Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Peter Molyneux: Natal is een 'creatieve goudader'

Milo leert van Eliza

De introductie van Natal doet een beetje denken aan de introductie van de Wii. Ook toen was er de verwachting dat de besturing van de Wii voor heel interessante nieuwe games zou zorgen, maar de oogst valt tot nu nogal tegen. Gaat dat met Natal wél gebeuren? Gaat Natal echt interessante en vernieuwende games opleveren?

"Wat de Wii betreft heb je gelijk, daar hadden we met zijn allen veel meer van verwacht. Het valt nogal tegen. Ikzelf speel alleen af en toe wat tennis en soms wat golf en meer niet. Maar om eerlijk te zijn, het kost erg veel tijd om een interessante game te ontwikkelen. Dan heb ik meer vertrouwen in Natal. Er zal van alles verschijnen, van partygames en sportgames tot Milo en zelfs games die onze fantasie voorlopig nog te boven gaan. Het gaat de manier veranderen waarop we tegen besturing aankijken. Het is binnenkort niet meer weg te denken. Natal wordt volgens mij vergelijkbaar met de introductie van de bioscoop. Sindsdien bestaan er natuurlijk nog steeds boeken, maar de bioscoop is niet meer weg te denken. Zo zal het ook gaan met Natal. Het zal een standaard worden."

In Los Angeles was er de introductie van Natal, waar Lionhead een grote rol in speelde. Een paar weken later was er in Keulen de introductie van Lionheads nieuwe game, Fable III. De vraag is dan natuurlijk of Natal geïntegreerd zal worden in Fable III.

"Ik heb in eerdere interviews gezegd dat Fable III met een controller te besturen zal zijn. Maar, en dit moet je niet opvatten als een aankondiging, het zou wat vreemd zijn als ik er geen gebruik van zou maken. Ik kan het verder echter niet ontkennen of bevestigen. Maar het zou wel fantastisch zijn, denk je niet?"

Hoe werkt de kunstmatige intelligentie van Milo eigenlijk, en is het wel echt intelligentie?

"Er is inderdaad een misverstand over kunstmatige intelligentie in games. Meestal is er van intelligentie geen sprake, maar alleen van aan regels gebonden gedrag. Alleen bij het navigeren van spelpersonages komt misschien enige vorm van intelligentie kijken. In Milo kunnen we meer. We kunnen naar je stem luisteren, we kunnen je gezicht herkennen en we kunnen zaken van je onthouden, maar wat het echt doet is een database aanleggen van dat alles. Die database vormt een profiel van de speler. Milo zal bij de eerste kennismaking niet direct vragen of je boos of juist vrolijk bent. Maar als je een tijd gespeeld hebt en al die tijd een vrij uitdrukkingsloos gezicht gehad hebt en opeens een trieste grimas trekt, dan zal Milo de vraag kunnen stellen of je misschien verdrietig bent. Dat is wat ik emotionele AI noem, een programma dat onthoudt wat je gedrag is geweest tijdens het spelen. Dat is volgens mij echte kunstmatige intelligentie: een systeem dat leert van je gedrag."

Maar als Milo mij de vraag stelt of ik verdrietig ben en ik antwoord: "Ja, want ik heb ruzie gehad met mijn vriendin", hoe reageert hij dan?

"Uiteraard snapt Milo zo'n opmerking niet. Als ik dat voor elkaar had gekregen, dan zou ik nu echt rijk zijn. Maar hij kan wat van de emotie in je stem herkennen en hij snapt waarschijnlijk een aantal woorden in de zin. In dit geval kan het zijn dat hij helemaal niets verstaan heeft. Hij had echter al geconstateerd dat je verdrietig bent. Dan zal hij iets algemeens zeggen als 'Dat klinkt niet al te best.' Het kan ook zijn dat hij een woord herkend heeft en dan zal hij wellicht reageren met: 'Het is niet leuk om ruzie te hebben.' Zo willen we de illusie opbouwen dat hij begrijpt wat je zegt."

Molyneux heeft daarvoor teruggegrepen op een experiment uit de jaren zestig met het computerprogramma Eliza. "Dat deed niet meer dan de opmerking van een gebruiker omkeren en als vraag teruggeven aan de gebruiker. Uit de experimenten bleek dat veel gebruikers dachten dat de vraag niet gesteld werd door een programma, maar door een echte persoon. En dat is een programma van zo'n 200 regels code dat 40 jaar geleden geschreven werd. Dat gebruiken we als inspiratie en combineren het met de techniek van Natal. Eliza bewees al dat een dergelijke opzet kan werken. Er is echter nog wel een heel interessant probleem dat we op moeten lossen, en dat is de eerste reactie op Milo. Bij de tests die we tot nu toe gedaan hebben, begint iedereen met het stellen van een vraag aan Milo, en dat is lastig. Iedereen vraagt 'Hoe is het met je?', of 'Wie ben je?'. De vraag is hoe we Milo daarop laten reageren."

Lees meer

Sony brengt Move naar pc Nieuws van 1 februari 2011
Fable III Video van 29 september 2010
Gamescom: Screenshots Fable III Nieuws van 17 augustus 2010
Video: Fable III Nieuws van 5 augustus 2010
X10: Lionhead toont beelden Fable III Nieuws van 12 februari 2010
X10: Screenshots: Fable III Nieuws van 12 februari 2010
Video Project Natal Nieuws van 7 augustus 2009

Reacties (99)

Wijzig sortering
[...] En het gegeven dat Natal je herkent en dus weet wie het tegenover zich heeft, dat is wat mij betreft een emotionele band.
Een emotionele band met je console? Sorry hoor, maar dat klinkt best wel idioot.
Dat kun je wel denken, maar zo nieuw is dat niet hoor. Mensen bouwen al langer emotionele banden op met hun spullen. Heb jij nooit op je computer gescholden als hij vastliep of bijvoorbeeld een geheugenkaartje corrupt maakte? En dat is toch echt maar een dom apparaat. Ander voorbeeld is dat veel mensen 's avonds de neiging hebben om iets terug te zeggen tegen nieuwslezers die hen een goede avond wensen, of in ieder geval het gevoel hebben dat dat voor hen bedoeld is. Als je hier meer over wilt lezen, is dit een goed punt om te beginnen: http://en.wikipedia.org/wiki/The_medium_is_the_message

Waar ik veel benieuwder naar ben is hoe veel zo'n avatar als Milo daar nu echt aan toe voegt. In tegenstelling tot dingen als Tamagotchis en Furbies kun je een XBOX niet echt makkelijk meenemen, dus het blijft echt iets voor in de woonkamer. Ik vraag me dan af of mensen echt hun console aan zetten om met Milo te spelen. Als het iets is wat je expliciet moet opstarten, zie ik Milo's toekomst niet rooskleurig in.
Ik vind toch wel dat er een soort van emotionele band ontstaat. Het is natuurlijk niet zo als bij twee mensen of dieren. Als je in het filmpje van Milo geen "emotionele band" terugvind zou ik het nog eens bekijken. :)
dat klopt precies, het is een beperkte emotionele band, een console of pc zou je niet zomaar verkopen of je bent verdrietig als die kapot is. Het is echter geen rouwproces zoals bij een huisdier of medemens die je kent.
Emotioneel betekend niet meteen huilen of echte liefde of iets dergelijks. Dat kan je niet hebben met een stuk hardware.
Maar wel een band in die zin dat je het leuk vind dat het apparaat wat herkend van je humeur, gevoel en natuurlijk jou als persoon.
Ik hield op met lezen toen hij begon over 'het zal een standaard worden'. Ik weet bijna zeker dat dat het niet gaat worden, het wordt een leuke gimmick, een soort van Wii ge-evolueerd, maar meer dan dat zeker niet denk ik. Een meerderheid van de gamers wil of de vertrouwdheid en makkelijkheid van muis + keyboard of de controller in z'n hand op de bank.
Ik denk dat de meerderheid van de gebruikers (lees goed niet gamers) niet met een muis/keyboard of controller wil werken.

