Door Jan Laros

Freelance redacteur

Red Steel 2

Knokken en kopen

Op het moment dat je op de hoogte bent gebracht van je opdracht, kun je vertrekken en de wijde omgeving van Caldera intrekken. Zodra je voet buiten de veilige muren van een schuilplaats zet, staan de Jackals je op te wachten, gebrand om je een kopje kleiner te maken. In RS2 heeft de naamloze Kusagari-hoofdpersoon een aantal trucs in zijn arsenaal waarmee hij zijn zwaard en blaffer effectief in kan zetten. De belagers worden op steeds spectaculairdere wijze van het lijf gehouden.

* Show me the money!

Wanneer Red Steel 2 begint, heb je als speler enkel de beschikking over de standaard-Katana en een eenvoudig vuurwapen. Zodra je echter voet zet op vijandelijk grondgebied, kun je een enorme berg geld bij elkaar schrapen. Op iedere hoek van de stoffige straatjes in Caldera staan dozen en zakken, die bij een kogel of een zwiep van het zwaard veranderen in een hoopje munten. Ook in de latere levels barst het van de dozen, builen, kluisjes en andere valutahoudende objecten. Soms misstaat het enigszins bij de stijl van RS2, maar de mengelmoes van Western, Aziatische martial arts en soms zelfs science-fiction biedt er natuurlijk ook de ruimte voor. Overigens krijg je na iedere succesvolle move die je van Meester Jian leert ook geld toegestopt, dus je saldo loopt aardig op.

Dat is handig, want de centjes komen goed van pas voor de diverse upgrades, moves en wapens die je kunt kopen in de verschillende rustplekken in RS2. Zo kun je in de shop van Sheriff Judd nieuwe vuurwapens kopen. Naast de revolver die je vanaf het begin van het spel ter beschikking staat, kan er ook een jachtgeweer worden besteld. Het derde wapen dat te koop is bij Judd is een machinegeweer. Heel veel onderscheid in de wapens of in de noodzaak tot divers gebruik is er niet. De kracht van de Kusagari-voorman ligt voornamelijk in het gebruik van de Katana en de vuurwapens worden daarbij grotendeels ondersteunend gebruikt. Zo kun je vijanden door de knieschijven knallen, om ze vervolgens met een ferme zwiep van het zwaard naar het hiernamaals te helpen.

* Upgraden en het Wii-meisje

In de schuilplaatsen is het ook mogelijk om de krachten van het zwaard en de bepantsering van de hoofdpersoon te verbeteren. Dit zet, in tegenstelling tot het kopen van de vuurwapens, wel direct zoden aan de dijk. De extra schade die uitgedeeld of juist geïncasseerd kan worden is essentieel wanneer gevechten met grote aantallen vijanden plaatsvinden. Ook tegen de 'sub-bosses' komen extra kracht en een stevig harnas goed van pas.

Misschien nog wel belangrijker dan de investeringen in het zwaard en de bepantsering is het aanleren van nieuwe moves. Bij Meester Jian kan tegen betaling een scala aan nieuwe special moves worden aangeleerd. De bewegingen worden met tekst en beeld uitgelegd. Opnieuw wordt daarbij enige schade aan de stijl van het spel toegebracht. De special moves worden in een filmpje linksboven in het scherm ter instructie uitgevoerd door een meisje in een klinisch witte outift en een Wiimote en Nunchuck in haar handen. Ze zou niet misstaan in een Wii Fit-reclame op RTL 4, maar in een rauwe actiegame die een rating van zestien jaar en ouder kent... mwah. Creative director Jason VanderBerghe verdedigt de aanwezigheid van het meisje, door te stellen dat tijdens tests bleek dat het de enige manier is om de moves correct en effectief aan de spelers uit te leggen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite