Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Russell Brower, componist bij Blizzard

Teamwork

Je schrijft muziek voor zowel World of Warcraft en StarCraft II als voor Diablo III. Hoe krijg je dat allemaal voor elkaar?
Ik ben niet enige componist in dienst van Blizzard. We hebben drie fulltime componisten en een parttimer die alleen aan Diablo III werkt. Daarnaast werken we al heel lang samen met een aantal freelance-componisten. Het is voor een enkele componist ook echt onmogelijk om alle muziek voor de drie games te schrijven, dat is veel teveel werk.

Muziek in games heeft zich ontwikkeld van midi naar 5.1 en verder. Zijn er nog beperkingen waar je rekening mee moet houden tijdens het componeren?
Eigenlijk kan ik alles doen wat ik wil, hoewel er nog wel wat beperkingen zijn rond de interactiviteit van muziek. Maar ik heb geen behoefte om algoritmische muziek te maken, omdat ik denk dat mensen altijd mooiere muziek zullen componeren dan computers. Computers kunnen wel helpen om de muziek op een interactievere manier te presenteren. Bijvoorbeeld door een andere mix van muziek en geluid te laten horen als spelers zich door de wereld verplaatsen, zoals we dat bij WoW hebben gedaan. Daar zouden we wel verder in willen gaan.

Geluidsfragment (WoW_WotLK_ForgedInBlood.mp3)World of Warcraft Wrath of the Lich King - Forged In Blood

Moet je bij het componeren nog rekening houden met de systeemeisen van het spel?
Niet zozeer met de systeemeisen, als wel met de omvang. Zo heb je bijvoorbeeld te maken met de capaciteit van een dvd, waar natuurlijk niet alleen muziek op moet komen te staan. Dat geldt in zekere zin ook voor de patches voor World of Warcraft. Die willen we niet al te groot maken, wat betekent dat we goed moeten kijken waar we wel of geen muziek in het spel willen. Zo besteden we in WoW erg veel aandacht aan de startgebieden van de verschillende rassen, daarvoor trekken we alles uit de kast en gebruiken we de nieuwste technieken.

Geluidsfragment (WoW_TBC_SilvermoonCity.mp3)World of Warcraft The Burning Crusade - Silvermoon City

Welke eigenschappen moet een componist van gamemuziek hebben, behalve muzikale kwaliteiten?
Je moet oprechte waardering hebben voor games. Een componist hoeft niet zozeer een fanatieke gamer te zijn, maar er zijn muziekschrijvers met een achtergrond in film- of tv-muziek, die denken dat ze ook muziek voor games kunnen maken. En dat is niet altijd het geval. Je moet een muzikaal verhaal kunnen vertellen, dat is hetzelfde, maar de mensen bij Blizzard zijn de beste game-ontwikkelaars ter wereld en ze verwachten dus ook topkwaliteit van de componisten. Blizzard gaat uit van volledige toewijding, en veronderstelt daarbij ook dat je geïnteresseerd bent in het medium.

Er wordt gewerkt aan een Warcraft-film. Ga je daar ook muziek voor schrijven?
We laten voorlopig nog niets los over die film!

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Diablo III - Developer Diary III Video van 23 april 2012
Blizzard maakt nieuwe start met Dota Nieuws van 22 augustus 2011
Diablo III Video van 19 augustus 2010
Screenshots: Diablo III Nieuws van 1 februari 2010
Video World of Warcraft Nieuws van 23 november 2009
Video World of Warcraft Nieuws van 17 november 2009
StarCraft II - Battle Report IV Nieuws van 20 oktober 2009

Reacties (61)

Wijzig sortering
+2Anoniem: 239217
25 april 2010 09:54
Mooi artikel. Muziek in spellen is erg belangrijk. Misschien wel belangrijker dan de kwaliteit van het beeld, maar het word vaak genegeerd. Ik denk dat Video Games Live (waar de foto's van zijn in dit artikel) daar een goed voorbeeld van is. Iedereen kent het deuntje van super Mario, en iedereen word daar vrolijk van.

