Redacteur audio en games

E3: Preview Wolfenstein

Kristallen

Bij id Software zijn ze zuinig op B.J. Blazkowicz. De held uit alle Wolfenstein-games mag tussen zijn avonturen steeds jaren rusten. Gelukkig gaat hij binnenkort weer aan de bak in een nieuwe game, die simpelweg Wolfenstein heet.

Niet dat id Software zelf de ontwikkeling ter hand genomen heeft: net als bij Return to Castle Wolfenstein heeft men de hulp ingeroepen van een een bevriende studio, in dit geval Raven Software. Die studio mag gebruik maken van id Softwares Tech 4, de engine die ook voor Doom 3 en Quake 4 gebruikt is. Daarmee heeft Raven niet de meest vooruitstrevende engine van id in handen, al heeft de ontwikkelaar een nieuwe belichtingstechniek toegevoegd, Deferred Shading, die het mogelijk maakt om tientallen dynamische lichtbronnen tegelijk in beeld te brengen.

*Extra-ordinaire

Terug naar het spel. Je stapt dus wederom in de kistjes van B.J. Blazkowicz, commando extra-ordinaire in dienst van het OSA (Office of Secret Actions). Het spel start nu eens niet in Nazi-Duitsland, maar aan boord van een schip. Niet zomaar een bootje: B.J. begint zijn missie aan boord van het Duitse slagschip Tirpitz, het grootste schip van de Duitse marine. Daar veroorzaak je natuurlijk de nodige 'mayhem', al is belangrijker dat je er een raadselachtig amulet vindt. Eenmaal terug bij de OSA ontdekken wetenschappers dat het amulet vol zit met kristallen die alleen te vinden zijn rond het Duitse Isenstadt: dat wordt dus de eerste bestemming van het spel. Blazkowicz dient daar eerst contact op te nemen met het plaatselijke verzet, de welbekende Kreisau Circle. Wat niet betekent dat B.J. veel opschiet met de hulp van het verzet; zoals altijd is hij voornamelijk op zichzelf aangewezen.

Video (Wolfenstein_Trailer01.flv)

Zwarte zon

In Isenstadt loopt Blazkowicz al snel tegen oude bekenden aan: de paranormale afdeling van de SS. Die doet er onderzoek naar iets dat ze Black Sun noemen. Als Blazkowicz de eerste Nazi's overhoop heeft geschoten, ontdekt hij dat achter de naam een duistere vorm van energie schuil gaat, die iets van doen heeft met de kristallen in het amulet. Die energie drijft de zogeheten Veil aan. Wat die Veil precies is, willen de makers nog niet loslaten, maar wat je ermee kan wel. De Veil werkt als een soort elektromagnetisch schild dat je naar believen op kan roepen en uit kan schakelen.

*Black Sun

Met de Black Sun-energie is nog veel meer mogelijk. Zo doen de Nazi's onderzoek naar het gebruik van de energie in wapens, en het potentieel daarvan is zo groot dat het ze weleens de overwinning in WOII kan gaan opleveren. B.J. zou natuurlijk geen echte Blazkowicz zijn als hij de eerste experimentele Veil-wapens niet in handen zou weten te krijgen. Gedurende het spel krijg je langzaam meer mogelijkheden doordat je steeds meer exotische wapens en apparatuur weet te veroveren en doordat je hetgeen je al hebt kan opwaarderen.

*Onzichtbaar

Nog redelijk gangbaar is Mire, een gave waarmee je de tijd stil kan zetten, zodat je de Nazi's in de buurt op je gemak overhoop kan knallen. Vreemder wordt het al met Veil Sight, waarmee je niet alleen jezelf onzichtbaar kan maken, maar ook je tegenstanders al kan zien als ze nog achter een muur schuilgaan. Dat laatste lukt alleen als je de juiste upgrade weet te bemachtigen. Black Sun drijft ook de Particle Cannon aan, die tegenstanders in het niets op laat lossen. Uiteraard is ook de Particle Cannon op te waarderen, zodat hij efficiënter is. De Tesla Gun is een oude bekende uit Wolfenstein: die stuurt een elektrische lading af op je tegenstanders. Ook die is op te waarderen, zodat de bliksemschicht meer tegenstanders tegelijk kan raken.

Video (Wolfenstein_Trailer02.flv)

Sexy dames

Ook onder je tegenstanders bevinden zich oude bekenden, waarvan de vrouwelijke Elite Guards wel de meest aansprekende zijn. De sexy dames zijn nu nog gevaarlijker dan in Return to Castle Wolfenstein doordat ze dode soldaten weer min of meer tot leven kunnen wekken. Er zijn ook Elite Guards die gebruik kunnen maken van de Veil. Verder zijn er de uit de kluiten gewassen Veil Heavy Troopers, de eerste eenheden die door de Nazi's van Veil-krachten zijn voorzien. Het gevaarlijkst zijn wellicht de Veil Assassins, die zich ook achter de Veil kunnen verschuilen en alleen zichtbaar zijn als je zelf de Veil ingeschakeld hebt. Helaas kun je de Veil niet constant ingeschakeld hebben. De mysterieuze kracht komt voort uit de speciale Isenstadt-kristallen, maar wordt aangedreven door accu's die zo nu en dan moeten worden opgeladen. Er zijn natuurlijk ook hordes minder exotische tegenstrevers, zoals de vele soldaten die de SS in en rond Isenstadt gelegerd heeft.

*Schatten

Tussen al die futuristische wapens en tegenstanders door ontvouwt zich een spel dat niet alleen bestaat uit actie, maar ook uit gepuzzel. Zo zul je moeten zoeken naar wegen om aan de overmacht aan Nazi's te ontkomen, maar ook naar upgrades voor je uitrusting. Daarnaast zul je, als je goed oplet, zo nu en dan het symbool van de Black Sun op een muur zien, wat wil zeggen dat je er in Harry Potter-stijl doorheen kan lopen. Je kunt het symbool alleen zien in Veil Sight en alleen met Veil Sight ingeschakeld kun je door de muur heen. Op dergelijke verborgen plekken kun je schatten vinden als antiek goud- en zilverwerk, zoals ook in de voorgaande games gebruikelijk was. Nieuw is dat je de spullen vervolgens kunt verpatsen op de zwarte markt, waarna je van het verdiende geld upgrades kunt kopen.

Video (Wolfenstein_Trailer03.flv)

Voorlopige conclusie

Zo lijkt Wolfenstein een zeer interessante uitbreiding van de serie te worden, die behoudt wat er leuk aan was, maar daaraan nog de nodige extra's toevoegt. Bij dat laatste gaat het natuurlijk vooral om de mogelijkheden die Black Sun biedt; aan B.J. Blazkowicz de taak om te voorkomen dat de Nazi's daar hun voordeel mee kunnen doen. Wolfenstein verschijnt op 4 augustus voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc. Het spel zal ook in multiplayer te spelen zijn, al wil uitgever Actvision daar nog niets over loslaten.

Video (Wolfenstein_Trailer04.flv)

Laagste prijzen voor: Wolfenstein, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal