier niet de betere keuze.
Daarnaast zit er wel een ventilatie-opening aan de bovenzijde van de case, maar die zit boven de expansieslots, niet boven de cpu.
Zoals je in die review kunt lezen, past het ook met cage. Het houdt echter niet veel over :).
ik lees de laatste tijd steeds vaker dat 4 tot 8 GB intern geheugen standaard wordt... waarom wordt er bijvoorbeeld bij het game systeem gekozen voor 4 gb en niet voor 6GB ram geheugen?
6GB RAM (in 3*2GB configuratie) is een triple channel opstelling geschikt voor Bloomfield cpu's (i7 920 en hoger). Phenom II en Lynnfield cpu's, zoals in deze BBG, hebben dual channel controllers.

Overigens is 8GB RAM schromelijk overdreven voor een gamesysteem. Het levert je geen prestatiewinst op.
Ik moet even tegenspreken dat 8gb overdreven is.

6gb is voldoende, maar als de keus tussen 4gb en 8gb is voor een highend systeem door de slots is 8gb toch zeker wel een aanrader.

Ik heb geen super pc 955 en een 4870x2, en mijn 4gb hikt altijd tegen de 75-85% bij de zwaardere spellen. heb ik het idee dat het verder gevuld zou kunnen worden als ik 6gb/8gb zou hebben ja best wel, zeker als je een 5870 in je kast heb hangen.

Mijn advies als je in de echt hoge regionen komt niet zomaar 4gb in je kast stoppen en er niet meer naar omkijken. (Aan de andere kan starten met 4gb en dit over 1/2-1 jaar uitbreiden is natuurlijk nog slimmer).
90% van de gamers speelt op 22" of 24" met max 1920 x 1080, dan is er geen noodzaak voor meer dan 4 gig, als je een edittingpc hebt dan kan het wel zeker helpen om wat meer geheugen erin te stoppen.
Dit zijn er echter nog veel minder dan die 10% dus is het op dit moment echt nog niet nodig 8gb in je pc te stoppen.

OT: Geniale best buy weer, goede keuzes goede balans.

Ik kan uit ervaring spreken over de gentle typhoons, heerlijk stille en kwalitatief geweldige koelers. Kost wat maar heb je ook wat.
Bijkomend voordeel is de aanwezigheid van een microfoon, waarmee tegenstanders ook verbaal bestreden kunnen worden.
Koning opmerking!!! :P :D :D

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 mei 2010 14:55]

Ik heb het idee dat dit ook mede komt door de hoeveelheid die je beschikbaar hebt. Windows Vista en 7 gebruiken graag wat beschikbaar is. Ik heb dan slechts 2 GB in mijn systeem en ben ook met recente games nog niet tegen de limiet aangelopen. Je ziet gewoon dat wanneer ik een spel afsluit, Windows ineens nog maar 400MB in beslag neemt, terwijl voor ik het opstarte de boel 900MB in beslag nam. In de tussentijd was dus kennelijk 500MB vrijgemaakt door het OS om de game te kunnen voeden.

Het lijkt mij sterk dat je dan met 4GB niet goed uit de voeten kan, wellicht zal je moeten overwegen wat minder applicaties op te laten starten?

Verder ben ik het wel volledig met je eens dat het verstandig zou zijn nu met 4 te starten en er een upgrademogelijkheid bij te laten. RAM upgraden is eenvoudig maar vaak ook bijzonder effectief. Een RAM bottleneck daarentegen is het meest hinderlijk wat je kan overkomen.
Btw, Q8200 (2.8GHz) + 4870 1GB hier, om het in perspectief te plaatsen, 24" monitor. :)
Je zou ook voor 8gb ram kunnen gaan maar dit is een beetje overkill ook voor games, ik heb momenteel 2x2GB GeiL ram overgeclockd naar 1600mhz dit loopt prima in BF:BC2, Crysis Warhead enz.
Deze ram koste iets van 110euro, met een timing 7-7 en heeft een fancy headspreadertje er bij, ik zou hier toch voor kiezen als je een game pc samenstelt.

On topic:
Wel leuk dat er deze keer een stille pc bij zit maar volgens mij zijn mensen meer in stille snelle pc ge interesseert voor bijv. video bewerking of gamen. wat op zich wel zou kunnen met wat er is samengesteld maar ik had het toch meer als onderdeel van Reviews & features gezien, iets over super stille pc onderdelen ofzo, maar toch zeker een mooie BBG.
Veel geheugen merk je totaal niet aan de prestaties, 4GB is voor games en normaal tot zwaar huis-tuin-en-keuken gebruik optimaal. Als geheugen nou spotgoedkoop was geweest was het misschien een optie, ruim een jaar geleden kostte 8GB geheugen hetzelfde als 4GB geheugen nu dus het is alleen maar (veel!) duurder geworden de afgelopen tijd.
Laat ik nu net de combi X4 955, Asus M4A89GTD PRO, Scythe Mugen 2 Rev. B op het oog hebben. Alleen voor het geheugen had ik de OCZ AMD gold in gedachte. Begrijp ik goed dat dit geen meerwaarde heeft t.o.v. de 'langzamere' value ram?
Is de C3 versie van de X4 955 al in nederland beschikbaar? Kan hem niet vinden.

Overigens complimenten voor deze uitvoerige BBG.

[Reactie gewijzigd door orangegoblin op 1 mei 2010 09:51]

Overigens complimenten voor deze uitvoerige BBG.
Inderdaad, een hele goede BBQ dit keer, tjokvol leuke adviezen voor diverse keuzes en opties. bedankt! :D

een paar vragen: waarom wordt bij de stille all-round systeem gekozen voor de MSI H55M-GD45 moederboard, terwijl de MSI H55M-E33 mij een betere keuze lijkt en goedkoper is. Want als mensen een tweede videokaart erin willen stoppen, kunnen ze beter vanaf het begin 1 betere erin stoppen.

Waarom is er afgestapt van de be quiet 530 watt voeding door te kiezen voor de nexus value 430 watt? nu weet ik dat nexus stille voedingen maakt, maar is de Be quiet 530 zoveel luider? ze kosten namelijk hetzelfde...

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 1 mei 2010 10:47]

Nee, de i5 750 heeft inderdaad geen IGP. Al werkt de i5 750 dus wel in een H55-bord.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 1 mei 2010 11:00]

Volgens de tabel op: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA
hebben alleen de i3 5x0 en de i5 6x0 series een IGP
Er word niet gekozen voor de H55M-GD45, maar een P55M-GD45(Totaal ander chipset dus). Er is voor dat bord gekozen omdat het een kwalitatief zeer goed bord is voor zijn prijs en bezit veel van de functies die zijn grotere GD65 broer ook bezit.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 3 mei 2010 10:29]

Edit In de review van de Fractal Design Refine behuizing van de stille pc wordt alleen gesproken over 120 mm fans die erin geplaatst kunnen worden, en niet de in de BBQ aangeraden 140 mm fans van Fractal!

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 4 mei 2010 12:44]

ja, alleen 1 onderin, maar de andere 14 cm fan moet dan geplaats worden op 1 van de 3 plekken die zijn afgedicht met geluid isolerend materiaal, wat je dus eigenlijk niet wil.

En wil je dus 2 extra fans in deze kast, dan kun je beter 1 120mm fan kopen om voorin erbij te plaatsen en 1, 140 mm fan voor onderin de kast ;)

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 6 mei 2010 11:16]

Ik snap niet waarom er bij de multimedia PC er gekozen is voor een Asrock moederbord aangezien Asrock maar 1 jaar garantie geeft.

Er zijn wel winkels die 2 jaar garantie geven maar die verkopen het dan weer wat duurder.

Bovendien hoef je bij moederborden echt niet op de prijs te letten, een beter merk zoals Asus of Gigabyte kan zelfs goedkoper zijn of misschien een paar eurotjes duurder.

Het voordeel is dan dat je 3 jaar garantie hebt.
Laat ik voorop stellen dat ik anno 2010 niet meer blind durf te beweren dat Asus en Gigabyte per difinitie een beter bord neerzetten dan Asrock. Daarnaast voldoen de door jou aangehaalde goedkopere borden kortweg niet. Ofwel ze hebben geen S/PDIF, of de sata poorten steken over de zijkant van het bord.

Wat ik absoluut met je eens ben is dat er veel keuze is en er niet zomaar sprake is van 'het beste product' in deze categorie. Aan het einde van de dag zul je toch een keuze moeten maken en dan zit je met deze Asrock helemaal niet slecht.
Wat betreft kwaliteit heb je wel gelijk, maar dat bedoel ik niet.

Ik heb het over de garantie en die 2 dingen zijn totaal verschillend.

Ik heb zelf jarenlang gewerkt in een computerwinkel en weet dat Gigabyte of MSI zelfs wanneer ze daadwerkelijk betere borden zouden maken met solid condensators en kwalitatieve onderdelen gebruiken het aantal defecte borden nog steeds even hoog ligt.

Van 10 verkochte moederborden kwamen er bij ons gemiddeld 2-3 soms zelfs 4-5 terug, van alle soorten merken en alle prijs klasses.

In dat geval is het gewoon handig als je meer dan 1 jaar garantie hebt.

Je zegt het zelf ook, er is zo veel keus dat je echt niet voor Asrock hoeft te gaan.

Met een beetje zoeken kan je makkelijk een bord vinden van een ander merk die dan wel 3 jaar garantie geeft en dat hoeft echt niet meer te kosten.
Heeft Asrock pech, naja eigenlijk de winkelier, want de europese consumenten recht zegt gewoon dat jij recht hebt op een vervangend product mocht hij stuk gaan binnen 2 jaar.
Tuurlijk zegt de Europese recht dat.

Maar ga jij dan maar een welles nietes praatje houden per email met een webshop of fabrikant die daaraan niet wilt toe geven, zonde van je tijd voor wat 2 euro prijsverschil terwijl je 3 jaar krijgt bij een Asus, Gigabyte of MSI?

Soms zelfs helemaal geen prijsverschil.

Bovendien moet ik zeggen dat ondanks dat ik jarenlang in een computerwinkel heb gewerkt het nog steeds niet begrijp hoe dat nou precies zit met die 2 jaar europese garantie.

En dat ligt niet aan mij maar aan degene die het moeten handhaven, veel winkels, fabrikanten en distributeurs doen er namelijk niet aan mee, en het heeft misschien ook te maken met het feit dat moederborden componenten zijn die "eigenlijk" in een compleet werkend product moeten zitten.

Vandaar ook dat er geen verwijderingsbijdrage zit op componenten maar wel bijvoorbeeld op LCD TV's, hoe dan ook het is allemaal nog heel vaag en de politiek lijkt zich er niet mee te willen bemoeien.

Dan kan je wel zeggen dat je in je recht staat maar of je je recht ook krijgt is een totaal ander verhaal.
Nog nooit moeite mee gehad. Ze krijgen een linkje naar de consuwijzer. Daarna een mailtje van mijn advocaat. En daarna een review dat ze waardeloos zijn ;).
Wat betreft het multimediasysteem, de HTPC.

Zelf is mijn keuze gevallen op de Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H als moederbord. Deze beschikt ook over S/PDIF - audio en verder nagenoeg dezelfde eigenschappen als de Asrock, maar geeft ook de mogelijkheid tot het draaien van dual channel geheugen.

Ed_L, wat bedoel je precies met SATA-poorten die over de zijkant van het bord steken?
De SATA-poorten van het door mij genoemde mobo zitten nagenoeg op dezelfde plek als die van de Asrock.

Ben wel benieuwd naar jouw argumenten om toch voor de Asrock te gaan aangezien er ook nauwelijks verschil in prijs zit.
maar geeft ook de mogelijkheid tot het draaien van dual channel geheugen.
Aangezien de memorycontroller in de cpu zit, ondersteunen alle bordjes dual channel geheugen. ;)

Als je naar de sata aansluitingen kijkt op dat gigabyte moederbord, dan zie je dat ze omhoog staan. Je klikt de stekker er dus bovenop. Veel borden hebben tegenwoordig aansluitingen die opzij wijzen, zodat je de stekker er aan de zijkant in moet steken. Dat ziet er mooier uit, maar in de MicroFusion past dat niet. De zijkant wordt namelijk geblokkeerd door de case.

Verder is de Gigabyte een prima alternatief. Er was niet zozeer sprake van een belangrijk argument om voor de Asrock te kiezen, maar er was eigenlijk geen enkele reden om niet voor het bord te kiezen. Mocht je persoonlijke voorkeur echter naar de gigabyte uitgaan, dan is een prijsverschil van een paar euro geen probleem.
Oke, duidelijk :)

Dan de vraag, waarom 1 x 2 GB ipv 2 x 1 GB ?
Daar zit niet veel prijsverschil in (5 euro) en het is toch zonde om geen gebruik te maken van de mogelijkheid om dual channel te draaien?

Dit zijn absoluut geen flames hoor, wil er alleen voor zorgen dat ik achteraf geen spijt van mijn eigen keuzes krijg ;)
De keuze van het geheugen is nogal afhankelijk van de shop die je kiest. Het is namelijk niet heel erg belangrijk en dus kies je het goedkoopste wat je kunt krijgen. Ja, dual channel is sneller. Nee, die snelheid heb je in je htpc niet nodig. Daarnaast zou een enkele dimm het verbruik weer minimaal doen dalen. Dat was hier niet de drijfveer, maar het wordt soms als argument gebruikt.

Bottom line: neem het goedkoopste 2GB kitje bij de shop waar je je spullen besteld.
Waarom is bij de basis-htpc eigenlijk niet gekozen voor een systeem gebaseerd op de nvidia ion? Prijs is ongeveer hetzelfde, maar volgens mij is het energiezuiniger dan dit systeem.
Ik zou hier zelf trouwens een 40GB ssd (postville) inhangen. Nagenoeg dezelfde prijs, zuiniger, en minder warmteontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Cuchu op 1 mei 2010 10:08]

ION systemen zijn wel zuiniger, maar minder krachtig en minder flexibel. Zo kost het Asrock ION 330 systeem je bijna net zo veel als de budget htpc, maar biedt je veel minder mogelijkheden.
Als je de extra's meerekent, zoals een toetsenbord, is het ION systeem zelfs duurder.

Over de Postville: het was de bedoeling om storage in het apparaat te integreren. Met een 40GB SSD kun je niet veel films/muziek/etc. opslaan.

[Reactie gewijzigd door Ed_L op 1 mei 2010 10:22]

Cpu & moederbord is in dit systeem ongeveer 110. Asrock 330ion is 105 euro, maar daar moet nog een koeler bij. Dus als je de standaardkoeler van AMD gebruikt, ben je inderdaad goedkoper uit.
Geen dedicated geluidskaart in de HTPC? Ik zou daar altijd voor kiezen. Die hebben meestal veel meer instellingsmogelijkheden dan de onboard meuk en dat voor enkele tientjes. Maak er anders een upgrademogelijkheid van, met enkele kaarten van Auzen en Asus ed
Waarom zou je nog een dedicated geluidskaart willen als je met de i3 530 en de HD5450 audio kan bitstreamen over hdmi naar je receiver? Dat levert veel betere kwaliteit op dan een willekeurige geluidskaart.
Want? Waarom zou dat beter zijn? Ik heb het uiteraard wel over digitaal aangesloten kaarten!
Omdat je het gewoon niet meer nodig hebt!!! Het materiaal gaat 1:1 lossless via hdmi naar de receiver en geluid instellen doe je natuurlijk in de receiver zelf ;)
BLRacing zegt het ook al: waarom zou je met lossy DTS aanmodderen als je losless DTS HD kunt hebben? Ik zou er hier een heel relaas over kunnen houden, maar dat hebben anderen al (beter) gedaan:
http://www.anandtech.com/show/2622
http://www.anandtech.com/show/2830
http://www.anandtech.com/show/2931
Goede bbg, vraag me iets af over de voedingen keuze van het game systeem
Is deze voeding bij jullie opgekomen om te overwegen?

pricewatch: OCZ Z Series OCZZ650-UN
( of zijn 550W broertje) die weer goedkoper is
SIlver+ certificaat en imo zeer goed betaalbaar tov de keuzes die nu gemaakt zijn.
Dus iemand van de bbg makers die kan aan geven of deze voeding serie overwogen is en waarom er niet voor gekozen is

Verder kan ik me persoonlijk wel vinden in de keuzes die zijn gemaakt :)
Zelf dacht ik ook voor een 6 core cpu te gaan maar ik ga waarschijnlijk ook maar voor de X4 955 die jullie ook aanraden icm 890GX bordje

[Reactie gewijzigd door pino85 op 1 mei 2010 12:03]

Ja wel maar die is samen met zijn 550W broertje al weer een paar maanden EOL, is overigens ook maar een paar maanden te koop geweest ging vrij snel EOL, maar OCZ zal daar dus wel een reden voor hebben.

Overigens heeft de 650W ook maar twee PEG connectors wat toch weinig is voor een voeding van 650W, vier is hier toch wel vrij normaal.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True