Pro Evolution Soccer 2010

Welkome vernieuwingen

Hoewel concurrent FIFA de laatste jaren de grootste stappen heeft gezet, zit Konami ook niet stil. Pro Evolution Soccer 2010 is op diverse plaatsen flink veranderd ten opzichte van zijn voorganger, met name in de details en de uitwerking van bepaalde spelmodi. Een veelgehoorde klacht is dat er in Pro Evolution Soccer nooit een spelmodus was waarin je een normale binnenlandse competitie inclusief transfermarkt kon spelen. De Master League schotelde je immers altijd een fictieve competitie voor, met teams uit diverse landen. Dat euvel is verholpen. De 'nieuwe' Master League biedt je de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen met de clubs uit de Eredivisie in een competitie te zitten. Verder blijft alle functionaliteit behouden, dus je kunt naar hartelust spelers aantrekken en verkopen.

*Oude namen

Bij dat laatste heeft Konami ook enkele wijzigingen aangebracht. Zo spelen scouts nu een veel grotere rol dan voorheen. Ze behouden hun adviserende functie als jij bijvoorbeeld een snelheidsduivel nodig hebt voor op de vleugels, maar verzorgen ook in eerste instantie de onderhandelingen met een club en komen daarna met een geloofwaardig voorstel, waar jij dan nog eens onder kunt gaan zitten, mocht je dat nodig vinden. Ook kunnen je scouts extra informatie verzamelen over spelers, waardoor je beter in kunt schatten hoe spelers zich zullen gaan ontwikkelen en hoeveel kans je zou hebben ze aan te trekken. Het kopen van spelers is, afhankelijk van je aanpak, niet altijd nodig. Door meer focus op je jeugdteam te leggen is het mogelijk talenten uit te laten groeien tot wereldtoppers. Leuk detail: de spelers in je jeugdteam zijn de oude, bekende Master League-namen!

Een kleine nadelige verandering in de Master League is de structuur van de financiën. Het is niet precies duidelijk wanneer je wat moet betalen, en zodoende kan het gebeuren dat je na een paar weken, terwijl je dacht dat je bakken met geld had, ineens bankroet bent. Dit heeft alles te maken met het betalen van de 'operationele kosten', dat na een paar weken in het seizoen ineens moet gebeuren. Zo kun je dus 90 miljoen euro hebben, voor 40 miljoen aan spelers kopen, maar dan ineens nog 60 miljoen moeten betalen aan kosten. Het zou handig zijn geweest als dat moment eerder aangekondigd werd.

*Spelerskaarten

Hoe dan ook, met deze aanpassingen heeft Konami de Master League in onze ogen interessanter gemaakt. In verdere onderdelen van het spel zien we dat terug, soms met hetzelfde effect. Zeer aardig is de toevoeging van 'spelerskaarten'. Deze kun je zien als bonuseigenschappen voor bepaalde spelers. Bij Lionel Messi kun je bijvoorbeeld een kaart activeren waardoor Messi vaker zal proberen binnendoor te dribbelen, of juist buitenom. Met deze kaarten kun je dus je tactiek per individu aanpassen, om zo de voor jou ideale speelstijl te creëren. In de praktijk zagen we er overigens niet direct heel veel van terug, maar wie weet komt dat naar voren als je je tactiek wat dieper gaat invullen.

Gek genoeg is juist daarin een bepaald aspect dat wij wel veel gebruikten weggehaald. Het lijkt niet langer mogelijk te zijn om met het instellen van pijltjes de looprichting van een speler te bepalen als de eigen ploeg in balbezit is. Konami heeft het sturen van loopacties op een andere manier ingevuld, onder meer dus met de spelerskaarten, maar ook door met sliders aan te geven hoe je je team wilt zien spelen. Hierdoor hoef je spelers geen individuele pijltjes meer mee te geven. We weten eigenlijk nog niet zo goed of we dit een voor- of een nadeel vinden. Het instellen van de pijltjes was altijd een tijdrovende bezigheid en érg irritant voor je tegenstander die op je zit te wachten, maar het was een vertrouwd systeem en werkte prima. De tijd zal leren of het nieuwe systeem een goede vervanger blijkt te zijn.

*Weinig licenties

Een onvermijdelijk onderwerp in elke PES-review is de aanwezigheid - of juist afwezigheid - van de licenties. Net als vrijwel elk jaar biedt Pro Evolution Soccer de bekendste competities aan. Voor ons is het leuk dat de Eredivisie aanwezig is met alle teams en logo's, maar van de Premier League ontbreken weer een groot aantal clubs, en net als het afgelopen jaar zit er weer geen enkel Duits clubteam in het spel. Dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn, aangezien de vaakst gespeelde wedstrijd tussen vrienden wel Barcelona - Real Madrid zal worden, maar een team met Ribéry en Robben op het middenveld willen we best eens uitproberen. Nee, wie graag veel originele teams ziet, komt er in PES 2010 met vijf competities, waarvan twee bij lange na niet volledig, en daarnaast een kleine vijftig losse teams, bekaaid van af.

Nu is dit al jaren zo, en we hebben er ons er een beetje bij neergelegd. Om dat licentieprobleem te verhelpen heb je nu eenmaal bakken met geld nodig, en blijkbaar heeft Konami dat niet, of misschien investeert de uitgever liever in andere dingen. Laat dan in elk geval de wél aanwezige teams goed up-to-date zijn... en inderdaad, dat zijn ze niet. Wij startten een Master League met Ajax, en vonden Demy de Zeeuw terug bij AZ, terwijl Pantelic onvindbaar is, aangezien Hertha BSC als Duitse club niet in het spel zit.