Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Fuel

Verschillende races

Toch gaat het ook in Fuel met name om de races, want daarmee kun je nieuwe gebieden vrijspelen. De gebieden zijn allemaal vanaf het begin toegankelijk, maar je kunt pas aan races in een gebied meedoen als je genoeg punten hebt verzameld in de gebieden waar je eerder hebt gereden. Bovendien zul je ook dan pas meer voertuigen verzamelen, wat geen overbodige luxe is; als je langere stukken gaat afleggen is het wel fijn als je dat met een wat snellere kar kunt doen.

De races kennen veel variatie. Er zijn standaardraces over een standaardparcours, waarbij je vaak meerdere rondjes moet afleggen, maar ook races over een grote afstand, waarbij je zo snel mogelijk van A naar B moet rijden. Vooral deze races, waarbij je zelf je route mag bepalen, leggen de charme van Fuel goed bloot. Je kunt uiteraard gebruikmaken van het gigantische wegennetwerk, dat varieert van asfaltwegen tot kleine zandweggetjes, maar je kunt ook gewoon een eigen weg verzinnen; met een crossmotor kun je bijvoorbeeld prima dwars door het bos scheuren.

*Verraderlijke plekken

Dat laatste is bijna een vereiste als je weer andere soorten races rijdt. De helikopterachtervolging, waarbij je eerder op een bepaald punt moet zijn dan een helikopter, haal je vaak niet als je op de weg blijft. Het is dus zaak om het terrein zo goed mogelijk in te schatten en aan te voelen waar je stukken af kunt snijden en waar niet. Je komt genoeg verraderlijke plekken tegen waar je achter wat struiken ineens een greppel vindt, waardoor je snelle route ineens niet zo snel meer is...

Toch zorgt de vrijheid die je hebt in het kiezen van je route er in grote lijnen wel voor dat je gemakkelijk een voordeeltje hebt ten opzichte van je computergestuurde tegenstanders. Op de wat hogere moeilijkheidsniveaus zullen zij ook proberen stukken af te snijden, maar zo rigoreus als wij dat zelf aanpakten hebben we het de AI niet zien doen. Dat komt ook doordat wij af en toe dingen uithaalden die eigenlijk helemaal niet kunnen. Een vrijwel verticale rotswand van twee of drie meter vormt met genoeg snelheid in Fuel nauwelijks een probleem, en dat kan op sommige plaatsen veel tijd schelen.

*Technisch sterk

Fuel maakt gebruik van dezelfde engine als die waar Colin McRae Dirt en Race Driver Grid op zijn gebouwd, al is het uiteraard een verder ontwikkelde versie. Grafisch staat het spel absoluut zijn mannetje en dat is best knap, als je nagaat dat dit misschien wel de grootste spelwereld ooit is in een racegame. Wellicht doet Test Drive Unlimited niet onder voor Fuel, voor wat betreft het aantal vierkante kilometers, maar de spelwereld van Fuel kent veel meer begaanbare stukken dan die van Test Drive, waarin je meer bent gebonden aan de wegen. Wij hebben overigens nauwelijks last gehad van problemen met de framerate, ondanks dat het spel er erg goed uit ziet.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True