GTA IV: The Ballad of Gay Tony

Bochtenwerk

Dat explosieve komt in heel de uitbreiding terug. Gewelddadig was de serie altijd al, en nu gaat er ook veel de lucht in. Vliegtuigen, treinen, hoogwerkers, het enorme jacht van een wapenhandelaar, je dient het allemaal op te blazen, waarbij het goed uitkomt dat het spel nog steeds erg mooie rook-effecten kent. Dat is vooral opvallend omdat het er verder helaas wat gedateerd uit begint te zien. Het is een enorme open spelwereld, dus heel gedetailleerd kan Rockstar het nooit maken. De personen beginnen er ouderwets geblokt uit te zien, en de manier waarop ze bewegen doet nu toch wat houterig aan, zeker als je TBoGT afzet tegen de games waarmee het dit najaar gaat concurreren, zoals Uncharted 2 en Assassin's Creed II. Het vergt een fikse technische ingreep om dit aan te passen en dat is dan ook meer iets voor een volgende generatie GTA en niet voor een uitbreiding als deze, al is wel duidelijk dat de concurrentie niet heeft stilgezeten.

*Besturing

Dat geldt ook voor de besturing van het spel. Het is nog steeds erg prettig dat Rockstar de optie heeft ingebouwd om dekking te zoeken. Dat maakt de uitgebreide vuurgevechten veel leuker en spannender. Het systeem werkt echter alleen goed in een grote, open ruimte waar wat obstakels liggen om achter te kunnen schuilen. In de smalle gangen van een kantoorpand of nachtclub werkt het minder goed en is het gewoon lastig om Luis zo te positioneren dat hij vanuit dekking op zijn tegenstanders kan schieten. Net als alle GTA-hoofdrolspelers beweegt Luis zich vooral te voet wat onhandig. Hij maakt nogal ruime bochten, wat het lastig maakt om binnenshuis je weg te vinden; een probleem dat de serie al sinds GTA III teistert.

Dat het bochtenwerk wel degelijk ook in een uitbreiding kan worden aangepast, bewijst Rockstar zelf: de besturing van de auto's is wel aangepast. Althans, van de nieuwe auto's die in deze uitbreiding zijn opgenomen. De rijke klanten van Tony rijden graag rond in glimmende bakken voorzien van brede velgen die als het even kan nog meer glimmen: wagens die rechtstreeks gekopieerd lijken uit Rockstar's eigen Midnight Club-serie. Bij die auto's trap je opeens makkelijk door het gas heen en vlieg je ook veel makkelijker uit de bocht. Of dat prettig is, is de vraag, maar voor de ervaren chauffeur wordt het wel wat uitdagender en dat is natuurlijk goed. Voor alle bestaande modellen geldt nog steeds dat je direct plankgas kan en niet snel uit de bocht vliegt.

Take-Two zoekt stemacteurs voor GTA Nieuws van 29 maart 2011
Grand Theft Auto-trilogie komt naar OS X Nieuws van 10 september 2010
Video GTAIV: The Ballad of Gay Tony Nieuws van 2 oktober 2009