Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Beaterator

Herinnering

Toch dook de herinnering aan Korg DS-10 en dan vooral aan de Nintendo DS herhaaldelijk op tijdens het werken met Beaterator. Het grootste probleem van het programma is niet het geluid of de mogelijkheden, maar de bediening. Het is Rockstar nauwelijks aan te rekenen, want de makers hebben merkbaar goed over de besturing van het programma nagedacht, alleen zijn sommige instellingen makkelijker aan te passen met de stylus van een DS dan met de knoppen van een PSP. Vooral bij de Effects Editor zou een stylus van pas komen, maar ook het draaien aan virtuele knoppen, zoals bij de synthesizer, is makkelijker met een stylus. Verder zitten sommige opties wel erg diep weggestopt in menu's. Vooral het zoeken naar nieuwe geluiden uit de enorme voorraad had gebruiksvriendelijker gekund.

*Conclusie

Beaterator is een heerlijk programma voor onderweg of op vakantie. Je kunt eenvoudig een opzetje maken en dat tot in behoorlijk detail uitwerken. De geluiden die Timbaland en Rockstar meeleveren zijn lang niet allemaal even bruikbaar, al zitten er meer dan genoeg bruikbare tussen. Bovendien kun je, en dat is misschien wel de beste optie van het programma, zelf geluiden toevoegen. Een nadeel is dat het wat lang duurt voordat de preset-geluiden van de umd gelezen zijn. Dat is waarschijnlijk minder hinderlijk in de versie voor de nieuwe PSP Go, die tegelijk met Beaterator op de markt verschijnt, maar dat hebben we helaas niet kunnen testen.

Beaterator is geen game en is daarmee vergeleken moeilijker onder de knie te krijgen. Wie geen ervaring heeft met muziekprogramma's, moet wel even studeren voor alle mogelijkheden verkend zijn. Toch zal ook wie wel met dergelijke programma's gewerkt heeft, af en toe even moeten puzzelen hoe iets voor elkaar gekregen kan worden. Er is echter voldoende hulp ingebouwd. Van elke editor is er een introductievideo waarin Timbaland zelf uitlegt wat je ermee kunt doen, maar er is ook een geschreven handleiding aan boord. De grote hoeveelheid uitleg maakt echter tegelijk duidelijk dat er heel wat uit te leggen valt. Gelukkig begint de lol al met Live Play; de kinderlijk eenvoudige manier waarop dat werkt maakt het erg laagdrempelig en leuk om met Beaterator aan de slag te gaan.

Pluspunten

+ Live Play laagdrempelig en leuk
+ Veel opties
+ Mogelijk om eigen geluiden op te nemen of in te voeren

Minpunten

- Lastig om hele programma onder knie te krijgen
- Bediening niet ideaal

Cijfer: 8,5

Titel Beaterator
Platform PlayStation Portable
Ontwikkelaar Rockstar Leeds
Uitgever Rockstar
Releasedatum al uit

Laagste prijzen voor: Beaterator, PSP
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

NedGame

Score: 5 (7)

€ 1,-

€ 3,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 1,-
Pakketpost tot € 75,- € 2,99
iDeal € 0,-
Totaal € 3,99

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (29)

Wijzig sortering
hmm ja. Niet duidelijk te plaatsen programma dit. Voor gamers misschien te geavanceerd, voor producers gewoon te kinderachtig. Misschien enkele wannabee hiphoppers en R&B-ers die denken hiermee een vette hit te maken ofzo.

Doet me denken aan zo'n programma Magix musicmaker van enkele jaren geleden, waar in de reclame er zo'n enorm hippe techno jongen 's middags beats zat te bakken en 's avonds in een +5000 man volle zaal zijn sjizzel aan het draaien was....heheheh wat kansloos was dat.

bottomline is dat je hier netzo met grotendeels door iemand anders gebakken werk bezig bent en daarmee gedoemd bent om 13 in een dozijn prut in elkaar te flansen.

toch moet zo'n gameconsole toch wel in staat zijn om iets fatsoenlijk te draaien denk ik, midden jaren 80 had je nl al Cubase op de Atari en kun je tegenwoordig op een 450Mhz AMD K6 II al fatsoenlijk Reason draaien.

Duidelijker een doelgroep aanspreken was denk ik beter geweest voor Rockstar Games
Het doel van dit programma is volgens mij geenszins om een productierijpe hit te maken die rechtstreeks naar de CD perser kan. Het is bedoeld om zeer laagdrempelig met muziek bezig te zijn, zodat de creativiteit kan blijven stromen en ideeën uitgewerkt kunnen worden, ook als je even niet in de studio achter je DAW zit.

Beaterator wordt geleverd met een karrevracht aan samples, maar niets staat jou in de weg om je eigen samples in te lezen, sterker nog, je kan ze zelfs direct uit het programma opnemen met je PSP! Dus als je niet de 13e wil zijn in de doos maar daar juist buiten denkt, kan dat prima.

En waarom je dit niet 'fatsoenlijk' vindt snap ik niet. Het voldoet volgens mij prima aan de doelstelling van anytime, anywhere, any beat kunnen gebruiken om creatief bezig te zijn. En de doelgroep daarvoor is volgens mij erg groot.
Je noemt in je verhaal 0 argumenten waarom ze volgens jou geen duidelijke doelgroep aanspreken. Ik hoor wel meerdere argumenten over waarom je dit ruk vindt en dat Cubase beter is.

Dat jij into Cubase bent wil nog niet zo zeggen dat iedereen daarmee overweg kan of dat uberhaupt wil leren. Zelfs voor Magix Music Maker is een doelgroep. Toen ik jong was (en nog geen flauw benul had van de diversiteit aan (muziek)software) heb ik me daar behoorlijk mee vermaakt. En daar draait het om bij dit soort dingen.

Dit pakket is ook helemaal niet bedoeld om hits te stampen. Zoals eerder al aangegeven is het meer een drijfveer om creativiteit te uiten en gewoon lekker met muziek bezig te zijn. Het maakt dus ook geen kont uit of je hiermee 13 in een dozijn muziek maakt of uniek bent. De meeste mensen die dit gaan gebruiken zullen zich daar niet eens van bewust zijn.

Maar waarschijnlijk ben je zo iemand die kotst op alles wat pop is, omdat het pop is. Muziek dien je niet af te schrijven op hoe complex of origineel het is, maar op of het je kan boeien. En ja er zijn mensen die bij hoog en laag beweren alleen voor underground te gaan of het nou metal, hiphop of weet ik 't wat is, maar ik denk dat de meeste van hun zichzelf voor (een deel) voorliegen.

En alhoewel ik hem vroeger een sukkel vond (waarschijnlijk heeft dat te maken met bovenstaande alinea) begin ik zo langzamerhand wel respect te krijgen voor meneer Timbaland.

Dat gezegd hebbende lijkt me dit dus best een leuk "pakket". Laagdrempelig maar toch redelijk diepgaand, voor dingen als Cubase heb ik allemaal geen tijd joh.
mijn eerste alinea lijkt mij toch de beargumentatie? "Voor gamers misschien te geavanceerd, voor producers gewoon te kinderachtig"

Ik zie er eerlijk waar geen nut in om in mijn studio een PSP met beaterator toe te voegen ipv de middelen die ik al gebruik, daar heeft deze software gewoon nada toegevoegde waarde. Ook voor portable gebruik zijn er betere opties.

ik ben echter wel van mening dat je als artiest moet proberen origneel te zijn en zo min moglijk gebruik moet proberen te maken van "iedereen kan schilderen met ravensburger" originaliteit..

Voor een gamer lijkt me dit niet echt een spannende bezigheid omdat het te weinig resultaat oplevert in korte tijd.

ook erg bedankt voor je insinuatie over mijn kotsneigingen, zeer sterk onderbouwd, echter is dat niet mijn visie. Ik vind "pop" wel leuk heur :P
"ik ben echter wel van mening dat je als artiest moet proberen origineel te zijn en zo min moglijk gebruik moet proberen te maken van "iedereen kan schilderen met ravensburger" originaliteit.."

Er zijn al een paar reacties op je verhaal geweest waarin gemeld wordt dat Beaterator meer is dan dat. Als DAW-software is het weliswaar minder uitgebreid dan bijvoorbeeld Cubase, maar fundamenteel toch veel hetzelfde.
Waarom voor producers te kinderachtig? No way! Behalve de kinderachtige interface waarbij Timbaland te zien is, oogt het programma best serieus en kan er op een best diep niveau gewerkt worden. De patterns kunnen zelf geprogrammeerd worden, effecten kunnen best goed geprogrammeerd worden, etcetera, etcetera.

Je bent dus helemaal niet met andermans werk bezig, je kan je eigen samples importeren en hier kan je eigen patterns van bakken.

Cubase op de Atari hiermee vergelijken is een beetje een kwestie appeltje/peer. Op de Atari was het namelijk alleen een kwestie van sequencen wat erg handig was vanwege de ingebouwde midi-interface. Dit gaat veel meer richting de DAW's met allerlei audiotoepassingen.

En dan nog over Magix; Magix maakt tegenwoordige op het gebied van muziek echt gave producten. Music Maker heeft tegenwoordig ook een Januskop, aan de ene kant is het best kinderachtig en laagdrempelig, maar de fundamentele functionaliteit doet niet veel onder voor de goedkope sequencers. En dan heb je nog Samplitude van Magix, wat ik persoonlijk de prettigste DAW-software vind (en zelf ook in mijn studio gebruik). En dan heb ik Logic, Cubase en Sonar inmiddels afgeschreven.
Ik kan me nog herinneren dat ik veel fun had met magix music maker. Heb meerdere versies gehad, maar na versie 2005 ging het programma alleen maar achteruit naar mijn mening.
Hoezo kinderachtig?
Heb je alle 3000 beats beluisterd en geprobeerd een dikke HipHop/R&B/House/Dance/Pop beat te maken dan?

Iedereen is ergens laag begonnen. Rockstar en Timbaland proberen gewoon mensen te wijzen op het feit dat je muziek ook op een handheld kan maken en hebben hiervoor de toegang gecreeërd.

Als HipHop/House/Pop/Lockin' danser heb ik respect voor mensen die beats proberen te maken op wat voor manier dan ook.

Check Ryan Leslie. In 2005 kende niemand nog die gast, maar kijk nu iedereen vind hem nu de shit.
Hij wordt al diverse malen vergeleken met grootheden als Timbaland & Missy Elliott.
Persoonlijk vind ik het dat hij zeker het niveau heeft geëvenaard als die van Timbaland.
Hij brengt beats zoals niemand ze kan maken. Hij legt zijn ziel in het beats maken en zingen.

Veel mensen hebben talent genoeg om beats te maken, maar doen dat niet om dat ze het niet durven of omdat ze de middelen niet kennen.

Mensen kunnen gruwelijke shit maken met elk programma alleen hoe ze hun talent benutten per programma is anders. De 1 is de shit met Fruity de ander met Reason, weer een ander met Cubase.

Als de samples goed zijn van Beaterator dan weet ik zeker dat iemand met een gekke beat komt waarvan velen zullen zeggen dat diegene talent heeft.

just my scents

[Reactie gewijzigd door crzyhiphopazn op 7 oktober 2009 12:46]

Doet me denken aan zo'n programma Magix musicmaker van enkele jaren geleden, waar in de reclame er zo'n enorm hippe techno jongen 's middags beats zat te bakken en 's avonds in een +5000 man volle zaal zijn sjizzel aan het draaien was....heheheh wat kansloos was dat.
Nergens om hoor, maar zo wordt wel veel muziek gemaakt tegenwoordig. Misschien niet met Magix maar iets professionelers, maar wel hetzelfde idee.

En 99% van de 'trance' die ik op de radio hoor klinkt ook allemaal alsof het met Magix gemaakt is. Misschien niet met de standaard samples die meegeleverd worden, maar het scheelt niet veel, en het is er wel mee te maken.
Ik zie echt niet in waarom iemand met beaterator geen hit zou kunnen maken. Het ding lijkt alles aan boord te hebben om creatief aan het werk te gaan. En als het wat goed klinkt is het zelfs een selling point.
Vergeet niet dat er ook een complete Synth in zit, en wat ook genoemd is dat je eigen samples kunt gebruiken. Vind dit wel erg tof, die Korg-DS10 is ook erg cool.

Voor m'n 2 telefoons heb ik Syntrax: http://www.finished.nl/
Ook zeer compleet, en gratis.
Gisteren aangeschaft via PSN store. Waarschijnlijk de beste manier op Beaterator aan te schaffen want presets worden direct geladen in tegenstelling met de UMD versie die gebruikt werd in de review.

Eerste reactie is Wow! Dit is een stevig stuk software waar je echt wel onmiddellijk mee aan de slag kan. Hier maak je echt wel deftig stuff mee als je van dansmuziek houdt.

tweede reactie is al wat minder wow. Je kan hier dus echt wel vette nummers meemaken maar de PSP is niet echt geschikt voor post productie wat wel spijtig is. Beaterator zou perfect zijn als je het achteraf op je computer kan aansluiten en je song kan importeren in Logic, Cubase of dergelijke.

Maar ja voor 30€ kan je natuurlijk niet verwachten dat het als een echt instrument zou kunnen dienen.
Exporteren naar midi kan, en ook de afzonderlijke alsook het eindresultaat zijn naar WAV te exporteren.

Ik had de omgekeerde reactie: meteen na download en installatie snapte ik er niks van, en ik kwam niet veel verder.
Toen even een dag niet naar gekeken, de handleiding doorgenomen, en scratch begonnen. Een paar loops en drumkits later had ik ook enkele WOW momenten. 8-)

Er zit zoveel in, onvoorstelbaar bijna voor onderweg. Nogmaals, het is verkeerd in ijn ogen om dit als een volwaardige vervanger voor de desktop soft- en hardware. Het is een draagbaar muziek concepten uitwerker en tijdverdrijver in mijn visie.

Ik weet alleen nog niet hoe ik mijn eigen wavjes kan importeren, hij geeft nog aan "No files found" 8)7
Ik weet alleen nog niet hoe ik mijn eigen wavjes kan importeren, hij geeft nog aan "No files found" 8)7
dat probleem had ik eerst ook, blijkt dat je deze files op de volgende manier op moet slaan:

root\MUSIC\BEATERATOR\

je kan de files overigens niet in subdirectories opslaan, iets wat ik hoop dat ze in de toekomst gaan aanpassen, nu is 't een beetje een rotzooi ;-)
In de tekst wordt Fruity Loops aangehaald, maar dat heet al een paar versies FLStudio ondertussen :)

http://flstudio.image-line.com/
En waar denk je dat FL voor staat in FLstudio :P ...zzzz..
Ja dus, dan heet het programma toch nog steeds FL studio? Dat de FL uit de naam Fruity Loops betekent wil niet zeggen dat je het maar zo kan noemen.
Fruity Loops wordt nu door Image-line alleen nog gebruikt voor de goedkoopste versie van FL studio. Die heet Fruity Loops edition.

Er is van fruity loops afgestapt omdat het kinderlijk en onprofessioneel klinkt. Het is een volwassen productieprogramma die gewoon een lage leercurve heeft.
Fruity Loops klinkt ook zo childish, terwijl er aardig wat pro DJ's en producers zijn die het gewoon gebruiken.
Ik vind het een aardig idee, al zou ik waarschijnlijk nog niet eens begraven willen worden met de resulterende muziek. Het zet een keer aan tot creativiteit in plaats van destructie!

Eigenlijk zouden er meer non-games moeten uitkomen. De portable gamedoosjes zijn zo krachtig en hebben ook een veelheid aan inputs (touchscreen, knopjes, audio) dat je best ook wel veel serieuzere dingen mee kunt doen, en niet perse voorbedachte rondjes rijden of beestjes meppen.

Een beetje de elektronische versie het van oude LEGO idee: Simpele blokjes die samen een complex geheel kunnen vormen, en die je eindeloos kunt combineren en varieren. Ik vond het geweldig speelgoed. Het was juist uitdagend in plaats van hersenloos afstompend vermaak waar de meeste games op neerkomen - die ik ook wel speel hoor.

Meer portable entertainment applicaties zouden die trend moeten volgen. Kun je als 13 jarige gameboyer aan je vriendjes laten zien hoe je je eigen muziekstemmingskeuzesysteem hebt getraind, in de pauze werk je aan een leuke tekenfilm met je vrienden, en thuis nog even wat samples uitwisselen met je broer.
Dit ziet er wel vet uit, hopelijk gaan er veel 'creatieve' jongeren er nu ook 'creatief' mee aan de slag!
Onverwacht, maar ik moet stiekem toegeven dat die Timbarland best wel overkomt als sympatiek persoon :)

Minpunt van de redactie lijkt me terecht: bediening met alleen een paar knopjes moet bijzonder lastig zijn. Overigens, hadden we dit niet al 10 jaar terug op de PC met dingen als Magix music maker o.i.d.? Was ook laagdrempelig.
"Ik zou ook zéér sympathiek zijn mocht ik zoveel verdiend hebben met (kuch) "zelfgeproduceerde" beats."

Ontopic : Als dit mensen aanzet tot het maken van ORIGINELE muziek, al is het er maar één, is de missie geslaagd.
Teveel DJ's DENKEN dat ze ook muziek kunnen maken en de software is zo geautomatiseerd dat ik (Ablethon Live) de laatste 10-15 jaren niets anders dan voorgekauwde shit op de dansvloer hoor.
Een 4/4 bar, 4X herhaald,filtertje op/af, schuifje open/dicht en klaar. Zo krijg je een neerwaartse anti-kwalitatieve spiraal van steeds elkaar kopierende lutser. Variatie : zero :(

Ding zelf mijkt me wel leuk. Ik liep vroeger rond met m'n TB-303 en zat dan constant acidtunes te programmeren. De mensen wisten niet wat ze zagen 8-)
Met dit loop je dus rond met een synth/sample/studio workstation. Handig om idee'tjes on the road op te doen.

[Reactie gewijzigd door Cdude op 7 oktober 2009 22:11]

gaaf, had niet verwacht dat dat kleine ding genoeg CPU zou hebben voor iets dergelijks :)
De beste electronische muziek komt mijns inziens uit de tijd dat vrijwel alles alanloog was, en de samplers niet verder kwamen dan 1 seconde in 8 bit. Sinds midi zn introductie deed is t snel bergafwaarts gegaan met de innoviteit van veel muziekanten. Het maakt niet zoveel uit wat je geluidskwaliteit is, maar wel wat je er mee kan doen, en een paar minder mogelijkheden zorgen juist vaak voor interresante ideeen. Equinoxe is ook in een 8 sporen studio gemaakt. ik noem maar wat.
Commodore 64 deuntjes jatten, zo maak je toch muziek Timbaland :D
Hij jat wel meer dan alleen C64 tunes, zoek maar eens op Youtube. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True