×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Red Dead Redemption

Door , 70 reacties

Wanted

RDR heeft meer geleend van GTA dan alleen de engine. Zo is de besturing vrijwel gelijk, wat wil zeggen dat Marston te voet dezelfde vreemde bochtjes maakt als Niko Bellic, Johnny Klebitz en Luis Lopez. Paardrijden is wel wat anders, vooral omdat Marston te paard hoger zit dan de GTA-helden in hun auto's. Ook overgenomen van GTA is het systeem van dekking zoeken. Marston kan bovendien, net als de heren in GTA, gezocht worden, wat betekent dat alle wetsdienaars in de buurt op hem afkomen. Ook Marston krijgt dan een Wanted-level en een gebied dat hij moet zien te ontvluchten om zijn achtervolgers af te schudden.

*Fluiten

Anders dan de auto's in Grand Theft Auto, waar je eerst een eigenaar uit moet meppen, komt je trouwe viervoeter op elk gewenst moment naar je toe als je hem fluit. Het is erg prettig dat je echt een eigen paard hebt, want er zijn - net als bij de auto's in GTA - grote verschillen tussen de diverse rijdieren. Uithoudingsvermogen en snelheid verschillen flink en je wilt een paard dat op beide terreinen goed bedeeld is. Vooral veel uithoudingsvermogen is prettig, want dat betekent dat je paard zijn galop lang kan volhouden en dat kan met de uitgebreide wereld geen kwaad. Je kunt de verschillen ook goed zien. Sommige paarden zien er gewoon mager uit, terwijl er ook uit de kluiten gewassen spierbundels rondlopen, die je kunt proberen te vangen en tot je persoonlijke ros te maken.

*Shoppen

Anders dan in GTA kun je in Red Dead Redemption bijna elk gebouw binnen. Er zijn er veel minder dan in GTA en ze zijn vooral veel minder hoog, maar je treft nogal wat dorpjes die gevuld zijn met winkeltjes. Daarnaast zul je nogal eens terecht komen in een schietpartij in een verlaten oord vol bouwvallen en hutjes, waar je ook allemaal in kunt. Zeker in combinatie met Dead Eye maakt dat de schietpartijen beduidend anders dan in GTA. Dead Eye, ook al aanwezig in de eerste RDR, is de bullet-time van de game, de optie om de tijd een paar seconden stil te zetten. In die tijd kun je evenveel tegenstanders markeren als er kogels in je wapen zitten. Als de tijd verstreken is, schiet je al die kogels in een oogwenk af.

*Fikkie stoken

Uiteraard kun je Dead Eye maar beperkt gebruiken. De meter die aangeeft hoe lang je de tijd stil kan zetten, loopt heel langzaam vol. Er zijn echter manieren om de meter sneller op te laten lopen. Zo stijgt de meter als je 'rust' door te stoppen met spelen of door te saven. Dat kan op elk gewenst moment en ook op elke plek. In je inventaris zitten namelijk de middelen om een kampvuur aan te leggen, en dat is in feite een draagbaar checkpoint waar je het spel kunt opslaan. Je kunt gedurende het spel je kampvuur ook nog upgraden: dan krijg je er een tentje bij, en een fles whiskey. Behalve die uiterlijke kenmerken heeft dat als voordeel dat Dead Eye sneller herstelt. Ook je munitie wordt aangevuld als je aan het kampvuur zit.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*