Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Fuel

Open wereld

Electronic Arts en Activision Blizzard mogen veruit de grootste 'third party'-uitgevers zijn, op het gebied van racegames komen ze zelfs bij elkaar opgeteld niet in de buurt van Codemasters, dat in dit genre de absolute alleenheerser is. Met Colin McRae en Race Driver hebben de 'Codies' al twee succesvolle racegame-series in huis en met Fuel is een geheel nieuwe titel in aantocht. Zal het iemand nog verbazen als deze game minstens zo goed wordt als Colin McRae Dirt of Race Driver Grid?

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

Fuel is heel anders opgezet dan Race Driver Grid of Colin McRae Dirt. Waar je in die games steeds menu's gebruikt om andere races te selecteren, krijg je in Fuel een geheel open wereld voorgeschoteld. Deze wereld bestaat uit een samenraapsel van verschillende Noord-Amerikaanse landmarks. Zo rijd je langs de kust, terwijl een kilometer of tachtig verderop de Grand Canyon op je ligt te wachten. Dat lijkt in een game vlakbij te zijn, maar in Fuel is tachtig kilometer ook echt 'tachtig kilometer'. Het valt niet direct op, maar als je de kaart even inspecteert, een stukje rijdt en dan kijkt hoeveel je bent opgeschoten, begint te dagen dat de wereld van Fuel echt groot is. We hebben het hier over een spelwereld van meer dan 14.000 vierkante kilometer.

*Benzine als betaalmiddel

Je speelt overigens niet in een standaardwereld, je zult in Fuel bijvoorbeeld geen grote steden tegenkomen. Je rijdt in een soort post-apocalyptische wereld, waarin brandstof enorm schaars is. Elke race wordt niet om geld, maar om benzine verreden, en dat is ook meteen het betaalmiddel dat je moet gebruiken als je een nieuw vehikel aan wilt schaffen. Racen doe je in Fuel met veel verschillende voertuigen. De ene keer zit je op een crossmotor, de andere keer scheur je met een buggy of een quad. Het spel kent veel variatie hierin.

Diezelfde variatie vind je in de omgeving. Fuel biedt eigenlijk alles wat je maar kunt verzinnen. In het ene gebied rijd je rond door een bos, terwijl je een kwartiertje later met je buggy door de woestijnduinen kunt scheuren. Weer even verder kun je een hoge berg bedwingen en in het zuiden ligt, zoals gezegd, de Grand Canyon in al zijn glorie. Deze hele wereld is vanaf het begin vrij begaanbaar, dus als je geen zin hebt om te racen, maar gewoon rond wilt toeren, dan kan dat prima.

Verschillende races

Toch gaat het ook in Fuel met name om de races, want daarmee kun je nieuwe gebieden vrijspelen. De gebieden zijn allemaal vanaf het begin toegankelijk, maar je kunt pas aan races in een gebied meedoen als je genoeg punten hebt verzameld in de gebieden waar je eerder hebt gereden. Bovendien zul je ook dan pas meer voertuigen verzamelen, wat geen overbodige luxe is; als je langere stukken gaat afleggen is het wel fijn als je dat met een wat snellere kar kunt doen.

De races kennen veel variatie. Er zijn standaardraces over een standaardparcours, waarbij je vaak meerdere rondjes moet afleggen, maar ook races over een grote afstand, waarbij je zo snel mogelijk van A naar B moet rijden. Vooral deze races, waarbij je zelf je route mag bepalen, leggen de charme van Fuel goed bloot. Je kunt uiteraard gebruikmaken van het gigantische wegennetwerk, dat varieert van asfaltwegen tot kleine zandweggetjes, maar je kunt ook gewoon een eigen weg verzinnen; met een crossmotor kun je bijvoorbeeld prima dwars door het bos scheuren.

*Verraderlijke plekken

Dat laatste is bijna een vereiste als je weer andere soorten races rijdt. De helikopterachtervolging, waarbij je eerder op een bepaald punt moet zijn dan een helikopter, haal je vaak niet als je op de weg blijft. Het is dus zaak om het terrein zo goed mogelijk in te schatten en aan te voelen waar je stukken af kunt snijden en waar niet. Je komt genoeg verraderlijke plekken tegen waar je achter wat struiken ineens een greppel vindt, waardoor je snelle route ineens niet zo snel meer is...

Toch zorgt de vrijheid die je hebt in het kiezen van je route er in grote lijnen wel voor dat je gemakkelijk een voordeeltje hebt ten opzichte van je computergestuurde tegenstanders. Op de wat hogere moeilijkheidsniveaus zullen zij ook proberen stukken af te snijden, maar zo rigoreus als wij dat zelf aanpakten hebben we het de AI niet zien doen. Dat komt ook doordat wij af en toe dingen uithaalden die eigenlijk helemaal niet kunnen. Een vrijwel verticale rotswand van twee of drie meter vormt met genoeg snelheid in Fuel nauwelijks een probleem, en dat kan op sommige plaatsen veel tijd schelen.

*Technisch sterk

Fuel maakt gebruik van dezelfde engine als die waar Colin McRae Dirt en Race Driver Grid op zijn gebouwd, al is het uiteraard een verder ontwikkelde versie. Grafisch staat het spel absoluut zijn mannetje en dat is best knap, als je nagaat dat dit misschien wel de grootste spelwereld ooit is in een racegame. Wellicht doet Test Drive Unlimited niet onder voor Fuel, voor wat betreft het aantal vierkante kilometers, maar de spelwereld van Fuel kent veel meer begaanbare stukken dan die van Test Drive, waarin je meer bent gebonden aan de wegen. Wij hebben overigens nauwelijks last gehad van problemen met de framerate, ondanks dat het spel er erg goed uit ziet.

Voorlopige conclusie

Of Fuel net als Dirt en Grid een echte serie gaat worden, weten we niet. Het lijkt echter vast te staan dat het een mooie toevoeging wordt aan Codemasters' sterke line-up. Fuel laat de speler wat vrijer dan games als Grid en Dirt, en het biedt heel veel variatie in omgevingen, voertuigen en races. Bovendien is het vrij rondrijden in Fuel haast een minivakantie, want wie wil er nu niet door de Grand Canyon razen? Voor wie ongeduldig begint te worden is er bovendien goed nieuws: Fuel ligt eind deze maand al in de winkels.

Titel Fuel
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Codemasters
Uitgever Codemasters
Releasedatum 29 mei 2009
FUEL preview FUEL preview FUEL preview FUEL preview FUEL preview FUEL preview FUEL preview FUEL preview FUEL preview

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (52)

Wijzig sortering
Codemasters heeft sinds CMR2 en ToCa2 geen behoorlijke racegame meer gemaakt vind ik zelf. Ze hebben het realisme dat ze in die spellen zo goed neerzetten vervangen door progressief erger wordende vormen van arcade racing. Grid was wat mij betreft een van de ergste, de wijze waarop die autos over de weg dijnden deed me denken aan hun slechtste titel ever, World Touring Cars op de PSX (zo heette het geloof ik).

Gek genoeg past die arcade aanpak misschien wel veel beter in een spel als Fuel. Dat pretendeert door zijn opzet al geen simulatie te zijn dus dan kan ik het misschien beter verteren :)
Ik ben met je eens dat CMR2 een geweldige game was, maar de reden dat ik daarna afgehaakt ben is voor mij echt compleet anders. Ik vond CMR3 veel te moeilijk, en veel te realistisch om nog lekker doorheen te raggen.

CMR2 gaf mij juist vaak net een betere balans tussen realisme en arcade.
Mja volgens mij bereiken ze op deze manier een grotere markt. Er zijn veel gamers die van simulaties houden maar hiervoor zijn ook nog genoeg andere games (GTR EVO, ...)

Voor de meeste Codemaster games kan je trouwens wel mods vinden. Zo kan je voor GRID bijvoorbeeld een mod vinden met veel realistischere bandenprofielen voor meer grip.

[Reactie gewijzigd door Porsche addict op 8 mei 2009 15:13]

Lees ik er nou overheen of gaat de preview totaal langs het feit dat het weer ook een grote rol speelt ? Dat was naast de grootte van de map toch wel speciaal.
Ben namelijk benieuwd wat het effect is van zo'b wervelstorm en donderstorm. bijvoorbeeld of je dan nieuwe zandduinen krijg of modderpoelen :)

Nouja ik pre-order hem gewoon en dan zie ik wel want met codemasters kan je bijna niet meer fout zitten. motor madness all the way ;)
Daarom is het ook een preview ;)

in de review zul je er vast en zeker meer over lezen.
btw klinkt wel interessant zulke extreme weer effecten :9~
Als ik dan hier Aankondiging kijk zie ik toch degelijk dat men erg trots was op de weersomstandigheden.

Ik vind het ook jammer dat ik hier niets van terug lees. Ik hoop niet dat dit eruit gehaald of gedownscaled is.

We zullen nog een beetje geduld moeten hebben vrees ik zo maar een pre-order zal er van mijn kant wel komen want persoonlijk spreekt het mij wel aan.
Enige minpunt dat ik tot nu toe kon ontdekken in deze preview, is het tegen de verticale wand aan omhoog rijden. Maar dat is altijd de afweging die gemaakt wordt tussen arcade en realistische settings. De gulde middenweg heeft mijn voorkeur maar ik denk dat het grote publiek meer naar arcade zal gaan (geen cijfers kunnen vinden)

Edit typo

[Reactie gewijzigd door Saffie_time op 8 mei 2009 14:16]

Die derde screenshot (http://tweakers.net/ext/i/thumb/1241686579.jpg) heeft wel een erg lelijke schaduw van de bomen achterin. Om maar te zwijgen over de textures van die bomen in de achtergrond.
Waarschijnlijk zul je hier tijdens het racen weinig van merken ;)
Die boomschaduw is zo lelijk omdat de boom zelf zo low-res is waarschijnlijk... Voor de rest ziet het er super uit! Gaat een leuke kandidaat worden voor MOMO stuurtje :)
Misschien wel .. anderzijds, in het spel zul je dit tijdens het snelle racen niet meer zien. Denk dat een dergelijke res in de schaduwen e.d. nodig is in een grote wereld als deze. Hoe anders wil je 't nog een beetje vloeied houden als je geen compromissen sluit?!
Wow first comment en meteen zeiken over de graphics..
niet dat ik anders verwacht had..

Maar dit lijkt me een erg leuk spel, vooral het vrij rond crossen.
Dat vond ik vroeger ook zo leuk bij een motor cross spel van microsoft (naam ff kwijt)
daar kon je ook vrij rond rijden.

verder vind ik dit er ook prima uitzien, vooral als je bedenkt dat je meestal met hoge snelheid over het beeld vliegt.
Motorcross Madness? Of 1nsane? (1nsane niet van ms geloof ik).

Dit ziet er wel ontzettend vet uit, die open spelwereld lijkt me ideaal!
Ik dacht ook aan Motorcross Madness bij de post van Sinester.
Lekker van het stuntparcours afgaan, de muur oprijden en dan aan het einde van de spelwereld met een grote knal worden teruggeslingerd :-)
Het viel mij gewoon op, je hoeft niet zo snel op je teentjes getrapt te zijn hoor :) Ik zeg toch niet dat de rest ook lelijk is? Sterker nog, het valt JUIST op omdat de rest er zo mooi uitziet! En ook de overige schaduwen zien er fatsoenlijk uit.

En je mag dat first comment gezeur wel achterwege laten. Als ik had gewacht was het wel goed geweest? :')
De wolken op screenshot 7 (linksonder) maken een hele hoop weer goed, wat mij betreft...
en wat dacht je van die Twister op 8 :+
De bomen zien ik niet zo maar de motoren mogen ze wel wat beter afwerken, blower zonder intake :s ?????
Ziet er erg leuk uit moet ik zeggen, waarschijnlijk ga ik em toevoegen aan me collectie... helemaal als het zo lekker speelt als GRID.
doet me sterk denken aan de game Pure, maar dan met motertjes
laten we hopen van niet... Pure was naar mijn mening echt zuur. 50 eurie gelapt voor 1 uur speeltijd omdat het spel gewoon niks was op de graphics na. Grid heb ik wel veel plezier van gehad, ik hoop dat dit mij ook aanspreeekt, ik hou wel van een racegame, maar motoren en buggies is niet echt mijn ding.
Aah super dit. Ik hoop ook dat het wat meer terug brengt van het oude Codemasters spel "1sane" wat ik zelf super vond vanwege de enorme vrijheid en leuke speltypen (o.a. Capture the Flag!)
Ziet er zeer interresant uit dit spel. Het goede van de feeling van het racen van Dirt en de vrijheid van Need for Speed gecombineerd.
Jah Codemasters heeft denk ik weer geflikt.
Beetje idee van Mad Max? Lijkt me namelijk wel leuk om zo`n setting te hebben.
Jammer dat er geen wapens op de auto's staan. Racen in een post-apocalyptische omgeving zonder "vuile truukjes" lijkt me nu ook niet realistisch :)

Wachten op Mad Max: The Game? Dit spel zou alvast een goede basis zijn.

Wat ik ook niet meteen op de screenshots zie: je bent bv. aan het racen door een stukje woestijn. Normaal gezien onstaat er achter je dan een verblindende stofwolk voor je tegenstanders. Zou knap zijn als je met zo'n tactische zet je tegenstanders kunt verschalken of bv. doordat ze moeten uitwijken in een greppel laat rijden...
Jammer dat er geen wapens op de auto's staan. Racen in een post-apocalyptische omgeving zonder "vuile truukjes" lijkt me nu ook niet realistisch :)
ik zie niet in waarom een "post-apocalyptische" wereld altijd aggressief zou zijn, misschien zijn de mensen door de apocalypse wel tot inkeer gekomen en is er nu geen criminaliteit/geweld/... meer. dat lijkt me meer iets voor een "apocalyptische" wereld, waat juist de wereld zoals we die nu kennen aan het kapot gaan is.
Dit lijkt me zeker een gaaf spel als "vervanging" van TDU met betrekking tot het Freeroamen. Rustig door de mooie Amerikaanse omgevingen touren, afgewisseld met races.

Maar 14.000 vierkante kilometer? Ze vergelijken het met TDU, maar Oahou (spel ik het goed?) is maar 40 bij 60 KM, dus 2400 vierkante Kilometer?
Bijna, O'ahu :) En dat eiland is al enorm groot naar mijn gevoel!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True