Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Call of Juarez: Bound in Blood

Colts rule!

'Iemand heeft een idee voor een game. Er worden pistolen aan toegevoegd.' Volgens een satirische comic die onlangs door Gamespy werd geplaatst, zijn dat de basisstappen voor elke game. Hoewel uiteraard niet serieus bedoeld, komt de spotprent voor Call of Juarez best een beetje in de buurt, want in essentie hebben we te maken met een avontuurlijk spel waarin je een heleboel knalwerk voor je kiezen krijgt. Niet verwonderlijk: het spel speelt zich af in het Wilde Westen, waar de wet op de tweede plaats komt... na de Colts en rifles dus!

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc


Call of Juarez: Bound in Blood is de opvolger van Call of Juarez, dat in 2006 op de markt verscheen. Het nieuwe spel is feitelijk een prequel. In Bound of Blood is Billy, een van de hoofdpersonen in het eerste spel, in geen prairies of wegen te bekennen. Bound in Blood draait om de broers Ray en Thomas, waarvan we Ray al kennen als 'Reverand Ray' uit het eerste spel. Thomas zal ten tijde van de eerste game al dood zijn en is de vader van Billy, die in dat spel dus een van de hoofdrollen speelt. Het lijkt wel een soap...

*Minder variatie

Met het wegvallen van Billy en met de focus op twee op elkaar lijkende broers, gooit Techland een tweedeling overboord die in het originele Call of Juarez juist zo goed tot zijn recht kwam. Waar Ray stond voor brute actie als vaardige gunman, was Billy afhankelijk van zijn kwaliteit om zich ongezien voort te bewegen. In het spel werden de stukken gameplay van elk personage steeds afgewisseld, waardoor er lekker veel variatie in zat en het spel niet saai werd. Thomas verschilt in zekere zin ook wel van Ray, maar vertrouwt veel vaker op zijn wapens dan Billy. Op die manier is een deel van de variatie weggevallen en dat is jammer.

Techland weet de variatie desondanks voor een deel te behouden door een aantal spectaculaire missies toe te voegen. Zo krijg je af en toe een kanon of een gatling gun om dood en verderf te zaaien onder de vijand. Hoewel deze passages vrij eenvoudig zijn, zorgen ze wel voor lekker veel spektakel. Gek genoeg gaat het nooit vervelen om alles aan gort te schieten. En dat is maar goed ook, want schieten is toch wel de hoofdzaak in Call of Juarez: Ray en Thomas laten bij voorkeur hun wapens spreken. Die houding komt met name goed naar voren in de duels die je af en toe uitvecht met andere gunmen. Hierbij vecht je een quickdraw-duel uit, waarbij je vooral moet zorgen eerder te schieten dan je tegenstander. In deze stukjes bereikt de spanning een hoogtepunt, en dat in een zeer originele uitwerking.

Sfeervolle western

In de basis is Call of Juarez: Bound in Blood echter een redelijk standaard shooter. Game-ontwikkelaars hebben inmiddels wel door dat de besturing die ooit geïntroduceerd werd in Call of Duty, algemeen geaccepteerd wordt als 'de' besturing voor een shooter op een console. Zodoende zul je snel gewend zijn aan de besturing en niet al te veel moeite hebben met het neerschieten van vijanden. Behalve het standaard knalwerk hebben Ray en Thomas beide ook een trucje om snel af te rekenen met meerdere vijanden. Rays speciale kracht kennen we uit het eerste spel; Ray kan in de Concentration mode in slow-motion meerdere vijanden spotten, om ze daarna in een snelle salvo allemaal af te knallen. Thomas beschikt ook over een soortgelijke vaardigheid, al werkt het bij hem net even anders. Bij Thomas zoekt de game zelf de vijanden uit, en hoeft de speler alleen de thumbstick heen en weer te halen; een beweging die staat voor het steeds opnieuw aanspannen van de haan van de Colt.


Hoewel het schieten niet vervelend is, ligt het gevaar van te veel herhaling wel degelijk op de loer in Call of Juarez: Bound in Blood. Hoewel het verhaal de hoofdpersonages geregeld naar nieuwe omgevingen leidt, voelen alle levels min of meer hetzelfde aan. De gameplay wordt geregeld opgebroken door tussenscènes die het verhaal vertellen, en dat zorgt ervoor dat het spel een prima gemiddelde snelheid aanhoudt. Dat verandert echter niets aan het feit dat de gameplay na een paar uur repititief gaat aanvoelen. Op dat moment ga je je ook ergeren aan de tijd die je personage nodig heeft om zijn guns te herladen. Dat ging in die tijd kogel voor kogel, en ook in Call of Juarez zul je daarop moeten wachten. Realistisch? Dat wel. Leuk? Niet echt.

*Broedertwist

Met die tussenscenes is dan weer weinig mis. De voice-acting is overtuigend en Techland weet met de tussenscenes geregeld emotionele snaren te raken, waardoor je als speler behoorlijk betrokken raakt bij het verhaal. Dat verhaal begint met de twee broers die samen in het leger zitten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog, maar al snel besluit het tweetal een eigen weg in te slaan. Als outlaws zijn de broers uiteraard opgejaagd wild, waardoor de vijanden in het spel variëren van soldaten tot indianen: eigenlijk ziet iedereen de broertjes liever dood dan levend. Gaandeweg het verhaal ontstaan er spanningen tussen Ray en Thomas, waarover we uiteraard niets gaan verklappen...

De tussenscènes zijn van hetzelfde niveau als de graphics in het algemeen. Vooral de achtergrondomgevingen zien er bij vlagen schitterend uit. Call of Juarez verscheen in 2006 kort na The Elder Scrolls IV: Oblivion, en hield zich grafisch gezien goed staande tegenover dat spel - een prestatie van formaat. Het is dan ook goed om te zien dat Techland dat grafische niveau heeft vastgehouden en zelfs uitgebouwd. Behoort Bound in Blood dan tot de mooiste games van dit moment? Waarschijnlijk niet, maar de Wild West-sfeer wordt zeer behoorlijk overgebracht, en dat is het belangrijkste.

*Bounty

Nieuw ten opzichte van het eerste deel is de multiplayer-modus. Hoewel we ons afvragen of deze modus in staat is om het spel te dragen, zoals de multiplayer-modus van Modern Warfare dat bijvoorbeeld doet, staat de modus zeker zijn mannetje. Bound in Blood biedt de speler een aantal standaard spelvormen, met als meest interessante een objective-based modus. De multiplayer van Call of Juarez 2 scoort echter vooral met een systeem dat spelers beloont voor het afschieten van betere spelers. Hoe langer je niet dood gaat en hoe meer tegenstanders je neerschiet, des te groter de 'bounty' op je hoofd is en des te aantrekkelijker je bent voor andere spelers. Het maakt de multiplayer net iets meer de moeite waard.

Conclusie

Call of Juarez: Bound in Blood doet min of meer wat je mag verwachten van een westerngame. De basis zit goed in elkaar en het spel is helemaal geen vervelende first-person shooter, maar de game kent net even te weinig variatie om doorlopend interessant te blijven. Ray en Thomas lijken veel op elkaar, wat jammer is, want juist de tegenstellingen tussen Ray en Billie maakten het eerste spel interessant. Desondanks blijft Bound in Blood de moeite waard, al was het meer omdat we nu eenmaal weinig goede western-verhalen meer tegenkomen. Op dat gebied zal Call of Juarez: Bound in Blood voorlopig wel de beste keuze blijven, in elk geval totdat Red Dead Redemption verschijnt.

Pluspunten

+ Shoot-out duels
+ Gatling gun en kanonnen
+ Graphics en tussenfilmpjes
+ Bounty-systeem in multiplayer

Minpunten

- Weinig variatie in de basisgameplay
- Louter bekende spelvormen in multiplayer
- Wapens herladen duurt lang

Cijfer: 7,5

Titel Call of Juarez: Bound in Blood
Platform PC, Xbox 360, Playstation 3
Ontwikkelaar Techland
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Inmiddels verschenen
Call of Juarez Bound in Blood Call of Juarez Bound in Blood Call of Juarez Bound in Blood Call of Juarez Bound in Blood Call of Juarez Bound in Blood Call of Juarez Bound in Blood

Laagste prijzen voor: Call of Juarez 2, Bound in Blood, PS3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 3 (20)

€ 17,49

€ 17,49

Kostenoverzicht

Productprijs € 17,49
Pakketpost (onder €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 17,49
Bekijk

Reacties (51)

Wijzig sortering
De multiplayer van Call of Juarez 2 scoort echter vooral met een systeem dat spelers beloont voor het afschieten van betere spelers. Hoe langer je niet dood gaat en hoe meer tegenstanders je neerschiet, des te groter de 'bounty' op je hoofd is en des te aantrekkelijker je bent voor andere spelers. Het maakt de multiplayer net iets meer de moeite waard
- Louter bekende spelvormen in multiplayer
Dus als ik het goed begrijp, is dit spel uitgevoerd met allerhande multiplayermodes die bekend zijn, en dit bounty-systeem, dat blijkbaar vrij goed werkt. Waarom wordt het spel daar dan op afgerekend(terwijl ieder spel in een genre dezelfde modes gebruikt, standaard CTF, DM bij shooters etc etc)?

Zou je verder iets kunnen vertellen over de objective-based spelmodus? Als dat goed uitgewerkt is, is dat toch een relatief uniek spelonderdeel.

[Reactie gewijzigd door Hieronymus op 17 juli 2009 10:33]

In de multiplayer heb je inderdaad een objective-based modus, zoals ik ook al in mijn eerdere post beschreef. Bijvoorbeeld beroof de bank, steel paarden en ontsnap. Ik vind dit echt een pluspunt.

Verder zijn er wel "standaard" modi maar die zijn toch iets verder uitgewerkt door dat bounty gedeelte. Zo is er bijvoorbeeld ook een modus waarin je maar 1 iemand kan neerschieten. De rest vecht met je mee. Allen tegen 1 zeg maar. Als jij dan diegene neerschiet wordt het allen tegen jouw.
Traag wapens herladen als minpunt?

Ben ik het niet helemaal mee eens, in een gunfight herladen en jezelf verstoppen achter een kist of ton geeft toch wel dat western gevoel, you name the western en er zit een dergelijk scene in, waar de goodguy in aller heil zijn wapen moet herladen, sowieso voelt het beter aan voor wapens uit die periode.

[Reactie gewijzigd door Mathizsias op 17 juli 2009 09:11]

Helemaal mee eens, nooit last van gehad dat ik lang mijn wapen moest reloaden, en naarmate het spel vordert kun je betere guns kopen welke veel sneller reloaden. Superb Quickshooter bijvoorbeeld.

Heerlijk spel en heb in lange tijd (sinds Fallout 3) niet na 10 minuten alweer het spel afgeduwd.

Wel vond ik de 2e shootout vrij pittig, toch 10x opnieuw geprobeert haha. daarna was het makkelijk.
Inderdaad, wapens herladen best snel als je gewoon een beter wapen koopt. En sowieso kan je dat natuurlijk al amper een minpunt noemen.

- Weinig variatie in de basisgameplay
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, alhoewel de basicgameplay wel super is. De sidequests zijn wel wat variatie maar komen ook neer op hetzelfde, maar wat wil je, het is een western, dat is gewoon knallen en niet veel meer :Y)
Je kunt later in het spel ook wapens kopen die aanzienlijk sneller laden dan de guns waar je mee begint..
beetje laat ik heb hem al uit gespeelt ^^
Mee eens, ik vind dat ook een heel slap minpunt. We hebben het over het wilde westen... toen hadden ze nog geen vol automatische geweren en magazijnen. Ik vind het juist redelijk realistisch, het past bij het soort wapens dat je gebruikt :)

Rechtlijnige gameplay ben ik het totaal mee eens, ook is er weinig variatie te ontdekken tussen de 2 karakters in de manieren van gameplay. Er wordt een zogenaamd duidelijk verschil tussen de 2 aangegeven, maar in de werkelijke gameplay merk je daar niet veel van.

Toevoeging @ flamingforce: Je zegt het erg negatief, ik lees ook regelmatig goede redelijk objectieve reviews op Tweakers, maar ik kan je begrijpen. Ik krijg ook wel eens het gevoel dat de reviewer de sfeer van de game niet altijd goed heeft begrepen bij bepaalde reviews. Getuige het langzaam herladen noemen bij een wild western game... een six-shooter kon toen niet in 1 seconde herladen worden, het herladen e.d. had voor mij persoonlijk zelfs nog wel wat realistischer gemogen :) Het hoort simpelweg bij het Wilde Westen. Dat had de reviewer eigenlijk wel in moeten zien ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 17 juli 2009 18:12]

GUN, Red dead revolver, Dead mans hand, Darkwatch, en ook outlaws werkten met dat "reload" principe, allen western shooters.

Red dead revolder had nog een gave wapenbalans, met het zwaarste wapen in outlaws(een gatling), moest je hem eerst neerzetten en het statief uitvouwen, dan kon je pas schieten, die eeuwigheid duurt het ook in RDR als je met "Mr black" speelde en die gatling opklapte uit die grafkist op je rug.

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 17 juli 2009 15:18]

Ken die games niet, maar als reviewer wordt je soms 'n game toegeschoven.
En dan kom het eens voor dat je een thema of genre speeld die je niet interreseerd.
Blijkbaar is de reviewer geen western fan.
En vergelijk je het al snel met de andere eenheidworst aan schooters.

Daarvoor heb je dus WW2 en Modernwarfare games.

Daarom is het handig om meerdere review te lezen. en wat je voorgeschoteld krijgt ook critisch door te nemen.
Hmmtja,

Maar ik heb een hekel aan voetbalspellen bv. Het lijkt me dat ik dat ook, als ik het zou moeten revieuwen, het door zou schuiven naar iemand die wel bekend is met het genre en de games ook prive speelt.
Eindelijk eens iemand die het met me eens is hier..Tot nu toe is het altijd zo geweest hoor, zelfs wanneer ik een punt van een review met welgevonden, goed onderzochte (Om van mn eigen ervaringen nog niet eens te spreken) informatie bekritiseerde en het veld uit sloeg werd ik gedownmod, Alsof de reviewers hier niet tegen een stootje kunnen, nee, WIJ HEBBEN GELIJK. Punt uit.

Nou, niet dus. Maar zie dat er maar eens doorheen te drukken.
Gek genoeg vind ik het spel (heb alleen filmpjes gezien) héél erg houterig. Weinig beweegt en als het beweegt is het heel stroef.. Hadden ze toen überhaupt wel wind?
Wind is van alle tijden...

Tijdens het spelen heb ik dit niet ervaren, alles was heel erg realistisch...
Ik vond het wel heel vloeiend, je ziet het gras wat heen en weer waaien.
Het is geen Crysis of Far Cry 2, maar het ziet er gewoon goed uit.

Er zijn verschillende omgevingen, spookstadjes tot in een bos met indianen.
Ik vond het een zeer vermakelijk spel, een beetje Call Of Duty in western style met een vleugje humor.

Het verhaal vond ik ook wel goed, alleen het einde kreeg een rare wending.
Maar dan zie je maar dat je als persoon snel kan veranderen.
Ik ben om een of andere manier helemaal gek van wild-west shooters en heb dan ook menig gespeeld. Het eerste deel van dit spel is wel een van mijn favorieten, alhoewel ik Gun ook wel erg leuk vond.

Het eerste deel zag er al heel erg goed uit, en zeker na de DX10 patch, en als ik de screenshots zo zie van dit spelletje, zit dat hier zeker ook weer goed.

(Oh, btw voor iedereen een aanrader: Mad Dog McCree (zowel deel 1 als 2: The lost gold) van American Lasergames. Het is dan wel een real-action on-rails shooter, het is echt gewoon te geniaal en een echte aanrader. Vroeger teveel gespeeld op mijn oude 486 maar bracht de sfeer van het wilde westen ook erg goed over. Er zijn nog meer van dit soort games zoals The Last Bounty Hunter (western) en Who Shot Johnny Rock? (gangster), nu ik er zo over nadenk, weet iemand nog een paar van dit soort games? ik weet namelijk dat er ook nog 2 delen zijn met een politie-squad in de hoofdrol)

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 17 juli 2009 09:46]

Nou volgens wikipedia heeft de ALG deze spellen gemaakt/uitgegeven. Allemaal "light gun laserdisc video" games. Ik vond ze in ieder geval beter dan virtua cop of wat dan ook.

Ontopic :
COJ is erg vet om te spelen, en dit deel zal ik dan ook zeker proberen. Was nooit zo van de westerns, maar de graphics zien er goed uit en het is nu eenmaal weer wat anders. En het herladen zal in het begin ruk wezen omdat je het niet gewend bent, maar zorgt voor spanning en sensatie!
The house of the dead? is wel met zombies etc :)

Maar als je gewoon van Western games houdt, is Outlaws ook wel het bekijken waard!

[Reactie gewijzigd door BlaSfem0n op 17 juli 2009 09:31]

nee... want dan zou je ook Time Crisis, Resident evil: Umbrella Chronicles en weet ik allemaal wat voor braggel kunnen noemen... maar dat zijn rendered games... waar Maddog McCree dus een Live-Action game is.