En ik denk dat de groep gebruikers van consoles mee omvat dan alleen echte gamers. En waarom kan MS niks nieuws verzinnen of een goed product maken in jullie ogen. Meteen weer van "het is maar een Wii die verder is ge-evolueerd". Een Wii is ook maar een muis die is ge-evolueerd. Zo kun je door blijven gaan.

Project Natal biedt zoveel meer. En ja mensen vinden het fijn als hun console goedemorgen/goedemiddag/goede-avond zegt en vraagt hoe het met ze gaat. Dat jij dat niet leuk vindt kan heel goed zo zijn, maar de meerderheid van de mensen vindt dit wel prettig (kijk maar naar al die gebruikers die clippy wél leuk vinden).

En ik zie nog wel mee mogelijkheden. Ik kom thuis er hangt een camera bij de deur en bij binnenkomst staat mijn favoriete muziek op, het nieuws staat al op mijn tv en gordijnen gaan halft dicht, het licht wordt aangepast en de verwarming doet wat ik wil.
Daar heb je toch helemaal geen Natal voor nodig? Is al jaren op de markt.

MS verzint niet zo snel iets nieuws nee, het is te log om dat nog te kunnen, alle technologie voor Natal bijv bestaat al jaren en is opgekocht door MS. Echter, probeer daar maar eens een super Wii van te maken. Dat gaat ze tegenvallen, de Wii heeft inmiddels al bewezen dat hoe losser de connectie tussen beweging en besturing is hoe irritanter de gameplay zal zijn.

Wanneer houdt die discussie van 'echte gamers en casual gamers' eens op? Er bestaan geen 'echte' gamers, je hebt gewoon gamers. Beetje makkelijk om een groep mensen in een hokje stoppen en over hun iets te roepen zonder onderbouwing. Zoals dat ze 'liever geen controller gebruiken'. Dat is precies dezelfde analogie die MS maakt met de verkoop van de Wii. Het gaat de gamer m.i. om de game (software) en als je daar een bepaalde console voor nodig hebt dan koop je die erbij. Is de game experience beter dan verwacht (meer fun voor je geld) dan zal die game beter verkopen. De console die nodig is komt er achter aan.

Dat motion controlled games nu maar op 1 console kunnen draaien is Sony en M$ een doorn in het oog, want zij proberen elkaar continue af te troeven met een paar exclusive titels terwijl Nintendo wimote titels allemaal exclusief zijn voor de Wii! Valt niet tegen te concureren dus, en vandaar dat ze nu motion control gaan 'kopieëren' zodat een uitgever ook die games, welliswaar iets aangepast, kan releasen op de andere consoles en daarmee de monopolie van the big N in kunnen dammen.
Natal stelt niks voor zolang de programmeurs niet snappen wat ze ermee moeten. Kijk maar naar de Wii. Meest verkocht, minsts gespeeld. Waarom ? Omdat de programmeurs niet snappen wat ze met 'motion' moeten. 9 van de 10 Wii games zijn compleet FLUT.
Omdat de Wii het volledig van de motion controller moet hebben. Op alle andere vlakken is de console inferieur aan de andere consoles en de pc. Zodra men gewend is aan de nieuwe controls komt men tot de ontdekking dat de console nogal beperkt is. (neemt niet weg dat spellen als Mariokart en een tennis op die console echt geweldig zijn!).

Natal is een toevoeging geen vervanging van de controller.

1. Bij fps games om een hoek kunnen kijken door gewoon mee te bewegen.

2. Bij race games rond kunnen kijken in je auto door je hoofd te bewegen.

3. Echte stem interactie in RPG's waarbij je character echt in het spel praat met jouw stem en lipbeweging.

4. Geen controller te hoeven pakken om je xbox te bedienen. Je navigeerd door de menu's met bewegingen of per stem.

5. Strategie games waarbij je je units aanstuurd door ze gewoon met je vinger aan te klikken.

Dit zijn maar een paar van de vele mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 12 oktober 2009 10:17]

Ik vind Molyneux's stelling dat Natal "een standaard wordt" wel vergezocht. Deze man roept sinds Black&White al dat er revolutionaire dingen gaan gebeuren: hij voegt weliswaar vernieuwende elementen aan gaming toe, maar het lijkt mij sterk dat natal net zo'n verschil zal maken als de introductie van film in het verleden. Wellicht wordt de tendens meer naar controle via het lichaam gestuurd; games blijven games.
Natuurlijk roept Molyneux dat Natal de standaard wordt. Wat zal hij anders zeggen als Creative Director van Microsoft Game Studios in Europa? Hij is er niet meer om zijn eigen games te promoten, maar doet dat nu voor de hele gamesdivisie van MS.

Molyneux is fantastisch in het ophemelen en hypen van games. Hij is precies de juiste man op de juiste plek. Of Natal echt wat wordt ... tja, daar heb ik mijn twijfels over. Natal lijkt me vooral geschikt voor partygames waarbij precisie geen rol speelt. Voor reguliere games lijkt het me veel minder bruikbaar dan wat Nintendo al heeft met de Wii en Sony over een half jaar wil uitbrengen. Een voordeel heeft Natal wel: het ziet er wel vooruitsrevender uit, maar ik vrees dat de praktijk juist meer zal tegenvallen.
Molyneux staat er voor gekend om dingen te hypen die uiteindelijk bijlange hun doel niet halen. Zijn Fable-games zijn op gebied van gameplay ook maar erg ondermaats.

Verder zijn er weinig hardcore gamers die zitten te wachten op Natal. Het zal wel een tijdelijke hype worden voor de casual gamer op moment van release, al is het maar door de giganische marketingmachine die Microsoft erachter zal zetten. Maar uiteindelijk zullen de echte gamers terug naar de controller grijpen, of naar een ander platform uitwijken als Microsoft Natal blijft doordrukken.
Het feit dat jij Fable misschien niet zo super vind, heeft er niks mee te maken. Fable verkocht super en blijft leuk om te spelen. Het is een van de weinige RPG's met een replay factor zonder er weer honderden uren in te stoppen..

Tuurlijk is het marketing, maar dat doet iedereen toch? Zag een reclame van Nike schoenen. Nee dat is me wat lekkers. Veel te dure schoenen (ook slechts mijn mening I know ;))

Maargoed ontopic:

Natal is nog steeds niet op de markt. De Wii heeft al bewezen dat mensen het fijn vinden om te spelen met meer beweging. Ik zou het ook ruiger vinden als ik daadwerkelijk shooter of fighting games kan spelen met mijn hele lichaam. Dat maak het toch juist beter en zorgt er meteen voor dat men wat meer uit die luie stoel (of bank) moet komen.

Iedereen die een beetje kan gamen, kan elke game onder de knie krijgen, maar stel je voor dat je "echt" moeten kunnen voetballen om beter te worden. Ik heb niks met voetbal, maar ook ik kan iemand verslaan met een potje Fifa. Laat mij het via Natal spelen en ik zou er niks van bakken..

De hardcore gamer waar jij over praat, heeft altijd wat te zeuren. Of het nu in WoW is of in CS of waar dan ook. De hardcore gamergroep is te klein. Tuurlijk willen ze dat die groep hun spel koopt, en waarschijnlijk doen ze het toch uiteindelijk..
Met hardcore gamer bedoel ik eigenlijk gewoon 'de niet-casual gamer'. Mensen die wel een zekere vorm van diepgang, uitdaging en afwisseling in hun games verwachten, wat Fable net zoals de meeste games op de Wii niet heeft.

De Wii heeft bewezen dat niet-gamers het 'wel eens' fijn vinden om te spelen met meer beweging. De Wii verkocht het meest (wat logisch is want er zijn veel meer niet-gamers dan gamers) maar wordt ook het minst gebruikt. De meeste non-casual gamers lieten de Wii al helemaal in de rekken liggen en gingen voor de x360 of PS3.

Ik verwacht dat hetzelfde zal gebeuren met Natal: eerst een hype voor nieuwsgierige casual gamers, daarna enkel nog nuttig voor af en toe een party game. De paar nuttige functies die Natal heeft zoals gezichts-, spraak- en bewegingsherkenning kunnen via webcam (pc, eyetoy) en headset ook al.
Dit is helemaal niet waar. Ik kan je wel vertellen dat ik een hardcore gamer ben, en het leuk vind om af en toe op de Wii te spelen, al speel ik, en dat geef ik ook gewoon toe, de laatste tijd meer op de X360 dan de Wii. Fable II heb ik ook een tijd gespeeld, en vond het een geweldige game! Kort, maar geweldig. Ik kijk ook uit naar Natal en hoop dat Microsoft er geen zooitje van maakt zoals Nintendo heeft gemaakt met de Wii controller (elke game MOET de motie-controller gebruiken!)
Microsoft zou er goed aan doen om de Natal controller als een toevoeging te bezien in plaats van een "in plaats van" zoals peter al zegt dat Fable III met de controller wordt gespeeld en hopelijk ook interactie heeft met Natal.

Ik hoop echt dat ik niet teleurgesteld wordt zoals ik had met de Wii. Ik was helemaal voor Nintendo.. Sinds de Wii is dat verdwenen..
Ik ben totaal geen casual gamer, maar vind Fable een zeer goed spel met genoeg diepgang. Het is niet alleen het verhaal en diepgang daarin dat telt in games.
Een game moet leuk zijn om te spelen en soms is het luek om veel te moeten na denken, en soms is het dat niet. Dus het is goed dat beide bestaan.
Fable en replay factor?? als je het over fable 1 hebt is de replay factor toch wel behoorlijk laag.

Wat ik altijd jammer vond van Fable 1 is dat je niet echt kon specialiseren in een soort vechtstijl, omdat je na een tijd zoveel skillpunten had, dat je als mage toch punten in melee ging gooien omdat je hele magic skills al vol was

verder was het wel een goed spel, waar ik me mee heb vermaakt, maar de 2e keer dat ik het wou gaan spelen, was ik weer snel afgehaakt
zonder een visionaire visie en doelstelling kun je ook vrij weinig opzienbarende dingen doen. Een manager is een leider en een leider moet kunnen zien wat voor potentieel iets heeft. Dus zo vreemd is het niet, maar of het gerealiseerd wordt moet nog bekeken worden. Het CONCEPT achter natal en ook in mindere mate de wii is geniaal.
Spelen in een virtuele wereld die je met lichaam kan verkennen en kan spelen.
Molyneux zit vol steengoede ideeen, maar krijgt ze niet goed uitgewerkt. Kijk naar Black & White: Technisch gezien was dat spel enorm revolutionair: Je kon je wezens werkelijk alles aanleren dat je maar wou. Het is alleen spijtig dat het spel te snel te complex werd en er maar weinig computers krachtig genoeg waren om de grotere maps vlot te draaien. B&W2 hadden ze dan weer TE eenvoudig gemaakt na bovenstaande opmerkingen.

Ik vermoed dat Natal ditzelfde B&W syndroom gaat krijgen: Dat het technisch gezien formidabel goed in elkaar gaat zitten zal wel zo zijn (Eliza was al leuk om mee te praten), maar gameplay die blijft boeien zie ik er inderdaad niet in.
Die revolutionaire dingen zijn ook gebeurd. Dat hij het zo erg hyped dat iedereen zijn fantasie op hol slaat is een ander verhaal. Natal brengt leuke toevoegingen. Denk bijvoorbeeld eens aan FPS games waarbij de controls grotendeels hetzelfde blijven, maar dat het om een hoek heen kijken gebeurd door zelf een kant op te leunen. Op deze manier kunnen complexere bewegingen gebruikt worden zonder dat het voor de speler moeilijker wordt het spel te spelen. Zo zijn er 10 tallen toevoegingen te bedenken die zullen bijdragen aan een betere spel belevenis.
Is het jullie ook opgevallen dat Microsoft nog nooit commercieel succesvol is geweest in de consumentenmarkt? Soapbox, Xbox, MSN Search, Live Search, Bing, Mira, Surface, WinCE, Pocket PC, Windows Mobile, Media Downloads, PlaysForSure, Zune, Pink (komt nog, maar gaat zeker falen), SideShow, Tablet PCs, etc.

Its [Microsoft's] brightest star is an imitative effort to copy the interactive controller that Nintendo debuted for the Wii back in 2006. When you hear vaporware incantations of “Project Natal,” it means you’ve stumbled into a seance of the faithful trying to reanimate Microsoft’s relevance as the god of imitations.
De Xbox360 is anders best een commercieel succes te noemen. Ongeacht of dat nou innovatief was of niet. Plus hun software is natuurlijk enorm succesvol (Windows/Office/...).

Maar zoals met al deze nieuwe besturingsvormen, eerst zien, dan geloven.
De genoemde Surface is zo te zien ook succesvol.
Ook muizen en toetsenborden van MS zijn succesvol.

Microsoft is trouwens ook zeer succesvol als game publisher met onder andere Halo, Gears of War, Flight simulator, Mass effect, Age of Empires, PGR, Forza en Fable.
Bedankt voor je opmerking over games. Die waren me ontschoten. Misscchien heb je gelijk.

Maar ehh, Surface succesvol? Nee joh. Da's een vaporware launch in de beste traditie van Microsoft. Surface kost een paar duizend dollar en kan niet eens want een iPhone kan. Zie http://www.roughlydrafted...3E-9E8B-D443BE6E1DDE.html voor details.

De zee succesvolle muizen en toetsenborden? Dat zijn toch gebrande Logitech-apparaten?

Voor meer Microsoft-consumenten-succesverhalen, zie http://www.roughlydrafted...56-8389-67BD581FBCCC.html
Misschien eens een aanrader voor je: Probeer eens meerdere bronnen te lezen ;)

Jouw opmerking over Surface raakt kant noch wal, en geeft in ieder geval aan dat je geen idee hebt van wat het apparaat kan noch waarvoor het gemaakt word.

De Iphone opmerking is er eentje om snel te vergeten in deze context. De enige overeenkomst is dat Surface ook vingerbesturing kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door PWM op 5 oktober 2009 12:38]

Je hebt grotendeels gelijk. Natal is waarschijnlijk weer een druppel op een gloeiende plaat die verdampt zodra het is gereleased. Zo'n optie die je ergens bij krijgt omdat je het MS product wat je eigenlijk aanschaft het er toch bij in heeft zitten. En alles wat ze in die brainstormsessies hebben bedacht wordt nooit gebruikt omdat niemand er belang bij heeft.

Maar ik vind je wel wat kort door de bocht. Windows en Unix/ Linux hebben 1 ding voor op apple en dat is dat je nog altijd zelf kan bepalen op welke hardware je het draait. Ik moet toch echt zelf ook een Linux distro gaan installeren

en wat betreft surface je kunt zeggen wat je wilt maar MS probeert het wel in de markt te zetten. in elk geval zijn Rabobank en Logica het wel aan het verkennen.
http://www.youtube.com/watch?v=MXtTHdACjW0

alleen vind ik de techiek van Jeff Han een stuk veelbelovender.
Maar ehh, Surface succesvol? Nee joh. Da's een vaporware launch in de beste traditie van Microsoft. Surface kost een paar duizend dollar en kan niet eens want een iPhone kan.
Die opmerking is als zeggen dat een broodrooster zuigt omdat je er niet mee kan barbequeen.

Seriously, als je niet eens weet hoe verschillend deze apparaten zijn kan je maar beter niets zeggen.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 8 oktober 2009 19:37]

Surface lijkt goed te werken op promotie video's maar dat wil helemaal nog niet zeggen dat het succesvol gaat zijn.

Wat betreft de games mag je alleen de oudere versies van Flight simulator, Age of Empires meerekenen en de oudere games die door microsoft studio zelf in elkaar gezet zijn. De rest van de games zijn gewoon gemaakt door goede losse gamestudio's onder de naam van microsoft. Dus de meest succesvolle games zijn eigenlijk niet van microsoft, dat is ook gelijk de reden waarom ze zo goed zijn.
Hmmm, ik dacht dat de Xbox en Xbox 360 samen tot op heden zo'n 4,6 miljard dollar hebben gekost, en dat het vooral dure pogingen van Microsoft zijn om z'n monopoliepositie op het gebied van games en bijbehorende API's vast te houdejn.

Windows wordt doorgaans niet aan consumenten verkocht, maar via OEMs. Sterker nog: Windows verkopen via consumenten is een totale mislukking: Microsoft probeere dit bij Vista, en gaat het opnieuw proberen met Windows 7, bijvoorbeeld door een gehandicapte versie van Windows 7 mee te leveren op netbooks, met de verwachting dat consumenten vervolgens bereid zijn om te betalen voor een upgrade. Gaat niet lukken: Consumenten gaan zich bedrogen voelen dat hen rommel is aangesmeerd op de eerste plaats.

Office verkopen aan consumenten? Ik geloof dat ik geen enkele particulier ken die een betaalde versie van Office heeft.
Waarom kom je aan kakken met artikelen uit 2006? We zijn inmiddels 3 jaar verder vriend
ehm... msn/live messenger?
door de strot van de man geduwd, hotmail wellicht, maar das ook over gekocht
Wat wil je als je bronnen van een duidelijke pro apple site komen? Misschien eens iets neutraler opzoeken?
eerst zien of het allemaal zo vlot gaat als in het promo filmpjuh, als het zo is, dan ga ik mss toch eens van mijn no-console policy af :-)
nou ik neem aan dat die techniek dan ook wel snel te krijgen is voor de pc zelf :D
Zeker als het MS betreft, misschien een Milo tegenhanger inbouwen in hun toekomstige Windows ? ;)
Krijgen we dan Microsoft MILO in plaats van Microsoft BOB of Microsoft CLIPPY? Laat maar zitten, dan. Ik heb liever dat m'n PC gewoon doet wat 'm verteld wordt en daar verder z'n klep over dicht houdt, in plaats van dat hij vervolgens met een berg slap geouwehoer aan komt zetten.
nou ik neem aan dat die techniek dan ook wel snel te krijgen is voor de pc zelf
Reken er maar niet op, een hoop dingen bij MS die xbox only zijn, blijven dat ook, zelfs geen windows versie. Ze zetten alles op alles om de xbox een commercieel succes te maken (logisch), maar vergeten dan wel een forse doelgroep.
Met 'het zal een standaard worden', bedoelt hij natuurlijk niet dat Project Natal de standaard wordt, maar dat interactiviteit met de console niet alleen meer zal gaan via (motion)-commando's (joypad, knoppen of een wii-achtige controller), maar ook via emoties. Deze emoties worden uitgelezen uit stem en lichaamstaal (zoals houding en stand van je ogen en mond).

Hij gaf in de vergelijking met de komst van de bioscoop aan dat Project Natal achtige systemen niet de traditionele manier van besturing zal vervangen, maar wel als blijvende toevoeging. En dan dus ook niet in ALLE games perse.

Wist niet dat dit zo moeilijk te begrijpen zou zijn voor de tweakers. Had wel gedacht dat er wat meer fantasie en creativiteit zou zijn. Of is het fanboy-gevoel of anti-Microsoft-sentiment dan toch groter? ;)
Als je de demo zag, zie je dat beweging juist een heel groot onderdeel is van Natal. Verder is het nog knap lastig emoties te detecteren. Als kind stond je wel blij te zwaaien met de controller waardoor de console naar beneden flikkerde, maar je kunt ook heel rustig een hectische shooter spelen (zeker bij herspelen).
Dit is echt weer een microsoft product. Iets wat half werkt, net als dat ze lieten zien op de E3. Die man stond er maar houterig bij, anders kon Natal het niet volgen. Dit wordt weer de zoveelste blunder voor microsoft, net als dat ze de xbox te vroeg hebben uitgebracht gaan ze waarschijnlijk met dit hetzelfde doen. Dat hebben ze in ieder geval met de introductie gedaan.

Ik was veel enthousiaster over waar Sony mee kwam voor de PS3. Een super precieze motion track controller. Dat werkte bizar goed en was nog maar in de beginfase van ontwikkeling.

Ik kan je voorspellen dat Natal veel minder gaat worden dat er van verwacht wordt. Een soort windows vista, er moet eerst nog een windows 7 versie van Natal uitkomen voordat het goed werkt.
De Magic Wand van Sony is idd leuk, maar niet iets wat we niet eerder gezien hebben... de Wii-mote. Het enige echte verschil is dat niet de controller de infrarood ledjes detecteerd maar de Eye-toy. Het voordeel van de magic wand van Sony zit hem vooral in het feit dat de controller een (niet zo fraai ogende) bol bovenop heeft zitten die onder grotere hoeken getracked kan worden waarbij de Wii-mote de ledjes alleen kan zien als hij daar ook daadwerkelijk enigszins op gericht is.

De oplossing van Microsoft is mijn insziens veel geavanceerder, aangezien het theoretisch ook gewoon een Magic Wand van Sony kan volgen net als vele andere voorwerpen. Het is alleen hopen dat MS het gelijk goed doet. Het hoeft niet perfect, als het maar goed genoeg is... de Wii-mote en de Magic Wand zijn ook niet perfect en hebben ook nadelen.
Toen ik dat filmpje voor het eerst zag, viel me op dat die Milo Eliza helemaal niet aankijkt. Dat lijkt wel vanuit het perspectief van de camera, maar dat is gewoon een truck, Eliza ziet dat beeld net zo, en die ziet Milo dus ook van de zijkant. Beetje eigenaardig.
Yup.. En het is o.a. die trucage die een sceptische houding stimuleert.

We zullen het zien, ik zou een succes in elk geval toejuichen!
Blah blah blah. Laat het inderdaad eerst maar eens zien. Als het echt zo werkt zo als het demo filmpje kan het leuk worden, maar ik betwijfel of het inderdaad zo soepel werkt. Nintendo Wii had daar ook last van. Demo filmpjes allemaal erg leuk en dan speel je het zelf en worden de helft van je bewegingen niet opgepakt. Maar ben zeker benieuwd wat voor games ze hierop uit gaan brengen. Als het allemaal weer van die Wii party meuk wordt dan sla ik deze wel over.
de Wii pakt de helft van je bewegingen niet op? Ik heb dat ding sinds de release, en ik heb misschien 5 keer gehad dat ie een beweging niet goed oppakte. En ik speel toch vrij vaak op 't ding.

Kweenie hoor, maar volgens mij is er wat anders aan de hand in jouw situatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True