Door Sven Schaap

Reviewer

Tekken 6

Conclusie

Tekken 6 is exact dat geworden wat je ervan mag verwachten, maar niet erg veel meer. Grafisch is de game ruim voldoende, het geheel speelt lekker weg en de soundtrack is dik in orde. Innovaties op gebied van gameplay, de ruime keuze in vechters en de vele on- en offline mogelijkheden wegen op tegen de vervelend lange laadtijden, de zwakzinnige eindbaas en de onlogische indeling van de game, en over het algemeen genomen zal Tekken 6 garant staan voor uren en uren onvervalst speelplezier. Toch overheerst de gedachte dat dit de laatste Tekken game in zijn soort is: waarschijnlijk zal de volgende game pas voor een échte doorbraak gaan zorgen en daadwerkelijk een stap vooruit zetten binnen de serie. Tekken 6 kunnen we dan ook een beetje zien als een ‘Greatest hits’ of gewoonweg een goede update in plaats van een ijzersterk vervolg. Daarbij moeten we wel aantekenen dat Tekken 6 zijn voorgangers beslist verslaat op gebied van gameplay en tactische diepgang. De game geeft de ruimte om een eigen stijl te creëren en te perfectioneren en speelt voortreffelijk, en hoewel de PS3-controller voor dit spel onze favoriet blijft, speelt die van de Xbox 360 ook opvallend lekker.

Pluspunten

+ Speelt als een trein
+ Diepgaande gameplay
+ Ruime selectie vechters
+ Eindeloze replaywaarde

Minpunten

- Irritant lange laadtijden
- Pokémon-eindbaas
- Game is onlogisch ingedeeld

Cijfer: 8,0

Titel Tekken 6
Platform Xbox 360, Playstation 3
Ontwikkelaar Namco
Uitgever Namco Bandai
Releasedatum inmiddels verschenen
Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6 Tekken 6

Reacties (45)

Wijzig sortering
Tekken 6 heb ik op m'n PS3 en ik heb mezelf een weekje er leuk mee vermaakt. De single player was prima vermaak, pakjes unlocken en "bosses" dood bashen. De ghost modus was ook wel handig om weer snel in de tekken gameplay te komen.

Online play is echter te laggy, wat een "juggle" spel er niet leuker op maakt (juggling is sowieso "vieze" gameplay, imho). Raar dat de review daar niet echt iets over zegt, gezien dat toch wel eentje van de issues is met tekken 6. Ik heb wel gelezen dat Namco bezig is met een patch om de latency te verbeteren, maarja ze zijn niet echt goed in patch support.
http://www.joystiq.com/20...-in-the-works-says-namco/

Offline op de bank tegen elkaar is Tekken 6 gelukkig wel leuk om te spelen. Gelukkig hebben we altijd soul calibur nog voor 3D online geweld en BlazBlue en SF4 voor onze 2D behoeften.
Als ik op Namco's netcode van SCIV af moet gaan vrees ik het ergste. Die jongens moeten eens in de leer gaan bij ArkSys. (BlazBlue)

Wat betreft patchen, juist doordat Namco bekende glitches in het spel gelaten heeft, maar wel nutteloze DLC aanbiedt heeft mijn vertrouwen volledig weggenomen. Ik beloon ze niet meer.

Dat gezegd lijkt Tekken 6 me best leuk om in te verdiepen. Maar ach, met Borderlands nog in mijn PS3, BlazBlue er naast en Super SFIV in aantoch heb ik weinig reden om deze titel ook nog te kopen.
Kan je me vertellen of de laadtijd offline, ook 10 seconde duurt op PS3 net als xbox360?
Kijk, ik word niet gesponsored door Namco Bandai, dus ik ga gewoon mijn eigen unbiased, niet-terughoudende, gepeperde mening geven:

Ik ben een Tekken fan van het eerste uur (gespeeld toen ie voor het eerst in de arcadehallen kwam, door de jaren heen alle delen gekocht en gespeeld, meegedaan met tournooien etc.etc), maar ben zeer teleurgesteld in deze game.

Issues:
1 - Lag. Laten we hopen dat dit kinderziektes zijn, maar dit voelt precies aan zoals Tekken 5:DR. Ik kijk het nog een paar dagen aan, maar een character zoals bijvoorbeeld Nina heeft hier zoveel last van dat met haar niet goed te spelen is. Waarom hebben andere spellen hier geen last, zoals bijv SF4 of COD? Teveel moves/commands? Ik weet het niet, maar online is gewoon bagger.

2 - Langzaam. Het spel voelt in alle opzichten langzaam aan. Laat dit nou altijd het sterke punt van Tekken geweest zijn, snelle (tot geen) laadtijden. Het installeren van de game op de HD helpt wel, maar dan nog is het wachten opvallend aanwezig. Met deel 1 voor de PS1 vond ik het nog wel zo cool dat je een classic arcade shooter kon spelen tijdens het opstarten van het spel. Nu krijg je constant meldingen als loading, searching en synching voor je neus geschoteld. Was Tekken altijd 'snappy' qua menu, bediening en laadtijden, is het nu 'sluggish' geworden.

3 - Campaign mode, onnodig onderdeel. Namco is hier te ver in doorgeschoten. Het lijkt wel het hoofdonderdeel van het spel te zijn geworden. Schoenmaker blijf bij je leest is een toepasselijk spreekwoord hiervoor. Het is bovendien een baggere kwaliteit beat-em-up en de besturing is een draak. Bovendien is het een verplicht nummertje geworden als je alle eindfilmpjes van characters wilt zien en je een beetje geld wilt verdienen om je pop te custimizen, waarom toch?

4 - Graphics vallen tegen. Het vreemde is dat ik me Tekken 4 herinner met betere graphics dan dit deel. Ok, ik had ook geen LCD tv toen, maar toch had ik ze beter verwacht.

5 - Niet leuk meer. Ok, dit is subjectief, maar ik mis het 'fun' gedeelte van het spel. Waar vechtspellen als UFC en SF4 je een kans geven om op te staan, kan je in Tekken namelijks meer opstaan als de ander staat te jagen. Ook bij de start van het gevecht sta je op raakafstand van de ander en is het een kwestie van wie heeft de snelste move doet. Daarnaast heb je die eeuwige kutjuggles waarbij een 50-kilo wegende Xiaoya een 150-kilo wegende Marduk kan hooghouden met wat jabs. En als laatste, de nieuwe characters zijn altijd overpowered en hebben maar een paar eenvoudige moves om uit te voeren. (Voor een movelist, zie hier: http://www.tekkenzaibatsu.com/tekken6/_movelist.php)

Ik ben klaar met Tekken. Bijna 2 jaar op deze titel gewacht en de serie is alleen maar minder geworden. Jammer. Ja, misschien waren mijn verwachtingen veel te hoog, maar je mag potverdorie wel wat verwachten 2 jaar na de arcade release in Japan op een next-gen console. Er moet even flink met de bezem door deze serie gegaan worden en misschien moet deze game wel helemaal van scratch opgebouwd worden. Voorlopig blijf ik me genaaid voelen door Namco, gaat Tekken 6 de la in en ga ik op zoek naar mijn nieuwe favoriete vechtspel. Tekken R.I.P.

ps. qua cijfer is het overall een magere 7
Nu weer paar daagjes verder, deel ik je mening met punt 2 100%.

DIt is gewoon irritant geworden, qua graphics naar Tekken 5 hebben ze amper upgrade gehad (naja, wel iets), waarom opeens 2-5x zoveel laadtijden?

Juggles is imho de doodsteek, SC4 ben ik mee gestopt omdat het een juggle festijn werd, Tekken 5 kon je nog hier en daar wat 'normaal' spelen, Tekken 6 is 'juggling the way to go'. Zelfs de skill list voorbeeld combo's gaan 100% over juggling.
Hoe jij tegenover Tekken stond en staat, zo heb ik dat precies gelijk met Soul Calibur. Hoe kan Namco, die twee iconen onder de fighters in huis heeft, dit zo vernaggelen?

Al jouw klachten gaan ook op voor de SC serie. 1 en 2 waren subliem. 3 heb ik overgeslagen en leek mij een snelle cashcow. Met 4 ben ik aan de haal gegaan en heb er best lol in gehad en tijd in geinvesteerd, maar uiteindelijk is het allemaal net niet.

Online lag, (het kan wel goed, kijk naar BlazBlue), nieuwe characters die niets toevoegen behalve hype ten koste van balancing, glitches waarbij moves gewoon door tegenstanders heengaan en slechte of geen aftercare in vorm van patches.

Maar reken er op dat je de komende weken overspoeld wordt met crappy DLC.

[Reactie gewijzigd door harlekein op 9 november 2009 15:31]

Je moet ook niet vergeten dat BlazBlue een 2D-fighter is en dus minder dataverkeer oplevert en dus minder snel lagt. Neemt niet weg dat SF 4 wel gewoon loopt.
Ik heb alle delen van deze serie met veel plezier gespeeld, en kon natuurlijk niet achterblijven met dit deel.

Ik vind het spel toch wel redelijk tegenvallen, graphics zijn niet meer van deze tijd (spel is inmiddels al een paar jaar oud). En laadtijden zijn vervelend lang.

Nu kun je overigens op de PS3 de data op je HDD overzetten, wat de laadtijden verkort, en ook bij opties kun je quick character select aanzetten waardoor het allemaal wat sneller gaat.

Ik miste de Filmpjes al tijdens de arcade mode, maar lees nu pas dat deze dus eerst vrijgespeeld moeten worden, hmmz moet maar eens aan de slag dan.
Ik heb de XBOX 360 versie ook op de HDD gezet en dat helpt veel.
Hier een filmpje waarin het verschil tussen de PS3 en 360 wordt geshowcased voor Tekken 6.

Mits op de HD geinstalleerd zijn ze allebei vrij snel maar wint de 360 inderdaad. Zonder installatie is de 360 alsnog zeer snel, je bent zo weer in de game. Op de PS3 lijkt het echter eeuwen te duren..

Nu is het probleem dat ik 'm nooit voor de 360 zou halen vanwege de dubieuze d-pad icm met een beat 'm up. De PS3 versie lijkt helaas ook kuren te hebben.
Bovendien is het inderdaad een game die al zo'n 2 jaar speelbaar is in arcades, en dat is behoorlijk te zien...
Jammer dat deze titel niet meer exclusief is voor de PS3.
Ik vind dat dit soort spellen beter uitkomen op een dergelijk Japans console. Daarnaast heeft de Xbox al voldoende vechtgames.
Vraag me ook af of het grafisch op de PS3 nu mooier of juist minder mooi is aangezien deze platformen slecht compatible zijn met elkaar. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
Aan de performance van de game te zien lijkt het ironisch genoeg alsof er voor de Xbox is gekozen als main development platform, waarna het vanaf daar geport is... Er zit verder niet echt verschil tussen, zie ook m'n post hierboven.
Ik denk dat dat bij vrijwel elke Multi Console game aan de orde is, daar de Xbox vooral op Opslag gebied tekort schiet t.o.v. de Blu-Ray Schijven van de PS3, erg jammer IMHO, maar wie weet wat er gebeurt wanneer meer ontwikkelaars de kracht van de PS3 inzien, en deze tevens op willen pakken.

P.S. Bovengetekende vind het erg jammer dat de Prijsvragen enkel voor de X360 gelden, had graag kans gemaakt op een Arcade Stick :P.
Ik vind dat dit soort spellen beter uitkomen op een dergelijk Japans console.
Wat is dat nu weer voor een kinklare onzin? :? Als het spel eenmaal gestart is maakt het toch geen flikker meer uit op welke console het draait? behalve de controller merk je er niks van.

Dit is zoiets als zeggen "Ik vind dat radio's met een USB aansluiting beter uitkomen in Japanse auto's".

Slaat als een lul op een drumstel.
Hoezo komt een spel beter uit op een japanse console. Omdat japanners het gemaakt hebben is het ook beter op een japanse console??
Ik krijg inderdaad wat van dat fanboyisme...Wees blij dat het op de PS3 uitkomt, of dan nu wel of niet een exclusive is maakt voor JOU toch niet uit?
Idd.. en er is nog een Japanse console die de game niet heeft :( Tijd voor Namco om ff met Nintendo te praten :+
Anoniem: 162923
@Artje9 november 2009 11:00
huilie
Ik ben het helemaal met je eens. Maar dan moet je de PS3 wel op Japanese language zetten. Dan pas komt het echt goed uit.
Heeft de PS3 versie ook laadtijden? Hoop dat je deze net zoals Soul Calibur en SF IV kan installeren?

Tevens hoofdbazen zijn over het algemeen nooit leuk of goed? Kijk maar naar die knakkers van SF III 3rd strike en SF IV

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 8 november 2009 17:13]

Het is mogelijk om Game Data van circa 4GB te installeren op de PS3, toch vind ik het (vergeleken met DR5 op de PSP (kan me de PS2 laadtijden van 4 niet herinneren)) toch nog vrij lang duren voordat een match aanvangt.
Jep, ook PS3 kampt met dit freaking irritante gebeuren. Al doet SC4 trouwens niet veel onder qua laadtijden, af en toe is tekken wat sneller, dan SC4.

De eindbaas is dom, al waren de voorgaande eigelijk al te dom voor woorden. Tijdens in de intro krijg je alle eindbazen nog eens te zien, al blijft de vraag waar de dame met de wolf is gebleven.
Anoniem: 304087
8 november 2009 13:40
Ik vind het zelf niet veel aan maar mijn zusje (23 jaar en knap) vermaakt zich prima met deze game. Ze is een diehard tekken speler en ze zegt zelf dat het een goede game is en niet meer achter weg te krijgen is. Toppie (ps3 word eindelijk weer gebruikt waar voor hij bedoeld is)

Edit

Ik moest van haar zeggen:
9 voor de gameplay
8 voor de gfx

Ik denk dus ruim een voldoende voor deze game

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 304087 op 8 november 2009 14:02]

Het is echt net of je haar aan de man probeert te krijgen haha :P Heeft zij geen last van de minpunten die in de review worden genoemd?

ontopic: Vind het toch een beetje raar dat de tendens van de review redelijk negatief is, maar in de conclusie komt naar voren dat ie eigenlijk toch wel leuk is om te spelen. Is een acht niet wat aan de hoge kant voor een marginale update van zijn voorganger?
Voordat andere het vragen, wat is het telefoon nummer. Nee, niet van jou, maar die van je zus! :)
Tekken 6 is exact dat geworden wat je ervan mag verwachten, maar niet erg veel meer. Grafisch is de game ruim voldoende, het geheel speelt lekker weg en de soundtrack is dik in orde.
Op de soundtrack na is Tekken zeer matig. Eindelijk een xbox360 versie dacht ik maar wat een matige game. Grafisch lijkt het nergens op de gameplay is niet vloeiend maar houterig. Story mode is ver onder de maat. Mijn Madcatz SFIV controller wordt niet correct automatisch ingesteld. Menu's zien er niet uit. Laadtijden die werkelijk nergens opslaan. Lag in online mode wtf! wat heb je aan een online mode in een fighting game als het lagged.
ik vond die Battle Rooms in Tekkken 5 wel vet. Zitten die ergens verborgen of gewoon helemaal niet in?
Anoniem: 198824
8 november 2009 11:14
Meer een vraag dan een reactie: in offline mode; wat mij opvalt is dat in vergelijking met Tekken5 bepaalde moves met hetzelfde personage trager gaan? Of ligt dit aan de ranking? In tekken5 heb ik met dit personage nl.een hogere ranking...
Grafisch kwalitatief gezien valt het misschien iets tegen maar de animaties van de personages zijn wel sterk verbeterd t.o.v. Tekken5. Bijv. het lange haar van Lili in T5 blijft bij een actie heel onnatuurlijk onbeweeglijk in model zitten, in T6 hebben ze dat schitterend geanimeerd.
Waar ik het mee eens ben zijn de lange laadtijden, zelfs als de game op de HD staat, dus dan bedoel ik het spelen in bijv. Arcade mode en de laadtijd tussen de partijen, echt jammer. En natuurlijk de lag in online mode.
Oh ja wat is een "Juggle" spel? O+
juggle spel is volgensmij iemand eindeloos combineren (zoals bij DOA)
Kom op zeg, Pokémon eindbaas is juist leuk. We moeten alleen nog wat Pokéballen vinden en 'm vangen. Misschien moet Namco Tekken 6 naar de Wii porten en dat er aan toevoegen :p (als ze een PSP port kunnen maken, is een Wii port ook niet zo moeilijk)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee