GTA IV: The Ballad of Gay Tony

Heli's en parachutes

Het verhaal dat je in TBoGT voorgeschoteld krijgt is, zoals we van GTA gewend zijn, prima. Er duiken weer genoeg kleurrijke figuren op die kortere of langere tijd een rol spelen in het verhaal. Luis heeft het daarbij niet alleen te stellen met de gebruikelijke stoet vage onderwereldfiguren, maar ook met zijn eigen familie, wat voor de nodige emotie zorgt. Omdat TBoGT zich voornamelijk afspeelt in en rond het nachtleven van Liberty City krijgt Luis het te stellen met poenerige Russen en nog rijkere Arabieren, die denken dat met geld alles te koop is. Daartegenover staan de geldzorgen van de familie Lopez, waarvan het merendeel nog woont in de arme delen van de stad, waar drugs desondanks net zo'n grote rol spelen als in de nachtclubs van Tony. Nieuw is dat Luis werk heeft. Hij is manager van de twee clubs en dient regelmatig langs te komen om te zorgen dat de orde bewaard blijft.

*Als een huis

De basisopzet van het spel is onveranderd en terecht, want die formule staat al sinds GTA III als een huis. Natuurlijk zijn er wel wijzigingen. Al bij The Lost and Damned was te merken dat Rockstar onverbloemd mikt op een volwassen publiek. Waar het bij bikers rond Johnny en Billy echter vooral draaide om drank, geweld en rock 'n roll, draait het in het nachtclubleven van Luis vooral om seks, drugs en dansmuziek. Je hebt hier geen Hot Coffee-mod meer nodig om van bil te kunnen. Nee, de seks zit gewoon verwerkt in de verhaallijn en is soms zelfs onderdeel van een missie. Het blijft echter wel seks op zijn Amerikaans, waarbij de kleren dus netjes aanblijven; toch enigszins vreemd na de blote piemel uit The Lost and Damned. Uiteraard heeft Luis daarbij seks met verkeerde vrouwen, wat voor de nodige opschudding zorgt. Rockstar heeft zelfs een grappige minigame ingebouwd. Luis kan op de dansvloer van een club op een willekeurige vrouw afstappen en met haar gaan dansen. Als hij met zijn moves in de maat van de muziek weet te blijven, zal ze als een blok voor hem vallen.

Daarnaast is een opvallende rol weggelegd voor helikopters en voor parachutes, soms zelfs in combinatie. De parachute is terug van weggeweest. En niet zomaar voor een sprongetje; je kunt dit keer van vrijwel elk hoog gebouw afspringen en je kunt zelfs uit een heli springen. Uiteraard zit het verwerkt in een aantal missies, maar ook buiten de verhaallijn om kun je hoge gebouwen op en naar beneden duiken. Het is een machtig gevoel om boven een enorme stad als Liberty City naar beneden te springen, vooral als je met een heli eerst flink wat hoogte zoekt. Er is zelfs een nieuwe multiplayer-variant waarin je groepsgewijs naar beneden springt.

Heli's spelen een nog grotere rol. De poenerige bullebakken waar Luis en Tony het mee te schaften hebben, zien een helikopter kennelijk als statussymbool. Van Luis wordt in ieder geval regelmatig verwacht dat hij er een jat, leent of juist vernietigt. Het meest gebruikte exemplaar is uitgerust met mitrailleurs en raketwerpers, wat voor de nodige hilarische en vooral explosieve momenten zorgt. En dan is er nog die enorme transport-heli, waarmee Luis een compleet treinstel moet zien te jatten. Net als in de vorige delen van de serie, blijft de besturing van de helikopters echter wat lastig: het zijn dus niet de makkelijkste missies uit het spel.

Take-Two zoekt stemacteurs voor GTA Nieuws van 29 maart 2011
Grand Theft Auto-trilogie komt naar OS X Nieuws van 10 september 2010
Video GTAIV: The Ballad of Gay Tony Nieuws van 2 oktober 2009