Door Redactie Tweakers

Just Cause 2

Alles draait om chaos

Het verzamelen van die Chaos-punten is een noodzakelijke bezigheid. Alleen wanneer je genoeg van deze punten verzamelt, krijg je toegang tot nieuwe, betere wapens en tot de eerstvolgende missie. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld de missies voor een van de drie facties en de missies van The Agency. Zo vormt het vrijspelen van elementen uit de game een centraal onderdeel van de gameplay. De toevoeging van een illustere handelaar is bijvoorbeeld een gemakkelijke manier om een wapen, een voertuig of ammunitie per helikopter te laten bezorgen.

* Afleiding in de speeltuin

Het eiland Panau is vrij toegankelijk en zodra je een helikopter of vliegtuig tot je beschikking hebt, is het extra gemakkelijk om het eiland te doorkruisen. Je zult soms nogal wat afstanden af moeten leggen om je missies uit te voeren en daarbij kom je langs diverse locaties. Locaties waar je wellicht nog niet eerder bent geweest, waar je een legerleider kunt neerschieten, een aantal gastanks kunt opblazen of overheidseigendommen kunt slopen. Alles wat je in een omgeving kunt vinden en kunt slopen wordt bijgehouden. Zo word je om de haverklap afgeleid door alle mogelijkheden op Panau en wil je nog wel eens vergeten waar je eigenlijk naar onderweg was.

Dat laatste is geen ramp, de spelwereld van Just Cause 2 is nu eenmaal een speeltuin. Het is niet voor niets zo, dat je naast de missies voor The Agency en de drie facties ook nog eens extra geld kunt verdienen met vliegtuigraces en basejumpen. De speeltuin die ze in de game 'Panau' noemen, biedt zo’n 350 grotere en kleinere locaties waarin je tekeer kunt gaan. Mocht je het idee hebben dat je dat allemaal wel eventjes gaat doen, dan vergis je je. Je zult je moeten voorbereiden op een gigantische taak.

* Verzameldrang

Het eiland is gigantisch groot en zelfs wanneer je een vliegtuig gebruikt, duurt het een tijdje voordat je van de ene naar de andere kant bent gevlogen. Er zijn honderden locaties om te ontdekken en veel van deze locaties zijn niet eens van belang om het verhaal van Just Cause 2 uit te spelen. Wat dat betreft lijkt het spel bijna op een verzamelgame, en je zult tientallen uren bezig zijn om het spel voor de volledige honderd procent uit te spelen. En toch is het interessanter om die honderd procent te halen en alles te laten exploderen, dan om je te concentreren op het uitspelen van het verhaal.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018