Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Femme Taken

Architect

Guillemot 3D Prophet II GTS persconferentie

Intro

Donderdag 27 april organiseerde Guillemot Nederland bij Q-Zone Lasergames in Huizen een persconferentie, alwaar zij de Hercules 3D Prophet II GTS en Guillemot business plannen aan de uitgenodigde pers en distributeurs voorstelden. Ik mocht als razende t.net reporter aanwezig zijn om tweakend Nederland op de hoogte te brengen van deze wereldschokkende happening .

* Guillemot merkenstrategie

Het van oorsprong Franse bedrijf Guillemot is sinds 1984 actief in de distributie van PC produkten. Sinds enkele jaren wordt ook de internationale markt agressief met Guillemot produkten bewerkt. Inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in 10 landen en worden de produkten over 35 landen verspreid. Guillemot heeft de ambitie om in 2001 tot de top vijf van grootste producenten van entertainment hardware te behoren. 1999 betekende voor Guillemot een turbulent jaar, waarin een sterke stijging van het marktaandeel werd bewerkstelligd en tevens de merken Hercules en Thrustmaster werden overgenomen. Beide merknamen hebben een glorieus verleden.

Gedurende dit jaar wordt de huidige produktrange van Guillemot geleidelijk vervangen, waarbij de produkten over de drie merknamen Guillemot, Hercules en Thrustmaster verdeeld worden.

* Hercules

Hercules staat bekend als pionier in de grafische markt. In de verre jaren 80 brachten zij als eerste een add-on videokaart op de markt, die dankzij de destijds erg succesvol waren vanwege de hoge text resolutie (720 * 348). Ik kan me nog herinneren hoe ongeloooofelijk realistisch Accolade's Grand Prix Circuit liep op een monochrome Hercules videokaart .

Voor de overname door Guillemot was Hercules actief met een aantal interessante produkten, waaronder de Dynamite TNT2 Ultra en Terminator Beast Supercharged. Deze kaarten differentieerden zich van andere nVidia en S3 videokaarten door een hogere core clock, de vaak erg goede overklokbaarheid en een van het standaard reference design afwijkend ontwerp.

Helaas staat kwaliteit niet altijd garant voor commercieel succes en zo kwam het dat Hercules in de zomer van 1999 bankroet ging. De sterke reputatie van de Hercules en de grote bekendheid van de Hercules merknaam bleek interessant voor Guillemot. In oktober 1999 werd de overname van Hercules bekend gemaakt.

Guillemot gaat Hercules nieuw leven inblazen door ook TV kaarten, video-editing kaarten, TV/PC converters, DVD drives, CD bakkers en scanners on de Hercules merknaam uit te brengen.

Guillemot persconferentie: Thrustmaster logo

* Thrustmaster

De tweede merknaam die in 1999 werd gekocht is Thrustmaster, fabrikant van game controllers. Thrustmaster is op dit gebied al jaren actief en een beetje tweaker+gamer zal bekend zijn met de Thrusmaster stuurknuppelcollectie, bestaande uit natuurgetrouwe F16 pretpoken, rudder controls en de overige mikmeuk die de bureaustoelpiloot nodig heeft om tot een realistische vluchtsimulatie te komen...

Als toevoeging op de toch al sterke Thrustmaster merknaam wist Guillemot licentie overeenkomsten met Ferrari, Nascar, Top Gun en US Air Force te regelen. De Thrustmaster produkten zullen uitgebreid worden van het PC platform naar de Playstation (PSX en PS2), Nintendo64, Droomkast en Gameboy Color & Pocket. Hopelijk heeft dat laatste niet tot gevolg dat het (naar mijn idee) serieuze imago van Thrustmaster teniet wordt gedaan bij hardcore gamers. Het Thrustmaster Gameboy controllertje dat we te zien kregen zag er al in ieder geval al redelijk eng uit (hippe geel+roze kleurtjes enzo ). Het voordeel van deze strategie is wel dat kleine kleutertjes (flightsimmers van de toekomst) de Thrustmaster merknaam met de paplepel naar binnen gegoten krijgen .

* Guillemot

De Guillemot naam zal in de toekomst uitsluitend voor geluidskaarten en speakers gebruikt worden. Guillemot heeft in deze markt al succes met de professionele Maxi Studio ISIS geluidskaart. Tevens was Guillemot twee jaar geleden de eerste fabrikant die een kaart op de markt bracht waarmee 3D positioneel geluid weergegeven kon worden.

De bestaande Guillemot game controllers, videokaarten e.d. blijven gewoon verkocht worden onder de Guillemot merknaam, totdat er vervangende produkten onder de Thrustmaster of Hercules vlag worden uitgebracht.

Hercules 3D Prophet II GTS presentatie

Tot zover het minder spannende gedeelte van de Guillemot persbijeenkomst. Guillemot had een Fransman naar de Nederlanden laten komen om de aanwezigen in een soort engels uit te leggen wat 'ze features of ze GeForce2' zijn. Dit was op zich niet bijster interessant, aangezien dit verhaal reeds tot in den treure was herhaald in één van de 10.000 GeForce2 previews die de afgelopen weken in het nieuws zijn geweest. Het was wel tof dat we de features van de GeForce2 meteen aan de hand van de bijgeleverde nVidia demo's in werking konden zien. Vooral de TLWater demo was cool. Stills van deze demo zien er nogal suf uit, maar als je de golven in beweging ziet dan komt deze demo zeker overtuigend over.

Een complete beschrijving van de GeForce2 features lijkt mij hier iets te ver gaan, aangezien er zoals gezegd elders al tientallen previews & reviews te vinden zijn. Wat mij in ieder geval opvalt is dat nVidia bij de GeForce2 veel meer aandacht legt op 'fake trucjes' zoals bumpmapping. Bij de release van de GeForce werd door nVidia nog gezegd dat bumpmapping op de GeForce niet nodig was. De GeForce zou bumpmapping effecten, zoals de structuur van een stenen muur, met échte polygonen weer kon geven. nVidia lijkt inmiddels terug gekomen te zijn op deze ietwat heldhaftige uitspraak en heeft in de GeForce2 GTS allerlei per-pixel bewerkingen toegevoegd, waarmee behoorlijk bespaard kan worden op het gebruik van polygonen. Een voorbeeld hiervan is de per-pixel lighting demo. De achtergrond lijkt 3 dimensionaal te zijn, maar blijkt feitelijk uit een grote bumpmap te bestaan. Dit geeft in combinatie met per-pixel lighting zelfs in een bewegende scene een voldoende realistisch resultaat.



Wat betreft de 3D Prophet II GTS kregen we te horen dat de PCB inderdaad blauw is, het gaat hier dus niet om een verwazigde foto die van een overdosis zonlicht heeft mogen genieten. Volgens Guillemot is dit blauw-zijn een unieke feature, daarbij vergetend dat Gigabyte al langer videokaarten met een blauwe PCB produceert.

(pics geript van Rivastation)

Wel uniek zijn de heatsinkjes die op de geheugenchips van de 3D Prophet II GTS zijn aangebracht. Guillemot hoopt hiermee de stabiliteit en overklokbaarheid te verbeteren. Op zich een bewonderenswaardig initiatief, hoewel brute acties van HardOCP in het verleden al hebben aangetoond dat het koelen van geheugenchips tamelijk zinloos is.

Verder kregen we nog te horen dat de TV-Out van de 3D Prophet II netjes is geïntegreerd in de PCB. De 'dubbeldekker' van het GeForce2 reference design tref je daarom niet aan op de 3D Prophet II.

Aan het eind van de presentatie mocht ik mij bezinnen op de prijs van de 3D Prophet II GTS. Deze is FL 949,- voor de 32MB versie en FL 1049,- voor de patser versie met 64Meg DDR. Deze hoge prijzen worden veroorzaakt door de belachelijk hoge dollar (en de waardeloze koers van de euro). In de VS kost de GeForce2 GTS 32MB 'maar' 299 dollar, evenveel als de GeForce DDR destijds.

3D Prophet II Q&A

Na afloop van de presentatie kregen de aanwezigen de gelegenheid om vragen te stellen, wat op zich nog wel interessante informatie opleverde.

Op een vraag of er nog wat is gedaan aan de relatief lage geheugen bandwidth van de GeForce2 kwam men met een vaag antwoord dat er gewerkt wordt aan een nieuw soort DDR SDRAM. DDR SDRAM chips sneller dan 166MHz zijn volgens Guillemot op dit moment nog te duur. Als je ziet dat de GeForce2 performance bij memory overclocking vrijwel lineair stijgt dan moge het duidelijk zijn dat de GeForce2 absoluut baat heeft bij een hogere memory bandwidth. Verbreding van de memory bus van 2 * 64 naar 4 * 64-bit lijkt mij een oplossing, maar dat heeft wel tot gevolg dat het PCB ontwerp complexer wordt in verband met het grotere aantal signaallijnen. FCRAM zou ook een oplossing kunnen zijn, maar ik heb geen idee of de GeForce2 daarmee overweg kan.

nVidia vermeldt in de specs van GeForce2 dat deze de helft minder stroom verbruikt dan de oude GeForce. Dit maakte mij nieuwsgierig naar een antwoord op de vraag of bezitters van een gammele voeding of brakke Super7 plank met de GeForce2 minder ellende mogen verwachten dan met de GeForce1. Uit het antwoord van Guillemot blijkt dat de bewering van nVidia alleen geldt wanneer de GeForce2 GTS en GeForce op gelijke kloksnelheid draaien. Op een core clock van 200MHz vreet de GeForce2 ongeveer evenveel stroom als de GeForce. De problemen van de GeForce blijven dus bestaan. Dit wil ook zeggen dat het verstandig blijft om te kiezen voor een plank met AGP Pro sloot, bijvoorbeeld de Asus K7V.

De vraag of nVidia toekomst ziet in een Voodoo5-achtige scalable architectuur werd door Guillemot beantwoordt dat scan line interleaving of een techniek die daar op lijkt niet mogelijk is bij GPU's zoals de GeForce. De triangle setup kan niet verdeeld worden over meerdere chips (wordt bij de Voodoo5 daarom ook door de eerste VSA100 chip afgehandeld). Tevens kunnen effecten zoals per-pixel shading volgens Guillemot niet door meerdere chips verwerkt worden.

* Laser Gamen

Nadat iedereen zich voldoende geïnformeerd achtte werd de mogelijkheid geboden om een potje te lasergamen. Dit gaf mij een uitstekende mogelijkheid om de samenwerking met Gamer.nl en Realgamer te beproeven. Samen met Gamer.nl opperhoofd Jimmy vd Have en Realgamer hoofdredacteur Jeroen van Geel zocht ik mijn Waterloo in de kelders van Q-Zone Lasergames. Goed, de match liep dus uit op een nederlaag van het gele team waartoe ook deze tweaker behoorde...

Buiten het slagveld was er gelegendheid om wat bij te babbelen met de aanwezigen, waaronder ook Koen van Hardwareinfo.net, Jeroen de Jager van C!T en Eric van Ballegoie van Fastgraphics.com / C!T. Eric wil ik hierbij ook bedanken voor de lift in Huizen, zonder hem was ik nooit op tijd geweest. Ik was een dorp te vroeg uit m'n bus gestapt en omdat ik geen trek had om een half uur te wachten op de volgende bus besloot ik de laatste 5KM te voet af te leggen ...

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (16)

Wijzig sortering
Aangezien er maar 1 soort DDR geheugen is (zover ik weet) denk ik dat jij het over FC-RAM hebt, aangezien dit nog niet helemaal doorontwikkeld is kan het nog wel ff duren voor dat dat er is, met een beetje geluk voor het einde van het jaar

Femme, mooi ranglijste heb je van de profiles gemaakt, super!! :)
Dat is denk ik een DFI ofwel een flatpanel poort.
Hier staat ook een foto van de achterkant, ook met heatsinks :)

www.rivastation.com/proph2_prev_e.htm
Leuk verhaaltje. Ook wel een leuk kaartje, maar alleen om het blauwe kleurtje :) Ik hoop dat ze eens zo'n kaart met 4x64 bit proberen te maken, voor mijn part voor f 100 extra...
GrandPrix was een vet spel ...
ik heb het uren zitten spelen , alleen jammer dat je maar de keuze had uit 3 auto's ... ik nam altijd de McLaren want die kon 216 :)
Femme, wordt dat nieuwe DDR geheugen al in de eerste versie van de kaarten uitgebracht en is dit het Hyundaigeheugen waar Guillemot al eens over sprak?
De meest linkse poort op de achterkant van de videokaart. Wat is dat? Is dat een gamepoort net zoals die op de achterkant van je geluidskaart zit? Waarom doen ze die dan ook op een videokaart. 1 is toch genoeg?
Femme: Graag gedaan ;-)

De vragen:

Het geheugen op de kaart is gewoon van Infineon met een rating van 6ns.

Het gaat inderdaad op een flatpanel poort.
Deze zal overigens niet op het uiteindelijke 32 Mb boord aanwezig zijn.
Eric, ik bedoel het "nieuwe" DDR geheugen waar Guillemot aan werkt, eerder al vermeld in een persconferentie genoemd op de Belgische site van Guillemot, daar zeiden ze dat het op de 64 mb versie zal zitten, dat geheugen zou afkomstig zijn van Hyundai en hoger te klokken zijn.
Tof! Ik heb net dat waterdemootje gedowned, en hij loopt vrij aardig op mijn ddr-tje, het is inderdaad een geweldig demootje!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True