The Saboteur

Gevarieerd saboteren

Aan de in-game opbouw van Parijs valt vooral op dat er zowel kleurrijke gebieden zijn als gebieden die in zwart-wit worden weergegeven. Weergave in zwart-wit duidt op gebieden die bezet zijn door de Duitsers, en die staan tegenover de kleurrijke gebieden die zijn 'bevrijd' door acties van de saboteur. De kleurstelling is een manier om de voortgang in het spel weer te geven. Bovendien werkt de tegenstelling van beide kleuren erg goed in het spel; de kleurverschillen staan voor de 'Will to Fight'. In de lichte gebieden zullen de bewoners niet meer onderdrukt zijn en jou helpen bij je missies, mocht je daar ineens op Duitse soldaten stuiten. Die hulp zul je in de bezette gebieden niet krijgen.

*Zachtjes naar binnen, knallend naar buiten

Het is niet verwonderlijk dat veel actie plaats zal vinden in de zwart-witte gebieden. Devlin zal verschillende soorten missies uit moeten voeren, die allemaal zijn gericht op het ontwrichten van de Duitse oorlogsmachine. Daarbij is vaak sprake van het 'quiet in, loud out'-idee. Sean beschikt over de nodige vaardigheden als het gaat om rondsneaken en de speler heeft de beschikking over een minimap waarop alle vijanden zichtbaar zijn. Dat maakt het voor Sean iets gemakkelijker om zich door de wereld te bewegen.

Het sneaking-gedeelte beslaat slechts één aspect van de gameplay, want zoals gezegd eindigt het sneaken vaak in 'loud out'. Als de vijand eenmaal op de hoogte is van de aanwezigheid van Sean, komt een meer actievol gedeelte van de gameplay om de hoek kijken. In de live demo die wij hebben bijgewoond, zagen we een grote shoot-out waarbij Sean onder meer een dertigtal vijanden van zich af schoot, terwijl hij af en toe werd belaagd door een zeppelin. Bij de shoot-outs speelt het dekkingsysteem een belangrijke rol. The Saboteur beschikt over een automatische variant daarvan, waarbij hij vanzelf gebruik maakt van muurtjes of andere elementen die in de buurt zijn.

*Afwisseling

Zo ontstaat al snel een overzichtelijk beeld van wat voor game The Saboteur wordt. Toch zullen er niet alleen standaardmissies in het spel zitten. Afwisseling is er bijvoorbeeld in de vorm van gedeelten waarin moet worden geraced. Zo zal Devlin het in een race opnemen tegen zijn concurrent, die rijdt voor een groot - op Mercedes gebaseerd - Duits merk, en zal hij zijn vaardigheden als coureur nodig hebben als hij in een auto probeert te ontsnappen aan de Duitsers. In dat soort missies is het aardig dat de speler vrij is om zijn eigen route te bepalen. De spelwereld is vrij begaanbaar, je bent dus nooit gebonden aan een eenduidige manier om van A naar B te komen.

Ook in de missiestructuur zit een beperkte vrijheid. Hoewel The Saboteur verder een lineair spel is, kan Sean op eigen houtje een aantal secundaire missies uitvoeren. Dit kan als effect hebben dat hij een nieuw wapen verdient, of dat de 'Will to Fight' in een bepaald gebied wordt verhoogd, wat soms van pas kan komen. De missies lopen uiteen van het opblazen van een communicatietoren, tot het ingrijpen wanneer je toevallig een groepje burgers tegenkomt dat wordt lastiggevallen door Duitse soldaten.

*Grafisch goed

Inhoudelijk lijkt The Saboteur dus een gevarieerde, spannende game te worden. Niet zo gek, want Pandemic ontwikkelde eerder Mercenaries, dat een zeer vermakelijk spel was. Mercenaries scoorde echter niet al te hoog op het gebied van graphics. Op dat vlak zou Pandemic met The Saboteur wel eens beter uit de hoek kunnen komen. De tegenstelling in het kleurgebruik in de spelwereld is mooi uitgevoerd en het algemene niveau van de graphics ligt vrij hoog. Vooral de animatie van Sean Devlin ziet er goed uit.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite