Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Metro 2033

Moskou

In Rusland is Metro 2033 een groot succes - als boek dan. De tot dan toe onbekende Dmitry Glukhovsky plaatste het verhaal in 2002 online, waar het gratis te downloaden was. Dat is inmiddels twee miljoen keer gebeurd. In 2005 verscheen het alsnog in gedrukte vorm en die versie ging ook nog eens ruim 400.000 keer over de toonbank. Daarmee trok het ook internationale belangstelling en in het voorjaar van 2010 verschijnt er dan ook een Nederlandse vertaling. Die komt ongeveer gelijk uit met het spel dat van het boek gemaakt wordt.

*Derde dimensie

4A Games is een nieuwe studio uit Kiev, Oekraïne. Helemaal onbekend zijn de heren van 4A echter niet; het team is een afsplitsing van GSC Game World, dat met de Stalker-games naam gemaakt heeft. Net als GSC heeft ook 4A een eigen engine gemaakt, met aardige specificaties. Zo kan het spel gebruikmaken van DirectX 11 en kan het in 3d bekeken worden. De game verschijnt in april voor de pc en de Xbox 360. De heren van 4A werken samen met Nvidia, dat helpt met het inbouwen van Nvidia's PhysX- en 3D Vision-technologie.

*Ondergronds

Metro 2033 vertelt het verhaal van de jonge Artyom. Die is een jaar of 20 en heeft zijn hele leven ondergronds geleefd, binnen de veilige en vooral dikke muren van een metrostation onder wat eens bekend stond als de hoofdstad van Rusland: Moskou. Van die stad zijn echter niets dan puinhopen over, na een nucleaire ramp die plaatsvond vlak na Artyoms geboorte. Sinds de ramp is er aan de oppervlakte niet meer te leven. Alleen met een gasmasker op kan de mens het er uithouden, waarbij contact met water nog steeds vermeden moet worden, want dat is radioactief vervuild. De overlevenden hebben zich teruggetrokken in het uitgebreide metrostelsel van Moskou, dat naast tientallen stations ook bestaat uit een kleine 200 militaire bunkers die op het stelsel zijn aangesloten. Helemaal fictief is het verhaal niet: de bunkers bestaan echt en zijn ook inderdaad gebouwd als schuilkelder. Ze moeten bescherming bieden aan honderdduizenden Moskovieten.

*Rivaliteit

In het spel is er een complete ondergrondse wereld ontstaan, met handel, rivaliteit en een gemeenschappelijke vijand. In verschillende stations en bunkers zijn hechte en gesloten gemeenschappen ontstaan, die zich afschermen tegen de gevaren die in de verbindende tunnels huizen. Daar trekken gemuteerde gedrochten rond, ontstaan onder invloed van de radioactieve straling. Enkel waaghalzen durven de beschermde wereld van de stations te verlaten en Artyom is ondanks zijn leeftijd dan ook nog nooit verder geweest dan het station waar hij is opgegroeid, gelegen aan de noordelijke grens van het tunnelsysteem.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Mini-staatjes

Daar komt uiteraard verandering in. Artyom wordt gevraagd om, met drie anderen, per lorrie naar een ander station te reizen, om de mensen dichter bij het hart van de stad te waarschuwen voor de aanvallen van de gemuteerde gedrochten en mogelijk wat hulp te krijgen bij het afslaan van aanvallen. Onderweg doet zich een vreemd verschijnsel voor, dat zijn reisgenoten doet flauwvallen. Artyom heeft echter nergens last van, maar ziet wel vreemde verschijnselen. Het maakt echter wel duidelijk dat er met Artyom iets speciaals aan de hand is, al komen we er niet achter wat precies. Terug in zijn eigen station, wordt hij benaderd door ene Bourbon. Die trekt als handelaar in alles wat gevaarlijk en gewild is van station naar station. Hij zoekt iemand die hem wil beschermen op weg naar een station dat dienst doet als een soort vrijhandelszone, dichter bij het centrum van het netwerk. Daarmee begint Artyoms tocht naar het hart van de stad. Die voert hem niet alleen door tunnels en stations, hij zal onderweg ook regelmatig aan de oppervlakte komen, met alle gevaren van dien.

*Rechtlijnig

Rond de tocht van Artyom ontstaat een schietspel dat nog het meeste wegheeft van Half-Life 2. Het is eenzelfde rechtlijnig verhaal in een post-apocalyptische omgeving, al is die omgeving in Metro 2033 een stuk duisterder dan die in de illustere voorganger. Je strijdt daarin niet alleen tegen vreemde gemuteerde gedrochten, maar ook tegen diverse menselijke facties, want door de jarenlange afzondering zijn de diverse stations uitgegroeid tot een soort mini-staatjes, met de bijbehorende onderlinge rivaliteit. Van die gedrochten lijken de meesten op een soort kruising tussen zombie en wolf, en ze kunnen nog over het plafond lopen ook. Er zijn echter ook vliegende exemplaren, die er al even afzichtelijk uitzien.

