Door Femme Taken

Architect

PII Overclocking: cartridge wegslopen

Koeling van de cachechips

Als alle vier de punten open gebroken zijn kun je de cartridge verwijderen. Wat overblijft is een naakte PII met aan één kant van de PCB de metalen plaat. Aan de andere kant zien we 3 chips. In het midden de cachecontroller en aan de linker en rechterzijde de twee cachechips. Aan de andere zijde, tussen printplaat en metalen plaat (waar ook de processor zelf zit) bevinden zich de twee andere cachechips.

Hier een paar foto's om het geheel te verduidelijken:

Op bovenstaand plaatje zie je de voorkant (of achterkant, ligt er maar hoe je er tegenaan de kijkt) van de printplaat (plaatje geript van Tom's Hardware Guide).

Hierboven zie je de achterkant van de printplaat. Normaal gesproken zit hier dus de metalen plaat (ook dit plaatje heb ik vriendelijk gejat van THG).

De twee cachechips aan de voorkant zijn eenvoudig te koelen. Ik heb hiertoe twee ventilators die afkomstig zijn van Pentium heatsinks naast elkaar op de PCB gelijmd (mbv van Bison Power Glue, daar krijg je alles mee vast). Aanvankelijk was ik van plan om een Pentium of 486 heatsink op de cachechips te plakken, maar dit bleek niet mogelijk te zijn. De printplaat zit aan de metalen plaat geklemd dmv een aantal pinnetjes. De pinnetjes verhinderen dat de heatsink het oppervlak van de cachechips kunnen raken (de pinnetjes zie je trouwens niet op de foto's hierboven, je kunt nog wel de gaten in de printplaat zien waar deze pinnetjes uit steken).

Je zou natuurlijk de klem kunnen verwijderen, maar die zit zodanig vast dat je 'm niet op een vriendelijk manier lost kunt krijgen. Je zou de pinnetjes door kunnen zagen. Tweede opties is om zelf een heatsink op maat te zagen die wel in het beperkte oppervlak tussen de pinnetjes past.

Ik heb gewoon voor de makkelijke weg gekozen, dus geen heatsink op de cachechips maar alleen twee ventilators die koude lucht over de chips blazen. Dit is voldoende om de temperatuur laag te houden.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite