Door Redactie Tweakers

Just Cause 2

Actie

Gelukkig blijkt dat inderdaad niet zo te zijn; het meest enerverende onderdeel van Just Cause 2 is zonder twijfel de actie. Rico Rodriguez beschikt over een grijphaak, hij kan overal wapens vinden, en er is een gigantische hoeveelheid voertuigen waarmee Rico zich ter land, ter zee en door de lucht kan verplaatsen. De grijphaak, de voertuigen en een parachute zorgen voor de belangrijkste acties in het spel. Dankzij zijn grijphaak kan Rico Rodriguez zich niet alleen snel verplaatsen, maar kan hij vijanden ook van daken trekken of ze vastbinden aan een brandend vat dat op het punt staat de lucht in te vliegen. Steeds wanneer je valt of door de lucht scheert aan je grijphaak, kun je je parachute oproepen om vervolgens rustig door de lucht te zweven en de vijand vanuit de lucht te bestoken. Klap je vervolgens de parachute weer in, dan val je verder naar beneden, waarna je op het laatste moment je parachute weer open kunt trekken om niet te pletter te vallen. In Just Cause 2 is geen ruimte voor realisme. Alles in deze game komt ten goede aan het spelplezier.

Alle actie in het spel hangt samen met je wapens, en mocht je even zonder munitie zitten dan biedt je grijphaak uitkomst. Je kunt hem, zoals gezegd, gebruiken om vijanden te pakken en bijvoorbeeld aan rijdende auto’s te binden. Daarnaast vind je om de haverklap kisten met wapens en laten dode tegenstanders hun wapens achter. Omdat de hoeveelheid vijanden in theorie oneindig is, zul je nooit een gebrek aan wapentuig ondervinden. Soms lijkt het schier oneindige aan de stoet vijanden een wat zinloze toevoeging, maar het past wel bij de 'over de top'-actie in het spel.

* Chaos

Rico Rodriguez moet zijn voormalig collega zien te vinden, maar daarvoor zal hij eerst opdrachten moeten uitvoeren voor een of meerdere facties. De meeste missies hebben als doel om gastanks te slopen of om een legerleider om te leggen. Ook het vernielen van overheidseigendom wordt gezien als een positieve actie, en daarom krijg je er ‘Chaos-punten’ voor. Hoe meer chaos je veroorzaakt en hoe groter de explosies, hoe meer Chaos-punten je verzamelt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018