Scribblenauts

Besturing

Toch is het niet alleen maar lof dat het spel verdiend, want de lol wordt wat verpest door de onhandige bediening. Je hebt alleen de stylus nodig om het spel te bedienen, maar dat verloopt niet altijd even vlekkeloos. Maxwell verplaats je door hem naar links, rechts of boven te verslepen. Dat gaat nog aardig, maar het wordt problematischer als hij je hem van een voorwerp gebruik wilt laten maken. Iets simpels als in een auto stappen kan de grootste moeite kosten. Dat hoort je te doen door hem op de auto te laten springen, waarna hij achter het stuur terecht zou moeten komen. Het gebeurt echter iets te vaak dat het mannetje op de auto terechtkomt, of ervoor blijft staan. Dat geldt voor alle voorwerpen en dat kan behoorlijk frustrerend worden.

Scribblenauts Scribblenauts Scribblenauts

*Onjuist

Daar komt nog bij dat het spel in twee talen beschikbaar is. Naast het oorspronkelijke Engels kan het spel ook in het Nederlands gespeeld worden. Op zich een prettige optie, want het spel is geschikt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Helaas laat de vertaling wat te wensen over. De vertalers hebben niet bij elke term gecontroleerd welk voorwerp er precies bedoeld wordt. Zo levert het woord racefiets geen fiets op, maar een racemotor. Er zijn meer van dergelijke missers. Gelukkig zijn er voorwerpen genoeg, dus er is al snel een alternatief voorhanden, maar het doet net als de besturing wel af aan de lol in het spel.

*Conclusie

Het idee achter Scribblenauts is geniaal en de makers zijn er bijna in geslaagd om er ook een briljante uitvoering aan te geven. De lijst voorwerpen is verrassend groot en de eigenschappen die ze mee hebben gekregen maken het erg grappig om ermee te puzzelen. Het is erg leuk om een oplossing te verzinnen voor de tientallen puzzels in het spel. Helaas laat de bediening te wensen over. Het is lastig om Maxwell met de diverse voorwerpen om te laten gaan. Bovendien laat de vertaling hier en daar wat steken vallen. Al met al is het erg leuk om Scribblenauts uit te proberen, maar zorgt met name de besturing ervoor dat het niet de klassieker is die het hoort te zijn.

Pluspunten

+ Geniaal concept
+ Indrukwekkende database