Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Red Dead Redemption

Woede

Wie wilde er vroeger nou geen cowboytje spelen? Het is dan ook vreemd dat er zo weinig games zijn die zich afspelen in het Wilde Westen. Rockstar probeerde het in 2004 al eens met Red Dead Revolver. Volgend jaar brengt de uitgever een vervolg op de markt, dat net als het origineel wordt gemaakt in de Rockstar-studio in San Diego.

Het spel wordt gebouwd met behulp van Rage, de engine die eerder voor Grand Theft Auto IV werd gebruikt. De studio in San Diego ontwikkelde deze engine zelf, als opvolger van de engine die voor Midnight Club werd gemaakt. De makers hebben voor de nieuwe Red Dead verder een open spelwereld gemaakt die groter is dan wat in GTA gepresteerd is.

*Zoektocht

Red Dead Redemption speelt in de dorre woestenij in het westen van de Verenigde Staten. Het is inmiddels 1908, een halve eeuw later dan de gebeurtenissen uit Red Dead Revolver en dat betekent dat er een nieuwe hoofdpersoon is. Het verhaal uit Redemption borduurt ook niet voort op dat uit Revolver, dus Red Harlow heeft plaatsgemaakt voor John Marston. Die heeft al een carrière als revolverheld achter de rug en heeft zich met vrouw en kinderen teruggetrokken op een boerderij. Aan het begin van het spel krijgt hij bezoek van The Bureau, een voorloper van de FBI. Marston wordt gedwongen om zijn wapens uit het vet te halen en op zoek te gaan naar ene Bill Williamson, die vroeger bij hem in de bende zat.

*Uitgestrekt

Uiteraard heeft Red Dead Redemption een verhaallijn, die in de vorm van een lange serie missies is gegoten. Maar net als bij GTA is er van alles te beleven als je even geen zin hebt in de zoektocht naar Williamson. Rockstar heeft zelfs veel werk gemaakt van die kant van het spel, waarbij het een balans heeft gezocht tussen het desolate gevoel dat het kale en dorre Wilde Westen hoort op te roepen en het vermaak dat een game hoort te bieden. Waar je bij de meeste games missies krijgt aangereikt, is dat bij RDR niet zo. Je loopt hier als het ware tegen de side-quests aan. Als je, bij voorkeur op de rug van een paard, door het ogenschijnlijk kale heuvellandschap trekt, kom je nog verdacht veel dierlijk en menselijk leven tegen. Beide leveren mogelijkheden op.

Schatzoeken

Zo heeft het spel een economie en het is aan te raden om daaraan deel te nemen, want het is erg handig om geld op zak te hebben. Geld kun je bijvoorbeeld verdienen door huiden te verkopen, die je bemachtigt door dieren neer te schieten en te villen. Er zijn er genoeg en vooral wolven en konijnen zijn goede prooien. Met het verdiende geld kun je munitie aanschaffen, maar er is veel meer te koop in de winkels die je in de stoffige stadjes en dorpjes tegenkomt. Er zijn bijvoorbeeld schatkaarten te koop: daar staat niet meer op dan een vage tekening van een herkenbaar stuk landschap. De vraag is alleen om welk stuk landschap het gaat, want de wereld is groot. Soms krijg je dergelijke schatkaarten ook als beloning voor een missie, of ze komen tevoorschijn uit een kist of kast die je aantreft in de verlaten bouwvallen die zo af en toe in het landschap opduiken.

*Afkopen

Maar er zijn meer redenen om geld op zak te willen hebben. Het spel kent namelijk twee strijdende partijen; de sheriffs en de boeven. Met beide kom je in aanraking en beide hebben side-quests voor je in de aanbieding. Als je op het aanbod van de één of andere bandiet ingaat, kan het zijn dat je daarbij een wetsdienaar tegenkomt en misschien zelfs overhoop schiet - en dat is niet zonder gevolgen, want je hebt een reputatie in het spel. Die verspreidt zich in eerste instantie van mond tot mond, maar aangezien 'moderne' middelen als telegraaf, telefoon en trein langzaamaan gemeengoed worden, kunnen je daden in een groter gebied bekend worden. Dat kan beteken dat je officieel 'Wanted' wordt en er een prijs op je hoofd wordt gezet. Je kunt je reputatie verbeteren door side-quests te doen waarbij je de regering helpt, maar als je geld hebt, kun je ook gewoon de prijs betalen die er op je hoofd staat en dan ben je er ook vanaf. Dat is zo simpel als naar een postkantoor te gaan, waar het geld wordt overgemaakt naar de sheriff van het dorp waar je gezocht wordt.

*Lasso

Aangezien er meer tuig rondloopt in het Wilde Westen, zul je vaker Wanted-posters zien hangen. Die kun je van de muur halen, ten teken dat je achter de boef aan zal gaan en hem zal proberen in te rekenen. Zoals dat hoort in het Wilde Westen moet een gezochte boef 'dead or alive' worden ingeleverd, al zijn ze levend meer waard dan dood. Je kunt ze dus simpelweg voor hun kop knallen, maar het is beter om wat meer risico te lopen door bijvoorbeeld te proberen de boef met je lasso te vangen en hem geboeid af te leveren. De engine herkent keurig waar je kogels doel treffen. Je kunt een vluchtende bandiet dus in zijn knie schieten, zodat hij niet overlijdt maar toch makkelijk te vangen is. Mocht het nou fout gaan met het sparen van je slachtoffer, dan kun je zelfs alleen zijn hoed inleveren, als bewijs van zijn dood. Dat levert niet veel op, maar alle beetjes helpen.

Wanted

RDR heeft meer geleend van GTA dan alleen de engine. Zo is de besturing vrijwel gelijk, wat wil zeggen dat Marston te voet dezelfde vreemde bochtjes maakt als Niko Bellic, Johnny Klebitz en Luis Lopez. Paardrijden is wel wat anders, vooral omdat Marston te paard hoger zit dan de GTA-helden in hun auto's. Ook overgenomen van GTA is het systeem van dekking zoeken. Marston kan bovendien, net als de heren in GTA, gezocht worden, wat betekent dat alle wetsdienaars in de buurt op hem afkomen. Ook Marston krijgt dan een Wanted-level en een gebied dat hij moet zien te ontvluchten om zijn achtervolgers af te schudden.

*Fluiten

Anders dan de auto's in Grand Theft Auto, waar je eerst een eigenaar uit moet meppen, komt je trouwe viervoeter op elk gewenst moment naar je toe als je hem fluit. Het is erg prettig dat je echt een eigen paard hebt, want er zijn - net als bij de auto's in GTA - grote verschillen tussen de diverse rijdieren. Uithoudingsvermogen en snelheid verschillen flink en je wilt een paard dat op beide terreinen goed bedeeld is. Vooral veel uithoudingsvermogen is prettig, want dat betekent dat je paard zijn galop lang kan volhouden en dat kan met de uitgebreide wereld geen kwaad. Je kunt de verschillen ook goed zien. Sommige paarden zien er gewoon mager uit, terwijl er ook uit de kluiten gewassen spierbundels rondlopen, die je kunt proberen te vangen en tot je persoonlijke ros te maken.

*Shoppen

Anders dan in GTA kun je in Red Dead Redemption bijna elk gebouw binnen. Er zijn er veel minder dan in GTA en ze zijn vooral veel minder hoog, maar je treft nogal wat dorpjes die gevuld zijn met winkeltjes. Daarnaast zul je nogal eens terecht komen in een schietpartij in een verlaten oord vol bouwvallen en hutjes, waar je ook allemaal in kunt. Zeker in combinatie met Dead Eye maakt dat de schietpartijen beduidend anders dan in GTA. Dead Eye, ook al aanwezig in de eerste RDR, is de bullet-time van de game, de optie om de tijd een paar seconden stil te zetten. In die tijd kun je evenveel tegenstanders markeren als er kogels in je wapen zitten. Als de tijd verstreken is, schiet je al die kogels in een oogwenk af.

*Fikkie stoken

Uiteraard kun je Dead Eye maar beperkt gebruiken. De meter die aangeeft hoe lang je de tijd stil kan zetten, loopt heel langzaam vol. Er zijn echter manieren om de meter sneller op te laten lopen. Zo stijgt de meter als je 'rust' door te stoppen met spelen of door te saven. Dat kan op elk gewenst moment en ook op elke plek. In je inventaris zitten namelijk de middelen om een kampvuur aan te leggen, en dat is in feite een draagbaar checkpoint waar je het spel kunt opslaan. Je kunt gedurende het spel je kampvuur ook nog upgraden: dan krijg je er een tentje bij, en een fles whiskey. Behalve die uiterlijke kenmerken heeft dat als voordeel dat Dead Eye sneller herstelt. Ook je munitie wordt aangevuld als je aan het kampvuur zit.

Conclusie

Zo is er dus buiten de verhaallijn genoeg te doen in Red Dead Redemption. Ondanks het kale landschap zijn er genoeg missies te beleven. Er is altijd wel ergens een overval gaande waarbij je de bandiet te hulp kan schieten, en anders is er wel iemand te vinden die op een een of andere manier de hulp van een gewapende held nodig heeft. Daarnaast is er altijd wel een kroeg in de buurt, waar je minigames kunt spelen. Met de hoeren die daar rondhangen, kan je dan weer helemaal niks: je hebt nu eenmaal vrouw en kinderen. Toch blijven er genoeg uitdagingen over. Zo komen er al snel gieren af op de lijken die na de gemiddelde shootout blijven liggen. Zodra de rust enigszins is weergekeerd, duiken ze op, en het is voor elke aspirant-scherpschutter een uitdaging om die uit de lucht te schieten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Titel Red Dead Redemption
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Rockstar San Diego
Uitgever Rockstar
Releasedatum 29 april 2010
Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption Red Dead Redemption

Inhoudsopgave

Reacties (70)

Wijzig sortering
woei @ trailer!

Eindelijk een keer geen flashy 'kijk is hoe geil de graphics zijn' trailer, maar gewoon een stukje ingame over het spel en de mogelijkheden.

Ziet er erg indrukwekkend uit!

(alleen of ik het ooit zal kopen als ie alleen voor xbox / playstation uitkomt is nog maar de vraag)
Zou deze nog op de PC uitkomen of niet?
Anders pre-order ik 'm op de PS3
Ik denk dat er in de loop van 2010 wel een pc-port komt, en aangezien het spel dezelfde engine heeft als gta IV weet je automatisch hoe goed het te spelen zal zijn op een gemiddeld systeem :'(

Ik heb echt zin om dit spel te gaan spelen als ik deze review lees, maar ik heb daarentegen helemaal geen zin om er speciaal een ps3 of xbox 360 voor te gaan halen :(
als de verkopen uitblijven op de consoles komt hij zeker op de PC.
Wow, ik zit al lang te wachten op een goeie westerngame, en deze lijkt me wel ideaal. De twee 'Call of Juarez' games waren wel goed, maar ze waren toch wel érg rechtlijnig. Het western-genre leent zich toch wel ideaal voor een sandbox/free roaming game, en als de meesters van het genre zich hieraan wijden kan dat echt wel zéér positief worden.

Enige probleem voor mij: nog geen release vooorzien op de PC. Misschien komt het er nog wel van: de engine is die van GTA IV, en die is er uiteindelijk ook op de PC gekomen, daarentegen is de voorganger van deze game volgens mij niet op de PC uitgekomen, wat dan weer deot vermoeden dat er geen PC versie van komt. Fingers crossed op een goede afloop zeg maar.
Nooit van GUN gehoord? Het is inmiddels een 4 jaar oude game, maar het is naar mijn weten wel de eerste 'free-roaming' game met een western setting. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat de wereld wel een stuk kleiner is dan b.v. GTA IV, maar als ik naar de video bovenaan deze pagina kijk lijken ze qua gameplay elementen behoorlijk veel op elkaar: paardrijden, richten, minigames, side quests, jagen op wilde dieren etc. en het verhaal was ook niet al te belabberd als ik het me goed herinner.

Oh ja, GUN had ook al bullettime trouwens! Nu ik erop let beginnen de gelijkenissen wel erg toevallig te worden. Ziehier een Youtube filmpje met GUN gameplay.
Ik moet daarentegen wel zeggen dat Redemption er een stuk verzorgder en completer uitziet, maar ja, we zijn wel dik 4 jaar verder en ik had ook niet anders verwacht van Rockstar.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 18 december 2009 00:31]

Toen ik de tekst op de eerste pagina las, zag ik in mijn ooghoek de afbeelding van John Marston die langs de loop van zijn geweer de vallei inkijkt. Ik dacht even dat het een foto was..
Erg indrukwekkend, de graphics! Die zijn er op de een of andere manier superstrak uit.

Ik heb zelf nog nooit een wild-west game gespeeld en zoals Tweakers al aangeeft zijn die er ook niet zoveel. Het lijkt mij een fantastische setting voor een game!

De game gebruikt dus, onder andere, dezelfde besturing van John als bij GTA IV en dat bevalt mij toch minder op de PC dan als op de PS3/XBOX (console dus).
Ik lees dat hij dus ook niet uitkomt op de PC. I'll give it a shot op de console, daar komen deze games voor mij ook veel beter tot hun recht.

PS: het filmpje wilde bij mij niet goed laden en is niet zonder onderbrekingen te bekijken.. Dat probeer ik later nog wel.

[Reactie gewijzigd door Contagio op 16 december 2009 17:21]

Als hij toch voor de pc uit komt dan is het niet te hopen dat het weer zo'n draak van een port wordt die meer afhankelijk is van je CPU dan je GPU. Rockstar staat daar de laatste tijd nogal bekend om (Bully Scholarship Edition, GTA 4,etc)
Nog vier maanden wachten. En in die periode ga ik er net een maand er tussen uit. Bij terugkomst is het al zomer en wil ik niet te veel binnen zitten. En dan nog eens: open world game + warmte = kapotte blu-ray lezer.

Nou ja, zien we dan wel weer. Ik ga 'm zeker halen.
Stom, stom van mezelf. Ik had éérst moeten kijken of hij op de pc uitkwam en daarna pas de preview lezen.
Nu ben ik helemaal lekker gemaakt maar ga ik hem nooit spelen :(
+1 voor PC versie :)
Ziet er goed uit!
Ziet er goed uit. Zit wel wat acties in die splintercell conviction ook bevat maarja beter goed gejat dan slecht uitgewerkt. Ik wacht nog wel even met de game.

Eerst wat reviews als hij daadwerkelijk uit is lezen voordat ik deze ga aanschaffen. Spaarpot heeft al flink moeten voorduren in 2009 :o
Nou vraag ik me af: hoe zit het in RDR met het ''auto-aim'' systeem dat in GTA IV zat? En hoe werkt dat dan in de Dead Eye mode?

Heb hem in ieder geval al in de pre-order staan, ook al is het pas eind maart 2010...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True