Pro Evolution Soccer 2010

Gameplay

Tot zover, ondanks de nodige aanpassingen in de details, weinig nieuws onder de zon. PES heeft het nooit moeten hebben van deze zaken om de wedstrijden heen. Gamers die kicken op bakkenvol licenties zijn al jaren beter onder de pannen bij FIFA, en voetbalpuristen die over dat probleempje heen stapten vermaakten zich ook met een beperkt aantal licenties wel met Pro Evo, zolang de belangrijkste teams maar aanwezig zijn. De voornaamste klachten van deze groep gamers liggen meer in de gameplay zelf. Denk daarbij aan de vertraging die af en toe in PES 2008 en 2009 optrad, en de diverse problemen die online een rol speelden.

*PES is PES

Het moge duidelijk zijn dat de wedstrijden zelf de ruggegraat vormen voor elke voetbalgame. De gameplay van PES 2010 is het best samen te vatten als 'PES is PES'. Iemand die weinig Pro Evolution Soccer heeft gespeeld, zal dat weinig zeggen, maar ervaren spelers weten wat we bedoelen. Er valt absoluut genoeg aan te merken op het spel, maar na een tijdje ben je weer gewend aan wat er dit jaar een beetje anders is, en speelt het spel minstens zo soepel als PES 2009.

Toch zal het wel even duren voor je aan die veranderingen bent gewend. Er is duidelijk aan de engine gesleuteld, en soms is de gameplay daardoor merkbaar lastiger. Een van de meest invloedrijke veranderingen is dat het een stuk moeilijker geworden is om spelers te passeren. Waar PES 2009 soms meer leek op een reuzenslalom, is dat is PES 2010 anders. Een andere bekende tactiek wordt daardoor nog belangrijker. Door een pass te geven en direct op R2 te drukken loopt de speler die de pass gaf direct door, waardoor je diepte in je spel brengt. Doordat het passeren van een directe tegenstander lastiger is geworden, is dat in PES 2010 dé manier om door te breken. De vraag is echter wel of er hierdoor geen overdaad aan steekpasses door de lucht gegeven gaat worden, zoals we in afgelopen jaren wel in FIFA-games hebben gezien.

*Onnodig stroef

Als passeren lastiger is, zou je verwachten dat snelle passing de oplossing is, maar dat valt in de praktijk wat tegen. Het is vrij lastig om de bal op een hoog tempo rond te laten gaan, omdat je de knop al vroeg moet indrukken als je wilt dat een speler de bal in een keer doorspeelt. Dit maakt de gameplay onnodig stroef; te vaak zul je hebben dat een speler de bal nog even aanneemt alvorens hij de pass verstuurt, terwijl je dat eigenlijk in één beweging wilde doen. Zoiets kan het verschil uitmaken tussen net wel of net niet buitenspel, en net wel of net geen open doelkans.

Eenmaal bij het doel blijkt Pro Evolution Soccer 2010 als vanouds sterk. Pro Evolution Soccer heeft altijd hoog gescoord op het gebied van spektakel, en de 2010-versie doet daarin niet onder voor zijn voorgangers. Binnen een aantal potjes schoten wij al een bal van ruim 25 meter via de onderkant van de lat de touwen in. Toegegeven: FIFA is op dat gebied weliswaar wat aan het inlopen, maar PES is en blijft de voetbalgame van de schitterende goals en de spectaculaire - en onverwachte - momenten.

*Onlogische momenten

Dat maakt het des te meer jammer dat het spel dit gevoel van euforie niet vast weet te houden. Zo zagen we kort na onze wereldgoal een moment waarbij een buitenspeler achter een dieptepass aanging, maar de dichtsbijzijnde verdediger gewoon stil bleef staan en het spel een centrale verdediger naar de flank liet uitwijken. Dit soort onlogische momenten zien er zeer ongeloofwaardig uit en horen niet thuis in een hedendaagse voetbalgame. Daar komt nog bij dat de bal af en toe wel erg stuitert tussen spelers, wat voor de nodige chaos zorgt. Gevolg hiervan is dat je niet altijd volledig controle hebt over wat je doet, en juist dat maakte Pro Evo in de tijd van PES 5 zo goed.