Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jan Laros

Freelance redacteur

Red Steel 2

Uiterlijk en verhaal

Uitgever Ubisoft zet met Red Steel 2 in op het Wii-publiek dat genoeg heeft van de zoveelste fitness- of bowling-game. Het wil de hardcore-spelers bevredigen in hun vraag naar serieuze titels voor de Nintendo-console. Kijken we naar de line-up die klaar staat, dan lijken die spelers de komende tijd te worden verwend. Met titels als Super Mario Galaxy 2, Metroid: Other M, Monster Hunter Tri, No More Heroes 2 en Sin & Punishment 2 staat een imposant rijtje games klaar om in 2010 te worden uitgebracht. Kan Red Steel 2 zich onderscheiden van deze ijzersterke games, en zijn tegenvallende voorganger doen vergeten?

Getest op: Wii (exclusieve titel)

Laten we direct met de deur in huis vallen. RS2 zal het wat tegenvallende eerste deel uit de serie zeker doen vergeten. In het eerste deel was de besturing niet helemaal om over naar huis te schrijven, de graphics waren matig, het verhaal was dun en de game was vrij saai en kort. Ubisoft heeft zich de kritiek op de besturing aangetrokken, en RS2 volledig ontwikkeld voor gebruik met Wii MotionPlus. Deze accessoire wordt achterop de Wiimote geklikt en hij verbetert de precisie van de bewegingen die daarmee worden gemaakt. Ook met betrekking tot de graphics heeft Ubisoft de handen uit de mouwen gestoken. RS2 is voorzien van een alleraardigst cellshaded jasje en het ziet er lekker verfrissend uit. De look heeft wel wat weg van Borderlands, de populaire coöp-shooter die voor de Xbox 360, PS3 en pc verscheen. Voor een Wii-game is een associatie met die titel absoluut op te vatten als een compliment.

* Lone Ranger

Nu we de vooroordelen, die wellicht waren gerezen na het spelen van de eerste Red Steel, hebben weggenomen, kunnen we een korte introductie van het verhaal geven. Het gebrek aan diepgang in het eerste spel was een puntje van kritiek, en Ubisoft lijkt zich ook dit keer te hebben geconcentreerd op andere zaken. RS2 heeft geen immense diepgang, het kent weinig tot geen interessante plot twists en is redelijk recht-toe-recht-aan. Een lid van de Kusagari-stam komt na een periode van ballingschap terug in zijn thuishaven Caldera. In deze woestijnstad, die is gebaseerd op steden in de woestijn in de Amerikaanse staat Nevada, komt het hoofdpersonage erachter dat de complete Kusagari-club is uitgeroeid door de Jackals. Deze motorbende is ingehuurd door meneer Shinjiro. Hij heeft het voorzien op de vechttechnieken en andere geheimen van de Kusagari.

Via quests, die doorgaans in safe houses aan de zwaardvechtende gun slinger worden gebrieft, wordt het avontuur ontrafeld. Deze quests zijn redelijk simpel van aard, maar de vijanden die de weg versperren zijn soms pittig. De opdrachten zijn altijd in de safe houses terug te lezen op een soort schoolbord, waarop beschrijvingen van de missies zijn geplakt. De naamloze hoofdpersoon in RS2 wordt bijgestaan door een aantal bondgenoten. Zo zijn daar het jonge Aziatische meisje Tamiko, de oude martial arts-meester Jian en de hilarische Sheriff Judd. Laatstgenoemde werkt regelmatig op de lachspieren en hij heeft nog het meest weg van een oude norse countryzanger met een alcoholprobleem, inclusief verwassen rose Hawaiï-blouse.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Knokken en kopen

Op het moment dat je op de hoogte bent gebracht van je opdracht, kun je vertrekken en de wijde omgeving van Caldera intrekken. Zodra je voet buiten de veilige muren van een schuilplaats zet, staan de Jackals je op te wachten, gebrand om je een kopje kleiner te maken. In RS2 heeft de naamloze Kusagari-hoofdpersoon een aantal trucs in zijn arsenaal waarmee hij zijn zwaard en blaffer effectief in kan zetten. De belagers worden op steeds spectaculairdere wijze van het lijf gehouden.

* Show me the money!

Wanneer Red Steel 2 begint, heb je als speler enkel de beschikking over de standaard-Katana en een eenvoudig vuurwapen. Zodra je echter voet zet op vijandelijk grondgebied, kun je een enorme berg geld bij elkaar schrapen. Op iedere hoek van de stoffige straatjes in Caldera staan dozen en zakken, die bij een kogel of een zwiep van het zwaard veranderen in een hoopje munten. Ook in de latere levels barst het van de dozen, builen, kluisjes en andere valutahoudende objecten. Soms misstaat het enigszins bij de stijl van RS2, maar de mengelmoes van Western, Aziatische martial arts en soms zelfs science-fiction biedt er natuurlijk ook de ruimte voor. Overigens krijg je na iedere succesvolle move die je van Meester Jian leert ook geld toegestopt, dus je saldo loopt aardig op.

Dat is handig, want de centjes komen goed van pas voor de diverse upgrades, moves en wapens die je kunt kopen in de verschillende rustplekken in RS2. Zo kun je in de shop van Sheriff Judd nieuwe vuurwapens kopen. Naast de revolver die je vanaf het begin van het spel ter beschikking staat, kan er ook een jachtgeweer worden besteld. Het derde wapen dat te koop is bij Judd is een machinegeweer. Heel veel onderscheid in de wapens of in de noodzaak tot divers gebruik is er niet. De kracht van de Kusagari-voorman ligt voornamelijk in het gebruik van de Katana en de vuurwapens worden daarbij grotendeels ondersteunend gebruikt. Zo kun je vijanden door de knieschijven knallen, om ze vervolgens met een ferme zwiep van het zwaard naar het hiernamaals te helpen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Upgraden en het Wii-meisje

In de schuilplaatsen is het ook mogelijk om de krachten van het zwaard en de bepantsering van de hoofdpersoon te verbeteren. Dit zet, in tegenstelling tot het kopen van de vuurwapens, wel direct zoden aan de dijk. De extra schade die uitgedeeld of juist geïncasseerd kan worden is essentieel wanneer gevechten met grote aantallen vijanden plaatsvinden. Ook tegen de 'sub-bosses' komen extra kracht en een stevig harnas goed van pas.

Misschien nog wel belangrijker dan de investeringen in het zwaard en de bepantsering is het aanleren van nieuwe moves. Bij Meester Jian kan tegen betaling een scala aan nieuwe special moves worden aangeleerd. De bewegingen worden met tekst en beeld uitgelegd. Opnieuw wordt daarbij enige schade aan de stijl van het spel toegebracht. De special moves worden in een filmpje linksboven in het scherm ter instructie uitgevoerd door een meisje in een klinisch witte outift en een Wiimote en Nunchuck in haar handen. Ze zou niet misstaan in een Wii Fit-reclame op RTL 4, maar in een rauwe actiegame die een rating van zestien jaar en ouder kent... mwah. Creative director Jason VanderBerghe verdedigt de aanwezigheid van het meisje, door te stellen dat tijdens tests bleek dat het de enige manier is om de moves correct en effectief aan de spelers uit te leggen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Kort maar krachtig?

Naarmate Red Steel 2 vordert, worden de afstanden die afgelegd moeten worden steeds groter en moeten er her en der eenvoudige puzzels worden opgelost. Voor het verhaal voegen deze echter niets toe en ze belemmeren alleen maar het tempo van de game. Het volbrengen van de quests voor de verhaallijn zal voor de gemiddelde speler op de Normal-stand ongeveer tien tot twaalf uur in beslag nemen. Wanneer de moeilijkheidsgraad van RS2 op zijn hoogst wordt ingesteld, kan hier waarschijnlijk nog wel een aantal uur aan worden toegevoegd, omdat de vijanden ook op 'Normal' soms al vrij pittig zijn. Dit hebben wij echter niet getest.

* Payne

Zoals uit de vorige pagina's blijkt, is de besturing prima in orde. De aanwezigheid van Wii MotionPlus zorgt voor precisie en de besturing kan vrij gedetailleerd naar eigen wens worden gekalibreerd. Het verdient voor de gevoelige gamer aanbeveling om de controls in te stellen op standje 'Relaxed'. In deze stand zijn minder grote bewegingen met de Wiimote nodig omdat de gevoeligheid ervan wat groter is. Dit voorkomt pijnlijke polsen, schouders en nekspieren na een aantal intensieve uurtjes RS2. Ubisoft heeft ons daar vooraf voor gewaarschuwd en het klopt; Red Steel 2 is een fysieke game en hij vergt redelijk wat van de speler. Na het verslaan van Jackal-leider Payne hadden wij in ieder geval even pauze nodig.

Het vergt sowieso redelijk wat doorzettingsvermogen om RS2 volledig uit te spelen. Niet alleen de in letterlijke zin vermoeiende besturing vormt soms een belemmering, de game is soms domweg saai. De veranderingen in de omgeving maken dat zo nu en dan goed, want wanneer je de stoffige straten verruilt voor frisse tuinen of een razende trein zie je het weer helemaal zitten. Wanneer je echter langer achter elkaar door op elkaar lijkende gangen of straten slentert en voortdurend vergelijkbare vijanden afslacht, wordt het soms wat suf. Ook het arsenaal aan moves en de vloeiende besturing kunnen daar helaas niet echt iets aan veranderen.

* Waarheen leidt de weg?

Tijdens het spelen bewandelden we ook verschillende malen dezelfde weg. De quests die de bondgenoten aan ons meegaven, bestonden doorgaans uit het reizen naar een doel en het uitvoeren van een taak aldaar. Pijnlijk detail is dat na het volbrengen van een opdracht ook weer moet worden teruggekeerd naar de thuisbasis. Dit bracht ons steeds langs dezelfde landschappen, steegjes en straatjes en ook dat zorgde soms voor verveling. Het bereiken van de plaats van handeling van de quests was ook niet echt een grote uitdaging, aangezien we door het volgen van een groen pijltje op de minimap precies de weg kenden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Conclusie

Red Steel 2 hinkt op twee gedachten en veroorzaakt op een dubieuze manier een rollercoaster van emoties. De game maakt een uitstekende eerste indruk, met leuke omgevingen, een uitstekende besturing en interessante gevechten. Met het upgraden en kopen van wapens en nieuwe special moves lijkt het met de variatie wel in orde te zijn. Als de game echter vordert en de fysieke pijn voor de ongetrainde Wii-speler zal toenemen, wordt het steeds lastiger om de aandacht erbij te houden. Het dunne verhaal weet nooit de volledige aandacht op te eisen en de herhaaldelijke gang door dezelfde straten doet de frisheid geen goed.

Moeten Wii-bezitters Red Steel 2 dan toch aan zich voorbij laten gaan, ondanks de vliegende start die de game kent? Als het aan ons ligt niet. Red Steel 2 zal voor de hardcore-spelers een welkome aanvulling zijn op de collectie. Het vechten steekt goed in elkaar, de moves zijn cool en de besturing is uitstekend. Voeg daar de verfrissende grafische stijl en de vloeiende gameplay aan toe, en er is een uitstekende basis voor een goede game gelegd. De mate van repetitie en de soms pijnlijke naweeën kunnen zonder schaamte op de koop toe worden genomen.

Pluspunten

+ Grafische stijl
+ Sfeervolle vibe
+ Besturing is uiterst nauwkeurig
+ Vechten is leuk en uitdagend

Minpunten

- Soms te weinig variatie
- Relatief kort voor een game zonder multiplayer

Cijfer: 7,5

Titel Red Steel 2
Platform Wii (exclusieve titel)

Ontwikkelaar Ubisoft Paris
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 25 maart 2010

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (22)

Wijzig sortering
Petje af dat deel 2 beter is dan het eerste deel.
Maar slechter dan het eerste deel kon dan ook bijna niet.

De stijl die ze nu gebruiken voor de graphics spreken mij wel aan!

Deel 1 had wel een multiplayer en dat was dan ook altijd erg leuk met een paar vrienden op de bank, zonde dat het is weggehaald. Ik had zelfs nog een online multiplayer verwacht!
Maar het is dan ook de Wii, helaas is online maar een bijzaak dan, in tegenstelling met de PS3 en Xbox.

Denk dat ik deeltje 2 dan ook maar lekker laat liggen, want als ik ergens niet tegen kan, is als een spel saai word :')
Deel 1 vond ik ook erg slecht, hij was heel erg gehyped, maar de besturing viel hardstikke tegen. Leuk dat deze in ieder geval beter is dan het vorige deel :)
Ik speel niet bijzonder veel games, maar kijk ik naar de graphics dan zeg ik petje af. Ik heb nog nooit een cellshaded game gezien waarbij het zo goed is toegepast (qua details zal borderlands het winnen, maar daar vind ik het net-niet).
Maargoed, alsnog Wii -1. Actief gamen, bah ;)
Klinkt als een top spel, niet te lang. Heb der namelijk eigenlijk toch geen tijd voor. Even een verloren half uurtje spelen en klaar! top! gaat der zeker komen!
Wat een rare reaktie?

Gelukkig niet te lang want ik heb er toch geen tijd voor?
Vind ik niet helemaal raar. Als ik weinig tijd heb en ik weet dat de game zodoende maanden in beslag gaat nemen en dat ik telkens niet in de game kom dan zou ik de game niet hoeven. Nu ik weet dat je ook met lekker een hlaf uurjte of zo spelen de game ook tot een goed einde kunt brengen is dat een pluspunt voor mij.
Ziet er erg mooi uit. Vooral voor een wii game..
Nu kan Manga er al heel snel mooi uit zien hoor, maar vergeet niet dat dit niet eens op een HD resolutie gespeeld kan worden.

Het idee hier achter vind ik heeeeeeeel vaag, samurais in wild wild west setting. Desalniettemin hoop ik voor alle bezitters van de Wii dat dit soort games een beetje aan gaan slaan voor hun.*

*Wii bezitters worden ook een dagje ouder
Een game in een Wild West setting, met samurais..
Als er nu nog beren met lasers ingezeten hadden, dan was ik verkocht. :P
Sharks with freaking laser beams on their head?
Soort Afro Samurai...
Ehm afro samurai is juist amerikaanse characters in een japanse omgeving
Precies het tegenovergestelde van dit dus.
Hij bedoelt waarschijnlijk een afro ninja :)
Game is ge-wel-dig! Alles wat ik kan zeggen :)
En moet je hier ook constant verbinding met internet hebben om het te kunnen spelen?

Lijkt me op zich wel grappig, maar ben op dit moment gewoon principieel anti ubisoft.
Als je voor dit spel maar geen constante internetverbinding nodig hebt :+
Je weet maar nooit met die hacks en modchips.
Dit wordt wel een gamepje om aan de collectie toe te voegen. Na al enkele goeie spellen gehad te hebben op de wii (New Super Mario Bros, Mario Galaxy, en natuurlijk... ZELDA, en ook wel formula 2009) kan deze me mss ook wel boeien, vind de graphics best wel mooi, al is het wel erg borderlands... (maar goed, als je een trend zet, zijn alle volgende games erop lijkend...)
ben niet zo voor die overduidelijke "japanse" saus over dit soort spelletjes.
Een western-setting met samourai zwaarden. Ohw common !
Wat ik een beetje apart vind aan de inleiding, is dat ze eerst zeggen dat de gamers hunkeren naar serieuze games op de Wii, en vervolgens hebben ze het over Mario Galaxy en Metroid. Een beetje man zoekt iets serieuzer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True