Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

BioShock 2

Little Sister

Ondertussen brengt het personage Big Daddy ook nieuwe mogelijkheden met zich mee. Waar de normale inwoners afhankelijk waren van de stevigheid van Rapture, daar kan Big Daddy dankzij zijn stevige pak ook onder water overleven. In de stukken die wij hebben gespeeld, gebeurde het een aantal keer dat er een gedeelte van Rapture zoveel schade opliep dat we buiten de stad terecht kwamen. Op dat moment loop je dus over de zeebodem. Het speelt voor het spel geen grote rol, maar het is een wat vreemde gewaarwording.

De stad ziet er grotendeels nog hetzelfde uit als in het eerste deel, met als verschil dat Rapture in de tien jaar sindsdien hard achteruit gegaan is. Ryan mag de boel dan wel niet helemaal onder controle hebben gehad, zonder hem is de stad er nog slechter aan toe. Dit kwam goed naar voren in de nieuwe levels die we konden doorspelen, genaamd Pauper's Drop en Siren Alley. Deze omgevingen worden gekenmerkt door verpauperde omgevingen, waar Splicers op verschillende plekken een 'thuis' hebben gevonden.

*Plasmids zoeken

Uiteraard worden deze wezens opgeschrikt door Subject Delta, omdat ze nu eenmaal obstakels vormen in zijn zoektocht naar de juiste Plasmids. In de eerste paar uur drijft de gameplay van BioShock 2 daar zelfs op. Uiteraard is er een verhaal dat je doorspeelt en een mysterie dat je oplost, maar de directe drijfveer om grote delen van Rapture uit te kammen is vaak dat je op dat moment op zoek bent naar een bepaalde Plasmid. Denk hierbij aan een passage waarbij je 'Incinerate' nodig hebt om een verijsde tunnel te ontdooien. Het is een van de drie hoofdelementen van het spel, samen met het vergaren van Adam en het ontrafelen van het verhaal.

Het verzamelen van Adam gaat anders dan in het eerste spel. Waar je toen een Little Sister kon 'oogsten' om haar Adam te stelen, of haar kon laten leven voor een kleinere Adam-beloning, daar ben je als Big Daddy nu zelf betrokken bij het verzamelen van Adam. Terwijl een Little Sister Adam verzamelt, komen er namelijk van alle kanten Splicers op haar af, die jij op afstand van haar zult moeten houden. Ook hier blijkt weer de grotere rol van de wapens; in onze speelsessie gebruikten we bijvoorbeeld veel 'Rivet traps'. Dit zijn een soort kogels die je op de grond of op een muur neerplant en die zichzelf in een vijand schieten zodra die in de buurt ervan komt. Dit maakte deze gevechten vrij makkelijk. Bij eenzelfde aantal Splicers tegelijk zou je in deel één echt een probleem hebben gehad.

*Pittig gevecht

Dat betekent overigens niet dat er geen lastige stukjes in BioShock 2 zitten. We beschreven in de vorige preview al het gevecht met Big Sister, en het gevecht met een meneer genaamd 'Father Wales' bleek ook vrij pittig te zijn. De man ging niet alleen zelf niet snel dood, er bleven ook maar extra Splicers bij komen, hoeveel we er ook afschoten. Het is op dat moment ineens handig om vijf health packs en veel EVE bij je te hebben, want in een dergelijk lang gevecht heb je veel gezondheid nodig en zul je behoorlijk wat Plasmids gebruiken, wat stevig snijdt in je voorraad EVE.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True