Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Splinter Cell: Conviction

Conclusie

Zie nogmaals de laatste zin van de vorige pagina: "een heerlijke stealth-actiegame". Daarmee is eigenlijk alles gezegd. Ubisoft durfde het spel op de lange baan te schuiven toen de ontwikkeling niet opleverde wat de uitgever voor ogen had, en daarvoor wordt de uitgever nu beloond. Conviction is een dijk van een game geworden. Nooit eerder was het zo leuk om gebruik te maken van schaduwen om zo een groep vijandelijke soldaten gek te maken. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de introductie van een aantal nieuwe gameplay-elementen en een uitstekend dekkingsysteem. Het Irak-level is een vreemde eend in de bijt, maar dat level ben je al snel vergeten als je de co-op missies eenmaal hebt gespeeld of, eventueel, de multiplayer hebt bekeken. Het spel is wat minder overhyped dan menig andere game, maar het laat zien dat je echt geen hype nodig hebt om hoge ogen te gooien. We nemen Splinter Cell: Conviction alvast mee voor de titel 'beste actiegame van het jaar'.

Pluspunten

+ Op vijanden jagen vanuit de duisternis
+ Mark & Execute, vooral in co-op
+ Dekkingsysteem
+ Animaties
+ Dynamisch
+ Co-op missies

Minpunten

- Irak-level
- Ondervragen is saai
- Ook met acht uur is de singleplayer kort

Cijfer: 9,0

Titel Splinter Cell: Conviction
Platform PC, Xbox 360
Ontwikkelaar Ubisoft Montreal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 15 april 2010

Laagste prijzen voor: Tom Clancy's Splinter Cell Conviction, Windows
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Gameshop Play-it

Score: 4 (1)

€ 19,99

€ 21,97

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,99
Opsturen vanaf €14.99,- Brievenbuspakket € 1,98
iDEAL € 0,-
Totaal € 21,97

Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 33,99

€ 33,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 33,99
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 33,99

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (90)

Wijzig sortering
Net uitgespeeld, toch wel een beetje een tegenvaller. Spel is te kort, te makkelijk, teveel run and gun. Alle sam moves zijn foetsie, blijkbaar weet hij alleen nog maar hoe hij aan een pijp omhoog moet klimmen...

Alles wat SC juist zo gaaf maakte, het sneaken, gewoon levels kunnen halen zonder ook maar 1 schot te lossen, is compleet weg. Ik heb het geprobeerd zoveel mogelijk stealth te doen, maar sommige plekken ontkom je er niet aan. Sommige stukken staan er 6+ tegenstanders en dan is het een kwestie van GTA style even mikken, op schieten drukken en je komt netjes achter het hoekje vandaan en knalt hem door zijn kop. Jammer!

Zelfde als de gadgets, waardeloze toevoeging. Portal EMP, verzwakt tegenstanders voor zeg, 3 seconden. Kom je net uit dekking bewegen ze alweer, heb je toch ook niks aan. Zelfde voor de sticky camera's, die ik domweg als granaten gebruikte om de vele tegenstanders neer te leggen.

En de executions, leuk voor 2 seconden, maar daarna is de lol der vanaf. Enja, hoe dit op het eind van het verhaal gebruikt wordt is helemaal een tegenvaller.

Mijn normale score zou een 7,5 zijn, vermakelijk spelletje dat prima speelt, zonder weinig diepgang. Om het te becijferen als een SC spel, echt een 3.

*Gaat weer in de kast graaien voor de andere 4 veel betere SC games*
Ja echt helemaal mee eens, je verwoord perfect hoe ik ook over de game dacht, ik heb er echt maanden op zitten wachten, en dan krijg je zulke bagger voor geschoteld. ik vond de moves in The bourne conspirecy nog beter dan de moves van Sam nu, en dat is op zijn zachts gezegd super triest te noemen.

Echt een game die voor de mainstream gamer gemaakt is, jammer voor alle echte SC fans.
Eens!!

Wat een tegenvaller is deze game!
Online is gewoon met max 2 spelers
Dat zuigt echt! Geen Versus - Geen Challenges.

Oke Co-op is wel leuk om te doen, maar waarom geen merc vs Spys? Dat was juist de mode die ik op Chaos Theory en Double Agent zooooveel gespeeld heb.
waar haal je de 2 player vandaan? de co-op is 2 players inderdaad over de multiplayer is helemaal nix gezegd.
Nou ik ben ook splintercell fan van het eerste uur, ik heb hem gisteren al uitgespeeld, spel is te makkelijk, en veel te kort. Verhaal is inderdaad erg goed, maar ik was er echt in no time doorheen, dat viel me echt tegen, buiten dat mis ik het echte sneaken en sluipen, de game is teveel gericht op de massa en niet op de hardcore SC fan wat erg jammer is. bijv beetje soldaatje spelen in irak, als ik dat wil speel ik wel CoD ofzo. dus game heeft mij telleurgesteld helaas.
heb ik er overheen gelezen of wordt het DRM niet genoemd? Ook Splinter Cell vereist toch een constante internetverbinding net als AC 2?

Als het niet genoemd wordt zal dit waarschijnlijk niet voor problemen hebben gezorgd. Mooie, uitgebalanceerde review, kijk erg uit naar de game! :)
er waren inderdaad problemen met de server voor AC2 enzo, maar deze zijn echter van korte duur geweest.

Een constante verbinding is uitermate irritant voor mensen die even onderweg willen spelen, andere gebruikers hebben hier echt geen last van.

Ze zullen deze DRM ook niet verwijderen, omdat er tot op heden -checks- geen echte crack is, behalve een soort drm server emulator, die dan nog niet eens bij iedereen werkt.. Het is dus een vrij effectieve vorm van DRM, die hier en daar nog wat bugs vertoond.
er waren inderdaad problemen met de server voor AC2 enzo, maar deze zijn echter van korte duur geweest.
En bij Settlers 7 zijn er al sinds de release problemen. En óók de DRM servers van Silent hunter 5 zijn nog steeds niet bijzonder stabiel te noemen.

Het is en blijft gewoon een slechte zaak dat je enkel kunt spelen bij de gratie van Ubisoft's DRM servers. Als die servers down zijn kun je je eerlijk gekochte game niet spelen.
Net zo min je je eerlijk gekochte game kunt spelen zonder constante stabiele internet verbinding. Dus de game spelen als je bijvoorbeeld op reis bent zit er gewoon niet in, tenzij je een zak duiten neerlegt voor internet in bijvoorbeeld je hotelkamer.

Bovendien, als Ubisoft ooit besluit de stekker uit de DRM server te trekken, of als Ubisoft over de kop gaat, of als Ubisoft opgelokt wordt in een bad merger, dan heb je een duurbetaalde zilverkleurige onderzetter. Een belofte tegen die tijd met een patch te komen om de DRM te verwijderen hoeven ze in het geheel niet na te komen. Sterker nog, aangezien zelfs hun eigen EULA zoveel stelt als Ubisoft houdt zich het recht voor de support ten alle tijden te staken en is daarbij niet verplicht de game weer functioneel te maken, geloof ik er geen ene ruk van dat er ooit zo'n patch zal komen.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 14 april 2010 17:39]

Hij is getest op de 360, niet PC.
Zijn dit echt ingame screenshots? Ik vind sommige dingen wel erg realistisch uitzien.

Voor de rest topreview. Enthousiasme spat er van af haha! ga maar weer lekker verder met spelen.

Hopelijk krijgen we van jullie later nog een multi-player review :)
"Zijn dit echt ingame screenshots? Ik vind sommige dingen wel erg realistisch uitzien."

Het is zeker ingame.
Aantal zaken waaraan je het meteen kan zien:

ronde geometrie. (ronde objecten als wastafels, bogen in architectuur) je ziet daar "segmenten" in de poly´s om de polycount reëel te houden.

schaduwen zijn shadow-maps met een duidelijke performance/kwaliteit oplossend vermogen. Je ziet niet de super-crisp schaduwen die je m.b.v. raytracing bijvoorbeeld krijgt. (te zwaar)

Reflecties zijn beperkt en worden gesimuleerd met "environment" maps of andere "shader" trucjes. De reden hiervoor is dezelfde als met de schaduwen: software renderers gebruiken hiervoor raytracing.

Volumetrisch licht zal OF met slimme mapping of shader effecten worden verkregen OF op een heel laag oplossend vermogen (zwaar) wel "real-time" getraced worden waarbij de lage resolutie van het oplossend vermogen vaak verdoezeld zal worden met een blur. Met die laatste techniek is het vaak niet mogelijk om gedetailleerde straaltjes volumetrisch licht door bijvoorbeeld een fijn raster te laten vallen (of een fijn glas- in-loodraam) omdat het oplossend vermogen te klein is. Juist dat gedetailleerde gefilterde licht is mooi om te zien en daarom vaak het beoogde effect en dus zie je toch vaker wel dan niet dat de boel "opgezet" is om het effect te krijgen. Het volumterische licht zal dan echter niet "breken" als je erdoorheen loopt, er is niets volumetrisch wat kan botsen met objecten, het licht is zelf vaak een geometrisch object.