Voor alle liefhebbers, ik was even aan het zoeken of ik kon vinden welke games er nog meer van American Lasergames zijn, kwam ik erachter dat er gewoon sinds 19 Juni een remake is gemaakt van Mad Dog McCree 1 en 2, en The Last Bounty Hunter en het zogenoemde: Mad Dog McCree Gunslingers Pack (alle 3 games) voor de Wii...

en oeh... oeh... oeh... hoe kon ik outlaws nou vergeten? <3 mijn 3dFX Voodoo 2 kaart :)

Een lijst gevonden met al die games:
Crime Patrol
Crime Patrol 2: Drug Wars
Fast Draw Showdown
Gallagher's Gallery
The Last Bounty Hunter
Mad Dog McCree
Mad Dog II: The Lost Gold
Shootout at Old Tucson
Space Pirates
Who Shot Johnny Rock?
Waar staat Outlaws? Een beetje oud, dat wel, volgens mij gebaseerd op de Duke3D engine, maar wel op en top western! :)
Outlaws is gebaseerd op de Jedi Engine:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jedi_engine

De build engine kwam pas een jaar later, en kan eigenlijk minder.

Outlaw moest het hebben van de sfeervolle muziek, en de handgetekende cutscenes ipv de ingame graphics. Multiplayer was ook leuk!
Al deze games zijn op tig platforms uit, en er zijn via internet en speciaalzaken ook gewoon nog lightguns leverbaar voor de xbox1, die indien gemod de emulator dosXbox kan gebruiken om de games te runnen. ;)
De minpunten die genoemd worden kan ik me niet echt in vinden. Er zit wel degelijk variatie in de gameplay zoals achtervolgingen te paard en er zijn stukken in het spel waar je als een soort van premiejager aan de slag kan. Dit aan de hand van wanted posters.

Herladen is inderdaad wel realistisch en zorgt er voor dat je goed oplet wat er nog in je magazijn zit. Ik vind het geen minpunt eerder een pluspunt. Je kan nu eenmaail geen 6-shooter herladen in 2 seconden.

Het enige minpunt wat ik tot nu toe vind is dat de single player erg kort is. Ik was met 6 uur en 15 minuten klaar.

Verder vind ik de multiplayer erg goed uitgewerkt, zo zijn er verschillende modi waarin het spel toch echt boven andere spellen uit steekt.

Zo is er bijvoorbeeld de Wild West Legends modus waarbij je bijvoorbeeld een bank moet beroven, paarden moet stelen en moet ontsnappen.

[Reactie gewijzigd door Vae Victus op 17 juli 2009 10:11]

Sowieso is het minpunt dat er 'louter bekende spelvormen in multiplayer' aanwezig zijn weer zoeken naar punten om over te klagen. Sinds wanneer moet élke game vernieuwend zijn? Zolang de game maar vermakelijk is en doet waar het voor bedoeld is. Zou wat zijn als elke game weer nieuwe multiplayer varianten moet gaan verzinnen....

Daarbij, de meeste 'nieuwe' multiplayer varianten zijn gewoon bestaande met vaak een ietwat andere insteek, maar meestal niks wereldschokkends...
6.15uur op easy zeker? ;)
Ja en later in het spel krijg je ook de kans om andere wapens
te kopen en deze herladen wel degelijk sneller
Het lijkt mij een erg leuk spel,maar zoals met elk spel, speel eerst de demo,maar wat ik erg vreemd vind ,er is er geen te vinden? Wel van deel 1 ,maar niet van deze. Erg raar ,want normaal komt er eerst een demo ,om de mensen lekker te maken.
Dat het lang duurt om wapens te herladen, is normaal. Want in die tijd waren wapens nog niet zo geavanceerd als tegenwoordig.

Vind alleen dat de game best kort is. Er zijn overigens ook free roam momenten, waarbij je criminelen kan pakken via de Wanted-posters. Maar er zijn maar 2 momenten waneer je free roam kan gebruiken. Bij elk moment zijn er maar 3 wanted posters. Ze hadden dit toch wel kunnen uitbreiden, vind ik.
Ik vond de eerste call of juarez een super vet spel. De mooie grote open spelwereld die je af en toe had gaven mij echt een indiaan-western gevoel. kheb de game al besteld.
volgens mij zijn de system requirements ook niet heel erg hoog; dat vind ik persoonlijk ook wel een pluspunt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True