Scribblenauts

Woordenschat

Het idee achter Scribblenauts is even simpel en ambitieus als briljant. Elk voorwerp waarvan je de naam intikt, verschijnt op het speelveld. Zolang het geen eigennaam is of seksueel getint zit het in de database van het spel, beweren de makers. Toen een maand voor release een lijst met ruim 20.000 voorwerpen uitlekte, vertelden de makers dan ook vol trots dat de lijst niet compleet was.

Getest op: Nintendo DS (exclusieve titel

De voorwerpen dienen om puzzels mee op te lossen. Daar zijn er tientallen van in het spel. In elke puzzel staat het kleine mannetje Maxwell centraal, dat je op het tweedimensionale speelveld heen en weer kan bewegen. Erg veel kan Maxwell niet, hij kan voorwerpen beetpakken en daar een zeer beperkt aantal voorgeprogrammeerde handelingen mee uitvoeren en hij kan springen, daar houdt het wel zo'n beetje mee op. De puzzels zijn er in allerlei soorten en maten, maar meestal dient een hindernis overwonnen te worden en heeft Maxwell een voorwerp nodig om zijn doel te bereiken. Dat begint heel simpel met een flinke verhoging waar je Maxwell op kan laten klimmen door het woord trap in te tikken. Je kunt bonuspunten verdienen door dezelfde puzzel nog drie maal op te lossen, zonder daarbij woorden te herhalen, en dat maakt het al een stuk ingewikkelder. Ingewikkelder wordt het toch wel, want de puzzels lopen overduidelijk op in moeilijkheidsgraad, precies zoals het hoort.

Scribblenauts Scribblenauts Scribblenauts

*De juiste eigenschappen

Het mooiste van Scribblenauts is dat het niet alleen bijna alle voorwerpen bevat die je kunt verzinnen, maar dat de makers er ook een aantal basale eigenschappen aan hebben gekoppeld. Zo kan hout drijven en branden, terwijl metaal juist zinkt als het in het water terechtkomt. Geef Maxwell een vliegtuig en hij kan er ook mee vliegen. En het gaat verder dan alleen deze simpele voorbeelden. Tik vampier in en je krijgt een wit mannetje dat bloed nodig heeft, tik tijdmachine en je krijgt een apparaat dat je naar een middeleeuwse puzzel meeneemt. Je kan het zo gek niet verzinnen of het zit in het spel en het werkt. En hoewel de wereld zeer schetsmatig is, zit er een heuse physics-engine in, die weet wat zwaar is en wat niet. Tot zover niets dan lof voor 5th Cell, de ontwikkelaar van het spel.

Besturing

Toch is het niet alleen maar lof dat het spel verdiend, want de lol wordt wat verpest door de onhandige bediening. Je hebt alleen de stylus nodig om het spel te bedienen, maar dat verloopt niet altijd even vlekkeloos. Maxwell verplaats je door hem naar links, rechts of boven te verslepen. Dat gaat nog aardig, maar het wordt problematischer als hij je hem van een voorwerp gebruik wilt laten maken. Iets simpels als in een auto stappen kan de grootste moeite kosten. Dat hoort je te doen door hem op de auto te laten springen, waarna hij achter het stuur terecht zou moeten komen. Het gebeurt echter iets te vaak dat het mannetje op de auto terechtkomt, of ervoor blijft staan. Dat geldt voor alle voorwerpen en dat kan behoorlijk frustrerend worden.

*Onjuist

Daar komt nog bij dat het spel in twee talen beschikbaar is. Naast het oorspronkelijke Engels kan het spel ook in het Nederlands gespeeld worden. Op zich een prettige optie, want het spel is geschikt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Helaas laat de vertaling wat te wensen over. De vertalers hebben niet bij elke term gecontroleerd welk voorwerp er precies bedoeld wordt. Zo levert het woord racefiets geen fiets op, maar een racemotor. Er zijn meer van dergelijke missers. Gelukkig zijn er voorwerpen genoeg, dus er is al snel een alternatief voorhanden, maar het doet net als de besturing wel af aan de lol in het spel.

*Conclusie

Het idee achter Scribblenauts is geniaal en de makers zijn er bijna in geslaagd om er ook een briljante uitvoering aan te geven. De lijst voorwerpen is verrassend groot en de eigenschappen die ze mee hebben gekregen maken het erg grappig om ermee te puzzelen. Het is erg leuk om een oplossing te verzinnen voor de tientallen puzzels in het spel. Helaas laat de bediening te wensen over. Het is lastig om Maxwell met de diverse voorwerpen om te laten gaan. Bovendien laat de vertaling hier en daar wat steken vallen. Al met al is het erg leuk om Scribblenauts uit te proberen, maar zorgt met name de besturing ervoor dat het niet de klassieker is die het hoort te zijn.

Pluspunten

+ Geniaal concept
+ Indrukwekkende database