Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

E3: Preview Assassin's Creed II

Voorlopige conclusie

Assassin's Creed II heeft alles in zich om een regelrechte topper te worden. Ezio zal bij menig gamer net wat meer sympathie opwekken dan Altaïr. De grafische uitwerking van Venetië is zonder meer prachtig en spreekt enorm tot de verbeelding. Ubisoft lijkt goed geluisterd te hebben naar de kritiek die Assassin's Creed te verwerken kreeg, want de grootste minpunten uit het origineel lijken in Assassin's Creed II niet langer aanwezig te zijn. Meer vrijheid bij zowel de missiestructuur als bij het vechten, en meer variatie lijken Assassin's Creed II op een hoger niveau dan het origineel te zetten, al zullen we dat pas met zekerheid kunnen zeggen als we het spel later dit jaar zelf hebben kunnen spelen. Het korte voorproefje op de E3 smaakte in elk geval naar meer.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Reacties (80)

Wijzig sortering
Echt goud! De screens zien er goed uit! Veel van de zaken welke de gamers in de vorige versies irriteerden hebben ze goed opgepakt!

Overigens vond ik de jump-kill, welke als lastige move wordt aangeschreven, echt niet moeilijk te verwezenlijken. Zeker bovenop daken was deze goed te gebruiken.

De hoofdpersoon buiten de Animus is inderdaad nog steeds het zelfde. Ik hoop dat ze in die wereld wat meer interactie hebben gestopt. Het was namelijk echt irriterend dat je ineens weer moest stoppen met spelen om te gaan tukken. Wie weet was dit wel tegen RSI ;)

Waar ik tijdens het lezen van de review op hoopte was het element geld. Het is binnen AC niet mogelijk om op kleine schaal te handelen. Tuurlijk is deze setting ook wel eens heerlijk, maar ik vraag me af of dit een bewuste keuze is. De guards waarvan ik de werpmessen jatte herkende me namelijk na een tijdje...

Ohja, en laat ze alsjeblieft iets doen aan de manier waarop het spel kan worden afgesloten! Hij kwam van de console naar de pc, maar 2 minuten om af te sluien (zonder ALT+F4 te gebruiken) is wel heel overdreven.

[Reactie gewijzigd door Rvanlaak op 3 juni 2009 17:12]

Waar ik tijdens het lezen van de review op hoopte was het element geld. Het is binnen AC niet mogelijk om op kleine schaal te handelen. Tuurlijk is deze setting ook wel eens heerlijk, maar ik vraag me af of dit een bewuste keuze is. De guards waarvan ik de werpmessen jatte herkende me namelijk na een tijdje...

Volgens mij kwam in de ingame trailer naar voren dat in deel 2 geld wel een rol gaat spelen. Waarschijnlijk kraampjes met wapens (aangezien er ongeveer 30 wapens in het spel zitten) waar je ook werpmessen kunt kopen.
Silence is golden @ 'Screenshots' :o

Ik hoop (zoals beschreven wordt) dat de animaties nu wel wat leuker en meer gevarieerd zijn dan in deel 1. Wanneer je van een hoog gebouw afsprong in een hooiwagen veranderde alleen de achtergrond. De animatie bleef telkens hetzelfde.
Een dubbele schroef, afgewisseld met een gestrekte looping by random zal het al een stuk natuurlijker maken.

Ik kan me volledig bij de conclusie aansluiten, die schreeuwt naar meer :9~
Ik hoop dat ze wat minder van die zwervers in het spel hebben gebracht :P die vond ik af en toe zwaar irritant waardoor ik ze ging vermoorden en weer weg moest rennen haha

Verder vind ik het super om te horen dat ze een compleet andere setting (+ hoofdpersoon) hebben genomen!
Dit zorgt er iig voor dat je de game een soort van fris begint ipv verder gaat waar je bij het vorige deel mee bezig was!
die zwervers ging ik altijd te lijf met mijn vuisten... als hij je eerst sloeg mocht dat vaak wel (in beperkte mate... hij mag niet dood :()
Verder vind ik het super om te horen dat ze een compleet andere setting (+ hoofdpersoon) hebben genomen!
dit klopt dus niet helemaal he... de hoofdpersoon IS nog steeds Desmond... dat hij nu een andere voorouder speelt veranderd daar niks aan.
verder is het eerste dat ze moeten aanpassen... het feit dat je bij die machine niet kan rennen!!! verschrikkelijk irritant je deed er gewoon een half uur over om naar je bed te lopen en weer terug naar dat aparaat...
Ook vind ik -als dit echt ingame screenshots zijn- dat dit echt een prachtig spel gaat worden. dit spel ga ik zeker aanschaffen als het net uit is! als is het maar om de devs te belonen dat ze naar de spelers van deel 1 geluisterd hebben :P
edit: typo's
edit2:
@MicGlou & Barleone
AC2 speelt zich in een heel andere tijd af als AC1... je kan hem dus zeker niet tegenkomen. echter hebben sommige mensen een foto van hun ouders of opa's ofzo. misschien heb je dus we een foto van Altair

[Reactie gewijzigd door appel437 op 3 juni 2009 16:52]

En hoe vaak zie je Desmond zelf ;) Dus in principe speelt de gamer zelf meer de hoofdpersoon in de historie... :P
Hij duikt in 1 van die pics het water, in lijkt me zeer cool!
Wat moet er een research in dit spel zitten zeg, zeker als je kijkt naar hoe nauwkeurig de omgeving is gemaakt. De sfeer pakte mij in deel 1 al, waarbij de saaiheid erg jammer was, als dat punt nu is opgelost wordt dit wellicht mijn all-time favourite.
Ja, je leest het goed. Assassin's Creed 2 zal, zoals je vast wel weet, niet alleen op de PlayStation 3 gaan verschijnen. Toch krijgen de PlayStation 3 bezitters wel de nodige extra's, dit komt doordat Ubisoft middels Patrice Desilets aangegeven heeft dat de PlayStation 3 versie extra content bevat. Door middel van het connecten van Assassin's Creed: Bloodlines (PSP) en Assassin's Creed 2 zullen er een aantal nieuwe wapens geunlockt kunnen worden.

Deze wapens kunnen enkel via deze manier vrijgespeeld worden en enkel in de PlayStation 3 versie zitten. In totaal zullen het een zestal wapens zijn en of de content in een later stadium naar de Xbox 360 versie van de game gaat is niet bekend, vooralsnog is het exclusief.

Quote:“There will be over 30 weapons in the final game, not to mention the six additional unique weapons you will be able to unlock by playing Assassin´s Creed: Bloodlines on the PSP and connect it to your PS3.

http://www.psfocus.nl/2_7..._de_PS3_uitgebreider.aspx
Naar mijn idee stukken beter dan de sfeer in FarCry 2 die zelfs op real-life experience gebaseerd was. Ubisoft heeft daar ook zijn best gedaan, maar ik miste toch echt de serieuze Afrikaanse dieren: olifanten, giraffes, apen, neushoorns, krokodillen, slangen. Op de Veluwse heide hebben wij een gevarieerder beeld dan wat we in FarCry te zien kregen.

Blijkbaar leer je meer van geschiedenisboeken dan van je eigen observaties ;)
Mij hoor je dan ook niet klagen over dit geweldige nieuwe spel. Vol verwachting klopt ons hart. :9
Te vet, ziet er heel goed uit.
En erg tof dat het zich in Venetië gaat afspelen!
Deze zet ik op m'n verlanglijstje! ^^

Assassin's Creed was ook een erg mooi spel, alleen wanneer je het verhaal eenmaal had uitgespeeld was er ook helemaal niks meer te doen. Hopelijk zorgen ze er in dit deel voor dat je altijd nog wat te doen hebt.
Het is misschien een stomme opmerking, maar ik vind het jammer dat ze de naam/karakter van Altaïr hebben laten vallen. De naam is erg stoer, past imo helemaal bij het karakter, er hing ook een bepaalde mystiek rond deze persoon, ook is er toch al wat verhaal rond hem opgebouwd wat ze goed hadden kunnen benutten. Verder zie ik bijna alleen maar goed in de game, maar dit vind ik persoonlijk toch wel jammer.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 juni 2009 12:06]

Nog leuker zou zijn, dat je Altaïr zo af en toe tegen kwam. Ik vind het overigens wel een goede keuze om de naam aan het character te binden. Ezio is naar mijn idee wel een ander character. Dus een nieuwe naam misstaat niet.
Spijtig genoeg is het in een ander tijdframe ;) Wie weet kom je 'm buiten de Animus tegen ;)
Altaïr is meer een naam die uit de omtrek van Israël kan komen en Ezio Auditore di Firenze is meer een naam uit de omtrek van Venetië, want het zou raar zijn dat een italiaan een Midden-oosterse naam zou hebben. Dit lijkt mij de beste reden waarom Ubisoft voor deze naam heeft gekozen, om zo feitelijk en qua sfeer een zo goed mogelijk spel neer te zetten. En misschien wouden ze critici niet te veel laten herinneren aan Assassin's Creed I en zo vernieuwd proberen te zijn.
Zo kon Altaïr zijn vijanden op hun nek springen en hen op die manier met één dolkstoot uitschakelen. Dat vonden veel gamers schijnbaar moeilijk, want Ubisoft heeft deze spectaculaire aanslag iets veranderd.
Wat was daar nou moelijk aan?
Wel m'n favo move in het spel, van dak naar dak springen en dan zo wat archers van achteren verrassen op deze manier 8)

Dit wordt een topper, ik vond het eerste deel ondanks de herhalende gameplay toch erg vet, heb het eerste deel 2 keer uitgespeeld

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 3 juni 2009 12:15]

Die combinatie was moeilijk in te voeren.
Zelf heb ik het ook verschillende keren geprobeerd, maar vaak moest ik de actie meerdere keren herhalen voordat hij lukte :)
De eerste keer ging per ongeluk (en vroeg gelijk om meer :) )
Vooruit en steken, luktte 90% van de keren. Als je iets te dicht of iets te ver stond ging het wel niet.
op de pc is het erg makkelijk, gewoon high profile+run en dan op het juiste moment klik doen
idd.... op pc kan je zogoed als alle speciale knopjes tegelijk inhouden.d8 dat het shift, spatie, rechtsklik en e was. En e heb je amper nodig (kan je nog met wijsvinger doen indien nodig), de rest doe je met je pink op shift, middenvinger op w (om te lopen) en duim op spatie + nog eens rechtsklik voor highprofile. Op dat vlak zeeeer geslaagde controls op pc voor een port te zijn, ik hoop dat ze dit niet te fel aanpassen.
Ik hoop echt dat ze de eentonigheid van het eerste deel niet nog eens doen. Vond het eerste deel erg leuk voor ongeveer 1,5 uur. Daarna werd het saai omdat het continu hetzelfde is wat je moet doen. De verhaallijn vond ik wel goed. Hopelijk is deze weer doorgetrokken in het 2e deel.
Ben bang dat deze niet echt lekker zal draaien op de pc :+ De vorige was al pittig.
Op welke pc? Het moet in principe best te doen zijn als je er een centje in steekt. En anders de instellingen maar iets omlaag he :)
zet post-fx en multisampling af. Ziet er dan echt lelijk uit maar je krijgt een boost van 30fps (op mijn 8600gt)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True