BioShock 2

Grote zus

Naast de duistere Little Sisters uit het eerste deel zijn er dit keer ook Big Sisters, een kruising tussen een Big Daddy en Little Sister. Het zijn taaie tantes en je lastigste tegenstanders. Je komt al snel de eerste Big Daddies tegen, die met een Little Sister door Rapture lopen, en je soortgenoten zijn lastige klanten die je niet makkelijk dood krijgt. De logge Daddies zijn echter een peulenschil in vergelijking met de sterke, wendbare en razendsnelle Big Sisters.

De Little Sisters heb je in dit spel dan ook hard nodig. Aangezien je nu een Big Daddy bent, rekenen de Little Sisters op je om ze te beschermen. Als je een Little Sister onder je hoede neemt, heb je daar groot voordeel van: een Little Sister kan immers 'Adam' verzamelen, het genetisch gemanipuleerde goedje dat uit verse lijken kan worden gewonnen. Daarbij zijn de zusjes echter kwetsbaar, dus jij dient ze te beschermen tegen de Splicers, die jacht maken op de jongedames.

*Oogsten

Zodra je Little Sister genoeg Adam voor je vergaard heeft, is ze nutteloos en kan je op zoek naar een nieuwe, al zul je daar wel weer een Big Daddy voor moeten verslaan. Bij het afdanken van een Little Sister heb je, net als in het eerste deel, weer de keuze om haar te redden of te 'oogsten.' Bij dat oogsten verzamel je de Adam die het kleine meisje in zich heeft. Als je haar redt niet, maar zuiver je wel haar ziel. Een moeilijke keuze, want Adam is in Rapture een kostbaar goedje. Je hebt het nodig om nieuwe Plasmids en Tonics mee te kopen.

*Conclusie

De korte speelsessie maakt duidelijk dat BioShock 2 dan wel verdacht veel lijkt op het eerste deel, maar toch een heel ander spel is. Doordat je nu wapens en Plasmids tegelijk kunt hanteren en gebruiken, wordt de strijd met Big Daddies en Sisters en de vervelende Slicers er eigenlijk alleen maar spannender op. Wat daarbij opvalt is dat je eigen Big Daddy relatief zwak is. Ondanks het dikke duikerpak, ben je verdacht snel om te leggen, al maakt dat de uitdaging natuurlijk alleen maar groter. Een van de interessantste vernieuwingen voor zowel de pc- als de consoleversies hebben we nog niet kunnen testen: BioShock 2 krijgt multiplayer-functionaliteit. Daar hopen we binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Titel BioShock 2
BioShock 2
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar 2K Marin, Digital Extremes
Uitgever 2K Games
Releasedatum 9 februari 2010

Laagste prijzen voor: Bioshock 2, Windows
WinkelBeoordeling PrijsTotaal

Game-Key

Score: 3.5 (22)

€ 8,79

€ 8,79

Kostenoverzicht

Productprijs € 8,79
Digitale levering € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 8,79
Bekijk

Dreamgame

Score: 5 (2)

€ 19,99

€ 19,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,99
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 19,99
Bekijk

Laagste prijzen voor: Bioshock 2, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (20)

€ 27,49

€ 27,49

Kostenoverzicht

Productprijs € 27,49
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 27,49
Bekijk

2K Games kondigt dlc voor Bioshock 2 aan Nieuws van 23 februari 2010
2K Marin werkt aan Bioshock 2 Nieuws van 12 maart 2008
Take Two wil elke twee jaar een Bioshock Nieuws van 11 september 2007

Reacties (66)

Het valt me grafisch een beetje tegen, de kleurstelling met name.
Maar vooral de lage polycount van de models. Je ziet overal de hoeken, bij guns, voeten karakters. Dat zou allang niet meer nodig hoeven zijn, vooral in een spel zoals bioshsock, waar de omgevingen in je field of view, nou niet echt verreikend zijn.
Zolang je rekening moet houden met consoles van inmiddels enkele jaren oud, kun je op dat vlak vrees ik niet al te veel vooruitgang meer verwachten.
Met oudere PC's, laptops en budget PC's hoeft natuurlijk geen rekening gehouden te worden, want die lopen natuurlijk rondjes om een moderne console :+

[Reactie gewijzigd door Hubman op 25 november 2009 10:05]

Over het algemeen worden geen PC's van 3-4 jaar oud ondersteund door de nieuwste games.

