NBA 2K10

Wat is er nieuw?

De tot nu toe besproken punten zijn vooral bekend materiaal. Uiteraard kent NBA 2K10 ook de nodige vernieuwingen ten opzichte van 2K9. De interessantste vernieuwingen zijn terug te vinden in de gameplay zelf. Een klein puntje van kritiek ten opzichte van NBA 2K9 was dat je spelers vrijwel onbeperkt kon laten sprinten, en dat is nu anders. Elke speler heeft een balkje dat aangeeft hoelang een speler kan sprinter voordat hij aan het einde van zijn krachten is. Zodra het balkje begint te knipperen, verliest je speler te veel energie. Dat kan leiden tot een wisselbeurtje, waarbij de speler langer nodig heeft om te herstellen naarmate je hem intensiever hebt gebruikt.

Een andere belangrijke wijziging is de toename van het aantal plays dat je kunt inzetten. Denk hierbij aan tactische manoeuvres als het opzetten van een 'screen', waardoor de speler aan de bal een vrije baan krijgt naar de basket. Kon je vorig jaar nog uit acht verschillende plays, nu kunnen spelers een keuze maken uit vierentwintig verschillende manoeuvres. Zeker op hoger niveau, waarbij de computergestuurde verdedigers de verdediging hermetisch gesloten houden en iemand vrij voor de basket zetten niet zomaar gedaan is, zijn deze plays een absolute must. Enig minpuntje hier aan is dat je tijdens het spelen dus ook door menu's aan het bladeren bent op zoek naar een leuke play. Dat kan ten koste gaan van je alertheid, waardoor je spelmaker zomaar met een steal geconfronteerd wordt, wat uiteraard resulteert in een score tegen.

*Momentum

Dit soort momenten is funest. Meer dan ooit speelt momentum een grote rol in het spel. Iedereen die ooit NHL- of NBA-games heeft gevolgd is bekend met het concept van momentum; een ploeg komt lekker in de wedstrijd, scoort meerdere punten op rij en wordt dat momentum niet gebroken, dan ontstaat er een beslissende voorsprong. Deze streaks maken in NBA 2K10 vaak het verschil. Vooral als een van de sterspelers acht tot tien punten op rij maakt, is de beslissing in de maak. Zo wonnen onze Celtics van de Lakers dankzij een periode in het derde kwart waarin we zeventien punten maakten tegenover drie voor de Lakers - veertien daarvan op naam van Kevin 'KG' Garnett.

NBA 2K10 laat zich verder soepel spelen maar de gameplay kent wel enkele onzorgvuldigheden. Zo lijkt er af en toe wat vertraging te zitten tussen het moment dat je op de schietknop drukt en het daadwerkelijke schot. Ook heeft het spel, zeker bij drukke momenten onder de basket, vrij serieus last van framerate-drops op de Xbox 360. Dit zorgt af en toe voor lichte irritaties, vooral als je - naar jouw mening in elk geval wel - de bal verliest door die vertragingen. Een laatste kritiekpunt in de gameplay is voor de kunstmatige intelligentie, die over het algemeen prima werkt en je echt een flinke uitdaging geeft, maar ook rare fratsen uithaalt. Zo zagen we een aantal passes naar niemandsland en liepen AI-spelers in balbezit af en toe zonder reden terug over de middenlijn, wat in het basketbal niet is toegestaan.

*Eigen speler

In de spelmodi vinden we een de My Player-feature terug, die je in staat stelt een eigen speler te maken en die in het spel te stoppen. Je kunt deze speler via uitdagingen zelf trainen, of mee laten spelen met de NBA-sterren waar je wellicht altijd mee hebt willen samenspelen. Spelend met je eigen spelers krijg je ook persoonlijke feedback op je spel, zodat je jezelf kunt blijven verbeteren. Een niet zozeer nieuwe, maar wel veranderde spelmodus is de The Association. Hierin bestuur je min of meer de hele NBA, als je dat leuk vindt. Deze spelmodus bestond al, maar kent in NBA 2K10 enkele vernieuwingen, met als meest in het oog springende toevoeging de ontwikkelingscompetitie waar je jonge spelers naar toe kunt sturen om verder te ontwikkelen.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite