Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Gamescom - Preview Diablo III

20-08-2009 • 11:44

89

Singlepage-opmaak

Soepel

Verder komen heel veel zaken die al bekend zijn uit Diablo II, terug in Diablo III. Je zult grote hoeveelheden goud oppikken, veel meer zelfs dan je uit Diablo II gewend bent. Er zijn nog steeds hier en daar Healing Wells en vergelijkbare oplaadstations. Nieuw is wel dat het makkelijker is om gezond te blijven. Ongeveer elke tiende tegenstander laat een ronde rode bol vallen, die vergelijkbaar is met de Health Potions uit voorgaande delen. Nu hoef je er echter alleen maar overheen te lopen om te genezen, al blijft het zo dat je gezondheid langzaam oploopt nadat je een bol geconsumeerd hebt. Er zijn echter nog steeds Potions, voor als er even geen bol wil vallen. Ook heel handig is dat tegenstanders die je geselecteerd hebt, worden omgeven door een rode rand, die ook zichtbaar blijft als de tegenstander verscholen gaat achter magische effecten, rookwolken of andere tegenstanders. Het lijkt een klein detail, maar het maakt het vechten er een stuk prettiger op.

*Puzzelen

De speelsessie was te kort om alle opwaardeermogelijkheden te bekijken. Duidelijk is wel dat je niet langer hoeft te puzzelen hoe je punten gaat verdienen als je een level gestegen bent. Alle classes hebben de kenmerken Strength, Dexterity, Vitality en Willpower, en daar worden automatisch punten aan toebedeeld als je een level stijgt. Elke Barbarian of Witchdoctor zal op de hogere levels dus precies dezelfde 'stats' hebben. Blizzard belooft dat het toch mogelijk zal zijn om characters van dezelfde class van elkaar te laten verschillen, al is niet direct duidelijk hoe. Er zijn Talent Trees, dat wel, al zijn die wat anders uitgevoerd dan in Diablo II en World of Warcraft.

*Voorlopige conclusie

De eerste kennismaking met Diablo III smaakt absoluut naar meer. De speelbare gedeelten liepen als een zonnetje en speelden heerlijk soepel, en het spel ziet er prachtig uit. De drie tot nu toe bekende classes hebben nu al eigenschappen die ze op een goede manier zowel verschillend als uitdagend maken. De gevechten waren niet echt moeilijk, al moet je al snel na de start wel goed gebruik weten te maken van de kenmerkende eigenschappen van de classes. Wat dat betreft lijkt ook voor Diablo III het adagium van Blizzard op te gaan: easy to learn, hard to master.

Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III

Inhoudsopgave

Lees meer

Diablo III
Diablo III Video van 14 mei 2012
Diablo III verschijnt pas begin 2012
Diablo III verschijnt pas begin 2012 Nieuws van 23 september 2011
Diablo III
Diablo III Video van 1 september 2011
Followers in Diablo III
Followers in Diablo III Video van 13 mei 2011
Diablo III
Diablo III Video van 19 augustus 2010
Gamescom trekt 245.000 bezoekers
Gamescom trekt 245.000 bezoekers Nieuws van 25 augustus 2009
Bij Blizzard op de koffie
Bij Blizzard op de koffie .Geek van 10 juli 2009
Screenshots Diablo III
Screenshots Diablo III Nieuws van 18 juni 2009
Blizzard kondigt Diablo 3 aan
Blizzard kondigt Diablo 3 aan Nieuws van 28 juni 2008

Reacties (89)

89
89
67
4
0
5
Wijzig sortering
iets kritischer mag het wel, Blizzard is een geweldig bedrijf, maar ik vind de review erg positief terwijl er weinig te melden is. Vraag me af of dezelfde review was geschreven als het een andere game-opvolger was.

Alsof "meer van hetzelfde" nu ineens positief wordt opgevat en bij andere games negatief.

Misschien omdat het Blizzard is, misschien omdat de opvolger zo lang heeft geduurd dat we met "meer van hetzelfde" ook al blij zijn.

Maar ik had graag Blizzard iets innovatief willen zien doen met SC2/D3. Iets meer revolutie dan evolutie.

Blizzard heeft duidelijk een strategie gekozen met een extreem voorzichtige aanpak voor beide opvolgers. Ik vind het jammer dat dat nooit bekritiseerd wordt, maar dat iedereen blizzard-fanboy style bezig is en blij is met een opvolger.

(ben trouwens ook kapot blij met een SC2 opvolger hoor, maar toch)

[Reactie gewijzigd door quakerix op 22 juli 2024 13:39]

Ik geef je volkomen gelijk en na 2x deze Preview doorgelezen te hebben vraag ik me eigenlijk af waar we blij mee moeten zijn?

De graphics zijn beter, dit was te verwachten en is natuurlijk prima, maar ik lees ook 3 hele zware minpunten (uiteraard persoonlijk):

- Lineare levels, geen grote velden meer en meerdere paden die gekozen kunnen worden
- Dat "Destructible environments" verhaal van Blizzcon is dus zwaar overdreven, alleen bepaalde plaatsen wat al jaren in games voorkomt.
- Voorlopig kun je je class dus alleen onderscheiden door de Talents anders in te delen, Vitality e.d. word voor je geregeld, wat voor mij erg negatief is.

Ik krijg heel erg het gevoel dat ze met deze game proberen ook een deel van de 10mil WoW spelers mee te krijgen, waardoor alles wat makkelijker, vriendelijker en vrolijker word gemaakt.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, en het is vooralsnog alleen een gevoel gebaseerd op enkele kleine feiten, maar vooralsnog geef ik je volledig gelijk, iets kritischer mag wel, deze Preview heeft me eerder minder doen uitkijken naar de game dan meer,
spot on met je makkelijker vriendelijker en vrolijker. Dat gevoel had ik al bij het zien van de eerste beelden. Zal vast een leuke game worden hoor, maar de minpunten die je noemt zijn IMO ook wel hele zware. Een van de leukste dingen aan Diablo 1 en 2 waren de random maps, waardoor elke playthrough gewoon weer anders was. Niks routes en shortcuts onthouden, gewoon elke keer lekker exploren. Dat lijkt nu compleet van de baan, wat IMO de replayability vele male minder maakt. Zeker in combinatie met de beperkingen die op character customization lijken te liggen.

Vooralsnog niet heel enthusiast. Ga me voorlopig maar even op StarCraft 2 verheugen...
Ja die random maps maakten het leuk. Verder zal ik het character tweaken wel erg gaan missen als je niet je eigen stats kan indelen. Zo mocht ik graag vooruit plannen en rekening houdend met mijn droom gear de stats verdelen.

Maar ik wacht rustig af en hoop dat blizzard een goede game af gaat leveren. Wij hebben niet het totaal beeld/idee van de game die zij wel hebben. Ik hoop wel dat er binnenkort meer informatie komt, ik kan niet wachten.
Waarom aan een formule sleutelen als die perfect is? Dit is precies wat ik van het vervolg van de diablo reeks verwacht, en precies wat ik zal krijgen. Meer is niet altijd beter.
Nou, als ik deze verder nietszeggende preview lees, is er zat gesleuteld, en dan met name in de beperkende zin. Minder bewegingsvrijheid, minder character customization (minder kewle graphics, sorry guys).

Grafisch gaat het toch steeds beter eruitzien, maar vind het toch jammer dat het meer richting een Warcraft cartoony uiterlijk is gegaan.
@ Quakerix,

Als je bekijkt wat de kwaliteit van games is die Blizzard aflevert, in vergelijking met heel veel andere producenten, dan is zijn lichte aanpassingen logisch in plaats van significante wijzigingen .Een grote wijziging aan hun spelconcept zou gewoonweg een andere game opleveren.
Blizzard doet hun uiterste best om de opvolger van hun beste games te maken, en heeft natuurlijk zelf ook wel een beetje schrik om de fans/spelers af te schrikken met een te felle verandering door te voeren. Dus gaan ze verder op de ingeslagen weg.

Je hebt wel gelijk dat zij als Blizzard zijnde evenwel aan de zelfde maatstaven moeten voldoen, zijnde innovatieve maar vooral leuke games brengen. Nu is Blizzard dan ook een maatstaf op zich ... maar toch mogen we van hen ook vernieuwingen verwachten.
Dat kunnen we dan in de vorm van nieuwe franchises verwachten.

D3 ziet er mooi uit maar ik vind zelf dat er inderdaad weinig nieuwe info sinds al een heel tijdje beschikbaar is. Laten we maar gewoon op Blizzcon wachten voor meer info.
Vreemd dat nergens melding wordt gemaakt van Torchlight. Een spel dat gemaakt wordt door een paar van de belangrijkste mensen die Diablo 2 hebben gemaakt. Gameplay Video
Mensen begrijpen gewoon niet dat D2 een hit was veel mensen zitten te wachten op meer. Ik denk zelfs als je een expansion van D2 zou maken met veel levels dit goed zou verkopen. De betere graphics daarnaast zijn eigenlijk alleen een extra.

Ik heb deze game zo veel gespeeld en vind het nog steeds cool. Al werd er nieuwe content gemaakt bij D2 zou ik het waarschijnlijk nog steeds spelen.

kan niet wachten op de release
Wat je wellicht interessant vindt dan is dat er voor de komende patch van D2 (1.13) vermoedelijk nieuwe content zal zijn. Tevens schijnt er een respec systeem in te komen. Ik denk dat ze deze patch als een soort overbruggingspatch naar D3 beschouwen.

Nadeel is dan wel weer dat hij al een half jaar ofzo in de steigers staat en telkens weggedrukt wordt door kritieke patches voor overige Blizzard titels.

Maar misschien iets om in de gaten te houden...
DAT is voor mij de reden of ik Diablo3 ga aanschaffen of niet.
Ik wil perse respec. Zat me in D2 dood te ergeren dat ik een Sorceress maakte die op normal goed te doen was, op hard nog redelijk te doen en dan op een nog hogere moeilijkheidsgraad bleek dat ik dus 6 weken geleden een skill had aangeklikt die ik beter niet had kunnen kiezen.
Weer effe 6 weken opnieuw beginnen. En dan komt Blizzard met een patch waardoor de skill die eerst goed was, nu gruwelijk is generft en ik dus eigenlijk WEER opnieuw kan beginnen.

Ik wil het TitanQuest systeem, waarbij je alles kunt re-speccen behalve je class-second class keus. Dus je blijft Hunter/Thief maar als blijft dat de poison-gas-bomb op hardcore level 63 niet werkt kun je die skill weggooien en iets anders kiezen.
De eerste skillpoint terug kopen kost 10 goud dus in het begin kun je experimenteren, maar dat wordt 20-40-8--160...1,000.000 goudstukken.

In Titan Quest had ik 12 verschillende toons gemaakt, allenaam naar level 50-70 gespeeld. In Diablo2 kreeg ik het niet eens voor elkaar om een toon tot level 50 te gooien want elke keer kwam ik er weer achter dat een keus van 2 maanden geleden toch niet de juiste keus was en dan kun je er dus niks meer aan doen.

Re-spec wordt voor mij make-or-break wat D3 betreft.
Anoniem: 169387 20 augustus 2009 12:06
Goedkoop van Blizzard. Als je de trailer bekijkt dan zie je dat deze game point en click wordt. Dat hadden we idd 20 jaar geleden al. Daar kun je nu toch niet meer mee aankomen.
hhahaha, laten wij met een ding duidelijk zijn.
Er is niets goedkoop aan Blizzard. Ze maken spellen op ongelimiteerd budget en onbeperkte timeline. Als ze zoiets doen, zal het werkelijk goed en leuk zijn.

(20 jaar terug hadden wij ook schooters met point en schiet systeem, daarom moet het ook niet goedkoop zijn)
hhahaha, laten wij met een ding duidelijk zijn.
Er is niets goedkoop aan Blizzard. Ze maken spellen op ongelimiteerd budget en onbeperkte timeline. Als ze zoiets doen, zal het werkelijk goed en leuk zijn.

(20 jaar terug hadden wij ook schooters met point en schiet systeem, daarom moet het ook niet goedkoop zijn)
Laat het ook duidelijk zijn, dat een ongelimiteerd budget en geen deadline geen garantie geven voor een daadwerkelijk goed spel. Blizzard staat gelukkig bekend om kwalitatief goede spellen, maar behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Anoniem: 181786 @CH4OS20 augustus 2009 13:19
Het valt me idd op dat dit spel al bijna heilig verklaard is terwijl het nog niet eens uit is, verre daarvan zelfs.

Het is maar de vraag of het spel op kan tegen de hoge verwachtingen die gamers zichzelf aanpraten.
men heeft inmiddels veel vertrouwen in Blizzard; en zeg nu zelf, noem een Blizzard titel die GEEN grote schare schare fans heeft verzameld? en dan hetzelfde voor UbiSoft? EA? Hoeveel mensen klagen over buggy producten van Blizzard? en van EA etc? (niet het 13 jarige gezever, dat heb je overal en dat is alleen maar zonde van bandbreedte)
ik heb het nog niet eens over verkoopcijfers.

Je kunt niet anders concluderen dan dat Blizzard produkten sterk gewaardeerd worden door veel en door verschillende mensen. En dat vind ik erg knap van ze.
Nou, ik heb wel eens geklaagd over producten van Blizzard. Starcraft vond ik stukken minder dan Warcraft II. En ook Warcraft III vond ik niet zo leuk als deel II. WoW heb ik met veel plezier gespeeld in het eerste jaar, daarna, oa door allemaal wijzigingen die werden doorgevoerd kon het me steeds minder en minder bekoren. En elke uitbreiding die er geweest is van WoW heeft wel de nodige kritiek gehad van de fans. WoW was overigens in het eerste halfjaar/jaar verre van stabiel, zeer lange downtijden enz enz.

Maar goed, ik snap dat een realistische kijk op het heilig verklaarde Blizzard voor vele mensen moeilijk is. Zoals al eerder vermeld, resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. En het verleden heeft al wel uitgewezen dat ook de top studio's ten val kunnen komen.
Euh? Blizzard, primair een developer. EA / Ubisoft uitgevers? ergo die hebben veel meer games onder hun hoede van veel meer developers, dus veel meer kans op slechte games?
Hoeveel games heeft Blizzard uitgegeven sinds Diablo 2? Juist, 2 games, Warcraft 3 en WoW. Dus 2 games in 8 jaar. Beide met de standaard dosis bugs, en WoW had zelfs catastrofale bugs zoals de Blood Plague. En daar hebben meer dan genoeg mensen over geklaagt.

En hoeveel makers van Diablo 1 of Diablo 2 werken er aan Diablo 3? Helemaal geen, ze werken allemaal bij andere bedrijven of andere afdelingen van Blizzard.

Iets wat Blizzard wel heeft en Ubisoft of EA niet zijn veel fanbois. Blizzard is geen game "god". Het is gewoon een bedrijf die een aantal games uit gebracht heeft waar ik mij enorm veel vermaakt heb, en een aantal die mij echt helemaal geen ruk intereseren, of zelfs matig zijn.

Ik kijk in iedergeval uit naar Diablo 3. Ik heb geen leuke hack 'n slash meer kunnen vinden sinds Titan Quest.
Dat komt omdat D2 een hit was (en nog steeds is!), en dat tot nu toe D3 veel van de goede elementen van D2 mee lijkt te nemen. Dat zit wel goed.
Anoniem: 196662 @CH4OS20 augustus 2009 13:16
Wat ik zie van SC2 en D3 is een remake van het oude spel waar we terug volle pot voor mogen betalen en in het geval van SC2 zelfs 3 keer. Voor hen is het dus zonder risico en ondertussen toch lekker geld binnenhalen dankzij ons gevoel voor nostalgie. Zoiets noemen ze een melkkoe en mensen gaan het echt wel beu worden.
Ik zie dan toch liever developers die een risico durven nemen, zeker als ze er de financiële middelen voor hebben.
Dit soort opmerkingen begrijp ik niet, wat voor nieuwe innovaties of risico's had je graag willen zien dan?
Anoniem: 196662 @daanteb20 augustus 2009 14:18
AoE2 -> AoE3, GTA2 -> GTA3, Zelda: Link's awakening -> Zelde: OoT, Metal Gear 2 -> MGS.
Allemaal grote games die het hebben aangedurft om zichzelf te vernieuwen. D3 daarentegen lijkt wel achteruitgang te zijn op zijn voorganger en die was reeds ingelopen door concurrentie zoals Dungeon Siege II en TQ.
Hmm, ingelopen door Dungeon siege II en TQ? Grapje zeker?

En hoe is diablo 3 achteruitgegaan?
Nog rechtlijniger dan de vorige delen, als ik de reviewer hier mag geloven. Dat vind ik een gemis, je moet juist veel meer bewegingsvrijheid hebben. Bij 1 waren de dungeons telkens anders, wat bij II en III niet het geval is. Vind ik ook jammer. Minder persoonlijke invloed op het upgradings-systeem. Nee, het lijkt wel alsof er steeds meer beperkingen in komen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 13:39]

Anoniem: 312533 @Madrox23 augustus 2009 10:56
Bij 2 waren een groot aantal dungeons wel degelijk steeds anders...
Lekker conclusies trekken op spellen die nog niet uit zijn. Goed bezig man! Laat de spellen nou maar eerst uitkomen, en geef dan je mening. Daarnaast, ze borduren voort op een succes, wat is daar verboden aan? Ik vind het een heerlijk concept, en naar alle waarschijnlijkheid velen met mij.
Oh vandaar dat diablo II in de winkel nog ligt en dungeon siege II en TQ niet?

Hmm, blijkbaar niet zo een success, dat vernieuwen.
Dit is juist wat dit genre defineert. En precies waar de meeste fans op zitten te wachten.
Dat is wat de game nou eenmaal is. Als ze compleet van het concept gaan afwijken kunnen ze het beter een nieuwe titel geven. Juist het point en click gedeelte is waarom ik deze game zeker ga halen (+nostalgie)
Waarom niet? Ik heb Diablo2 compleet grijs gespeeld en daar heel erg veel plezier mee beleeft. Als ik geen point en click en hack and slash wilde was ik WoW wel blijven spelen. Ik vind het juist een positief iets dat blizzard dicht bij Diablo2 gebleven is. Zo zie je maar weer dat mensen verschillende wensen hebben!
En zo zie je ook welke mensen de vorige delen hebben gespeeld en wie niet ;)

Ik vind het echt zo ontiegelijk leuk, lekker chillen achter je pc en een beetje klikken op de muis en de nummers op je bord ;)
Goedkoop van Blizzard. Als je de trailer bekijkt dan zie je dat deze game point en click wordt. Dat hadden we idd 20 jaar geleden al. Daar kun je nu toch niet meer mee aankomen.
RTS en FPS hadden we 20 jaar geleden ook al... Zullen we die genres ook maar afschaffen?
Anoniem: 196662 20 augustus 2009 12:02
Ice Armor, Mirror Image, Frost Nova, Arcane Bomb, Battlecry, Ground Stomp, Summon Zombie Dog, Horrify, Firebomb, ... Beste Blizzard ik heb reeds een mage, lock en koetjeswarrior kunnen spelen in WoW. Gelieve met iets nieuw te komen of er tenminste een naam op te plakken die niet meestal 100% gelijk is. De persoonlijke eigenschappen van iemand z'n karakter verpesten door automatische punten is ook weer zoiets dom uit WoW.

Deze preview heeft me echt niet kunnen overtuigen dat D3 een betere opvolger is voor D2 dan bijvoorbeeld Titan quest.
Frost nova zat al in Diablo 2, Battle Cry ook :)


In any case.. dit spel word prolly een blockbuster.. als je ziet hoeveel er al in de rijen staan @ BlizzCon. Hoop dat ik een exemplaar kan bemachtigen voordat ze uitverkocht zijn.... Helaas moet ik hier ook nog erg lang op wachten...

@ hieronder.. Meer van hetzelfde is bij D3 precies wat ik zoek. Waarom een nieuwe formule maken als de oude uitstekend voldeed en voldoet..
Anoniem: 218035 @Dakreal20 augustus 2009 19:23
naar mijn mening komen veel van deze benamingen direct uit de moeder van dit type spelen "advanced dungeons and dragons" die al deze karacters op de kaart gezet heeft met uitgebreide ras beschrijvingen etc. (AD&D speel je met meerdere dikke boeken (rule books) en dobbelstenen...en...met meerdere mensen, al dan niet aan de keukentafel)

heeft dus wel logica dat deze namen steeds weer opduiken...ze hebben een betekenis gekregen door de jaren heen.
Dit is ook zo, maar echter bij ieder nieuw spel is weer hetzelfde liedje, 'het heeft precies dezelfde aanvallen als spel X', wat toevallig bekend is en al zijn aanvallen ook direct van de originelen heeft gekopieerd.

Om een of andere reden heeft het bekendste spel het altijd het eerste gedaan, ondanks dat er een reden achter zit dat de namen hetzelfde zijn.

Ook is er geen reden om het wiel opnieuw uit te vinden. Diablo II is leuk, waarom zou je dan (alleen in de naam van innovatie) het hele spelprinciepe kapot maken, alleen maar zodat mensen (die er geen verstand van hebben) kunnen zeggen dat het origineel is?

Diablo III (wat ze ervan hebben laten zien) heeft veel essentiele verbeteringen aangebracht aan deel II (zoals ook deel II op het eerste deel veel verbeterde). Om een of andere reden is dit niets waard wanneer een aanval ook ijs gebruikt, want dan is het spel niet origineel meer en kan ik net zo goed een spel uit het jaar 0 spelen waar ook ijs in voor komt...

De verbeteringen komen op het vlak van samenspel, de globes (hoe controversieel dan ook) gezien deze het POT-POT-POT spammen onmogelijk maken. Iedereen die diablo II heeft gespeeld weet dat je een zo groot mogelijke riem koopt en dan vervolgens op een moeilijke unit afloopt om vervolgens je helemaal onder te dopen in health-pots om te zorgen dat je niet dood gaat.
Ook zijn de karakters veranderd, maar nog hetzelfde genoeg om een soortgelijke ervaring te bieden aan de mensen die het willen.

Alles is verbeterd, niet veranderd. Welk van die twee wil iedereen nou het liefst?
Al moet ik zeggen dat ik heel erg uitkijk naar dit spel (en waarschijnlijk direct naar de winkel ren om het te gaan halen eens het uit is), toch ben ik het met je eens...

Lijkt me inderdaad behoorlijk meer van hetzelfde - misschien zelfs iets beperkter?
Wereld lijkt minder open... Wel mooiere graphics natuurlijk, maar toch...
Anoniem: 196662 @Weumel20 augustus 2009 12:53
Mja die mooiere graphics vond ik in Titan Quest ook al terug. En zoals je zegt qua gameplay lijkt het meer beperking op de map en op personalisatie van ons karakter. Ook minder klassen dan je in TQ had dus ik hoop dat we nog prachtige trees krijgen of dergelijke, anders zie ik echt geen vooruitgang in het genre van de hack 'n slash.
Veel goeie competitie heb je daar niet en de downloaders hebben reeds voor het einde van Iron Lore gezorgd.

Maar mijn mening is enkel gebaseerd op wat we tot nu toe hebben gezien en deze preview. Hopelijk kan Bliz nog verbazen op Blizzcon.
Als je kijkt naar Diablo II en dan naar eerste WoW dan had de sorceror ook spells die je terug vind bij andere classes in WoW.

Deze spells en namen zie je wel bij meer games terug, die effecten kan je niet plots een andere naam geven omdat het in een andere game wordt gebruikt.

Socketted items komt in mijn ogen ook uit Diablo II en zit ook in WoW ondertussen.

Zo zijn er wel meer dingen die overgenomen zijn uit andere games, hier is niks mis mee, zolang de game zijn eigen style en omgeving behoudt.
Hartstikke leuk dat jullie de demo hebben kunnen spelen, maar voor degene die al op blizzard hebben gekeken lijkt het net of je van de trailers de preview hebt gespeeld.

Nonetheless, het is een spel waar ik al tijden naar uit kijk. Dus blijft het lijkt als er aandacht aan wordt besteed.

Alleen hopen dat de world daar stukken groter wordt dan D2. Want daar kwam je iets te makkelijk doorheen (afgezien dat je het altijd nog over kon doen met nightmare en hell difficulty)

En weet iemand al iets over nieuwe classen? De classes Wizard, Barb en Witchdocter zijn al een tijdje bekend. Ik ga er wel vanuit dat ze de game launchen met minstens 5 playable characters.
Het echte nieuws over Diablo III (en andere Blizzard-games) yal van BlizzCon komen en die begint vrijdag... Wellicht worden daar nieuwe classes aangekondigd.
Ze hebben bevestigd dat er 5 classes zullen zijn bij launch.
De overige 2 zijn nog onbekend.
Ben ik nou echt de enige die er van BAALt dat er maar 3 classes zijn en dat het spel er uit ziet alsof je één of ander gay elfjes thema aan het bekijken bent? Die graphics zijn helemaal niet zo bijzonder en hebben al helemaal niks te maken met het mooie "gloomy" effect dat de oude diablo's hadden. Het voelt aan alsof Blizzard is gezwicht voor de massa's spelletjes met dit lelijke kleurenpalet. Ik vind het onvoorstelbaar ook dat het isometrische viewpoint is ingeruild voor full 3D. Nergens voor nodig en nogmaals het hoort niet bij diablo.
half mee eens.
de 3 classes zijn nog niet alle classes; er komen er nog een paar bij.
de graphics zijn niet heel bijzonder technisch gezien, maar ze hebben zeker weer de typerende sfeer. hoewel het van mij iets duisterder en grimmiger had gemogen, dit lijkt me iets teveel op WoW, maar goed.
Dus eigenlijk helemaal niet die typerende sfeer? ;) WoW en Warcraft in het algemeen lijken in niks op Diablo. Waar StarCraft en Diablo een wat serieuzer uiterlijk hadden, is WarCraft altijd een beetje cartoony / grappig geweest, wat prima bij de game past. Die zelfde stijl nu voor Diablo toepassen slaat redelijk de plank mis, maar goed. Sinds de eerste beelden is er wel het een en ander verbeterd, dus wie weet...
Wat Volvagia89 al aangeeft:

- Er komen 5 classes

Maar het isometrische viewpoint blijft! Je kunt alleen je character dichterbij halen, wat een andere vieuw geeft, maar daar houd het ook mee op!

Sfeer is wel een puntje. Het is wat cartooniger, maar ik heb ook beelden gezien die er wel grimmiger uit ziet.
Zelf ben ik geen grote fan van de click-click-click hack&slash "RPG"-genre. Het verhaal van Diablo 1 en 2 was voor mij te beperkt; ik heb mij beter vermaakt met de Bioware-RPG's (Baldur's Gate en verder).

Recentelijk heb ik echter toch een hack&slash RPG gewaagd... omdat het van Bioware was, en de screenshots en trailers me wel aanspraken. Dat is Jade Empire. (De XBOX-versie kwam uit in 2005, de PC-versie in 2007; deze laatste was ik compleet vergeten.)

Het speelt vergelijkbaar met Diablo 3 als ik het zo lees, zelfs inclusief dingen als "oplaadstations" (in Jade Empire Spirit Fonts en Focus Fonts genoemd). Het spel is superlineair en met 30 uur heel kort, maar het heeft een zeer goed verhaal. Het is niet echt een RPG; het voelt meer alsof je een "boek speelt".

Als je op de release van D3 zit te wachten en je houdt van dit soort spellen, dan kun je Jade Empire zeker eens bekijken. Het is in Nederland tegenwoordig slecht te krijgen, maar op eBay is het voor minder dan 8 euro inclusief verzendkosten te krijgen.

Misschien ga ik D3 zelf wel spelen, als het verhaal uitgebreider is als "Ga in kerker X van 17 levels diep Diablo vermoorden".
Hoewel ik Jade Empire persoonlijk ERG goed vond is het gua gameplay bepaald niet te vergelijken met Diablo, eerlijk gezegd.

Het is inderdaad wel een RPG met veel actie, maar JE draait toch voornamelijk om karakter-ontwikkeling en in Diablo spellen is het hele item-gebeuren een veel belangijker factor dan in Jade Empire.

Het verhaal zal vast iets verder uitgewerkt zijn dan in de vorige delen, maar zal toch voor een groot deel uit standaard rpg quests bestaan, voor zover ik dat nu kan overzien.
De beelden zien er gelikt uit.
Toch doet het een beetje arcade-achtig, een beetje dungeon-siege achtig uit. Healthbolletjes, geen stats...i dunno... beetje diablo-made-easy in mijn idee.
mee eens, dat zijn momenteel eigenlijk mijn enige puntjes van (lichte) kritiek.
hopelijk is het geen zet om de game idd makkelijker te maken.
dat zou toch wel een deel van de spanning weghalen denk ik.
Ik kan niet wachten tot dat die uitkomt de oude heb ik ook grijs gespeelt en dat zal ik bij deze ook doen.

Alleen jammer dat ze nog geen fixed release date hebben, maar ja dat zijn we wel gewend van blizzard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.