Redacteur audio en games

Beaterator

Beats en samples

Rockstar heeft iets met muziek, zoveel was al duidelijk. De meeste games van de uitgever zitten er vol mee en soms wordt de soundtrack van de Rockstar-games zelfs apart uitgebracht. Toch speelde muziek tot nu toe enkel een bijrol. Een erg leuke en niet te onderschatten bijrol, maar toch: een bijrol. Beaterator brengt daar verandering in.

Een spel kun je Beaterator niet noemen. Het is een programma waarmee je samples en zelf te maken geluiden kunt samenvoegen tot een volwaardige compositie. Dat klinkt ingewikkeld en dat kun je het ook zeker maken, maar Rockstar doet er alles aan om het juist makkelijk te maken. Daarvoor heeft de uitgever de hulp ingeroepen van Timbaland, die als producer gewerkt heeft met artiesten als Madonna, Justin Timberlake en de Pussycat Dolls. Timbaland heeft niet alleen geluiden en samples geleverd voor het spel, hij is al bijna vier jaar bij de ontwikkeling van het programma betrokken.

*Laagdrempelig

Beaterator kan niet worden vergeleken met de vaak lastig aan te leren high-end muziekprogramma's die voor Windows-pc's en de Mac zijn gemaakt, zoals Cubase en Ableton Live, maar dat is de opzet ook niet. Beaterator is laagdrempelig gehouden en bedoeld om lekker een beetje met samples en beats te spelen terwijl je onderweg bent. Toch beschikt het programma over voldoende kracht en flexibiliteit om de gemiddelde muziekliefhebber niet snel te vervelen, zoals zal blijken. Dat komt mede omdat Beaterator de structuur van die veel duurdere programma's aardig heeft afgekeken.

*Live Play

Het makkelijkste deel van Beaterator is Live Play. Daarin kies je een muziekstijl en op basis daarvan selecteert het programma kenmerkende geluiden. Die worden verdeeld over acht tracks. Daarvan zijn er steeds vier in beeld, terwijl je heel makkelijk kunt schakelen naar een tweede pagina waar de overige vier zijn te vinden. Als je een pagina voor je hebt, kun je met een druk op een knop het geluid van een track uitproberen. Dat zijn steeds geluiden die bij de stijl passen. Kies je de stijl Rock, dan krijg je niet alleen bas, gitaar en drums, maar ook een speciaal Power Chord. Kies je voor dancestijlen, dan krijg je in plaats van gitaar en drums geluiden als synths, handclaps en een extra lage bas.

*Uitproberen

De vier geluiden die op een pagina te zien zijn, kun je dus makkelijk uitproberen, maar er is meer dan dat. Vind je een van de geluiden niet mooi, dan kun je hem heel eenvoudig door een ander vervangen. Rockstar heeft voor elk geluid steeds drie alternatieven voorgeselecteerd, die met één druk op een knop te selecteren zijn. Zo kun je voor elk van de acht tracks waar je song uit kan bestaan, eenvoudig kiezen uit vier geluiden. Mocht je dan nog steeds niet tevreden zijn over de geluiden, heb je de mogelijkheid om dieper in het programma te duiken en een ander geluid te selecteren. Er zijn er genoeg: Timbaland leverde er 1300 en Rockstar vulde die aan met nog eens 1700 geluiden. Om je op weg te helpen heeft Rockstar die dus ingedeeld in acht verschillende stijlen, die ieder bovendien in twee varianten aanwezig zijn.

Video (Beaterator_Trailer02.flv)

Compositie

Als je tevreden bent met de acht geselecteerde geluiden, kun je beginnen met het vastleggen van je compositie. Je kunt per geluid een ritme intikken en opnemen en zo een compositie samenstellen. Als je daar mee klaar bent, kun je door naar de volgende fase, de Studio Session. Dat is eigenlijk een mengpaneel waar je zaken kan regelen als volume per kanaal, het tempo van de hele compositie of dat van losse tracks, en de plaats van de tracks in het stereobeeld.

*Losse noten

Vanuit de Studio Session duik je pas goed de diepte in. Als je wilt, kun je namelijk elke individuele noot aanpassen. Het programma bevat een editor waarin elke noot zichtbaar is op een rooster van tijd en toonhoogte, net als midi-editors zoals Cubase. Alle noten op het rooster zijn te verplaatsen. Dat is nog steeds niet alles, want er is ook een wave-editor waar je de samples waarop de geluiden gebaseerd zijn, kunt bewerken. Je kunt er zaken als fade-in en fade-out instellen. Om het helemaal af te maken, is er ook een synthesizer opgenomen waarmee zelf geluiden gemaakt kunnen worden. De synth is voorzien van drie oscillatoren, wat voldoende is om geluiden te maken die voldoende rijk van klank zijn. Uiteraard zijn zaken als waveform en cutoff-frequency in te stellen. Naast de acht tracks die op deze manier bewerkt kunnen worden, kun je zelf zang of spraak toevoegen, dat op een apart spoor geplaatst wordt. Opnemen kan met de ingebouwde microfoon van de PSPGo of PSP-3000. Je kunt ook andere geluiden met de microfoon opnemen en die als samples in je compositie gebruiken.

*Songs smeden

Op deze manier maak je een 'blok' muziek dat uit acht lagen bestaat. Dat korte stukje kun je echter invoeren in de Song Crafter, het belangrijkste onderdeel van het programma. Hier kun je verschillende van dergelijke blokjes inladen en daarmee goochelen. In de Song Crafter kun je blokken samenvoegen tot een volwaardige song. Hier kun je bijvoorbeeld blokjes bestempelen tot refrein, brug of couplet. Het leuke is dat je met de blokjes nog van alles kunt uithalen. Zo kun je binnen een blok een track muten en zelfs het geluid van een track overhevelen naar een ander blok. Daarmee wordt de Song Crafter een enorme blokkendoos waarin je kunt schuiven met blokken muziek en losse geluiden.

Voorlopige conclusie

Afgaande op wat we ervan gezien hebben, lijkt de opzet van Rockstar en Timbaland aardig te zijn geslaagd. Beaterator mag dan niet voor professioneel gebruik bedoeld zijn, toch is het een erg krachtig stuk speelgoed waarmee je heel aardige stukjes muziek kunt maken. Mits je een beetje muzikaal bent aangelegd, want dat is wel een voorwaarde: je hebt voor Beaterator duidelijk andere 'skills' nodig dan voor de gemiddelde game.