Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

De Philips Cinema 21:9 breed uitgemeten

Inleiding, prijzen en specificaties

Philips heeft speciaal voor het bekijken van films de Cinema 21:9-televisie gebouwd. Onlangs werd een testexemplaar op het kantoor van Tweakers.net afgeleverd; in een korte hands-on deden we daar al verslag van. In deze review zullen we de 56PFL9954H, zoals de tv officieel heet, aan een uitgebreider onderzoek onderwerpen.

Prijzen

Specificaties

Beeldscherm
Diagonaal 56 inch (142,2 cm)
Resolutie 2560x1080 pixels
Beeldverhouding 21:9
Type IPS alpha, 100Hz
Technieken voor beeldverbetering 3:2/2:2 motion pull-down, 3d-combfilter, Active Control met lichtsensor, anti-aliasing, progressive scan, 1080p 24/25/30fps, pal/ntsc, 200Hz Clear lcd, achtergrondscan
Kijkhoek 176º
Helderheid 500cd/m²
Dynamisch schermcontrast 80.000:1
Aansluitingen
Hdmi 5x (versie 1.3)
Component video 1x, YPbPr, progressive
Composiet geen
Overig 1x d-sub (vga); 1x s-video (ingang); 2x scart; 1x usb; 1x ethernet (dlna certified); 1x s/pdif (coaxiaal)
Tuner 1x analoog; 1x dvb-t, dvb-t mpeg4, dvb-c mpeg4, mheg
Algemeen
Geluid 4x (2x geïntegreerde subwoofer, 2x dome-tweeter), 2x 15W totaal, Virtual Dolby Digital
Multimedia-aansluitingen ethernet, usb, wifi 802.11g (ingebouwd)
Ondersteunde formaten aac lc, mp3, ac3, lpcm, wma versie 2 tot versie 9.2, diapresentatiebestanden (.alb), jpeg-afbeeldingen, gif-afbeeldingen, png-afbeeldingen, mpeg-1, mpeg-2, mpeg4, avi (mp4s, mp4v, mp4v, xvid), h.264/mpeg-4 avc, mpeg-progammastream ntsc, mpeg-progammastream pal, wmv9/vc1
CI-slot 1x (Common Interface)
Overige informatie
Afmetingen 1488x745x324mm inclusief voet
Gewicht 37,9kg inclusief voet
Energieverbruik 281W bij normaal gebruik, standby 0,15W
Productlink fabrikant Philips-website

Uiterlijk en menu's

Nader bekeken
De belangrijkste specificatie van het 56"-model is zonder twijfel de beeldverhouding van 21:9 die ook in de naam terugkomt. Dit maakt het bekijken van films in bijna-bioscoopverhouding mogelijk: er wordt vrijwel geen beeldmateriaal weggesneden. Ook is een scherm met deze beeldverhouding prettig en natuurlijk om naar te kijken. Het toestel heeft echter een stuk meer in zijn mars, zoals de specificaties beloven.

Als we het toestel eenmaal op zijn los aan te schaffen, 200 euro kostende voet hebben gezet, kunnen we het aan een nadere inspectie onderwerpen. Aan de voorzijde is vrij weinig te zien: midden onder het paneel bevindt zich het Philips-logo, en linksonder is de tekst Cinema 21:9 te lezen. Rechtsonder zijn led-indicators geplaatst en hier zit ook het oog voor de infrarood-afstandsbediening. Vrijwel de gehele onderzijde is voorzien van een speaker-grille, die ter hoogte van het logo wordt onderbroken door een Ambilight-achtige led-verlichting. Rondom de zwarte voorzijde is een chromen versiering van ongeveer 1cm breed aangebracht.


De achterzijde van de televisie is vrij spartaans aangelegd: vier grote schroeven zijn te zien voor de muurbeugel en verder zijn een aantal ventilatiegaten te ontwaren. De achterkant biedt echter ook plaats aan de voedingstekker; veel meer dan een uitsparing met een label is dit niet. Twee speaker-conussen zijn zichtbaar; een plastic lip beschermt ze tegen beschadiging. De achterzijde biedt ook plaats aan een groot aantal aansluitingen. Via vier hdmi-poorten kan randapparatuur worden aangesloten; oudere hardware kan via een van de twee scart-aansluitingen met de tv worden verbonden. Ook aanwezig zijn een d-subconnector voor vga, een gewone coaxiale antenne-aansluiting en audio-uitgangen, zowel analoog als digitaal. Ten slotte vinden we hier de audio-ingangen en de netwerkpoort.



Aan de zijkant vinden we de Ambilight-verlichtingsstrip, die langs beide zijkanten en de bovenkant loopt. Aan de rechterzijkant bevinden zich een aantal tiptoetsen, die dienen voor basale bediening als aan-uitschakelen, het aanpassen van het volume en het veranderen van de zender of bron. De linkerzijkant biedt ruimte aan nog een aantal aansluitingen, waaronder een vijfde hdmi-poort. Ook zijn hier ingangen voor s-video en composiet te vinden, en ook de CI of common interface bevindt zich hier. Een usb-poort en aansluiting voor een hoofdtelefoon, waarvan het volume overigens los van het gewone volume kan worden ingesteld, maken de verzameling aansluitingen van de televisie compleet.

Muurbeugel en AmbilightPhilips Cinema 21:9 aan de muur
De Cinema 21:9 wordt met een eigen, vrij dikke muurbeugel geleverd. Dit ophangmateriaal is zo dik, om toegang tot de achteraansluitingen mogelijk te maken. Het zorgt er evenwel voor dat de tv behoorlijk naar voren hangt: afstandshouders moeten dit echter oplossen en ook de stekkers komen dan niet in de verdrukking tegen de muur. De afstandhouders ontbraken echter in de doos van het review-exemplaar. Desalniettemin werkt de beugel prima en hangt de televisie keurig recht dankzij het gebogen ophangsysteem. Ook de Ambilight-functie komt aan de muur uitstekend tot zijn recht: de ondersteundende kleuren schakelen vlot en bieden een extra dimensie.

Afstandsbediening en menu's
Een tv staat of valt bij zijn bediening, en de Philips stelt niet teleur. De eenvoudige menu's zijn goed te volgen en hebben over het algemeen een logische structuur. Het is alleen vreemd dat vrij basale instellingen als helderheid niet in het beknopte menu zijn te vinden, terwijl dat menu wel ruimte reserveert voor zaken als de regeling van de bas-tonen. Voor veel instellingen biedt het hoofdmenu, met een knop met daarop een huisje, een handige wizard. Zo kan het beeld worden ingesteld aan de hand van enkele vragen met uitleg, maar ook nieuwe apparaten kunnen via een slimme wizard worden toegevoegd.

De afstandsbediening werkt vrij intuïtief en heeft weinig overbodige knoppen, terwijl de meestgebruikte knoppen goed zijn geplaatst. Dankzij zijn behuizing van geborsteld aluminium en behoorlijke gewicht, geeft de remote een solide indruk. Het ontwerp volgt het design van de televisie: matzwart, met aan de zijkanten een sierstrip die aan de rand rondom de tv doet denken. Het is wel wat vreemd dat Philips het batterij-compartiment vergrendelt met een draaislot dat met een muntje bediend moet worden. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat het klepje tijdens het spelen met de afstandsbediening niet gauw per ongeluk kapot zal gaan.

Kalibratie

De instellingen om het toestel goed te kalibreren zijn behoorlijk diep in het menu verstopt. Via het standaard Beeld en geluid-menu zijn alleen de instellingen voor kleur en contrast te wijzingen, maar via het hoofdmenu en het configuratie-submenu kan een uitgebreid scala aan instellingen worden gewijzigd, waaronder de individuele kleuren. Dit bood ons de mogelijkheid tot een vrij langdurige, maar nauwkeurige kalibratiesessie met de Spyder Pro 2.2-software, waarbij de luminantie van de drie kleurkanalen met de hand werd ingesteld. De rest van de kalibratiestappen werd door de software zelfstandig uitgevoerd.

Philips Cinema 21:9 - handmatige kalibratie

Na het afstellen van de display blijken de verschillen tussen de weergave voor en na kalibratie gering. Dit is grotendeels te danken aan het handmatig instellen van de kleuren. Na de kalibratie en de validatie daarvan werden de curves voor de rode, groene en blauwe kanalen opgeslagen, waarbij de gewenste curve, het kleurverloop voor de kalibratie en dat erna werd getoond.

Na het kalibreren geeft de Spyder 2 Pro-software onder meer de daadwerkelijk gemeten luminanties voor wit en zwart weer.

Philips Cinema 21:9 - curves: rood Philips Cinema 21:9 - curves: blauw Philips Cinema 21:9 - curves: groen

Kijkhoek en backlight-bleeding
De kijkhoek van de Cinema 21:9 werd bepaald met behulp van een paars-blauwe desktopachtergrond, in de kleurcode 135,0,250. Hiertoe werd de camera eerst op 160 graden en vervolgens op 170 graden ten opzichte van de tv opgesteld. Het kleurverloop lijkt zeker op 160 graden zeer goed; vanaf 170 graden is er wat meer verloop. Uiteraard is het de bedoeling min of meer recht voor de display van een film te genieten.

De Cinema 21:9 wordt verlicht door ccfl, een type lichtbron dat nogal wat backlight-bleeding veroorzaakt. Mede hierdoor zijn zwarttinten niet echt zwart, maar eerder grijs. Dit valt enigszins te compenseren, maar wanneer het fenomeen zich niet egaal manifesteert, dan is compensatie lastig. De tv geeft behoorlijk wat backlight-bleeding; dat vertaalt zich in de vrij hoge luminantie voor zwart die bij de kalibratie werd gemeten, en zorgt voor wat meer grijs waar zwart bedoeld was. Ook de egaliteit laat enigszins te wensen over: zoals gebruikelijk lekt het licht vooral in de hoeken en bij de randen naar buiten.

Verbruik
Uitgeschakeld, met de tiptoets 'ingedrukt', tekent de Voltcraft Plus Energy Logger 3500 een opgenomen vermogen van precies 0,0W op. Wanneer een toestel niet fysiek wordt uitgezet, maar slechts middels stand-by op non-actief wordt gesteld, dan wordt er meestal nog behoorlijk wat vermogen opgenomen. Zoniet bij de Cinema-tv: de teller blijft ook in standby op een zeer nette 0,0W staan.

Bij het opstarten vertoont de tv een piekverbruik van zo'n 769W, maar dat daalt zeer snel. Het weergeven van enkel een zwart scherm met een balk met daarin de tekst 'Geen videosignaal' kost de Cinema 21:9 ongeveer 166W.

Het afspelen van een film, met als geselecteerde scene een stukje van de film Transformers met flink wat explosies en actie, kost ongeveer 220W. Hierbij was Ambilight ingeschakeld en was de energiebesparende modus, in het menu als Dynamische achtergrondverlichting terug te vinden, uitgeschakeld. Het inschakelen van deze modus doet de vermogensopname pakweg 10W dalen, en het uitschakelen van Ambilight levert nog eens ongeveer 5W besparing op. Het piekverbruik, na het doorlopen van drie maal dezelfde scene, bedroeg 223,4W, een alleszins redelijk cijfer voor een tv van deze afmetingen.

Opgenomen vermogen (watt)
Uitgeschakeld 0,0
Standby 0,0
Idle 166
Weergave film 220
Weergave film, zuinig 205
Piek 769

Prestaties

Voor de HQV-tests werd het beeld ingesteld op de 'Niet op schaal'-stand, wat een weergave van volledige hd-resolutie mogelijk maakt. Voor het testen van het ruis- en het diagonaal-filter werden de daarvoor relevante instellingen gekozen en aangepast, zoals Ruisreductie en Scherpte.

Film resolution loss test
Het testen van bewegend beeld werd met de film- en videoresolutie-verliestests uitgevoerd. In eerstgenoemde test beweegt het volledige testbeeld, waarbij tijdens de zijwaarste bewegingen op de stabiliteit van de blokken gelet wordt. Deze bestaan uit horizontale en verticale lijnen, waarbij vooral de lijnen die uit slechts één pixel dikte zijn opgebouwd vaak moeite hebben niet te knipperen. De tv van Philips scoorde hier echter keurig: zowel de lijnen van 1 pixel dik als blokken met dikkere lijnen werden stabiel weergegeven, hoewel de verticale tweepixel-blokken ietwat onrustig bleken. Het tweede deel van deze test, een 'pan' van een footballstadium, werd eveneens netjes doorstaan, hoewel van enige onscherpte en een ietwat schokkerig beeld wel sprake was. Dit laatste probleem viel evenwel te verhelpen door het inschakelen van de functie Natural HD Motion.

Philips Cinema 21:9 - kalibratie: film resolution loss test

Video resolution loss test
De videoresolutie-verliestest werd zonder meer met vlag en wimpel doorstaan. De televisie wist uitstekend onderscheid te maken tussen bewegend en stilstaand beeld, waardoor de op het scherm ronddraaiende balk keurig werd weergegeven zonder tegelijkertijd de statische delen van het scherm nadelig te beïnvloeden.

Philips Cinema 21:9 - kalibratie: video resolution loss test

Ruisfilter
Aan de hand van twee tests werd het ruisfilter van de Cinema 21:9 aan het werk gezet, waarbij werd gekeken naar de mate waarin de ruisonderdrukking gevolgen had voor de scherpte van het beeld. Met alleen de functie Ruisreductie, dus met de functie Geavanceerde scherpte, te vinden in het Perfect Pixel HD-submenu, uitgeschakeld, levert de tv al een prima beeld. Met Ruisreductie op de voorzichtige minimale stand en de geavanceerde opties ingeschakeld, wordt het beeld echter net iets 'schoner', terwijl met deze instellingen slechts minimaal aan scherpte wordt ingeboet. In de vergelijkende test, eveneens onderdeel van de testsuite, kan een cijfer aan het ruisfilter worden toegedicht. Een score die - op een schaal van 0 tot 10 - in de buurt van een 9 ligt, lijkt hier van toepassing.

Diagonaalfilter
De laatste objectieve test waaraan we de televisie konden onderwerpen, is het aan de tand voelen van het trapfilter. Een tv met een slecht trapfilter of diagonaalfilter levert bij het weergeven van schuine lijnen onprettig ogende trap-verlopen in de lijnen. Door drie lijntjes snel een deel van een cirkel te laten draaien, en door een enkele lijn een volledige cirkel te laten maken, wordt het trapfilter op de proef gesteld. In beide diagonaalfilter-tests blijkt de Cinema 21:9 wederom boven verwachting te scoren. Van vertandingen in de schuine lijnen is nauwelijk sprake, en zelfs in de meest extreme hoeken is van zogenoemde 'jaggies' bijna geen sprake.

Philips Cinema 21:9 - kalibratie:diagonaalfilter

Ondanks deze positieve resultaten moet hier nog wel een kanttekening worden geplaatst: niet alle beeldverbeterende technieken zijn onder alle omstandigheden beschikbaar. Zo is het niet mogelijk de 200Hz Clear lcd-opties te activeren in de PC-modus met pixelmapping ingeschakeld. Pas wanneer in de ultrabreedbeeldstand wordt gekeken, kan deze functie ingeschakeld worden.

Extra features

USB
Tijdens het afspelen van muziek dat op een aangesloten usb-apparaat staat, kan helaas niet door de muziekbestanden worden gebladerd. Ook het aanroepen van andere functies van de tv, zoals het openen van het 'configuratiescherm', doet de muziek verstommen. Wel kunnen nummers herhaald worden of in willekeurige volgorde worden afgespeeld.

Foto's die op het toestel worden bekeken, kunnen wel worden gedraaid, maar inzoomen is niet mogelijk. Wel kan er een slideshow worden gestart, waarbij de volgorde van de afbeeldingen kan worden geshuffled, overgangseffecten kunnen gekozen worden en ook de snelheid waarmee de volgende foto zijn opwachting maakt, kan worden ingesteld.



Overige content

Indien een mediaserver op het netwerk is aangesloten, kan de Cinema 21:9 deze vinden, herkennen en gebruiken. Ontbreekt een mediaserver, dan kan de tv zelf harde schijven op computers in het netwerk afstruinen, op zoek naar interessante content. Niet alleen afbeeldingen en geluidsbestanden, maar ook videobestanden kunnen via netwerk-shares worden afgespeeld. De keuze in bestandsformaten voor video is echter wel beperkt: avi-bestanden werden zonder morren geslikt, maar speelden vrij houterig af. Andere formaten, als .mov-films en mp4-video, werden simpelweg geweigerd, soms met een crash van de tv op de koop toe. Om de kwaliteit van minder dan geweldig videomateriaal op te krikken, beschikt de Cinema over een stand MPEG artefact-reductie, die, zoals de naam al aangeeft, voor minder blokken in video's moet zorgen. Overigens wordt ook de handleiding on-screen getoond, wat het naslaan van een papieren exemplaar overbodig maakt.

Net TV
Het inzetten van de tv als internet-enabled mediaspeler is dankzij Philips' Net TV-dienst makkelijker geworden. Ook andere fabrikanten hebben voor deze convergentie van apparaten en media gekozen, en het afspelen van onder meer Youtube-filmpjes en het luisteren naar webradio zijn features die in meer en meer televisies terug te zien zullen zijn. De Net TV-functionaliteit verkeert duidelijk nog in de beginfase: de interface is zeer traag, al werkt het allemaal wel naar behoren. Tevens zou de interface op een aantal punten nog verbeterd moeten worden; zo wordt bijvoorbeeld 'Gebruiksvoorwaa' in het Net TV-menu getoond. Ook het gebruik verloopt niet altijd even gestroomlijnd. Zo kun je in de Net TV-interface zoeken naar Youtube-filmpjes, maar de video's worden niet beeldvullend en vaak op bedroevend lage kwaliteit getoond.

Tv kijken en conclusie

Blu-ray
We gebruikten de blu-ray van Transformers om het kijken naar film op de tv aan den lijve te ondervinden. Het beeld is in Cinema 21:9-formaat beeldvullend, hoewel er zelfs in die stand nog wat pixels van de zijkanten wordt weggesnoept. Ook aan de boven- en onderzijde ontbreken wat pixels, zoals blijkt wanneer het beeldformaat op 'Niet op schaal' wordt gezet. In de 21:9-modus met ondertiteling verschijnt onder in het beeld een balk, bedoeld voor de ondertitels. Het beeld wordt aangepast en ietwat gesneden, maar er ontbreken nauwelijks meer pixels dan in de 21:9-modus zonder ruimte voor ondertitels. De beide 16:9-formaten snijden, zoals verwacht, behoorlijk in de horizontale resolutie, terwijl het 'Automatisch'-formaat, gezien het gebrek aan beeldvulling, beter vermeden kan worden. Een minpunt bij het kijken van blu-ray-materiaal is dat de menu's vaak in de onderste zwarte balk ondergebracht zijn, maar in de 21:9-modus toont de Cinema deze menu's maar ten dele. Er dient dus naar een ander beeldformaat, bijvoorbeeld 21:9 met ondertitels, geschakeld te worden om deze menu's te kunnen lezen en gebruiken.

De film zelf wordt keurig afgespeeld, hoewel het zwart hier en daar best wat zwarter had gemogen: een lcd kan nu eenmaal niet het diepe zwart van een plasmascherm benaderen. Wel is het scherm meer dan voldoende snel om snelle actiescènes zonder morren weer te geven, waarbij de diverse beeldverbeterende technieken hun duit in het zakje doen. Wie optimaal wil genieten heeft natuurlijk een surround-set, maar met de bas in het menu flink omhoog en het volume opgeschroefd wil het geluid van de film soms zelfs een trilling veroorzaken.

Gewone televisie en dvd
Om te proeven hoe het weergeven van gewone televisie de Philips-tv afgaat, werd een Digitenne-decoder op het toestel aangesloten. Hiermee werd direct duidelijk waarom televisiebeelden met sd-kwaliteit niets op een grootformaat-tv te zoeken hebben, zeker niet wanneer van korte afstand wordt gekeken. Het beeld vertoonde dermate veel compressie-artefacten dat de filters van de Philips er niet tegenop konden boksen. Wel blijkt dat in de breedbeeldstand veel zenders goed te bekijken zijn wat betreft de beeldverhouding. Het instellen van de breedbeeldstand is sowieso aan te raden, want wanneer het beeldformaat op 'Automatisch' wordt gezet, zijn er nog enkele zenders die met alle geweld op 4:3 willen uitzenden. Overigens werkt de 21:9-verhouding met ondertitels prima om programma's met tekst onder in beeld goed weer te geven. Wel moet worden aangetekend dat de Cinema een behoorlijk stuk beeld van de Digitenne-decoder wegsnijdt. Wanneer in 21:9-modus wordt gekeken, zullen ondertitels, of de nieuwsticker van RTL7, niet geheel of zelfs geheel niet in beeld komen. Ook aan de bovenkant missen redelijk wat pixels. Wie het volledige beeld wil zien, zal gedwongen zijn in de 16:9-beeldverhouding te kijken. Het grote nadeel daarvan: aan weerszijden van het beeld staan grote zwarte balken.

Het tv-beeld in 16:9-verhouding (boven) versus de 21:9-verhouding (onder)

Met dvd's is de Cinema een stuk beter: de 21:9-modus is effectief in het selectief oprekken van het beeld. Getuige de foto's van een dvd-frame op 21:9-weergave en het beeld met alle pixels weergegeven, toont de televisie vrijwel het gehele beeld.

Philips Cinema 21:9 - dvd-beeldverhouding 21:9
Het dvd-beeld in 1-op-1-verhouding (boven) versus de 21:9-verhouding (onder)

Conclusie
Het kijken naar films, waar de Philips Cinema 21:9 in de eerste plaats voor is gemaakt, is inderdaad een bijzondere ervaring. Het extra brede scherm geeft een bioscoopgevoel zoals geen ander toestel dat kan evenaren, en het geluid is weliswaar vergeleken met de bioscoop aan de magere kant, maar adequaat. De menu's en de software zijn eveneens in orde, misschien de bediening van Net TV uitgezonderd; mogelijk zal dat via een firmware-update nog worden verbeterd. De afstandsbediening is goed ontworpen en het energieverbruik is, voor een tv van dit formaat, erg bescheiden. Dat maakt alleen het stevige prijskaartje van de Cinema 21:9 tot een obstakel, maar eerlijk is eerlijk: voor wie thuis echt van films wil genieten is het toestel die prijs misschien best waard.

Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 aan de muur Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 - afstandsbediening Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9 Philips Cinema 21:9

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (99)

Wijzig sortering
Voor de liefhebbers... Omdat ik belangstelling heb voor dit toestel, heb ik 't aan een onderzoekje onderworpen. Hopelijk beantwoordt onderstaande al enkele vragen...

TV kijken
Het SD TV signaal van Ziggo levert op de Cinema een uitzonderlijk goed beeld op, ook in uitgestrekte beeldverhouding van 21:9. Vanaf ca. 3m is het al aangenaam kijken, vanaf 4m is het beeld gewoon scherp. Zelfs analoog signaal (mmm, ik hoop niet dat iemand dit echt gaat kijken op deze TV, maar vooruit) wordt goed verwerkt, maar dan zou ik zeker wel op 4m gaan zitten.

Voor alle Ziggo-abonnees: de Philips TV's worden op dit moment gecertificeerd door Ziggo (alsmede modellen van andere fabrikanten) voor gebruik van de CI+ interface met CAM (Conditional Access Module). Tijdens dit proces is gebleken dat er nog een software update noodzakelijk is. Deze wordt ontwikkeld door Philips en rond juli verspreid via het Ziggo netwerk. De verwachting en intentie van alle betrokkenen is dan ook dat de Philips televisies gaan werken met de CI+ interface (dat is dus nog geen 100% zekerheid, maar wel 99%). De CAM modules zijn te koop vanaf medio juni voor ca. € 50,--. Je kunt binnenkort afscheid nemen van de losse setupbox.

DVD
Hoewel de resolutie van DVD hoger is dan van SD, zie je dit niet direct terug in de beeldscherpte. Dat heeft alles te maken met het feit dat een 16:9 DVD met in de meeste gevallen een 21:9 film op een 'gewoon' scherm 803*1920 beeldpunten gebruikt en op de Cinema wordt geschaald naar 1080 bij 2560 beeldpunten. Dat geeft enige vertekening. Ook hier adviseer ik een minimale kijkafstand van 3m.

Blu-Ray
Tja, hiervoor is de Cinema dus echt ontworpen: in één woord prachtig en gestoken scherp, al vanaf 2m. Zet er de Ambilight bij aan en je komt gewoon niet meer los van het scherm: echt heel erg mooi en een 'immersive experience'. (nee, ik werk niet bij Philips!)

Plus- en minpunten
  • Ondertiteling is een hot item. Het gaat goed met de meeste 21:9 films op Blu-Ray of DVD (beeldverhouding 2,3-2,4:1). Mocht de ondertiteling niet in het filmbeeld staan, maar eronder in de zwarte balk (op een 16:9 scherm) dan lost de Cinema dit zeer elegant op met een 21:9 Ondertitel modus. Mocht het dan nog niet helemaal passen, dan is het via de afstandbediening eenvoudig om het beeld iets omhoog te schuiven. Lastiger wordt het met beeldvullend 16:9 materiaal (1,77:1 en 1,85:1). Laat ik vooral zeggen dat mijn vaststelling absoluut niet maatgevend hoeft te zijn voor alle 16:9 DVD's, maar wij kregen het niet voor elkaar om zowel de ondertiteling als de film zelf fatsoenlijk in beeld te krijgen in een beeldvullende 21:9 Cinema modus (of 21:9 Cinema Ondertitel modus). De kopjes van de dieren uit Ice Age verdwenen regelmatig geheel uit beeld. Uiteraard is de film te bekijken in 'native' 16:9 formaat, maar dan slinkt de beelddiagonaal van 56" naar ca. 45", en daar heb je de Cinema niet voor gekocht.
  • Philips heeft zelf het ondertitel probleem ook erkend en adviseert haar nieuwe blu-ray speler BDP9100 (vanaf juni te koop, ca. € 400,--) te gebruiken in combinatie met de Cinema. Dat biedt twee voordelen. Ten eerste heeft deze Blu-ray speler als enige (nou, ook Denon komt er met een speler, maar dan met een prijskaartje van € 4.000,--) de mogelijkheid om 21:9 als beeldformaat te kiezen en blu-rays en DVD's worden hier dan op geschaald. Ten tweede is het mogelijk om de positie van de ondertiteling van blu-ray films ten opzichte van het filmbeeld te verschuiven. Zo kun je dus ondertiteling die in de zwarte balk staat omhoog schuiven het filmbeeld in. De Cinema kan dan volledig beeldvullend de blu-ray film afspelen met de ondertiteling in beeld. Philips heeft op dit moment nog in onderzoek of deze mogelijkheid ook geboden kan worden voor DVD's (ik laat hier een bericht achter als er meer info is).
  • De multimedia mogelijkheden van de USB aansluiting zijn beperkt. Deze ondersteunt USB sticks met FAT32 en NTFS indeling, alsmede een 2,5" 320 Gbharddisk (getest met Western Digital 'Passport') met NTFS indeling. Prima, jammer alleen dat .mpg in zijn geheel niet werd afgespeeld, evenals AVI (aangemaakt door een Canon fotocamera). Een VOB wilde wel, maar haperig. Ik kan niet vaststellen of dat lag aan de snelheid van de USB stick of de interface van de Cinema. Ik zou het veiligheidshalve houden op foto's en muziek. De mogelijkheden van streaming heb ik niet kunnen vaststellen, maar zoals in de review als ergens staat: de specs zijn veelbelovend, maar in de praktijk is waarschijnlijk een 'network media tank' veelzijdiger (Tivo, PopcornHour, of een gameconsole als de PS3 en XBOX360 die wellicht al in huis is).
  • De algehele beeldkwaliteit is fantastisch. Wat vooral opvalt is de scherpte en - als Natural Motion is ingeschakeld - de afweizgheid van bewegingsonscherpte. Anders gezegd: bij een horizontale pan-beweging over de tribune heen, blijven de hoofden van de mensen zichtbaar, er is geen streepeffect. Hier komt vooral het 200Hz scherm goed tot zijn recht en is dit ook een nadrukkelijk voordeel ten opzichte van vaak ietwat hakkelige 100Hz schermen. Wat hier ook genoemd moet worden is net anti-reflectiescherm. De Cinema weerkaatst vrijwel niet. Dat komt het kijkplezier ten goede, maar maakt ook dat als het toestel uit staat er geen 56" spiegel aan de muur hangt...
  • De geluidskwaliteit tenslotte zou ik willen waarderen met een 9. Nee, het is geen vervanger van de home cinemaset, maar de verstaanbaarheid van stemmen is goed (zoals van journaallezers) en scenes met explosies e.d. worden met behoorlijk wat laag weergegeven.
Tot besluit
De Cinema is zeer geschikt voor de filmliefhebber, die bij voorkeur, wel in HD kijkt. Een 60" plasma geeft 21:9 formaat net zo groot weer als de Cinema, maar weet minder te imponeren, omdat de Cinema extra effect geeft met AmbiLight. Wie vooral heel veel gamed of de kasten vol heeft staan met 16:9 materiaal (1,77:1, 1,85:1) doet er wellicht beter aan om toch een 16:9 scherm aan te schaffen. Het dagelijkse gebruik is echter allesbepalend. Wat dat betreft is de Cinema wel flexibel; zo je wilt kun je zeggen dat dit toestel een 45" 16:9 en een 56" 21:9 in één is.

Oh, en het interieur? De Cinema oogt elegant door de 'knik' onderin de lijst, de hoogwaardige afwerking en het anti-reflectiescherm.
Ook een goede revieuw!
Johansom, heb je ook speakers kunnen aansluiten?
Sommige Philips tv kun je helaas niet makkelijk door je aangeschafte versterker en speakers (incl. subwoofer) te aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 7 mei 2009 10:11]

Speakers/versterker sluit je aan op de blu-ray speler, niet op de tv.
Om te proeven hoe het weergeven van gewone televisie de Philips-tv afgaat, werd een Digitenne-decoder op het toestel aangesloten. Hiermee werd direct duidelijk waarom televisiebeelden met sd-kwaliteit niets op een grootformaat-tv te zoeken hebben, zeker niet wanneer van korte afstand wordt gekeken.
Ik vind dit toch echt van weinig inzicht getuigen. Iedereen weet dat Digitenne brakke kwaliteit met lage bitrates levert. Dat heeft weinig met de resolutie te maken. Sluit je grote TV op een DVD-speler of Ziggo/UPC/satelliet-ontvanger aan en je hebt zelfs met SD-resolutie prima kwaliteit.
De digitenne-test is dan ook absoluut niet bedoeld om de beeldkwaliteit van de tv vast te stellen: daar is twee hele pagina's met kalibraties en prestaties aan gewijd.
De digitenne-beelden werden gebruikt om vast te stellen hoeveel beeldpunten van een sd-uitzending worden afgesnoept, en de enige bron van live televisie is digitenne, aangezien we geen kabel hebben op kantoor...
Yup, zeker de Ziggo HD ontvangers zijn dusdanig goed in upscaling van SD beelden dat je er je scherm haast bij zou aflikken. Digitenne bied vaak minder dan de helft van de bandbreedte per zender, en zit gewoon vol. De kabel krijgt er elke keer weer kanalen bij, Eindelijk nu ook SciFi channel en 13th street.
De scalers van de (Humax) HD-decoders zijn anders niet bijzonder goed. Een béétje leuke tv zal de signalen merkbaar beter upscalen. Het signaal in 576i/p aan je tv doorgeven zal dan ook resulteren in een scherper en mooier beeld dan wanneer je kiest voor 720p/1080i, mits je dus een goeie tv hebt. Zit er een brakke scaler in de tv, wat meestal zo is, heb je uiteraard gewoon gelijk.
De meeste tv's zijn dus niet "een beetje leuk" begrijp ik uit je reactie. Dat is ook mijn ervaring. De upscaler van mijn ontvanger is iig beter dan die in mijn tv.

[Reactie gewijzigd door blissard op 7 mei 2009 08:51]

Op de digitenne doos (ook als je alleem de CI aanschaft) staat ook gewoon dat je het niet moet aansluiten op een tv groter dan 32".
Vind ik toch best lomp voor een organisatie die adverteren met betere beeldkwaliteit |:( (met die willem van hanegem en johan derksen spot)
Inderdaad Exirion. zo kan ik me ook al een tijdje storen dat het geluid vergelijken wordt met een surround set. Iedereen weet dat 2 kleine spiekertjes niet tegen een dolby set op kunnen. Dat is een gegeven waar we nu al jaren mee doen. Maar toch blijven reviewers het aan kaarten.
voor degene die het willen weten

Bij gewone tv beelden wordt de buitenste rand van van het beeld (lees: +- 15 links en recht) uitgetrokken. dit wordt zo goed gedaan dat je het bijna niet ziet.
en idd heel erg slecht om bij dit soort tv's digitenne te gebruiken hij maakt tenslotte gebruik van de ingebouwde ci+ module dit houdt in dat hij een ingebouwde kabel tuner heeft
waarom wordt deze dan niet gebruikt? ook het net-tv is dan niet zo snel.
maar je hebt wel als enigste merk een internet fuctie die ook op open website's als tweakers endergelijke kan komen.
+ het ingebouwde wifi

top toestel dit.
Hoi Willem,

Als je met het verweer komt dat er al 2 pagina's aan kalibratie en prestaties zijn besteed en vervolgens zegt te kiezen voor Digitenne 'aangezien we geen kabel hebben' haal je je eigen argumentatie onderuit.

Overigens is kalibratie bedoeld niet om de beeldkwaliteit vast te stellen van de tv, maar om de optimale configuratie van de tv te bepalen. Vervolgens kan je daarmee de kwaliteit testen op SD en HD.

Verder raad ik je aan bij je baas te vragen om een Ziggo/UPC aansluiting of anders een schotel te regelen. Testen met Digitenne zijn niet bruikbaar en geven een verkeerde indruk.

Tot slot vind ik het jammer dat er niet wordt ingegaan op de kwaliteit van HD-materiaal; dat is tenslotte dat wat bijna iedereen wil weten. Een enkele zin over Transformers en veel informatie over pixels hier en pixels daar geeft daar onvoldoende uitsluitsel over.
Misschien moet je beter lezen.

Er is niet met Digitenne getest om de beeldkwaliteit te testen, maar om alleen te kijken hoe er gesneden werd

en verder is deze te ook niet echt geschikt voor simpel TV kijken.

