E3: Preview Modern Warfare 2

Introductie

Op een beurs als de E3 zijn de games die je weten te verrassen over het algemeen het leukst. Zo zagen we dit jaar de nog relatief onbekende titels Homefront en Brink; prima shooters waarover we de komende maanden ongetwijfeld nog veel gaan horen. Sommige games kunnen door hun bekendheid en verwachtingspatroon nauwelijks nog verrassen, en dan wordt het een kwestie van waarmaken. Dat is de druk waarmee Infinity Ward, ontwikkelaar van de Call of Duty-serie, moet omgaan bij de ontwikkeling en de presentatie van Modern Warfare 2.

Hoewel het spel al aan sommige media is getoond, maakte Modern Warfare 2 op de E3 zijn debuut bij het grote publiek. Call of Duty 4: Modern Warfare veegde bij zijn release Halo 3 voor een deel van Xbox Live weg, en Call of Duty 4 werd al snel immens populair, zowel online als offline. Het is dus niet verwonderlijk dat de wereld aandachtig meekeek toen Microsoft op zijn persconferentie de eerste in-game beelden van het spel openbaarde. Van de toen getoonde passage gaf Activision op de E3 achter gesloten deuren - die trouwens voor best veel mensen gewoon opengaan - een uitgebreidere demonstratie.

*Roach

Centraal in het level staat een nieuwe soldaat, Gary Sanderson, die 'Roach' wordt genoemd. Zo neemt de speler dus opnieuw controle over een beginnend soldaat, die vooral naar zijn meerderen moet luisteren. Zijn leidinggevende in de missie is Captain 'Soap' MacTavish, die in het originele Modern Warfare nog slechts een normale soldaat was, maar inmiddels dus promotie heeft gemaakt. Niet verwonderijk; Modern Warfare 2 speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen in Call of Duty 4: Modern Warfare af. De eerste missies van het spel zijn er dan ook voornamelijk op gericht om de speler een idee te geven van wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd.

Modern Warfare 2 is een vervolg op Modern Warfare in de puurste zin van het woord. Dat viel al op te maken uit de trailers, waarin het einde van Modern Warfare al naar voren kwam en de connectie tussen beide games voor een deel werd blootgelegd. Toen aan het einde van de eerste Modern Warfare Imran Zakhaev werd gedood, greep Vladimir Makarov zijn kans. Makarov bleek jarenlang in bedwang te zijn gehouden door Zakhaev, maar gooit nu alle remmen los. Om hem te stoppen is Task Force 141 in het leven geroepen, waar MacTavish en Roach onderdeel van uitmaken.

Actie in de sneeuw

De getoonde missie speelt zich af in een basis bovenop een ijskoude bergtop. Voordat MacTavish en Roach daar echter aan de slag kunnen, beklimmen ze een ijswand. Hier krijgen we al een klein beetje te zien hoe gedetailleerd Modern Warfare 2 is, als het ijs op een zeer realistische manier barst terwijl de soldaten omhoog klimmen. Daarbij worden ze opgeschrikt door een passerende straaljager, waarna er wat ijs en sneeuw naar beneden komt. Roach en MacTavish bereiken uiteindelijk de top, waarna het echte werk kan beginnen.

*Sneeuwstorm

Strakke legertactieken staan centraal als het duo zijn eerste slachtoffers maakt. Task Force 141 bestaat uit 'the best of the best', dus dat is ook niet zo gek. Roach en MacTavish schakelen snel een aantal soldaten uit, alvorens hun wegen zich scheiden en Roach solo de basis binnensneakt, terwijl MacTavish vanaf een hoger punt aanwijzingen geeft over waar vijandelijke soldaten zich bevinden en waar Roach heen moet. Hier ontstaat een interessant gameplay-element. Er is op dat moment namelijk een sneeuwstorm gaande, waardoor Roach zich vrijwel ongezien kan bewegen en vijanden hem pas opmerken wanneer hij heel dichtbij staat.

Doel van de missie is onder andere het opblazen van benzinetanks. Roach slaagt er vrij eenvoudig in dat te bereiken, temeer omdat hij vrijwel onzichtbaar naar de tanks kan lopen. Het tweetal wordt, nadat Roach een tiental vijanden heeft uitgeschakeld en de bom heeft geplaatst, weer herenigd. Het plan valt echter deels in het water als MacTavish tegenover een dozijn vijanden komt te staan. Roach laat op dat moment de benzinetanks ontploffen en leidt daarmee de soldaten af, waarna het spel min of meer verandert in heel ander type spel.

Modern Warfare 2
Klik voor grotere versie

*Actie

Waar Modern Warfare 2 zich tot dit punt nog het best liet omschrijven als een tactische spionage-shooter, blijkt na dit punt dat het ook met de pure actie wel goed zit. Roach en MacTavish knokken zich een weg naar buiten, en schieten daarbij een half peloton soldaten neer. Daarbij valt op hoe realistisch de soldaten zich bewegen. Ze knielen om te mikken, en gaan realistisch naar de grond wanneer ze zijn geraakt. Het is haast overbodig om hier te vermelden dat het geluid van de wapens en de grafische pracht van het spel hierbij een positieve rol spelen.

Roach en MacTavish ontsnappen uiteindelijk door twee sneeuwscooters te stelen en letterlijk van het kamp weg te racen. Deze scène illustreert de variatie die Infinity Ward in Modern Warfare 2 nastreeft. Terwijl Roach naar beneden raast en over diverse heuvels springt, schiet hij ook nog een aantal vijanden van hun scooters af. De live demonstratie eindigt als Roach en MacTavish het extraction point bereiken en de missie ten einde is.

Hoewel het uiteraard leuk is dat we Modern Warfare 2 eindelijk in actie hebben gezien, verklapt de live demonstratie nog niet zoveel over de uiteindelijke game. Wel duidelijk is dat de engine van Modern Warfare 2 zichtbaar verder is dan die van het eerste deel. Er zijn een aantal technieken toegepast die zorgen dat de game een hoger detailniveau kan vasthouden, ook als de actie intens wordt, zonder concessies te doen op het gebied van de framerate: die blijft constant op zestig frames per seconde. Technisch zit het met Modern Warfare 2 dus wel snor.

Modern Warfare 2
Klik voor grotere versie

Voorlopige conclusie

Infinity Ward gaf op de E3 een voorproefje op Modern Warfare 2 en niet meer dan dat. Natuurlijk: je kunt zo ongeveer zonder een seconde gameplay te zien wel raden hoe Modern Warfare 2 gaat worden, maar toch was het bijzonder om de game eindelijk in actie te zien. Met het besneeuwde gebied hebben we een gedeelte van de game gezien, maar er is uiteraard veel meer. Zo zal Modern Warfare 2 onder meer Afganistan en Rio de Janeiro aandoen, en vooral naar de missies in die laatste stad zijn we erg benieuwd. Ook heeft Infinity Ward nog niets bekendgemaakt over de multiplayer-modus, die mogelijk nog belangrijker is dan de singleplayer-modus. Desondanks durven wij, op basis van de beknopte live demonstratie, al wel te stellen dat Modern Warfare 2 een van dé topgames van 2009 gaat worden.

Video (WsjVNjuD2z1anJn0CNlP.flv)

Reacties (59)

De filmpjes zien er allemaal wel goed uit, ik denk dat de hele CoD community hier naar uitkijkt. Hopelijk wordt het niet véél zwaarder dan CoD4 zodat ik nog 250 fps haal :9

Ik moet zeggen dat de CoD serie nog zeker net zo sterk is als het begin, wat opzicht een aardige prestatie is na 4 vervolg-delen.
CoD4 was geweldig, evenals CoD1 (Die nog beter was en kon zijn geworden als er meer support was geleverd door IF in die tijd, Left lean bug om maar iets te noemen) . CoD5 was echt verschrikkelijk op de PC. Het speelde als een consolegame zonder goede MP maps, niet speelbaar op LANs/online cups e.d.
De enige die de call of duty-series zou moeten maken is Infinity Ward. Bij CoD6 is dit gelukkig wel weer het geval en hopelijk is dit de opvolger van CoD4 online, die toch echt saai begint te worden met de huidige promod en verschrikkelijke maps zoals crossfire, die noodgedwongen worden gespeeld omdat er maar 5 "goede" maps zijn.

Nu is dan ook de vraag of IF weer minstens 5 goede competative maps maakt en zich niet helemaal op de pubbers richt. Zoals vorige keer toen IF de PC-patch vertraagde met zeker 2 maanden omdat "de consolegamers er wél voor betalen" , na deze 2 maanden bleek geen een van de maps goed genoeg voor CB etc maar alleen voor publics.

Ook worden er hopelijk niet teveel opties meteen uitgegooid door toedoen van topclans en wacht men eerst rustig af hoe het spel speelt. CoD5 was meteen saai zonder sprint etc dus ging binnen 2 weken eraan. Men houd toch teveel CoD2 in het achterhoofd bij het maken van changes wat een totaal andere game was. Ik ben hier dan ook bang voor dat dit ook gebeurd bij CoD6.

Als mp-map zou ik zelf wel een remake willen van mp_harbor of mp_railyard, de CoD1 versies :)