Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De 'oude' GTA-games waren uniek in hun soort en boden uren vermaak. Het top-down-aangezicht werkte goed en groeide al snel uit tot een kenmerk van de serie, totdat de stand van de techniek zodanig verbeterde dat de GTA-makers vanaf Grand Theft Auto III toch voor een 3d-engine kozen. In Grand Theft Auto: Chinatown Wars voor de Nintendo DS keerde dat concept al terug en nu, een half jaar later, verschijnt deze game ook voor de PlayStation Portable. Eén ding is duidelijk: het spel is verslavend als vanouds.

Getest op: PlayStation Portable

GTA: Chinatown WarsGamers die de DS-versie van Chinatown Wars hebben gespeeld, hoeven niet verder te lezen: hoewel de PSP-versie op enkele punten iets verschilt, is het spel in grote lijnen hetzelfde. Ontwikkelaar Rockstar Leeds heeft het spel tamelijk letterlijk van de DS-versie naar de PSP geport, en geen moeite gedaan om iets extra's aan de PSP-versie toe te voegen. Een beetje is dat wel te begrijpen, want de DS-versie was prima en aangezien veel PSP-bezitters de DS-versie niet zullen kennen, kunnen ze direct aan de slag met een voor hen geheel nieuw GTA-avontuur. Dat maakt elke vergelijking tussen beide versies eigenlijk overbodig, maar toch...

*Werkt prima

Op één punt doet de PSP-versie het duidelijk beter dan zijn DS-voorbeeld: de graphics. De PSP is nu eenmaal in staat betere graphics op het scherm te krijgen en daar heeft Rockstar goed gebruik van gemaakt. De top-down aangezicht is wel behouden gebleven. Dat is ook voor de PSP een primeurtje, want Liberty City Stories en Vice City Stories hadden beide de 3d-engine die we kennen sinds GTA III. Chinatown Wars op de PSP kent dezelfde opzet als de DS-versie van het spel; top-down dus, waarbij het verhaal wordt verteld via korte, cartoonische tussenscènes. Dat concept werkte op de DS prima, en datzelfde geldt voor de PSP-versie.

Toch pakken niet alle verschillen met de DS positief uit voor Chinatown Wars. Met name de mogelijkheden van het dualscreen leveren de DS-versie voordelen op. Zo is in die versie te allen tijde de kaart van Liberty City te zien, terwijl je die in de PSP-versie via het menu moet opvragen. Ingewikkeld is dat niet, maar het opvragen van de kaart kost een paar seconden en kan om die reden gaan irriteren. Daarbij komt dat de engine op sommige momenten niet helemaal meewerkt. Zo is je auto bijvoorbeeld minder goed zichtbaar dan op de DS wanneer je onder een brug of ander object door rijdt. Het is misschien maar een klein puntje, maar als je auto erdoor crasht is het wel vervelend.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True