Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Sonic 4

25-04-2010 • 09:00

9 Linkedin

Bekende kost

Wie zegt Sonic, zegt tegen veel mensen 'jeugdsentiment'. De blauwe egel was in de jaren negentig het boegbeeld van Sega en de MegaDrive. Had Sonic het rijk in het eerste deel nog helemaal alleen, vanaf deel twee heeft hij vrijwel altijd andere personages om zich heen gehad. Misschien begon dat toch te irriteren, want in Sonic 4 - een titel waarvan het eerste deel deze zomer als download in de Xbox Live Arcade zal verschijnen - is Sonic weer in zijn uppie. Tijd voor ouderwets sidescrollen op topsnelheid.

Verschijnt voor: Xbox 360, PlayStation 3, Wii

Sonic 4 lijkt in veel op alle voorgaande games. Ervaren gamers zullen dus al weten hoe het spel ongeveer opgebouwd zal zijn: met een vrolijke, groene wereld aan het begin van het spel. De 'groene' levels werden door Sega alvast aan ons getoond. Dat was heerlijk, het voerde ons terug naar oude tijden, maar professioneel is het minder: wat kunnen we je vertellen over een game die, als we heel eerlijk zijn, gewoon een soort remake is van de allereerste Sonic The Hedgehog?

Vrij weinig natuurlijk, al springt het doel van de remake wel direct in het hoog: het hele spel is in HD. Daar legde men bij Sega naar onze mening iets teveel de nadruk op. Ja, het ziet er wel mooi uit, maar een klassieke Sonic-game draait niet om graphics. Wat kan ons het schelen dat de ringetjes net iets meer glimmen dan vroeger? Wij willen snelheid! Knallen! Racen! Gaaaan!

*Herkenbaar

Gelukkig blijkt Sonic 4 ons daarin prima te voorzien. Sega demonstreerde de eerste drie levels van het spel in recordtijd. De egel raasde soepeltjes door de levels heen, waarbij enkele zeer herkenbare elementen terugkwamen. De loopings en twisters zijn aanwezig, maar ook de irritante wesp-achtige vijand en de diverse doosjes die je kunt open maken om bijvoorbeeld een beschermende bubbel te krijgen, onkwetsbaar of supersnel te worden. Het is allemaal niets nieuws, maar zal oude Sega-gamers als muziek in de oren klinken.

Toch biedt het spel wel iets nieuws. In de originele Sonic-games kon je vooral een kant op: naar rechts. Daar hoefde je verder niet echt bij na te denken. Nadenken hoeft nog steeds niet, maar er zijn in Sonic 4 wel meerdere wegen die naar Rome leiden. De levels zijn namelijk, van links naar rechts gemeten, niet per se veel langer dan de levels in de oude games. Ze zijn alleen wel veel hoger.

Lastigere stukjes kun je op die manier vaak omzeilen door het level op een iets hoger of juist lager niveau te doorkruisen. Bovendien vind je op andere hoogtes ook andere bonussen, meer of juist minder ringen, enzovoorts. Bovendien geeft het wat meer diepte aan de highscores. Als je maar een kant op kan, is het moeilijk een goede score te verbeteren. Door echter een slimmere route te vinden, kun je in Sonic 4 wel even doorgaan met het verbeteren van je beste tijd en score in een level.

Diertjes bevrijden

Net als altijd eindigde de eerste wereld met een gevecht met Dr. Eggman, ook wel bekend als Dr. Robotnik. Zelfde vijand, zelfde concept: Sonic moet een keer of acht tot tien tegen de vliegmachine van Eggman springen, voordat de dokter eieren voor zijn geld kiest en Sonic de diertjes kan bevrijden uit hun mechanische hok. Dit eerste eindbaasgevecht is, en dat was te verwachten, niet heel moeilijk. Eggman heeft een grote, heen en weer slingerende bal aan zijn machine en probeert Sonic daarmee te raken. Door op het juiste moment te springen - en dan bij voorkeur op Eggman - is dit echter makkelijk te voorkomen. Niet geheel onverwacht; het is de eerste wereld.

Zoals we al zeiden: er valt weinig te vertellen over Sonic 4 Episode I. Het spel neemt Sonic The Hedgehog van een kleine twintig jaar geleden als basis, gooit er een HD-sausje overheen en breidt het spel verticaal enorm uit, waardoor het leuker wordt de levels meerdere keren te spelen. Helaas hebben we nog niet overdreven veel van Sonic 4 mogen zien. Het feit dat het eerste level precies is wat je verwacht van een Sonic-game, doet vermoeden dat dat voor meer levels zal gelden. Totdat het spel in de zomer te downloaden is, blijft dat echter gissen.

Titel Sonic 4 Episode I
Platform Xbox 360, PlayStation 3 (download)
Ontwikkelaar Sega
Uitgever Sega
Releasedatum Zomer 2010

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (9)

Wijzig sortering
ziet er old skool verslavend uit
heb VEEL sonic gespeelt op de Sega Game Gear
Fantastisch! Eindelijk weer een Sonic die oude tijden doet herleven :p
Kan niet wachten :)
Het lijkt heel veel op de Iphone versie (ook een remake van Sonic the hedghehog) Overigens geen nadeel heb me prima vermaakt met de iphone versie.
Daar had je ook meerdere wegen naar Rome, verticaal.

[Reactie gewijzigd door KoningL op 26 april 2010 11:15]

Ik had de naïeve hoop dat 'Sonic 4' bewaard zou worden voor een Sega console. Helaas dus.
Ik vraag me af of dit een topper wordt. Inderdaad leuk om dit terug te zien. De oude Sega/Sonic fans zullen het wel leuk vinden. Maar is nieuwe gameplay ook niet iets wat een game goed maakt? Dat dit dan 'Sonic HD' genoemd oid.

Overigens zit er flinke variatie tussen de lengte van de levels in de oude games. Sonic 1 zaten levels in die je in een mum van tijd kon halen. Bij Sonic 2 was het ietsje langer, en bij Sonic 3 werden de levels opeens een paar keer zo lang.

Ik kan me niet voorstellen dat dit een echte hit zal worden. Daarvoor heeft het imago al teveel schade opgelopen. Verder is de goodwill ook allang verspeeld. Dit was met name te zien aan de besprekingen van de laatste Sonic, Unleashed, die op zich best aardig was, zeker de echte Sonic-levels. Er moet een héél goede Sonic komen, wil dat ooit opgepoetst worden. En dat zie ik deze niet doen.
Eerlijk gezegd, het ziet er gewoon lelijk uit, alsof de tijd 10 jaar heeft stilgestaan. Dit mag dan maar 1 van de aspecten van een game zijn maar het blijft belangrijk genoeg om er meer aandacht aan te besteden.
Ik vraag me ook af of dit een hit gaat worden. Oke ik geef toe Sonic is leuk en heb het met plezier gespeeld maar waarom moet dit dan in HD gemaakt worden en als Sequel bestemt worden terwijl het duidelijk mag zijn dat het om een remake gaat van het orgineel. Ook verwacht ik dat het spel te repetitief is om lang plezier van te hebben maar dit is per persoon verschillend.
Misschien leuk om de demo eens te spelen maar ik verwacht niet dat ik het ga aanschaffen...
Een demo als je al weet hoe de game in elkaar zit?

Lijkt me onnodig en ik denk niet dat de demo er komt. Het is netzo als een remake van tekken in hd maar dan sonic hd. Een demo voor tekken kwam er ook niet.

Cool dat ie te downloaden is voor de ps3!
Screens zien er niet verbluffen uit imo. Voor mijn gevoel "shined" en glanst alles net effe te veel. Verder vind ik het wel cool dat het een sidescroller is, anders dan Sonic Unleashed
meh. 't ziet er wel zeer flashy uit. Ze hadden beter wat pixel artists in kunnen huren. Dan maar geen 1080p.

[Reactie gewijzigd door Boulderdash op 19 mei 2010 21:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True