Door Jan Laros

Freelance redacteur

Red Steel 2

Kort maar krachtig?

Naarmate Red Steel 2 vordert, worden de afstanden die afgelegd moeten worden steeds groter en moeten er her en der eenvoudige puzzels worden opgelost. Voor het verhaal voegen deze echter niets toe en ze belemmeren alleen maar het tempo van de game. Het volbrengen van de quests voor de verhaallijn zal voor de gemiddelde speler op de Normal-stand ongeveer tien tot twaalf uur in beslag nemen. Wanneer de moeilijkheidsgraad van RS2 op zijn hoogst wordt ingesteld, kan hier waarschijnlijk nog wel een aantal uur aan worden toegevoegd, omdat de vijanden ook op 'Normal' soms al vrij pittig zijn. Dit hebben wij echter niet getest.

* Payne

Zoals uit de vorige pagina's blijkt, is de besturing prima in orde. De aanwezigheid van Wii MotionPlus zorgt voor precisie en de besturing kan vrij gedetailleerd naar eigen wens worden gekalibreerd. Het verdient voor de gevoelige gamer aanbeveling om de controls in te stellen op standje 'Relaxed'. In deze stand zijn minder grote bewegingen met de Wiimote nodig omdat de gevoeligheid ervan wat groter is. Dit voorkomt pijnlijke polsen, schouders en nekspieren na een aantal intensieve uurtjes RS2. Ubisoft heeft ons daar vooraf voor gewaarschuwd en het klopt; Red Steel 2 is een fysieke game en hij vergt redelijk wat van de speler. Na het verslaan van Jackal-leider Payne hadden wij in ieder geval even pauze nodig.

Het vergt sowieso redelijk wat doorzettingsvermogen om RS2 volledig uit te spelen. Niet alleen de in letterlijke zin vermoeiende besturing vormt soms een belemmering, de game is soms domweg saai. De veranderingen in de omgeving maken dat zo nu en dan goed, want wanneer je de stoffige straten verruilt voor frisse tuinen of een razende trein zie je het weer helemaal zitten. Wanneer je echter langer achter elkaar door op elkaar lijkende gangen of straten slentert en voortdurend vergelijkbare vijanden afslacht, wordt het soms wat suf. Ook het arsenaal aan moves en de vloeiende besturing kunnen daar helaas niet echt iets aan veranderen.

* Waarheen leidt de weg?

Tijdens het spelen bewandelden we ook verschillende malen dezelfde weg. De quests die de bondgenoten aan ons meegaven, bestonden doorgaans uit het reizen naar een doel en het uitvoeren van een taak aldaar. Pijnlijk detail is dat na het volbrengen van een opdracht ook weer moet worden teruggekeerd naar de thuisbasis. Dit bracht ons steeds langs dezelfde landschappen, steegjes en straatjes en ook dat zorgde soms voor verveling. Het bereiken van de plaats van handeling van de quests was ook niet echt een grote uitdaging, aangezien we door het volgen van een groen pijltje op de minimap precies de weg kenden.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite