Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

E3: Preview Heavy Rain

Voorlopige conclusie

Met het aflopen van de scène op het autokerkhof eindigde ook onze korte speelsessie op de E3. Dat Heavy Rain er prima uitziet, zal niemand verbazen. De gameplay heeft ons echter nog niet weten te overtuigen. Het zegt al genoeg dat het stukje gameplay dat we konden spelen meer aanvoelde als filmscène dan als level in een game. Heavy Rain moet het waarschijnlijk vooral hebben van de graphics en van de uitwerking van de personages en het verhaal. Toegegeven: kijkend naar Fahrenheit zijn die aspecten bij Quantic Dream in goede handen. Maar vooralsnog heeft Heavy Rain als geheel ons nog niet weten te overtuigen.

Video (HeavyRain_Trailer01.flv)
Heavy Rain Heavy Rain Heavy Rain Heavy Rain Heavy Rain Heavy Rain Heavy Rain Heavy Rain

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (39)

Wijzig sortering
Als de gameplay ook maar enigzins op farhenheit lijkt, dan koop ik dit spel meteen.
De previewer doet alsof de " ineractieve film gameplay" iets nadeligs is :S, ik vind dit echt een van de meest meeslepende gameplay soort dat bestaat. Een film waar je zelf invloed op hebt op hoe het afloopt GEWELDIG, en de spanning die je krijgt als zon scene begint je moet alles echt snel indrukken..De replay waarde wordt waarschijnlijk best hoog fahrenheit had volgens mij al 4 verschillende eindes.
Ik vond Fahrenheit inderdaad ook echt een geweldig spel! Ik werd meegesleurd in het avontuur, en wou echt weten hoe het spel verder ging. Ik vond het spannend, in-mijn-nek-ademend spannend zelfs!

Ik had graag geweten wat de reviewer van Fahrenheit vond. Als hij dat spel wel geweldig vond, dan is er toch iets mis met Heavy Rain...
Kijk dan even naar de demonstraties van het spel (en hetzelfde stuk gameplay als waar de reviewer het over heeft) van de E3, bijvoorbeeld op gametrailers.com.

Dan kan je zelf een indruk krijgen van hoe het zal zijn.

Fahrenheit _EN_ Heavy Rain zijn spellen die je echt zelf even moet zien of uitproberen om te weten of je het iets vind. Ik denk dat Heavy Rain zelfs wel anders genoeg is om mensen die Fahrenheit niks vonden toch geinterreseerd te krijgen... en misschien wel andersom.

Die 'ability' van de FBI man om in een soort CSI-modus te komen en zo clues en sporen te zien en te analyseren geeft het een adventure / puzzel elementje...

.. en als je vervolgens in een gevecht terecht komt omdat die ability er voor zorgde dat je drugs nodig hebt die op zijn geeft dat zo'n sterk gevoel dat _elke_ move en button-press een gevolg heeft op de storyline, dan wordt ik heel erg warm voor Heavy Rain :)
Dat heb ik hierboven net gepost :D.. ik vond Fahrenheit geweldig.. 9 aan gehangen destijds :)
Heavy Rain ziet er als interactieve film fantastisch uit, moet ik zeggen. Ik heb nauwelijks iets even goed gezien. Die camerashots zijn erg goed getimed en cinematisch.

De previewer heeft een meer prestatiegerichte insteek, volgens mij ("targets halen"). Heavy Rain geeft behalve zijn cinematisch karakter, de speler ook de kans het spelwereld en de sfeer te beleven. Net als de adventures van vroeger, waar je de tijd kreeg om na te denken en vaak zelf bepaalde hoe lang je over iets klooide.
De actiescenes hebben dan weer de snelheid van een -juist- een actiescene van een film, wat door de cinematische camerawisselingen nogal "frantic" over kan komen. Misschien is het vechtsysteem even wennen, maar het ziet er goed uit! :)

20-minuten gameplay demo indruk in z'n geheel:
http://www.youtube.com/watch?v=ycoxWUXPJ3Q
http://www.youtube.com/watch?v=-XyE4dfed_A&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=QpkA9NVpxac&NR=1

edit: link part 2 en 3 toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juni 2009 13:48]

Als Norman in deze scene doodgaat dan krijg je toch niet opnieuw de Quicktime scene te zien? Ik dacht dat je personage dan gewoon dood was en je verder ging spelen met een willekeurig ander persoon, het zijn niet alleen de 4 personages die je aan het begin van het spel ontmoet..
correct me if i'm wrong!

Verder kijk ik d'r echt héél erg naar uit. Het moge dan sloom zijn, het lijkt me wel echt een briljante game, qua dialogen en qua verhaal. Kan niet wachten!
In Fahrenheit moest je wel de Quicktime opnieuw spelen. Ik denk dat het in Heavy Rain net zo is. Want hoe kunnen ze nu een degelijk verhaal vertellen als bij elke Quicktime een belangrijk personage kan doodvallen? Dan zit je na een tijd toch zonder personages. Er werd al gezegd dat het bijna speelt zoals een film, dus ik denk dat het verhaal zo lineair zal zijn als de pest.
Ik hoorde in een interview dat je het spel kan uitspelen als zelfs alle vier je karakters dood zijn. Wat wij ons daarbij voor moeten stellen werd niet vermeld maar je kan wel daadwerkelijk karakters verliezen in de game.

Zelf vind ik dit spel er opmerkelijk goed uitzien en kan niet wachten om het eens te spelen!
misschien dat het spel dan maar 1 uur gameplay biedt?

Lijkt me wel iets leuks, dat je verschillende lengtes krijgt dan.
Dat lijkt mij net leuk, dat het verhaal verschillende kanten op kan gaan en dat iedere keuze belangrijk is...
En je zo eigelijk verschillende verhalen krijgt.
Ik hoop dat het zo wordt...
Als je de gameplay bekijkt zoals hij op de E3 werd getoond (met de ontwikkelaar die vertelt wat er gebeurd) hebben ze keer op keer verteld dat je karakter wel degelijk dood kan gaan door dit soort dingen als 'quicktime events' (vind het iets anders hier) fout te doen.

Het is alleen niet zo dat een foute druk gelijk instant death betekent. Het gevecht krijgt dan een andere wending, gaat door alleen je mist dus een kans of je krijgt rake klappen. Gaat het _te_ fout, dan kan je karakter toch echt dood gaan.

Bij wijze: Je kan een gevecht zo fout doen, dat je uiteindelijk gevangen wordt en opgesloten wordt... waardoor je dus een stuk storyline krijgt dat je daar uit moet zien te komen. Dit gebeurd uiteraard niet als je het gevecht wint.
Dat is niet helemaal compleet. Fahrenheit werkte voor een deel met een " 1 up " systeem waarbij je sequences kon herspelen zolang je daar genoeg levens voor had.

Als je bepaalde dingen faalde, of vaak genoeg faalde zorgde dat ervoor dat je een sequentie kreeg waarin (met de kennis die je tot dan toe had) het verhaal verder werd ingevuld.

"Door je angst voor het donker en kleine ruimtes niet te overwinnen kan je niet verder met het onderzoeken van de zaak. Er sterven nog een paar mensen maar om onverklaarbare wijze houdt dit na verloop van tijd op."

Het was meestal wel heel goed in het spel verwerkt, bijvoorbeeld door dat je bij een aanval van Teken in je kantoor-tuin 1 lange sequentie had die uit verschillende stukjes bestond waardoor je op verschillende momenten een 'leven' verloor. Ook de stemmingsmeter was daar een mooie aanwinst bij.

Ik vind de review erg eerlijk voor zo'n kort stukje gameplay, het is eigenlijk niet te doen om voor game die een filmische ervaring wil geven iets te moeten zeggen over een stukje uit context getrokken game. Maar ik wil graag toevoegen dat Fahrenheit ook enorm wisselde in snelheid, setting en mood. Vooral het begin van het onderzoek van Tyler en Carla had stukken dat je wel 'iets' moest doen met je toetsen, maar geen idee had waarom eigenlijk. Soms viel dat later op zijn plaats, soms niet, soms was het alleen karakter ontwikkeling. Dus ik hoop dat Quantic dit gewoon als losse flodder de wereld in heeft geschoten.
Dat kan ook te maken hebben met 'demo' he. Het moet voor de prutsende journalisten wel leuk blijven :). Dus ik kan me goed voorstellen dat als je het gevecht verliest, je Norman kwijt bent als character. Ik stel me zo voor dat het spel je de mogelijkheid geeft het opnieuw te proberen, of verder te gaan met het verhaal waarin Norman dan dus dood is.

Maar dat is speculatie :).
ik heb de eerdere game niet gespeeld (fahrenheit), maar als ik de reacties zo lees lijkt dit in stijl (quagameplay) te vallen met 'curse blood siren' klopt dat?
Als ik de recentie goed begrijp, en je gaat dood, zal je opnieuw moeten proberen om het van de man te winnen, net zo lang tot dat lukt.

Jurian lijkt me redeljk negatief over de gameplay, maar als je het spel begint, niet met het idee dat je een spel gaat spelen, maar naar een interactieve film gaat kijken, zou je dan niet veel minder teleurgesteld zijn?

Het lijkt me dat dat meer de opzet van het spel is, dan dat het een free-roam spel is.
Ik vond Fahrenheit heel cool. Daarvin werd echter het tempo heel goed afgewisseld. Dan weer een cinematic, dan ween stukje open wereld, dan weer quicktime. Prima! De game duurde ook maar 8 tot 10 uur, ideaal voor een game als dit.

Het tempo ligt in Heavy Rain vooralsnog erg laag. Daarbij komt dat de lengte van het spel waarschijnlijk Fahrenheit ver achter zich laat, en ik vraag em af of dat niet té lang is voor een spel als Heavy Rain.
Als ik de recentie goed begrijp, en je gaat dood, zal je opnieuw moeten proberen om het van de man te winnen, net zo lang tot dat lukt.
Klopt dus niet
dit is meer kunst dan een game, als kunst is het interessant als game is het minder.
maar kunst moet er ook zijn, ik ben blij dat er tenminste meer gedaan word dan alleen maar dom poppetjes dood knallen (voor ons de Europeanen).

al die Amerikaanse fps komen mijn neus en oren uit, het is smakeloze herhaaldelijke drek die altijd hetzelfde zijn (het is net een constante herhaling van het A-Team.)
zwaar k-u-t-
Ik meen me ook te herinneren dat toen Fahrenheit uit kwam, Quantic het ook een beetje als zo'n insteek verkocht. "Het is niet echt een game en misschien niet eens interessant voor gamers, maar meer de uitoefening van een proof of concept."

Toen klonk dat een beetje als een voorbereiding op een teleurstellende game in de oren. Maar toch is het wel zo dat Fahrenheit nooit echt een genre-opvolger heeft gehad.

(De tutorial maakte dat idee toch wel ook echt ultiem, beetje kloten in een soundstage, erg indie/alto/underground ;) )
Tsja, het ligt er maar net aan naar wat voor speelervaring je op zoek bent. Als je op zoek bent naar een buttonsmasher waarbij timing en snelle actie een pré zijn dan kun je beter op zoek naar een Unreal Tournament III of Dead or Alive 4.

Heavy Rain heeft altijd een beetje een "alto" indruk op mij achtergelaten. En dan bedoel ik dat vooral niet in negatieve zin :) De graphics laten geen monden meer openvallen, maar het ziet er nog altijd een stuk beter uit dan het gros van de spellen (vooral animaties/details in personages)

En ja, het is eigenlijk niets anders dan een interactieve film, waar het meer gaat om welke beslissingen je neemt in het verhaal dan je skills met de controller. Maakt dat het een slecht spel? Volgens mij niet...
Quantic Dream kennede begint het spel fantastisch, maar daarna gaat het rap naar bedenen wat qualiteit betreft. Dit is het geval geweest bij elk spel van hun: Omikron, Fahrenheit/Indigo Prophecy.
Wat jullie ook zeggen en de pers mij wijs wil gaan maken, ik ga deze game toch halen.
Ik vind die action triggers juist supervet, in tegenstelling tot eindeloos op een knop rammen zoals in de rest van de games. En het filmische ding is juist het " unique selling point", de reden om voor Heavy Rain geld neer te leggen. Ik hou van cutscenes evenveel als van het het Devil May Cry combosysteem, en ik vind zeker niet dat Heavy Rain minder "game" is omdat je minder vaak knoppen in drukt.
Het klinkt eigenlijk meer alsof dit een nieuwe, 3d visie is op het aloude point-and-click genre puzzle game.. Daarbij gaf je alleen maar aan 'loop daarheen' of 'pak dat' en de rest werdt voor je gedaan. En dat was leuk. :)

Omdat het een moderne game is wordt al snel verwacht dat je besturing ook van hetzelfde principe is als bij al die andere FPS en 3rd person games (Tomb Raider, Gears of War, etc), maar ik denk dat als ze het verhaal en de progressie ervan interessant genoeg maken, dit eindelijk weer een leuke game is voor de fans van games die om het verhaal gaan, niet om alleen de actie.
Maar dat is dan ook het grootste probleem, denk ik - hoe interessant kun je het houden zonder het te laten verzanden in een saaie versie van Riven, of er teveel actie in te stoppen en het een soort Resident Evil 4 wordt?
Ik ben in ieder geval benieuwd.
The Origami Killer?? m.i. heeft dat wat weg van een welbekende horror serie.. The Jigsaw Killer.. anyone?
Dit gaat zeker een must-have worden.

Net even die screenshots bekeken, ik vind persoonlijk dat bij een gevecht of een bepaalde situatie, een personage nog een beetje teveel staart uit zijn/haar ogen.
Alsof die geen emotie vertonen.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 22 juni 2009 14:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True