Door Femme Taken

Architect

PII Overclocking: cartridge wegslopen

De achterkant

De cachechips aan de andere kant van de PCB zijn moeilijker te koelen. Deze bevinden zich tussen de PCB en metalen plaat en je kunt er daarom geen ventilator tegenaan gooien. Tenzij je bereidt bent om de metalen plaat weg te slopen (door de pinnetjes waarover ik het hiervoor had weg te zagen) is de enige manier om die dingen te koelen het verbinden van de cachechips met de metalen plaat, zodat de cachechips hun warmte kunnen afstaan aan de metalen plaat, die vervolgens weer wordt gekoeld door de heatsink.

De ruimte tussen het oppervlak van de cachechips en die van de metalen plaat is ongeveer 4mm. Vinden van een geschikt plaatje metaal om deze ruimte op te vullen kan lastig zijn. Een simpele doch geniale oplossing las ik in Tom's SL2W8 overclocking artikel: gebruikt een munt! De Nederlandse gulden komt qua formaat al redelijk in de buurt. Smeer er wat koelpasta op en hopla je hebt het gat dichtgegooid.

De cachechips kunnen hun warmte nu in ieder geval kwijt, toch zal de koeling altijd minder zijn dan wanneer je er direkt een fan of heatsink op kunt zetten. Zoals gezegd zitten de cachechips op een erg lastige plaats waar weinig aan de verhelpen valt. Ik heb niet het gereedschap om dit voor elkaar te krijgen. Een mogelijke oplossing zou zijn om de PII te koelen met een Socket7 heatsink en de cachechips met hun eigen heatsink/fan combo. Zonder metalen plaat zit je ook zonder bevestiginspunten voor de heatsink, dus zul je de heatsink moeten vastgluen. Super glue werkt fantastisch (super glue aan de randen, koelpasta in het midden van de chip) maar heeft als lullig nadeel dat je die heatsink er waarschijnlijk nooit meer af zult gebruiken (zonder de chip behuizing tegelijkertijd mee te slopen).

Wil je niet zover gaan om ook de metalen plaat weg te slopen, dan zit je dus met een paar redelijk gekoelde cachechips aan de kant van de metalen plaat en een paar goed gekoelde cachechips aan de 'vrije' kant van de PCB. Echter, één falende cachechip zal je PC doen crashen, dus de lastig te koelen cachechips aan de kant van de metalen plaat blijven de kritieke faktor.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite