Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Femme Taken

Architect

Guillemot 3D Prophet II GTS persconferentie

Hercules 3D Prophet II GTS presentatie

Tot zover het minder spannende gedeelte van de Guillemot persbijeenkomst. Guillemot had een Fransman naar de Nederlanden laten komen om de aanwezigen in een soort engels uit te leggen wat 'ze features of ze GeForce2' zijn. Dit was op zich niet bijster interessant, aangezien dit verhaal reeds tot in den treure was herhaald in één van de 10.000 GeForce2 previews die de afgelopen weken in het nieuws zijn geweest. Het was wel tof dat we de features van de GeForce2 meteen aan de hand van de bijgeleverde nVidia demo's in werking konden zien. Vooral de TLWater demo was cool. Stills van deze demo zien er nogal suf uit, maar als je de golven in beweging ziet dan komt deze demo zeker overtuigend over.

Een complete beschrijving van de GeForce2 features lijkt mij hier iets te ver gaan, aangezien er zoals gezegd elders al tientallen previews & reviews te vinden zijn. Wat mij in ieder geval opvalt is dat nVidia bij de GeForce2 veel meer aandacht legt op 'fake trucjes' zoals bumpmapping. Bij de release van de GeForce werd door nVidia nog gezegd dat bumpmapping op de GeForce niet nodig was. De GeForce zou bumpmapping effecten, zoals de structuur van een stenen muur, met échte polygonen weer kon geven. nVidia lijkt inmiddels terug gekomen te zijn op deze ietwat heldhaftige uitspraak en heeft in de GeForce2 GTS allerlei per-pixel bewerkingen toegevoegd, waarmee behoorlijk bespaard kan worden op het gebruik van polygonen. Een voorbeeld hiervan is de per-pixel lighting demo. De achtergrond lijkt 3 dimensionaal te zijn, maar blijkt feitelijk uit een grote bumpmap te bestaan. Dit geeft in combinatie met per-pixel lighting zelfs in een bewegende scene een voldoende realistisch resultaat.



Wat betreft de 3D Prophet II GTS kregen we te horen dat de PCB inderdaad blauw is, het gaat hier dus niet om een verwazigde foto die van een overdosis zonlicht heeft mogen genieten. Volgens Guillemot is dit blauw-zijn een unieke feature, daarbij vergetend dat Gigabyte al langer videokaarten met een blauwe PCB produceert.

(pics geript van Rivastation)

Wel uniek zijn de heatsinkjes die op de geheugenchips van de 3D Prophet II GTS zijn aangebracht. Guillemot hoopt hiermee de stabiliteit en overklokbaarheid te verbeteren. Op zich een bewonderenswaardig initiatief, hoewel brute acties van HardOCP in het verleden al hebben aangetoond dat het koelen van geheugenchips tamelijk zinloos is.

Verder kregen we nog te horen dat de TV-Out van de 3D Prophet II netjes is geïntegreerd in de PCB. De 'dubbeldekker' van het GeForce2 reference design tref je daarom niet aan op de 3D Prophet II.

Aan het eind van de presentatie mocht ik mij bezinnen op de prijs van de 3D Prophet II GTS. Deze is FL 949,- voor de 32MB versie en FL 1049,- voor de patser versie met 64Meg DDR. Deze hoge prijzen worden veroorzaakt door de belachelijk hoge dollar (en de waardeloze koers van de euro). In de VS kost de GeForce2 GTS 32MB 'maar' 299 dollar, evenveel als de GeForce DDR destijds.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True