Wolfenstein, een geschiedenis

Verzonnen kasteel

*Meer

Er is meer Wolfenstein en meer B.J.: Wolfenstein 3D was bijvoorbeeld niet de eerste game rond het kasteel. In 1981 verscheen al Castle Wolfenstein voor de Apple II. Dit spel was niet door id Software gemaakt, want dat bestond toen nog niet, maar door het Amerikaanse Muse Software. Pas drie jaar later zou er een versie voor MS-DOS verschijnen. Al in Castle Wolfenstein is de bedoeling om te ontsnappen aan het kasteel uit de titel, al ben je hier nog een naamloze Amerikaanse soldaat. Castle Wolfenstein is veel minder een schietspel dan Wolfenstein 3D; de gameplay legt de nadruk meer op sluipen dan op schieten. Dat probeerde John Carmack oorspronkelijk ook in Wolfenstein 3D te verwerken, maar hij liet dat idee vallen omdat het spel er te traag van zou worden. Castle Wolfenstein is een van de eerste games waarin gedigitaliseerde stemmen te horen waren, in dit geval de kreten van Duitse soldaten als 'Schweinhund!' In 1984 zou het vervolg Beyond Castle Wolfenstein verschijnen, ook van Muse. Daarin moest de speler een commandocentrum van Hitler binnendringen en hem met een bom vermoorden, net als de samenzwering die in de film Valkyrie belicht wordt. De gameplay van het vervolg is vrijwel hetzelfde als van het origineel. Muse maakte versies voor de Apple II en voor de Commodore 64.

*Niet meer

B.J. was in deze beide eerste games dan wel een naamloze soldaat, er dook al wel eerder een Blazkowicz op in een game. Achteraf heeft id Software namelijk bepaald dat Commander Keen uit hun gelijknamige eerste spel in werkelijkheid William Joseph 'Billy Blaze' Blazkowicz II heet, en dat hij de kleinzoon van B.J. is. In 1994 bracht Apogee Software (bekend van 3D Realms en Duke Nukem) het spel Rise of the Triad op de markt, waarin niets aan B.J. Blazkowicz doet denken. Dat was echter oorspronkelijk wel zo: dit spel was eigenlijk bedoeld als opvolger van Wolfenstein 3D en zou als Rise of the Triad: Wolfenstein 3D Part II op de markt gebracht worden. Het groeide echter langzaam uit tot een volwaardige game waarvan de verhaallijn zodanig veranderde, dat de link met Wolfenstein verdween.

*Hitlers bunker

Hoewel veel in de diverse games is gebaseerd op waargebeurde feiten en bestaande personen of plaatsen, heeft het kasteel dat in alle games voorkomt nooit bestaan. Er is wel een Wolfenstein in Duitsland, maar dat is een opvallende rotsformatie in Beieren. De naam is waarschijnlijk afgeleid van de Wolfsschanze, een bunker waar Hitler in de Tweede Wereldoorlog een van zijn commandocentra had gevestigd. Dat is ook de plek waar in 1944 de aanslag op Hitler plaatsvond en waar de finale van Beyond Castle Wolfenstein zich afspeelt.