Verder heb je wel gelijk, als ze de volgende keer een wat normalere TV gaan reviewen.
@ Dark Angel 58. De Cinema beschikt over een coaxiale uitgang. Deze kun je aansluiten op een home cinema receiver. Deze uitgang geeft het geluid weer van de geselecteerde bron op de TV, vermits deze via HDMI of SCART met de TV is verbonden. Dit is in de praktijk dus vooral bedoeld om het geluid van de HDTV tuner (CI+ interface) weer te geven. HD audioformaten worden immers niet ondersteund via een coaxiale uitgang (zit opgesloten in de standaard, is dus geen specifieke Cinema TV eigenschap). Deze bronnen sluit je via HDMI aan op de receiver en vervolgens via HDMI op de TV.
Ik zie het nut hiervan echt compleet niet in. Voor dat geld heb je ook een mooie 60" plasma, waar je beter beeld op hebt en ook fatsoenlijk normaal (niet 21:9) materiaal zoals TV of games op kunt weergeven. Of als je per se groot wilt koop je een goeie beamer met een nog groter scherm. Waarom zou je dit geld aan een dergelijke onhandige TV uitgeven?
Voor jou is hij misschien onhandig, maar voor filmliefhebbers is dit een uitkomst. Waarom? Omdat veel films niet op 16:9 zijn geschoten maar nog breder. Jouw mooie 60" plasma of projector hebben veelal 16:9 weergave. Het gevolg (net als bij de huidige FullHD/HD Ready schermen): Alsnog zwarte balken onder/boven. En dat irriteert nogal.

Dan komt deze TV wel met een mooie oplossing want dan heb je (bijna) geen last meer van die balken vanwege formaat (21:9). Het is dus maar net waar jouw prioriteit ligt om te bepalen wat voor een TV je gaat kopen. Wil je lekker gamen of tv kijken? Dan zal een normale LCD-scherm van Sony of Samsung voldoen. Wil je vooral filmmateriaal kijken, dan is deze TV zeker het overwegen waard.
Wat een onzin. Je verruilt balken boven/onder voor balken links/rechts.

Aantal DVDs in 12:9 (4:3) formaat: 11,395
Aantal DVDs in 16:9 (HD) formaat: 848
Aantal DVDs in 16.65:9 (1.85:1) formaat: 6,408
Aantal DVDs in 21.15:9 (2.35:1) formaat: 2,995
( http://www.imdb.com/Sections/DVDs/AspectRatios/ )

Je hebt dus grote kans dat als je willekeurig een DVD pakt, je gewoon balken links/rechts zal zien.

En zelfs als heb je eenmaal zo'n mooie breder-dan-breedbeeld film van 2.35:1, dan zie je ineens de simplificatie naar x:9 waar x 21.15 is, en niet 21. Heb je 2 keuzes.. of links/rechts stukjes missen, of boven/onder toch maar weer (kleine) balkjes.

Mensen met zwarte balken fobie, die het blijkbaar niet erg vinden om een dikke rand om de TV zelf te hebben maar ongebruikt scherm oppervlak te erg om aan te zien vinden, zouden een projector met doek moeten kopen. Kunnen ze compleet balk- en randloos kijken, net als in een bioscoop.
Die cijfers lijken me niet echt relevant gezien het grote aandeel van 4:3-titels. Wat mogen dat voor films zijn? Allemaal ouwe meuk? Bijna alle grote titels worden op 2.35:1 uitgebracht.

Een 56 inch tv moet je bovendien niet kopen vanwege de geweldige beleving van sd-materiaal. Zo'n tv eist blu-ray, grote kans dat je dan een 2.35:1 beeld voorgeschoteld zult krijgen.
Waarom zou dat niet relevant zijn? Het is alleen niet relevant als iemand dat ding koopt en vervolgens specifiek je DVDs en blurays uitzoekt op 2.35:1 beeld, en niet op het feit of ze het een leuke film vinden of niet; per 'eist' neem ik maar aan dat dat inderdaad het idee zal zijn.
Doe je dat namelijk wel dan zit je -toch- vast aan die balken links/rechts.

Blu-ray zegt al helemaal niets over de aspect ratio. Als de originele filmrollen niet anamorphic (2.39:1 - ja, 2.35:1 is ook al knipwerk aan te pas gekomen) of shuttered zijn geschoten / danwel simpelweg 1.85:1 uit post-processing komen rollen dan mag je ook met Blu-Ray gaan zitten pan&scannen of oprekken om aan andere aspect ratios te komen. Dat je dat wel afdoen als "bleh, is toch maar ouwe meuk *dis*" - prima, wat jij wil. Kijk je al uit naar Defiance (hier nog niet uit of je moet de torrent al downloaden)? Vooral niet kijken, want die is 1.85:1. Wil ik best 2.35:1 voor je maken (sorry, 2.333333:1 anders past 't nog niet perfect op het 21:9 scherm), maar zal ik toch boven/onder wat weg moeten knippen.
Fan van zegge Battlestar Galactica? Ook maar niet kijken - is HD.

Laat ik 't anders stellen.. ik heb liever een 16:9 scherm dat even breed is als de Cinema 21:9, en waarmee ik dan voor 2.35:1 films net zo'n groot beeld heb als op de Cinema 21:9 voor minder geld met als 'minpunt' balken boven/onder, dan dat ik meer betaal voor de Cinema 21:9 en bij het gros van de content die beschikbaar is balken links/rechts zal hebben met een kleiner beeld, alleen maar omdat je dan geen balken boven/onder zou hebben.

'tis gewoon een belabberd argument, hoe je het ook wendt of keert. Zoals ik al zei - als je dan -echt- een balken fobie hebt, neem een projector.

Doet er niets aan af dat dit een mooie TV is, maar alleen om de balken?
hier sluit ik mij volledig bij aan. ik snap ook niet waarom mensen zo'n issue hebben met zwarte balken. misschien hollandsche mentaliteit dat je anders hebt betaald voor een tv waarvan je een gedeelte dan "niet gebruikt" ofzo?
Nee. Het probleem is niet de Hollandse mentaliteit, maar de beperkte contrastratio/zwartwaarden van een LCD tv. De zwarte balken zijn in het donker dus merkbaar, omdat ze meer donkergrijs zijn dan zwart. Of dit je irriteert is maar de vraag.
Net echt of iemand die deze TV aanschaft, films op oude DVD gaat bekijken 8)7

En aangezien de nieuwste films op Blu ray, meestal op 21.9 (of dichtbij) worden geschoten is dit toch wel ideaal voor de film freak

[Reactie gewijzigd door Sinester op 7 mei 2009 11:16]

Waarom zou dat niet relevant zijn?
De hierboven genoemde statistieken zeggen niets over de fims die het meest gekocht worden. Ik ben geen groot filmliefhebber, maar het is mij wel ontgaan dat de helft van de dvd's op 4:3 wordt uitgebracht. Daarentegen kom ik wel heel veel 2:35:1 films tegen. Hoewel 14 procent van het totaal op 2.35:1 wordt uitgebracht zal het aandeel in het aantal verkochte dvd's veel groter zijn.
Blu-ray zegt al helemaal niets over de aspect ratio. Als de originele filmrollen niet anamorphic (2.39:1 - ja, 2.35:1 is ook al knipwerk aan te pas gekomen)
Je mag ervan uitgaan dat bioscoopfilms 2:39:1 of 2.35:1 (niet echt een boeiend verschil) zijn uitgebracht. Ik heb de indruk dat steeds vaker de keuze wordt gemaakt om niet te gaan knippen in het oorspronkelijke materiaal voor de dvd of blu-ray release. Dit is ook een vanzelfsprekende keuze omdat de beeldschermen steeds groter zijn geworden en een zwarte balk boven en onder het beeld niet meer zo'n probleem is. Mijn vermoeden is dat 2.35:1 relatief veel gebruikers wordt voor Blu-ray.
Laat ik 't anders stellen.. ik heb liever een 16:9 scherm dat even breed is als de Cinema 21:9
Er zijn grenzen aan het formaat van de tv's dat kopers in huis willen halen. Een 16:9 beeldscherm met dezelfde breedte als deze 56 inch van Philips zou een beelddiagonaal van ongeveer 65 inch hebben. De breedte en hoogte zou ongeveer anderhalf bij één meter zijn. Een dergelijke tv zou in de gemiddelde huiskamer een erg dominante positie innemen. Ook zou sd-materiaal, vooral tv-uitzendingen met een vrij lage bitrate), helemaal niet meer te pruimen zijn op zo'n tv.
'tis gewoon een belabberd argument, hoe je het ook wendt of keert. Zoals ik al zei - als je dan -echt- een balken fobie hebt, neem een projector.
Ik vind het anders een logischer keuze om hd-materiaal met veelal een 21:9 verhouding op een groot formaat weer te geven en sd-materiaal met een 16:9 verhouding op een kleiner formaat (balken links en rechts), dan om het andersom te doen. Dat is namelijk wat er veelal zal gebeuren op een 16:9 tv. Als je de lage resolutie lage bitrate bagger bekijkt die via digitenne, kabel of satelliet binnenkomt wordt je hele beeld gevuld, ga je een Blu-ray film bekijken dan zullen er vaak balken onder en bovenin beeld zijn terwijl dat materiaal het beste tot zijn recht komt op een groot formaat.
Met een beamer kun je je scherm aanpassen aan de verhouding (zwarte delen verschuiven) of meerdere schermen met verschillende verhoudingen achter elkaar monteren (als je toch het geld hebt). Zo heb je geen last van balken, en een grotere afbeelding.
Ik ben een filmliefhebber, en ik kijk liever tegen bijna zwarte balken aan de onderkant van een plasma aan dan tegen "grijze" balken aan de zijkant van een LCD. Bovendien heb ik liever natuurlijk beeld in plaats van het "plastic" beeld van de gemiddelde Philips LCD. Maar het liefst zou ik gewoon naar een mooie beamer op een nog veel groter scherm kijken, als ik toch dat soort geld aan het uitgeven was.
En verder bedoel ik natuurlijk ook wat ZeBoxxToo ook al zegt. Maar een deel van de films is 2.35:1, er zijn ook genoeg 1.85:1 films, en veel oudere films zijn zelfs 4:3.
Agree, voor een echt bios gevoel kan ik wel voor hetzelfde geld een beamer kopen die goede beelden kan toveren op een scherm van 3x5 meter.....

Een dergelijke TV moet namelijk ook wel passen in je huis. Een beamer kan je tenminste nog redelijk wegwerken.
Geen enkele filmliefhebber wil het "bios gevoel".

Enorm scherm, heel goeie beeldkwaliteit, en superlatief surround geluid, ja dat wel! ;)
Het is echt een verschil zon groot scherm. Lijkt mij voor thuis ook ideaal om een 21:9 scherm te hebben voor films. Maar ook voor de pc. Maar eerst nog maar wachten ook omdat ik nog onder de 18 ben en het scherm aardig duur is en later als er meer schermen met dezelfde specs zijn de prijs zal dalen.
Dit scherm heeft toch een aantal grote tekortkomingen naar mijn idee, dus ik zou er mijn 50" FullHD plasma niet tegen inruilen:

- Een normale FullHD tv heeft een aspect ratio van 16:9, de resolutie van 1920x1080 is ook precies 16:9, oftewel vierkante pixels. 1:1 pixel mapping vanaf een Bluray 1920x1080 schijfje geeft dus pixelperfect beeld op deze TV's.
- Deze TV heeft een aspect ratio van 21:9, maar een resolutie van 2560x1080 wat leidt tot niet-vierkante pixels. Hierbij moeten de 1920 pixels van Bluray ook nog eens uitgerekt worden tot 2560 pixels. 1:1 pixel mapping van een Bluray zal op dit scherm langs alle randen een zwarte balk laten zien, boven en onder van het beeld op de Bluray zelf en links en rechts omdat de TV te breed is
- Computergebruik is helemaal af te raden. De afwijkende resolutie kan problemen of zwarte balken opleveren in games, terwijl de beperkte hoogte normaal kantoorwerk nauwelijks productiever maakt, het vereist veel meer scrollen vergeleken met een 2560x1600 resolutie (30" computerscherm)

Of het de moeite waard is om Bluray beeld in te zoomen of uit te rekken zodat het beeldvullend is op deze TV moet natuurlijk iedereen voor zichzelf beslissen, dat zal ook sterk afhangen van de kijkafstand. Voor dezelfde kijkhoek als op een goede plaats in de bioscoop moet je op niet meer dan 2 meter van dit scherm afzitten, dan is het verlies in beeldkwaliteit voor de meeste mensen zichtbaar, of het storend is blijft persoonlijk. Zit je er meer dan 3 meter vandaan dan is het verlies in beeldkwaliteit sowieso niet zichtbaar voor mensenogen en kun je dus ongestoord van je superbreedbeeld genieten, hoewel je niet het volledige visuele voordeel van Bluray meepakt.
- Een normale FullHD tv heeft een aspect ratio van 16:9, de resolutie van 1920x1080 is ook precies 16:9, oftewel vierkante pixels. 1:1 pixel mapping vanaf een Bluray 1920x1080 schijfje geeft dus pixelperfect beeld op deze TV's.
Veel (bijna alle?) Blu-ray films hebben een beeldverhouding van 21:9 / 2.35:1. Ik weet niet hoe dat wordt opgeslagen, maar het lijkt me logisch dat er een deel van de verticale resolutie wordt opgeofferd. Het beeld strekt dan verticaal feitelijk over 817 pixels. De pixels zijn gewoon vierkant.
Deze TV heeft een aspect ratio van 21:9, maar een resolutie van 2560x1080 wat leidt tot niet-vierkante pixels
Ik zou eerder verwachten dat de werkelijke aspect ratio 2.37:1 is en dat de pixels wel vierkant zijn, maar dat een deel niet wordt gebruikt of wegvalt bij het upscalen van een Full HD 2.35:1 beeld.
Computergebruik is helemaal af te raden. De afwijkende resolutie kan problemen of zwarte balken opleveren in games, terwijl de beperkte hoogte normaal kantoorwerk nauwelijks productiever maakt
Niemand gaat kantoorwerk verrichten op een 56 inch scherm.
Voor dezelfde kijkhoek als op een goede plaats in de bioscoop moet je op niet meer dan 2 meter van dit scherm afzitten, dan is het verlies in beeldkwaliteit voor de meeste mensen zichtbaar, of het storend is blijft persoonlijk.
Ik denk dat de meeste mensen het als storender ervaren dat ze bijna met de neus op hun tv zitten. Wie gaat er nou serieus op twee meter afstand van een 56 inch tv zitten? Het kwaliteitsverlies van upscaling is een non-argument als de tv op een normale kijkafstand wordt gebruikt. We hebben jarenlang naar matig sd-materiaal gekeken op oversized tv's. Full HD is een verademing ten opzichte van sd. De resolutie is hoog genoeg om zonder schate het beeld van 2560 naar 1920 te kunnen oprekken.
Deze tv is dus bedoeld voor het kijken van films, door de ideale 2,35:1 verhouding. Maar, zoals genoemd in de review, zit hier wel een heeeeeeel groot nadeel aan: de ondertiteling.

Zeker hier in NL is dit een groot probleem en daarom zou een conventionele 16:9 58" vele malen beter zijn in het praktische gebruik èn in prijs!

Dus ook al ben je de grootste film fan, is dit scherm een onlogische aankoop: een beamer zou dan beter op z'n plaats zijn.

Nee, m.i. is er in NL geen markt voor een tv als dit. De veruit logische keus is een normale 16:9 tv. Het praktische zou veel meer mee moeten wegen bij het beoordelen van zo'n tv en ik begrijp dan ook niet hoe Tweakers deze tv kan aanbevelen!

Can anyone say: Sponsor?

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 7 mei 2009 12:56]

Ik gebruik eerlijk gezegd haast nooit ondertitels.. Maar kijk dan ook grotendeels Engels- of Franstalige films en die talen ben ik wel genoeg meester om de film zo te begrijpen. (en Nederlands moet al helemaal niet ondertiteld worden :p). Heb verleden jaar 1 Italiaanse en 1 Spaanse film gezien, waar ik dan wel ondertitels nodig had.

Om maar te zeggen dat niet iedereen in België of Nederland ondertitels nodig heeft. (ik ben Belg, vandaar het Frans). Ondertitels verknoeien sowieso al voor een deel de film, dus om dan een tv helemaal af te schrijven omdat ie niet zo geschikt is voor ondertitels, vind ik wat ver gaan. Dat is een persoonlijke voorkeur.
Je leeftijd maakt in dit geval niet uit, de prijs daarintegen wel :+.
De menu's en de software zijn eveneens in orde, misschien de bediening van Net TV uitgezonderd; mogelijk zal dat via een firmware-update nog worden verbeterd
Dat blijft toch een zwak punt bij Philips: software. En daarbij nog support van produkten die een tijdje op de markt zijn. Die is vaak mager. Persoonlijk heb ik veel liever een apart kastje voor dit soort dingen.
Philips is anders een van de weinige merken waar je zelf de software kan updaten. Bovendien komen ze komen vrij vaak met updates uit. Samsung doet dit sinds kort ook, maar bij Sony bijvoorbeeld moet je je uiterste best te doen om n monteur op de stoep te krijgen om n update te installeren.
Oja? Heb laatst een firmware update voor mijn Sony Bravia gedownload. Met succes :)
jammer dat er geen release notes zijn waardoor je geen idee hebt wat er veranderd is...
Je quote een deel dat de software in orde is als onderbouwing dat software voor Philips toch een zwak punt blijft :?
Waarom test je zo'n tv met digitenne als ik vragen mag? Zelfs digitale tv van ziggo is al beter dmv een SD decoder. Het beste een HD-decoder (ofwel die interne decoder van het schitterende apparaat) of een HD-schoteldecoder.

Verder wat betreft tv kijken. Deze tv heeft een speciale techniek dat hij het beeld van 16:9 op een speciale manier oprekt naar 21:9. In het midden blijft het beeld normaal maar vooral aan de zijkanten wordt het beeld opgerekt. Het lijkt hetzelfde maar toch is het hele beeld opgevuld :D

Geweldige tv, bij Philips zelf gezien tijdens presentatie nieuwe producten. De hele nieuwe lijn van Philips is trouwens fantastisch, en ze krijgen een steeds betere prijs/kwaliteit verhouding.
Die oprektechniek waar je het over hebt is totaal niet nieuw. Bijna alle merken breedbeeld-televisies hebben een smart-stretch instelling. Ze hebben er natuurlijk allemaal wel hun eigen term voor. Ik denk dat al zelfs voor de introductie van LCD-TV's er genoeg breedbeeld-CRT's waren die over deze functie beschikten. Het gaat hier natuurlijk wel om het oprekken van 16:9 naar 21:9 in plaats van 4:3 naar 16:9, maar de techniek is natuurlijk precies hetzelfde.

Bovendien is het effect nog vrij duidelijk merkbaar. Vooral bij een pan-shot lijkt het alsof de scene elastisch in beeld springt. Ik heb het precieze rekenwerk niet uitgevoerd maar ik denk dat verhoudingsgewijs er ongeveer evenveel "rek" plaatsvindt tussen eerdergenoemde formaten.

Desalniettemin een mooie TV, maar erg beperkt in gebruik. Er bestaat geen enkel formaat waarbij elke data-pixel fullscreen precies volgens aspect naar een fysieke pixel van het scherm wordt gemapped (behalve als je je PC gebruikt, en dan nog is er geen videomateriaal in 2560*1080 - correct me if i'm wrong trouwens) en daarbovenop moet je bij veel materiaal gaan (smart)stretchen. Dat vind ik compromisoplossingen die afdoen aan de relevantie van zo'n produkt in de markt, zeker met zo'n prijs. Maar ja, zoals eerder gezegd, het is natuurlijk voor mensen die niet eens naar het prijskaartje kijken (maar waarom zou je dan niet een heel goede beamer kopen).

[Reactie gewijzigd door skndd op 7 mei 2009 00:54]

Mooie review.. !
Ik vind het persoonlijk belachelijk dat je een tv koopt van +€3000 en dan de voet er voor +/- €200 nog bij zou moeten kopen?! Wat is dat voor vreemde actie..
Natuurlijk snap ik ook wel dat je zo'n tv aan de wand moet hangen.. Maar ik blijf het vreemd vinden.

Anyway, zag m van de week @ MediaMarkt, wat een beest is dit zeg, ongelooflijk.
Tja, en sommigen kopen dan daar nog HDMI, Scart en Coaxkabels bij van 100 euro de meter ;) Ik denk dat de afstandbediening los ook wel iets van 100 euro kost. Bij (dure) top-segment apparaten wordt alles in dusdanige kleine aantallen gemaakt, dat de productiekosten (en dus ook de consumentenprijs) hoog ligt. Daarnaast zal de winstmarge per TV behoorlijk omhoog geschroefd zijn (qua percentage v/d productieprijs), aangezien hij maar weinig verkocht gaat worden maar enorm veel in development heeft gekost. Het komt erop neer dat je van een bekend concept, zeg een Ford Mondeo (=standaard AmbiLight TV), een limousine gaat maken (=de Cinema). De Mondeo wordt 50cm langer, 5cm hoger, de stoelindeling wijzigt en daarmee ook de asafstand, ophanging, vering, de motor etc... Bij de TV: Hoewel het optisch alleen 'een paar cm meer links/rechts' lijkt, gaan er heel wat extra kosten inzitten voor die paar exemplaren die verkocht gaan worden.
Een standaard afstandsbediening komt niet boven 50 euro uit doorgaans bij Philips. Zou ook zomaar 30 euro kunnen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True