*AK-47

De menselijke tegenstanders zijn voorzien van bewerkte versies van de wapens van nu, wat wil zeggen dat je pistolen, geweren, shotguns en mitrailleurs kunt tegenkomen, al start je met een simpel pistool en zul je de rest moeten veroveren. Bourbon belooft je zijn AK-47 als je hem veilig naar het volgende station weet te brengen. Er zijn echter ook krachtiger wapens in het spel, zoals vlammenwerpers en mitrailleursnesten, al werd in onze speelsessie niet direct duidelijk of je die ooit zelf ter hand kunt nemen.

*Raadsels

Nog wel meer bleef onduidelijk, bijvoorbeeld waarom Artyom bij bewustzijn blijft in de ondergrondse tunnels, en wat de betekenis is van de visioenen die hij af en toe heeft. Als we uitgever THQ mogen geloven, blijft dat ook lang onduidelijk. Er valt dus genoeg te ontrafelen in het spel en het mag dan lineair zijn, doordat je van station naar bunker, naar tunnel naar de oppervlakte trekt, is er genoeg afwisseling. Dat geldt ook voor je tegenstand, want naast de gemuteerde gedrochten zijn er ook de diverse menselijke facties. Sommige vertrouwen daarbij op brute vuurkracht, andere proberen het subtieler, met geniepige middelen om je in de val te lokken. Zo is er af en toe dun touw gespannen, dat je aanwezigheid verraadt als je ertegenaan loopt. Een andere groep gebruikte lege conservenblikjes aan touwtjes, die tegen elkaar ratelen als je ertegenaan loopt, waarna je door een goed verschanste roversbende wordt opgewacht als je verder loopt.

Schaarste

Het voornaamste kenmerk van het spel is echter de schaarste die er heerst. Er wordt al twee decennia niets meer geproduceerd, dus iedereen zoekt naar overgebleven voorraden. Geld is er niet meer in de ondergrondse wereld: kogels doen dienst als betaalmiddel. Dat maakt dat je extra zuinig moet zijn met de kogels die je onderweg tegenkomt. Je hebt er al niet veel om mee te schieten en het is erg prettig om er wat over te houden om aankopen te doen als je een volgend metrostation weet te bereiken. Vooral filters voor je gasmasker zijn een noodzakelijk en onmisbaar uitrustingsstuk. Die heb je nodig zodra je aan de oppervlakte komt, hoewel er ook ondergronds stukken zijn waar je niet kunt ademen. Je doet een kwartier met een filter, daarna dien je hem te vervangen door een nieuwe, die je dan natuurlijk wel op voorraad moet hebben.

*Waas

Dat gasmasker zie je als een mooie, licht vertekenende waas voor je ogen, met in de hoeken wat condens als sfeerverhogend effect. Dat maakt ook dat het kompas dat je bij je hebt, lastig is af te lezen. Het tekent de aandacht die 4A heeft voor grafische details. Je mag dan ook veel verwachten van licht- en watereffecten in de zelfgemaakte engine van de Oekraïners. Zoveel dat Nvidia binnenkort mag onthullen wat de eigenschappen van de engine precies zijn.

*Voorlopige conclusie

Metro 2033 wordt dus een bijna ouderwets lineaire shooter, waarbij 'ouderwets' hier bepaald geen minpunt is: de makers concentreren zich volledig op het verhaal en willen geen tijd verspillen aan zoiets als multiplayer. Als we de makers moeten geloven, volgt het spel vrij getrouw de lijn van het boek. Dat is misschien niet zo spannend voor wie het gelezen heeft, maar aangezien het boek hier nog uit moet komen, zal dat geen belemmering zijn. Voorlopig lijkt niet alleen het verhaal goed gekozen, maar is ook de engine die 4A Games voor het spel gemaakt heeft indrukwekkend. Door de nauwe samenwerking met Nvidia worden PhysX en Nvidia´s 3D Vision ondersteund, net als DirectX 11. Dat maakt ons erg nieuwsgierig naar het eindresultaat, zowel op de pc als op de Xbox 360.

Titel Metro 2033
Platform pc, Xbox 360
Ontwikkelaar 4A Games
Uitgever THQ
Releasedatum maart 2010

Laagste prijzen voor: Metro 2033, Windows
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

bol.com Plaza

Score: 3 (16)

€ 27,-

€ 27,-

Bekijk


Inhoudsopgave

Reacties (72)

72
72
42
0
0
6
Wijzig sortering
Doet me een hééééél klein beetje aan fallout3 denken.. :+
Een mengsel tussen Fallout 3 en Stalker.
met zo te zien een stuk betere graphics
Inderdaad! Ik ben sind kort weer begonnen met het spelen van games (jaren niet meer gedaan) en Fallout 3 was mijn eerste aankoop, gezien de goede reviews. Ik vind het verhaal heel interessant, maar grafisch echt ontzettend achterhaald, dit samen met een houterige en slechte karakter-mechanic en ik ben volledig uit het verhaal. Miskoop voor mij dus. Dit is echter al heel wat beter, als het verhaal dan ook nog eens dezelfde diepte heeft, kan het mij misschien overhalen.
Fallout 3 grafisch achterhaald ??!

Ik vind F3 er nog steeds briljant uitzien en zeker 1 van de beste games van de laatste paar jaar.
Hij beschrijft het gevoel wat hij bij het spel krijgt! Wij jij ervan vind kan inderdaad totaal anders zijn
Eerste reactie op de game deed me ook echt heel erg aan F3 denken. Sjonge jonge wat was die game goed. Oke het werkte allemaal niet 100%, maar die diepgang en lol sjonge jonge wat was ik droevig toen ik hem had uitgespeeld. Echt een briljante game, en de graphics vond ik inderdaad wel goed. Ook die muziek, hahahaha als je dat zo aan mij laat horen lach ik je uit maar in de game paste het echt perfect.

Ik zit echt al te wachten op een opvolger van F3. Dus als deze game ongeveer hetzelfde is wil ik hem graag kopen.
Volgens mij is het dan meer een HalfLife die qua sfeer en setting lijkt op Stalker en Fallout. Het is in tegenstelling tot de laatste twee spellen een lineaire shooter! Ik denk dus dat het niet noodzakelijkerwijs iets is voor mensen die meer sandbox-achtige games als Fallout 3 goed vinden/vonden.

Nou vind ik zelf zowel Fallout 3 als HL(2) leuke games, dus ik zie deze met veel plezier tegemoet :).
Als je puur naar dat gasmasker kijkt wel ja :+ Maar eerlijk gezegd heeft deze game een hele andere sfeer dan Fallout als ik naar die pics kijk. Maar goed kan ook een hoog Photoshop gehalte hebben.
En een snuifje hellgate london.

Hopelijk zit de gameplay wat snor, want om eerlijk te zijn het verhaal is een herhaald concept.
HG-L zie ik er niet zo in, behalve dat het een post-apocalyptische stad is (die andere games ook hebben O.A. Timeshift, HL2 En Fallout 3) lijkt het er nergens op.
Geen demons, geen special weapon mods, geen necromancy, multiplay is er niet.
En je speelt de rol van Artyom, er is dus niks te customizen qua character.

Dus ik zeg dat het begin en scenery meer op Fallout lijkt, of in ieder geval Timeshift (zonder de time powers).

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 7 januari 2010 14:22]

Wordt deze game gebundeld met Nvidia's fermi? Of wordt het in 2033 een x gebundeld met een fles Smirnoff? :+
Ik denk eerder in 2033 met een fermi... als die iig dan al uit is...

Nee ff serieus,
ik vind het een slechte zaak dat er WEER physx worden gebruikt ipv openCL.
Ook dat nV de DX11 code geschreven heeft welke waarschijnlijk nog niet eens getest is omdat er geen DX11 hardware beschikbaar is van NV.
Uhm waarom zouden ze in DX11 ontwikkelen als Nv geen referentie hardware heeft... Dat jij en ik geen nieuwe dx11 kaarten hebben, betekend nog niet dat nvidia en 4A geen handjeklap hebben gedaan ;)

Ik vind het zot dat er Physx worden gebruikt terwijl JUIST dx11 nu ondersteuning bied GPGPU computation :S (Het gebruik van OpenCL zou icm dx11 minstens zo vreemd zijn :S)

Zal waarschijnlijk onderdeel zijn van de eventuele afspraken tussen nVidia en 4A...

Dit soort hulp krijg je niet zomaar en nVidia heeft sowieso al een serieus imago probleempje mbt PhysX. Dit spel zou wel een de bepalende testcase kunnen wordenl

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 5 januari 2010 11:56]

zowel physx als opencl zijn multiplatform, dx11 niet, beetje onzinnig om dat dus in dx te doen.
alsof dx11 hier een meerwaarde heeft. Het ziet er gewoon uit als een dx9 spel, zelfs op crysis voegt dx10 ook niets toe behalve een paar nauwelijks opvallende lichteffecten.
Anoniem: 171689
@Dani865 januari 2010 10:24
Mogelijk bundelt nVidia zijn Fermi met deze game met een mooie Metro 2033 print op je koeler.
Ik heb nog niet eerder van dit spel gehoord en hij moet over 2 maanden al in de winkel liggen. Vind ik een heel stuk prettiger dan al 1,5 jaar weten dat een spel in de maak is, maar er nog lang niet is. Ook erg prettig dat alle aandacht naar de singleplay gaat. Er zijn al genoeg spellen multiplay only.

De systeemeisen zullen wel FLINK zwaar zijn! Als ik op de screens mag afgaan.

Edit: Zeg ik toch? Ik ben ERG blij met een goede singleplayer :) In de singleplayer kan een verhaal goed uit de doeken worden gedaan. Multiplayer is ook leuk, maar vooral om je te meten met andere spelers.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 5 januari 2010 11:10]

Wees blij met een goede singleplayer, als je b.v. ziet dat EA er al gauw de stekker uit trekt als de servers niet genoeg gamers trekken. Dan hou je tenminste nog een goed spel over :) Plus vaak is dan de AI ook beter omdat je niks anders hebt. Nee ik denk dat dit wel eens een hele mooie titel kan gaan worden van THQ.

Idd het ver van te voren al titels beloven en dan maanden vertragen of zoals afgelopen jaar maar helemaal uitstellen daar hebben we niks aan. Word je alleen maar lekker gemaakt en dan is de teleur stelling alleen maar groter. Dit komt als een moie verrassing...
Ik vind het juist een geweldig MP concept
Wat is dat toch met Russische games en nucleaire rampen, hier en daar een corrupt regime, gemaskerde soldaten met AK-47s en een constant gebrek aan munitie? 8)7
Wellicht dat het gezegde schoenmaker houd je bij je leest van toepassing is, de heren makers van het spel hebben natuurlijk ook aan Stalker gewerkt en aangezien het gebaseerd is op een populair boek dat over eenzelfde onderwerp gaat maakt 1 en 1 al snel 2 ;)
Anoniem: 171689
@tehsojiro5 januari 2010 10:24
Tsja als Amerikaanse games telkens gaan over hoe zij de wereld ontdoen van de zoveelste verzonnen terroristische factie, zullen de Russen ook wel hun eigen stereotiep hebben zo blijkt :P
Anoniem: 318625
5 januari 2010 09:09
ik denk dat het wel irritant gaat worden dat je nu met "geld" schiet
Ik vind het wel goed gevonden. Het zorgt ervoor dat je minder hersenloos gaat schieten, echt in het spel geraakt en zuinig aan doet in deze post apocalyptische wereld.
Inderdaad. Je doet nu dus niet zuinig omdat er simpelweg enkel weinig kogels zijn, maar omdat je er waardevolle uitrusting mee verschiet.
haha, een rusische vriend van me had het altijd over dit boek. ik kan echt niet wachten tot het it is dus (boek alswel game alswel nieuws over die engine en of we er nog meer games in kunnen verwachten)

ligt het trouwens aan mij of is het een van de eerste DX11 games waar ik van gehoord heb?
Er zijn al wel een aantal DX11 games, maar het moet inderdaad nog op gang komen.

Andere games zijn bijvoorbeeld Stalker, Dirt2 en Battleforge,

Komt binnenkort nog wel meer denk ik aangezien
Anoniem: 299412
5 januari 2010 15:22
Volgens het verhaal heerst er schaarste, zo vreemd vind ik het dus niet dat er een soort van stengun in voorkomt, het hele verhaal is tenslotte fictief.
Als de schaarste zo enorm is dat er Stenguns ~3.7 miljoen keer gefabriceerd, opduiken dan mag je verwachten dat de Ak-47 in overvloed aanwezig is in het spel...
Per slot van rekening zijn er daar 30 tot 50 miljoen van gemaakt als het niet zelfs 100 miljoen producties beslaat.
Anoniem: 225253
5 januari 2010 10:03
Dat boek was gratis te downloaden maar ik veronderstel enkel in Russische versie? De website ervan is toch alleen in het russisch. http://www.m-e-t-r-o.ru/
jammer dat het een flash versie is anders had ik google translate er overheen gehaald
het menu en intro is inderdaad in flash, het verhaal zelf niet:

hoofdstuk 1 vertaald naar het engels: klik
jammer dat het een flash versie is anders had ik google translate er overheen gehaald
Werkt die zo goed dat dat een leesbaar boek zou opleveren?
Leesbaar wel maar lekker leesbaar niet :) (gebruik het zelf altijd met plezier!)
Lijkt me toch wel echt heel vet, die komt op m'n wishlist!
Anoniem: 319452
5 januari 2010 09:10
Vond Fallout 3 echt vet, heb me er lang mee kunnen vermaken.

We zien wel wat het word met dit spel, ik houd hem iig wel in de gaten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee