Band Hero

Uiterlijk en conclusie

Verder is er opvallend veel aan het uiterlijk van het spel veranderd. Niet zozeer aan de interface tijdens het spelen, die is precies hetzelfde, maar wel alles daar omheen. De grafische stijl van het spel is nog meer cartoon-achtig geworden, met een prettige retro-look. Het geheel doet af en toe een beetje denken aan de jaren zeventig, de tijd waar ook Austin Powers zijn inspiratie vandaan haalt. Ik vind het erg geslaagd. Wat minder geslaagd is de manier waarop de virtuele rocksterren uit het spel onder handen genomen zijn. Alle bekende sterren, zoals Axel Steel, Judy Nails en Izzy Sparks zijn weer van de partij, maar zien er opvallend anders uit. Zo is Johnny Napalm zijn kenmerkende hanenkam verloren. Alle virtuele sterren zijn hun wilde haren een beetje kwijt, eigenlijk, wat dan wel weer past bij het mainstream-karakter van het spel. Verder is het jammer dat een aantal opvallende artiesten niet nagemaakt zijn. Activision adverteert met de al genoemde Taylor Swift, de zanger van Maroon 5 en No Doubt-zangeres Gwen Stefani, die wel in het spel zitten. Opvallende namen als Boy George van Culture Club, David Bowie en Amy Lee van Evenescence ontbreken echter.

*Drums

Voor wie ze wil hebben, heeft Actvision tegelijk met Band Hero ook nieuwe instrumenten op de markt gebracht. Er is een nieuw drumstel en een nieuwe gitaar. De gitaar speelt heerlijk licht, maar is niet veel anders dan het voorgaande model. Het drumstel is wel flink anders en ook flink verbeterd. De set bestaat nog steeds uit drie trommels, twee bekkens en een basdrumpedaal, waarbij vooral de nieuwe vormgeving van de trommels een hele verbetering is. Het materiaal waar je op slaat is prettiger en vooral het ontbreken van een rand om het aanslaggevoelige deel is prettig. Verder is de bevestiging van de bekkens wat steviger en is het basdrumpedaal vast te zetten, zodat het niet gaat zwerven tijdens het spelen. Het bedieningspaneel is verplaatst zodat je er makkelijker bij kunt en is nog los te koppelen ook.

*Conclusie

Band Hero roept wat gemende gevoelens op. Het heeft de sterke kanten van Guitar Hero 5, met Party Play, ofwel het makkelijk in- en afhaken en wisselen van instrument. Ook de wat vreemde kanten, met vreemde partijen die de gitarist voorgeschoteld krijgt, zijn aanwezig. Eigenlijk is alleen muziekkeuze anders dan in GH5, aangevuld met een andere grafische stijl. Daarbij verschijnen beide games ook nog zeer kort achter elkaar, wat Band Hero eigenlijk meer doet lijken op een uitbreiding voor GH5 dan een volwaardige game. Er zitten 65 nummers in het spel, twintig minder dan in Guitar Hero 5. Activision vraagt er echter de volle prijs voor. Guitar Hero 5 is een geweldig spel en daarmee is Band Hero dat ook, want de games zijn vrijwel gelijk. Een lager aantal nummers en geen enkele vernieuwing behalve een nieuwe multiplayer-spelvorm rechtvaardigt de volle prijs die de uitgever voor het spel rekent echter niet helemaal, al is het nieuwe drumstel zijn geld volledig waard.

Pluspunten

+ Party Play
+ Grafische stijl