Echter met consoles en zeker een game als deze die voor alle platformen tegelijk wordt ontwikkeld, merk je duidelijk dat qua polygon counts voor de laagste gemene deler is gekozen. Qua textures en grafische effecten kunnen ze eenvoudig wat dingen instelbaar maken voor de zwaardere PC hardware. Voor de models is het simpelweg te duur om alles dubbel te doen.

En in die laagste gemene deler (consoles van 3 a 4 jaar oud inmiddels) zit momenteel geen vooruitgang, dus zal er qua polygon counts weinig gaan veranderen voorlopig.
Het is maar wat je modern noemt :+ De PS3 is al weer 3 jaar uit en de 360 bijna 4...

Een PC van die leeftijd stond inmiddels al bij het schroot.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 25 november 2009 10:18]

Poly count is helemaal geen beperkende factor voor de graphics op consoles, eerder op PC hardware dan op consoles vanwege CPU en geheugen performance. De triangle throughput van GPU's is al jarenlang niet meer de bottleneck, meer polygonen kost wel meer CPU tijd (voor animaties e.d) en geheugen bandbreedte (om de boel naar de GPU te pushen) maar op dat vlak lopen consoles dus helemaal niet achter op moderne PC's.

Blijft jammer dat er telkens zoveel onzin over de prestaties en kracht van consoles wordt uitgebraakt in elk topic dat over spellen die ook op de PC uitkomen gaat, waarom is het nu zo lastig te begrijpen dat die 2 platforms hele andere eisen stellen en daarom ook meer hebben aan andere hardware eigenschappen dan alleen maar de fillrate/shader performance van de GPU. Natuurlijk kan je op een PC GPU veel grotere textures gebruiken, veel complexere shaders, en veel hogere resoluties halen, maar echt jongens, daar houdt het op hoor, voor de rest zijn die enorme mega gaming rigs helemaal niet met afstand superieur aan consoles. Op geheugenbandbreedte, CPU kracht en OS overhead leggen de meeste nieuwe PC's het gewoon af. De meeste consoles hangen nog altijd aan TV's met een resolutie van rond de 1280x720, dus die fillrate is lang zo belangrijk niet als op een PC scherm op 1600x1200 e.d.

Sowieso jammer als je goede spellen links laat liggen omdat de graphics 'zo hopeloos verouderd zijn', ik kijk ook wel eens mee met PC games die ik ook wel eens op de PS3 of de 360 speel, maar buiten dat het allemaal net wat scherper is ziet het er echt niet leuker of speelbaarder uit, het is gewoon redelijk idioot om net te doen alsof de graphics op de huidige consoles zo verschrikkelijk zijn ofzo, dan ben je echt spijkers op laag water aan het zoeken en dan ga ik me toch serieus afvragen waarom je eigenlijk computerspelletjes speelt, om het spel of om op al die extra pixels te geilen. :?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 november 2009 10:57]

Heh, ook al vind ik dat je gelijk hebt wat betreft het feit dat graphics niet het belangrijkste zijn... het feit dat je het over een res van 1600x1200 hebt geeft wel aan hoeveel ervaring jij met gamen op PC's hebt ;). Die res gebruikt toch werkelijk geen mens meer tegenwoordig...
En beweren dat een 4 a 5 jaar oude triplecore powerpc krachtiger is dan een core i5/i7 slaat natuurlijk ook als een tang op een varken. Geheugenbandbreedte weet ik niet, daar zou je misschien gelijk in kunnen hebben, en OS overhead heb je uiteraard gelijk in, maar CPU power is echt klinkklare onzin.
En beweren dat een 4 a 5 jaar oude triplecore powerpc krachtiger is dan een core i5/i7 slaat natuurlijk ook als een tang op een varken. ...
Blijkbaar nieuw voor je, maar de floating point performance van de Xenon CPU in de 360 ligt heel dichtbij, en die van een Cell zelfs ver boven die van een core-i7 inderdaad. Daarbij komt dat de console CPU's kwa architectuur afwijken van desktop-CPU's omdat ze niet behoorlijk moeten presteren voor veel toepassingen, maar bovengemiddeld goed moeten presteren voor 1 toepassing, te weten gaming. Precies daarom doen de console CPU's bijvoorbeeld geen out-of-order-execution, wat het mogelijk maakt dat ze hogere kloksnelheden, diepere pipelines, configureerbare/lockable L0 en L1 caches etc kunnen gebruiken omdat ze heel veel complexe logica niet hebben die dat bemoeilijkt. Ga jij desktop software runnen dan is dat allemaal gecompileerd zodat het werkt op verschillende CPU's, met verschillende compilers, en dan wil je een CPU die zo veel mogelijk trucs in huis heeft om zoveel mogelijke code via slimmigheidjes snel te kunnen uitvoeren. Draai jij altijd alleen maar hetzelfde soort code geschreven specifiek voor 1 architectuur, gecompileerd met altijd dezelfde compiler, dan heb je de trucs allemaal niet nodig, die slimmigheid verplaats je dan gewoon naar de compiler. Hoe denk je anders dat een sigmatel DSP'tje op 300 Mhz het voor elkaar krijgt 1080p video te decoderen, terwijl een C2D op 2 Ghz het met pijn en moeite en een veelvoud aan vermogen voor elkaar krijgt?

Verder heeft de PS3 6 vrij te gebruiken onafhankelijk werkende cores met elk 256kb dedicated on-chip geheugen op 3.2 Ghz, en elk met een volledig autonome DMA controller met een bandbreedte van over de 20GB/s naar het main memory. De CPU van de xbox kan dan weer L0 cache lines locken en gebruiken als ultrasnel dedicated RAM voor 1 core tegelijk. De FPU's van elke core van de 360 kunnen via AltiVec tot 8 FPU operaties tegelijk uitvoeren (ja SSE kan dat ook maar heeft bepaalde limitaties aan het registergebruik/context switches die altivec niet heeft). Zo zijn er nog wel meer voordelen ten opzichte van typische desktop CPU's.

Ik denk dat jij niet heel veel kennis van afwijkende CPU architecturen hebt als je denkt dat een Intel desktop-CPU, een manusje van alles, goed in alles maar uitmuntend in niks, sneller is voor typische game code dan een CPU die maar met 1 ding in het achterhoofd is gemaakt: dikke FPU performance, hoge instructiedoervoer, hoge geheugenbandbreedte. De speciaal voor de hardware geschreven compilers zorgen dat het 'gemis' van complexe on-chip logica als out-of-order execution, speculative execution, register renaming, etc. geen effect heeft op de performance voor die specifieke toepassing waar de CPU voor is gemaakt.
... maar CPU power is echt klinkklare onzin
Ik ben zelf afgestudeerd op afwijkende CPU architecturen en dan specifiek in de context van graphics en video toepassingen, dus ik denk dat ik wel een heel klein beetje weet waar ik het over heb...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 november 2009 15:25]

Zo goeiemorgen ben je nu klaar met je jargon verhaaltje? Klinkt allemaal heel interessant maar wat probeer je nu eigenlijk te zeggen, dat console CPU's speciaal ontwikkeld zijn voor Gaming? Zal allemaal best wel, voor mij is het belangrijkste dat ontwikkelaars zich op 1 platform concentreren in plaats van een game op alle mogelijke platformen uit te kunnen brengen, want een port van console naar pc is kut, en een port van pc naar console idem...we hebben het allemaal gezien met MW2.

Ik bedoel: prima dat een ontwikkelaar geld wilt verdienen, dat noemen we dan economie, maar volgens mij is nummer 1 prioriteit bij gamen plezier, en dat valt met die halfbakken games van tegenwoordig niet meer mee...

enfin, ontopic: net als velen hier kan het mij aan m'n boerenreet roesten dat de polygonen texturen niet matchen met die plextonen die aan de pixels en bitrate zijn verbonden waardoor je niet optimaal kunt genieten van de hyperactulaire framerates.....

mensen die Bioshock 1 hebben gespeeld zullen het waarschijnlijk met me eens zijn dat het bij dit spel maar om 1 ding gaat en dat is de ultieme SFEER in deze game, voor nu zet ik deze alvast in pre-order en ik kan niet wachten want het is weer lang geleden (Bioshock 1) dat ik een spel heb gespeeld waar je zo ingezogen wordt....
Zeg, als het je niet interesseert al dat jargon dan lees je het toch lekker niet? Ik dacht toch echt dat ik hier op tweakers.net zat en niet op het Donald Duck forum. Ik reageer ook maar op iemand die uit de losse pols roept dat iets wat ik hierboven beweer 'als een tang op een varken slaat' en 'klinkklare onzin is', blijkbaar waardeer jij loze onzin meer dan argumenten, prima, maar plemp je eigen contributie aan dit onderwerp dan ff ergens anders aub. :X
nvm