Goede 'orkest' muziek zoals in warcraft en uncharted 2 en anderen is soms zelfs belangrijker als de muziek in films omdat je het vaak meerdere keren voorbij hoort komen en het dus in verschillende situaties moet passen.
Helemaal mee eens, zeker in games is muziek gewoon extra belangrijk. Een game zonder goede muziek speel je ook een stuk korter en met minder plezier. Ik vond de deuntjes en muziekjes van Zelda altijd top, alhoewel de laatste titels iets minder waren. Misschien ligt dat er ook aan dat ik die nu minder speel, maar als een bepaalde kwaliteit afwezig in de audio merk je dat als gamer toch echt snel.
Inderdaad, muziek is in games (maar ook films) gewoon ontzettend belangrijk. Het zet de sfeer.
Blizzard heeft vanaf Diablo 2 orechestrale soundtracks, iedere game heeft zijn bekende thema muziek wat de sfeer van de game sterk beinvloed.

Blizzard is altijd bezig met het zoeken naar een balans om een zo groot mogelijk publiek een goede game ervaring te geven(één van de weinige ontwikkelaars die een game gelijk Mac compatible maakt) , waarbij inmiddels het geluid,muziek en storytelling geoptimaliseerd is(in Animatiefilm waardige cutscenes),grafisch zat Blizzard nooit aan de top, maar bracht er dan wel erg goede artwork en details tegenover.

Als Blizzard zijn gang kan blijven gaan en niet door Activision gepushed wordt om zo snel mogelijk games te maken blijft het één van de kwalitatief beste ontwikkelaars.
Leuke special ;) Mijn favoriet blijft toch de Halo-soundtrack van Martin O' Donnell.
Wat dacht je van Frank Klepacki? Die kennen we van de C&C Red Alert serie. Hellmarch yeehaw!
Of de soundtrack van Total Annihilation door Jeremy Soule (ook o.a de soundtrack van Icewind Dale en TES4: Oblivion is van hem)
Erg leuk dat we nu eens een geheeld andere kant van een game in een interview te zien/luisteren krijgen. Ik vind muziek ook erg belangrijk in een game en dat kan de game echt maken of breken.

"Zo besteden we in WoW erg veel aandacht aan de startgebieden van de verschillende rassen, daarvoor trekken we alles uit de kast en gebruiken we de nieuwste technieken."

Dit vind ik dan wel weer jammer. Men maakt de starter gebieden altijd het mooist om de spelers de game in te lokken, maar uit eindelijk speel je daar erg weinig gezien het snellere lvlen. Men mag van mij wel wat meer aandacht besteden aan de high level area's in veel games.
Nu zal de nieuwe spelers lokken reden wel de grootste zijn.
Een ander doel van de start gebieden ten opzichte van de level 20+ zones, is om het des betreffende ras te introduceren, en een setting van neer te zetten.

De level 20+ zones zijn meestal multicultureel, en moeten het vooral hebben van de grotere verhaal lijn.

Maar ik denk dat klanten lokken, inderdaad, de grootste reden is.
Complimenten voor dit interview, interessante vragen (en antwoorden) en fijn dat het met voorbeelden van de muziek wordt doorspekt.
Ja, precies wat ik ook dacht het laten horen van zoveel muziek in dit interview maakt het echt veel leuker. Het is super mooi gecomponeerde muziek. Ik vind over het algemeen klasieke muziek helemaal niet mooi, maar wanneer het net als bij world of warcraft, call of duty, of halo goed is verwerkt voegt het zoveel toe aan een spel.
Ik sluit me bij de vorige posters aan: heel leuk zo'n interview met iemand die niet opvallend in de frontlinie staat maar toch zeer nadrukkelijk aanwezig is in het eindproduct.
Leuk interview! Ben zelf (hobbyist) muzikant en heb enorm veel respect voor dit specifieke vakgebied gekregen toen ik zelf probeerde soortgelijke muziek te componeren. Deze man is daadwerkelijk een topcomponist, echt een genot om naar te luisteren.

Dus bedankt voor de soundtracks, erg aardig voor mensen zoals ik die het spel verder nooit gespeeld hebben...
Erg leuk artikel, leuk om een keer een heel ander beroep op dit gebied te horen. Geweldig hoe er stukken muziek tussen zitten.
Het is inderdaad mooie muziek maar ik heb in WoW toch meestal gewoon winamp aan. Na een paar honderd uur hetzelfde deuntje gaat het toch wel eens vervelen.
Verfrissend. Eens niet een 'lead designer' of 'grafic designer', ed. Heerlijk om eens een andere kijk in de keuken te krijgen. Blizzard heeft ook nog eens opvallend mooie soundtracks.

Ik ben super benieuwd naar de soundtrack van Diablo III, kom maar op met de 'creepyness'.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True