Redacteur audio en games

Beaterator

Compositie

Als je tevreden bent met de acht geselecteerde geluiden, kun je beginnen met het vastleggen van je compositie. Je kunt per geluid een ritme intikken en opnemen en zo een compositie samenstellen. Als je daar mee klaar bent, kun je door naar de volgende fase, de Studio Session. Dat is eigenlijk een mengpaneel waar je zaken kan regelen als volume per kanaal, het tempo van de hele compositie of dat van losse tracks, en de plaats van de tracks in het stereobeeld.

*Losse noten

Vanuit de Studio Session duik je pas goed de diepte in. Als je wilt, kun je namelijk elke individuele noot aanpassen. Het programma bevat een editor waarin elke noot zichtbaar is op een rooster van tijd en toonhoogte, net als midi-editors zoals Cubase. Alle noten op het rooster zijn te verplaatsen. Dat is nog steeds niet alles, want er is ook een wave-editor waar je de samples waarop de geluiden gebaseerd zijn, kunt bewerken. Je kunt er zaken als fade-in en fade-out instellen. Om het helemaal af te maken, is er ook een synthesizer opgenomen waarmee zelf geluiden gemaakt kunnen worden. De synth is voorzien van drie oscillatoren, wat voldoende is om geluiden te maken die voldoende rijk van klank zijn. Uiteraard zijn zaken als waveform en cutoff-frequency in te stellen. Naast de acht tracks die op deze manier bewerkt kunnen worden, kun je zelf zang of spraak toevoegen, dat op een apart spoor geplaatst wordt. Opnemen kan met de ingebouwde microfoon van de PSPGo of PSP-3000. Je kunt ook andere geluiden met de microfoon opnemen en die als samples in je compositie gebruiken.

*Songs smeden

Op deze manier maak je een 'blok' muziek dat uit acht lagen bestaat. Dat korte stukje kun je echter invoeren in de Song Crafter, het belangrijkste onderdeel van het programma. Hier kun je verschillende van dergelijke blokjes inladen en daarmee goochelen. In de Song Crafter kun je blokken samenvoegen tot een volwaardige song. Hier kun je bijvoorbeeld blokjes bestempelen tot refrein, brug of couplet. Het leuke is dat je met de blokjes nog van alles kunt uithalen. Zo kun je binnen een blok een track muten en zelfs het geluid van een track overhevelen naar een ander blok. Daarmee wordt de Song Crafter een enorme blokkendoos waarin je kunt schuiven met blokken muziek en losse geluiden.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite