X-Men Origins - Wolverine

Gameplay & Graphics

Dat machtige gevoel breekt het spel soms ook op. Wolverines aanvallen zijn zo sterk, dat normale soldaten niets in te brengen hebben. Dat draagt bij aan het gevoel van oppermachtig zijn, maar zorgt er wel voor dat bepaalde stukken erg makkelijk worden, zowel op 'easy' als op 'normaal'. Gelukkig zorgen de bijzondere vijanden die je tegenkomt voor wat uitdaging en vergen gevechten tegen grotere vijanden wat tactiek en timing, maar als je de aanpak daarvan eenmaal doorhebt, zijn ook die niet al te moeilijk meer.

*Niet te stoppen

De vraag is echter of dat een probleem is. Wolverine wordt in de game neergezet als een nauwelijks te stuiten mutant, wat vooral goed naar voren komt in het level dat zich afspeelt in de Weapon X Facility, waar Logan werd behandeld en zijn skelet van adamantium werd gemaakt. Wanneer hij uitbreekt vernietigt hij alles op zijn pad, wat voor soldaten of experimentele monsters er ook op hem worden afgestuurd. Het zou niet logisch zijn geweest als Wolverine dan om de haverklap neer zou gaan, want dan wordt het beeld van de onverwoestbare superheld wat onderuit gehaald.

Het is overigens niet alleen vechten dat de klok slaat in X-Men Origins: Wolverine. Bij tijd en wijlen komen er wat platform- en puzzelelementen om de hoek kijken. Hierin blinkt het spel wat minder uit dan in de pure actie; het doet allemaal zijn werk wel, maar niet meer dan dat. We gingen een aantal keer af doordat we een sprong verkeerd inschatten. De puzzels zijn over het algemeen vrij simpel, en bij de lastiger exemplaren kun je met een druk op de knop Wolverines dierlijke instincten aanspreken, waarbij objecten die je kunt gebruiken direct groen oplichten. Dat is eigenlijk een ingebouwde walkthrough, want ook als je even niet weet welke kant je op moet, bieden de 'feral instincts' uitkomst, door aan te wijzen welke kant je op moet.

*Verzorgd

De 'feral instincts' komen met een eigen visuele stijl, maar de kracht van de graphics beperkt zich niet tot deze modus. De omgevingen zien er verzorgd uit, al geldt dat in iets mindere mate voor het level dat zich in de sneeuw afspeelt, maar dat wordt weer gecompenseerd door de indrukwekkend uitziende jungle. Enig minpuntje in de levels is dat er bij vlagen wat herhaling in zit. Daar komt bij dat sommige levels eindeloos door lijken te gaan, waar andere stukken over zijn voor je het door hebt. Hierin ontbreekt wat balans, en dat is jammer.

Ronduit indrukwekkend is echter de animatie van Wolverine zelf, die overigens de gelijkenis en de stem van Hugh Jackman heeft. De vechtersbaas beweegt zich zeer soepel door de actie heen en hij oogt realistisch. Een leuk detail waar je snel overheen kijkt, is dat Wolverine met een been hoger dan het andere been kan staan, bijvoorbeeld als hij met een been op, en met een been naast een bed staat. Voor de gameplay is dit een weinig interessant detail, maar het geeft wel aan met wat voor oog voor detail de visuele interactie in elkaar zit.

*Beperkte herspeelwaarde

Zo is X-Men Origins: Wolverine een singleplayer-avontuur dat zeker de moeite waard is - maar daar houdt het ook een beetje op. Dat is niet per se slecht - denk immers aan spellen als Assassins Creed, Prince of Persia of Hitman, die ook alleen in singleplayer konden worden gespeeld - maar het biedt op zichzelf niet veel herspeelwaarde. Het avontuur is zeker niet kort, maar de vraag is of het de moeite waard is het verhaal nog eens door te spelen, bijvoorbeeld op de dan vrijgespeelde hoogste moeilijkheidsgraad. De mogelijkheid is er, evenals de uitdaging om alle alternatieve kostuums vrij te spelen, maar dit zal vermoedelijk weinig mensen ertoe zetten het spel inderdaad nogmaals door te spelen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018