Zaken waarbij de scheiding tussen "pre-rendered" vs "real-time" steeds meer vervagen zijn de texturen en de polycount van de characters. Texturen hebben tegenwoordig een dusdanig hoge resolutie dat alleen bij de grotere vlakken op zal vallen dat het `in game´ is. Daarbij is de polycount van character in games tegenwoordig zo hoog dat je 2x kijkt om het verschil met pre-rendered CG te zien. (wel zichtbaar nog steeds)

Omgekeerd worden er van `in-game' materiaal ook wel "software renders" gemaakt van games in ontwikkeling. Het gaat dan vaak wel allemaal om objecten en texturen die uiteindelijk ook in de game komen, maar de kwaliteit van de render zal niet gehaald worden met hardware rendering.

Tot slot is het OOK nog eens zo dat in-game modellen wel worden gebruikt om pre-rendered CG cut-scenes te maken (en dat is gewoon OF luiheid OF een soort consistentie met de graphics in-game)
Tegenwoordig zijn cut-scenes echter vaker scripted "real-time" scenes.

Dit verhaal is toch iets langer geworden dan ik voorzien had. :D
Wel jammer dat spellen nog steeds geen global illumination gebruiken en ook vaak nog geen ambient occlusion (wat ook al een stuk helpt).

Zodra die technieken realtime uitgevoert kunnen worden zullen spellen echt een gigantisch stuk realistischer worden!
Ik vroeg me af of Tweakers geen minimal requirements for PC in de reviews kan zetten..?
Toch wel belangrijk voor een nieuwe game..
Recommended specs:

* Supported OS: Windows XP, Windows Vista, Windows 7
* Processor: 1.8 GHz Intel Core2 Duo or 2.4 GHz AMD Athlon X2 64
* RAM: 1.5 GB Windows XP / 2 GB Windows Vista, Windows 7
* Video Card: 256 MB DirectX 9.0c–compliant video card (512 MB recommended) (see supported list*)
* Sound Card: DirectX 9.0c–compliant sound card
* DirectX Version: DirectX 9.0c
* DVD-ROM: DVD-ROM drive
* Hard Drive Space: 10 GB
* Peripherals Supported: Mouse, keyboard, headset, 12-button gamepads with analog sticks
* Internet Connection: Broadband Internet connection

*Supported Video Cards at Time of Release:

* NVIDIA GeForce 7800 / 7900 / 8 / 9 / GTX series
* ATI RADEON X1800 / X1900 / HD 2000 / HD 3000 / HD 4000 / HD 5000 series
* Laptop versions of these cards may work but are NOT supported. These chipsets are the only ones that will run this game.

Note: A permanent high speed internet connection and creation of a Ubisoft account are required to play this video game at all times and to unlock exclusive content. Such content may only be unlocked one single time with a unique key. You must be at least 13 to create a Ubisoft account.
"Note: A permanent high speed internet connection and creation of a Ubisoft account are required to play this video game at all times and to unlock exclusive content."

Lekker weer de typische UbiDRM dus. Goh, die laatste Ubisoft spellen moeten wel de best verkopende pc games ooit zijn. Immers, deze spellen kunnen nog niet gepiraat worden, en de verloren verkopen hieruit zijn gigantisch als we Ubi mogen geloven. Eerlijk gezegd heb ik hier zeer sterke twijfels bij, o.a. gezien de prijs van 30 euro voor wat een AAA titel zou moeten zijn.
Hij is ongeveer factor 2 gemakkelijker dan Vegas 2, en de multiplayer modus geeft geen mogelijkheid tot deathmatch (systemlink).

Ik vind het er wel ontzettend mooi uitzien, en ook de mogelijkheden zijn goed uitgebreid.

Ik geef het een 7... Er zijn de laatste tijd wel erg veel games die een 9 krijgen hier, hoe moet dat wanneer er echt een game uitspringt??
die krijgen een 10+ :9

OT:

lijkt mij een geweldige game. Ik ben ook een fan van de serie hoewel ik double agent een stuk minder vond (andere fanboys maken me af nu waarschijnlijk :P)
Maar conviction gaat me weer ernaartoe trekken denk ik.

Sowieso Co-Op split-screen moet weer meer terug komen in games. Ultiem genot om samen te werken in een campaign.
die krijgt dan de 10 ;)
na de tweede splinter cell op de xbox heb ik het opgegeven.
kan dit kwaad en ga ik nog kunnen volgen met het verhaal?
over het verhaal staat er bitter weinig in de review...
maar aan het enthousiasme van de reviewer merk ik dat dit waarschijnlijk bijzaak is :)
Speel als eerst deel 1, daarna deel 2, daarna deel 3 (wat de beste is imo), deel 4, en begin dan pas hieraan.
Zul je ook direct merken dat er in deze game bijna geen stealth meer in zit, en alles veels te veel op actie is gericht. Ik koop hem zelf wel als hij in de budget bak ligt, deze franchise is na deel 3 alleen maar berg afwaards gegaan...
Kan het niet anders verwoorden de gameplay in SC:CT(singleplayer, multiplayer) was inderdaad ook geweldig. CO-OP was weliswaar wat TE lineair en obvious puzzles. Maar de single player was echt ongekend en dat ben ik ook nergens meer tegen gekomen zo'n kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 14 april 2010 12:36]

Ik moet zeggen dat ik SC:DA stiekem ook erg vet vond, omdat je zelf zoveel keuzes kon maken, die redelijk wat invloed hadden op de rest van het spel, en die game iets meer terug naar de basics was. Jammer was alleen dat het spel vrij buggy was, vooral in Kinshasa vond de game het erg leuk om de haverklap te crashen, en laden en saven was daardoor vaak een onmogelijkheid. :( Ook vond ik het jammer dat het spel wat besturing betreft merkbaar meer op de consoles was gericht, en de port niet echt goed was (vanwege die bugs e.d.).
Maar SC:CT was inderdaad de beste uit de reeks, zo vet dat ik hem ondertussen zo'n 4 keer heb uitgespeeld. :9 (De rest 2 keer ofzo. :P)

Ik ga Conviction zeker kopen, want ik heb er op zitten wachten sinds DA. :o
Ik ben erg benieuwd hoe de game is, en ik hoop dat Co-op en multiplayer wat beter is dan in CT, omdat (zeker als je het nu probeert) je bij multiplayer en co-op erg lang zit te wachten tot je kan beginnen omdat de matchmaking niet zo goed werkt. Als je eenmaal aan het spelen bent is het dan wel weer erg vet.

Wel een vraagje nog:
Hoe zit het met de DRM?
Hoe zit het met de DRM?
Die is hetzelfde als bij Assassin's Creed 2, Silent Hunter 5, Settlers 7.

Er is constante verbinding met de Ubisoft DRM server nodig. No connection = no gameplay, en server down = no gameplay.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 14 april 2010 17:29]

Fuck, dan ga ik toch eerst heel goed nadenken voordat ik Conviction wel of niet koop, want ik wil die draconische DRM eigenlijk echt niet, en anders gaat er meteen een crack overheen, als die er komt.
Ik had verwacht dat het echt co-op gespeeld zou kunnen worden; dus de singleplayer campaign (misschien ietswat aangepast) in co-op. Nu zijn het helaas maar vier missies en ik vraag me af hoe snel je daarmee klaar bent (in CoD:MW2 was dit ook het beste stuk van de game, maar helaas maakte het ook maar een klein deel van de totale game uit).
Het verschil met singleplayer is dat co-op denk ik een stuk hogere replaywaarde heeft, omdat je dit met iemand anders samen doet. Dat is toch net ff wat leuker dan in je eentje singleplayen.
Ik koop hem ook niet.. De demo vond ik te makkelijk in mij ogen.. En de eerdere SC waren toch meer stealth en moeilijker.. Ziet er wel gelikt uit deze game.. Vandaag in de aanbieiding bij MM voor 44 euri ( xb360 )
Ik koop hem wel, maar wel als het wat goedkoper is. Aan de ene kant is dat gelikte wel vet, executions etc zien er wel leuk uit. Maar het maakt het spel veeels te gemakkelijk, en minder 'realistisch' als voorgaande delen. Heb alleen de demo gespeeld, misschien dat volledige game wat gebalanceerder is. Sowieso snap ik dat execution mechanisme niet helemaal, moet je eerst hand to hand doen en dan komt plots weer zo'n supermove beschikbaar. Past niet helemaal bij ome Sam als je het mij vraagt. Ook de shadow versie van Sam die tevoorschijn komt als je bent ontdekt maakt het weer te makkelijk, je ziet precies waar de vijanden zich op richten dan. In de demo kon je ook geen lichamen meer optillen en verbergen, wat het hele stealth aspect flink om zeep helpt eigenlijk. Zit veel kewls in de game volgens mij (weergave van objectives etc, heerlijk gedaan), maar kleven ook flink wat nadelen aan. Zal het wel zien.
Alleen maar lethal combat dus? Waar zijn de airfoil rounds? De sticky shockers?

Het mooie aan Splinter Cell was juist het infiltreren en weer wegkomen zonder slachtoffers te maken, of zelfs zonder ook maar door iemand opgemerkt te zijn. Dat hele element is weggesmeten, en dat moet dan mooier en beter dan ooit tevoren zijn?
Je hebt gelijk, alleen toen was Sam nog in dienst van Third Echelon. Nu zind hij op wraak (was al iets van te merken in het laatste filmpje in deel 4:P)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True