Academy of Champions

Maf voetbalspel

Hoewel het spel je keer op keer de mogelijkheid geeft nieuwe spelers naar je team te halen, loont het uiteindelijk meer om de spelers die je hebt verder te trainen - in elk geval tot ze aan hun plafond zitten en het tijd wordt voor talentvollere spelers. Hierbij is het niet onverstandig om een kleine voorkeur te hebben voor snelheid: het hebben van veel snelle spelers blijkt in Academy of Champions namelijk een groot voordeel. Er zijn immers geen regels, dus als je een doorgebroken spits met je snelle mensen nog net kunt inhalen, kun je hem zonder problemen ongenadig hard neertrappen, al wordt dit uiteraard op een speelse, kinderlijke manier weergegeven.

De sport die in Academy of Champions centraal staat heeft met echt voetbal niet zoveel te maken, maar is beter te omschrijven als 'een spel gebaseerd op voetbal'. Je speelt altijd met een keeper en vier veldspelers, zonder officiële spelregels. Als er regels zijn, dan heeft dat vooral betrekking op het aantal doelpunten dat je nodig hebt om te winnen, of op de obstakels die in het veld liggen, zoals mijnen. Ook de speelvelden zelf zijn wisselend; er zijn weliswaar altijd twee doelen, maar wat daar omheen staat varieert van een jungle tot een bewegende stad.

*Speciale aanvallen

Hoe maf het spel ook is, de basis van het voetbalspel blijft intact. Je rent, tackelt, speelt de bal over, schiet op doel, en de ploeg met de meeste goals wint. Daarmee houden de gelijkenissen met normaal voetbal echter wel op. Met alle acties die je doet, of dat nu het ontwijken van een tackle of het geven van een pass is, vul je een balk. Zodra die vol is, kun je spelers die beschikken over een speciale aanval deze laten inzetten door met de Wiimote te schudden. Denk hierbij aan een magisch schot, een supertackle over tientallen meters, of een actie waarbij een speler in een wervelwind verandert en alles op zijn pad de lucht in lanceert. De aanval die je kunt doen hangt af van het type speler; aanvallers krijgen logischerwijs een aanvallende speciale actie, terwijl verdedigers, inderdaad, iets verdedigends doen.

Zo klinkt Academy of Champions je wellicht vrij simpel in de oren. Laat er echter geen misverstand over bestaan dat dit spel verre van eenvoudig is. Natuurlijk, de eerste twee periodes kom je nog vrij snel door, maar de potjes worden al snel pittiger en de minigames die je tussendoor speelt worden moeilijker te halen. Ook scoor je niet zomaar je doelpunten. Onze succesvolste trucjes bleken het uitvoeren van een ontwijkbeweging bij de keeper, wat timing vereist, en het breedleggen voor de keeper, waarna de doelman vaak de bal alsnog tegenhoudt. We hebben menig potje tegen de computer opnieuw moeten doen omdat we af en toe niet konden winnen. De vraag is natuurlijk wel of de doelgroep die interesse zou moeten hebben in Academy of Champions wel zit te wachten op een dergelijk hoge moeilijkheidsgraad.

*Altaïr in de spits!

Een beetje irritant is dat je de singleplayer-modus moet uitspelen voor je met alle teams aan de slag kunt. Het laatste team dat je vrijspeelt is ook het leukste team: de Ubisoft Allstars. Hierin vind je profs als Sam Fisher en Altaïr terug, wat voor velen een feest van herkenning zal zijn. Tegen de tijd dat je dat team vrijspeelt, is het avontuur echter allang in herhaling gevallen en is de motivatie om het spel uit te spelen een beetje weg. Dat je dan, in onderlinge potjes tegen vrienden, nog steeds de leukste teams niet kunt gebruiken, werkt dan alleen maar frustrerend.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite