Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 70, views: 69.394 •

Vechten tegen Napoleon

We moeten in alle eerlijkheid bekennen dat we liever met de andere naties aan de slag gingen dan met Frankrijk zelf, hoewel de campagnes van Napoleon in game die Napoleon: Total War heet natuurlijk min of meer verplichte kost zijn. Toch haalden we het meeste plezier uit onze campagne met Groot-Brittannië. In de 'Campagne met andere naties' start je automatisch in een alliantie tegen de Fransen. Je kunt daarbij kiezen voor Groot-Brittannië, Pruisen, Rusland of Oostenrijk, waarbij de drie landen die jij zelf niet bent dus je bondgenoten worden, alsmede een aantal kleinere naties. Of je deze allianties wilt aanhouden is aan jou, al is dat, zeker in het begin, wel aan te raden. Frankrijk is duidelijk het rijkste en sterkste land, en op de hogere niveaus zul je dat land niet meteen in je eentje aankunnen.

*Napoleon kan niet dood

Tijdens deze campagne stuitten we overigens op een rariteit in Napoleon: Total War. Het is namelijk niet mogelijk Napoleon Bonaparte te doden. Dat klinkt wat raar, temeer omdat je wel moordenaars op hem af kunt sturen, en die slagen soms wél in hun missie. Napoleon keert echter een beurt later doodleuk terug in de hoofdstad van de Fransen. Dit is een gameplay-keuze van The Creative Assembly. Elke natie heeft een generaal die niet defintief zal verdwijnen, al leidt een nederlaag, dan wel verwonding, altijd tot een respawn in de hoofdstad. Dat betekent wel dat je je generaal ineens lang kwijt kunt zijn aan het front. Als je net in Egypte bezig was, is het verliezen van je generaal immers behoorlijk vervelend. Wij hadden het echter ook wel leuk gevonden als we Napoleon wel hadden kunnen omleggen, om zo de geschiedenis echt te herschrijven. Dat had een hoop gedoe gescheeld...

Napoleon: Total War

Met de vernieuwingen op de campagnemap is slechts de helft van het spel besproken. Zoals bekend combineert Total War de strategische kant op de campagnemap al jaren met real-time actie als er gevochten moet worden. Ook hierin maakt Napoleon: Total War gebruik van dezelfde engine als Empire: Total War. Dat zorgt ervoor dat de games ook hier weinig voor elkaar onderdoen en dat er in de functies veel hetzelfde is. Uiteraard schotelt Napoleon: Total War de speler de nodige nieuwe units voor, die een nieuwe aanpak vereisen. In de tijd van Napoleon speelden gevechten met linies van soldaten een grote rol. Het is dus zaak steeds de ideale opstelling te vinden voor je legers, zodat je zoveel mogelijk soldaten tegelijk kunt laten vuren. Als je een groep van 120 soldaten opstelt in vier rijen, zullen alleen de eerste twee linies kunnen vuren. Spreid je de groep dus uit, zodat er maar twee rijen overblijven, dan benut je je soldaten dus veel efficiënter.

*Kwetsbaar

Verder spelen in de 3d-gevechten dezelfde tactische elementen een rol die altijd een rol hebben gespeeld. Je zult zoveel mogelijk gebruik maken van dekking, zoveel mogelijk hoger gelegen gebieden controleren en in de regen zullen meer man tegen man-gevechten ontstaan, omdat de regen negatief werkt op de wapens en eenheden zonder ammunitie komen te zitten, waarna een melee-gevecht rest. Een klein puntje dat we over de 3d-gevechten vermelden betreft de verminderde kracht van de generaals. Een General Unit maakte in het verleden vaak het verschil als die meedeed in een gevecht, zolang deze maar niet ingesloten werd. Die tijd is voorbij. Je generaal is kwetsbaar en je doet er goed aan hem zoveel mogelijk weg te houden bij de frontlinie. Dat gezegd hebbende: goede generaals hebben de mogelijkheid troepen te inspireren door hun aanwezigheid, dus ze in de buurt houden heeft nog steeds voordelen.


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.