Redacteur audio en games

Beaterator

De studio in

Het hart van de Studio Session is een scherm waar je opnieuw geluiden of loops kunt koppelen aan de acht tracks van het programma. Je kunt ook hier vier verschillende geluiden aan een track toewijzen. Als je dat in Live Play al gedaan hebt, kun je deze stap dus overslaan. Je kunt hier echter ook al per track het basisvolume en pan instellen. Ook het aantal beats per minute kan hier ingesteld worden.

Vanuit het hoofdscherm kun je naar de Song Crafter. Die is vergelijkbaar met het hoofdscherm van het gemiddelde audioprogramma. De acht tracks zijn nu boven elkaar geplaatst, met een cursor die langs een horizontale tijdsbalk loopt. De samples en loops zijn als blokjes op de tijdsbalk geplaatst. De blokjes kunnen naar believen verplaatst, gekopieerd of gewist worden. Bij het plaatsen van blokjes kun je steeds kiezen uit de vier sounds die je per track geselecteerd had, al hou je de mogelijkheid om alsnog geluiden te vervangen door geheel andere.

*Effecten toevoegen

Vanuit de Song Crafter kun je nog dieper, bijvoorbeeld naar de Effects Editor, waar je voor de hele song of per track effecten volume en reverb kunt instellen. Daarnaast zijn er twee slots waar effecten als compressor, chorus, flanger, phaser of distortion zijn in te stellen. In de Effect Editor kun je op verschillende momenten tijdens het afspelen van je song het effect naar jouw wens bijstellen. Het verloop van het effect wordt weergegeven als een lijn langs een tijdsbalk en je kunt zelf nieuwe punten op de lijn plaatsen die bepalen waar het effect bijgesteld wordt.

*Synth

Dat is nog niet alles. Je kunt nog veel gedetailleerder aan geluiden sleutelen. Zo kun je zelf nieuwe maken, want Beaterator heeft een complete synthesizer aan boord, met drie oscillatoren, twee lfo's en knoppen waar instellingen als shape, attack, decay, sustain en release mee ingesteld kunnen worden. Je kunt uiteraard ook bestaande geluiden aanpassen. Voor wie liever op basis van samples werkt, heeft Beaterator een wave-editor aan boord, waarmee samples op maat geknipt en uitgerekt kunnen worden. Tot slot is er een drum-editor, waarin eigen beats samengesteld kunnen worden, en een vergelijkbare editor waar melodie-loops vastgelegd kunnen worden.

*Platform

Aan mogelijkheden ontbreekt het niet in Beaterator. Live Play is een ideaal schetsboek voor nieuwe ideeën, die vervolgens tot in indrukwekkend veel detail uitgewerkt kunnen worden in de Studio Session. Uiteraard is geluid niet van studioniveau, maar voor het uitwerken van een idee biedt het programma meer dan genoeg. Wat dat betreft is het goed dat Rockstar voor de PlayStation Portable gekozen heeft, en niet voor de Nintendo DS, waarvoor in 2008 het enigszins vergelijkbare Korg DS-10 verscheen. Beaterator klinkt, dankzij de PSP, beduidend beter.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite